Komplett.no I20 HTPC, støyer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Komplett.no I20 HTPC, støyer

Jeg har kjøpt en ferdig HTPC fra Komplett.no, den heter I20. Jeg gjorde litt om på standard komponentene, kjøpte bl.a. litt større prosessor. Prosessoren som var satt opp som standard var uten vifte, mens den jeg valgte har vifte.
    Er veldig fornøyd med investeringen utenom en liten ting. Da jeg ser på tv eller film og det er lite action/lyd fra filmen, syns jeg pc'n har et litt høyt støynivå. Jeg veit at jeg kanskje ikke burde ha byttet ut prosessoren fra en uten vifte til en med vifte, men jeg er ikke så sikker på at det er den som støyer.
    Finnes det noe program som gjør at jeg kan justere viftehastigeten for og prøve og finne ut om det er den som støyer. Mistenker også at det kan være harddisken.
    Noen som har noen erfaringer med støynivået på disse komponentene? (se liste under). PC'n er helt støyfri når den er i hvilemodus, så det er nok ikke strømforsyningsviftene som støyer. Støynivået er selvfølgelig ikke bare når jeg ser på film, er der hele tiden men høres ikke om det er mye lyd fra høytalere.

1.00 311741 Komplett Media Center i20
    1.00 368372 Chieftec HM-01B HTPC Black (Uten PSU) ATX, Alu, VDF, Remote Controll
    1.00 338686 Corsair Powersupply 450W, 120mm Vifte, 6xSATA, ATX/EPS, 1xPCI-E, 20/24pin
    1.00 387360 MSI P7NGM Digital, GeForce 9300, m-ATX Socket-775, DDR2, GbLAN, PCI-Ex(2.0)x16
    1.00 344771 Intel Core? 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz, BOXED w/fan
    1.00 344701 Crucial DDR2 PC6400 4096MB CL6, Kit w/two matched DDR2 PC6400 2GB CL6
    1.00 343055 Samsung SpinPoint F1 1TB SATA2 32MB 7200RPM
    1.00 345129 LG Blu-Ray-brenner GGW-H20L HD-DVD leser
    1.00 313393 Hauppauge! WinTV-HVR1100, Hybrid Card, PCI, Analog Tv-Tuner& DVB-T(Digital-TV)
    1.00 348192 Samsung 46" LCD-TV LE46A656 1920 x 1080 Full-HD,4xHDMI,50000:1,100Hz

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - Bruker du Boxed-kjøleren til Intel som prosessorkjøler?
    - Er det forskjell om når du ser på Blu-ray og DVD?
    - Hvilken programvare bruker du til avspilling av Blu-ray og annet HD-materiale?
    - Hvilken kjøling er det i kabinettet?

Hvis du bruker boxed-kjøleren er det vel at hastigheten stiger en del på kjøleren når pc-en er under hard belastning. Hvis du videre spiller av Blu-ray o.l. uten å bruke programvare som tar i bruk h.264-dekoderen i grafikkbrikken ender du opp med høy prosessorbelastning.

I HTPC-kabinetter kan også "stående kjølere", som blåser varmen fra prosessor rett bak til kabinettviftene, være en del bedre enn "liggende kjølere" som har viften oppover. Spesielt hvis kjølerne er litt høye. Hadde en kjøler som i utgangspunktet var svært stillegående, men pga. litt liten avstand mellom vifte og topplokk på kabinettet ble særdeles uegnet i en HTPC.

Tok nå i bruk en Asus Silent Knight II som er en av de største kjølerne jeg fikk presset inn i mitt kabinett (Silverstone GD-01) og er svært fornøyd med resultatet. Har i bakkant av kabinettet bare 1 stk 80mm vifte som er regulert ned og går vel på 7-800rpm. Selv med 100 % belastning på begge kjernene på prosessoren over lang tid høres i praksis ikke prosessorkjøleren. Og dette er i en pc som også har passivt grafikkort og vifteløs strømforsyning. Prosessoren holder litt over 30 grader ved 100 % belastning på begge kjernene (Athlon 7750 2,7GHz, altså en tokjernet Phenom 65nm).

Sjekk ellers i BIOS at ikke måltemperatur for prosessor er satt ganske lavt slik at systemet prøver å kjøre opp viften for å holde CPU-temp lavere enn hva som er nødvendig. Videre sjekk et f.eks. Speedstep og andre strømsparingsfunksjoner for CPU er aktivert.

Legger med noen bilder. Et lite problem med Silent Knight II var for min del at brikkesettkjøleren på hovedkortet kom litt i veien og at den ble noen millimeter for høy, men det lot seg løse ved å bøye litt kjølefinner. Er to vifter bak i pc-en, men bare den ene er koblet til.

Newcomer Tuxflux sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri hatt MSI hovedkort selv, men det kan være greit å sjekke BIOS'en din for å se om det er noen viftestyringsmuligheter for CPU viften. Det er mulig denne står på høyere enn nødvendig.

Jeg har også Silent Knight II kjøleren, og byttet til denne fra BOXED kjøleren du har fordi CPU'en ble litt i overkant varm. Jeg har også et 8800 GTS 320MB Nvidia kort hvor viften går på 60% hastighet. Av vifter har jeg kun 120 mm vifter på lavest hastighet (3 stk). Jeg hører bare et stille sus fra min PC til alle tider. Ahhh... silence

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips!
    Jeg satt meg litt inn i biosen og det viste seg at vifte styringen stod disabled. Dermed stod cpu vifta og gikk for fullt hele tiden.
    Nå ble det noe helt annet.
    Hvor mye temperatur kan det være på de forskjellige komponentene?
    Ved vanlig (lite cpu) bruk er cpu temp ca. 35 og gpu temp ca. 60
    Er dette normalt? Når vifte gikk for fullt var cpu temp ca. 32 og gpu temp ca. 55.

Har ikke kommet så godt i gang med film og slikt. Men bruker stort sett windows media center når jeg ser film. Har også cyberlink dvd suite 6. Prøvde med en divx og en vanlig dvd og nå når vifte styringen er på så er det mye stillere og bedre.

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dine temperaturer ser fine ut.