Hvorfor SPDIF-input på grafikkort når det kun er DVI-utganger?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer Tenfjord sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvorfor SPDIF-input på grafikkort når det kun er DVI-utganger?

Heisann!
    Jeg har nettopp kjøpt meg en flunkende ny PC, bestående blant annet av skjermkortet ASUS GTX285 og et ASUS P6T Deluxe hovedkort.

Internt på hovedkortet så har jeg muligheten for å koble på en ekstra SPDIF enhet, og siden jeg grafikkortet hadde SPDIF-inngang, så kjøpte jeg en intern SPDIF-kabel og koblet denne opp mellom hovedkort og grafikkort.

Grafikkortet har 2xDVI-DL utganger og en S-Video. Jeg benyttet meg derfor av en DVI-HDMI adapter, før jeg videre koblet en HDMI kabel til receiveren. Bildet fikk jeg opp problemfritt, men kunne ikkje skjønne hvorfor lyden ikke ville virke. Etter en del knøling og knoting, så kom jeg på tanken at det er jo faktisk DVI-utganger på grafikkortet, og at disse ikke transporterer lyd. Ergo ingen lyd til HDMI kabel/adapter eller til receiver.

Så jeg lurer da på: hvor er det en SPDIF-input på grafikkortet internt, når jeg ikke har muligheten til å sende denne lyden videre?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner ikke grafikkortet ditt i detalj, men er du sikker på at det ikke har mulighet til å sende lyd over HDMI? Du trenger gjerne et spesielt DVI-HDMI-adapter som har flere pinner enn et standard adapter. I tillegg må du sannsynligvis knote litt i lydoppsettet. ATI har denne løsningen, men kjenner som sagt ikke til NVidia. Men hvis det er SPDIF INN så høres det jo unektelig ut som om den kan brukes til noe..

Active maximan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVI pluggen har mulighet til å bære lyd så lenge overgangen du bruker til HDMI støtter det. Dette fungerer utmerket på ATI kort men forskjellen fra Nvidia kort er at ATI kort får lyden gjennom PCI ekspress sloten. På Nvidia kort må man bruke SPDIF internt. Kobler du til denne kabelen og bruker riktig HDMI skal kortet komme opp som en ut- lydport

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maximan
    (...) forskjellen fra Nvidia kort er at ATI kort får lyden gjennom PCI ekspress sloten. På Nvidia kort må man bruke SPDIF internt.
    Se det, ja! Da lærte jeg noe nytt i dag og!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •