bilde og lyd ut fra hdmi på skjerkortet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

bilde og lyd ut fra hdmi på skjerkortet?

Hei skal til å kjøpe meg hjemmekino anlegg med 46" lcd fra samsung.
    Jeg skal kobble alt dette til pcen min, så jeg kan se filmer og høre musikk som jeg har på pcen.

Det jeg lurer på om det holder med en hdmi kabel fra pcen og til recieveren( Hjemmekino - receiver | Hi-Fi Klubben: DENON AVR-2309 Hjemmekinoreceiver ) eller om jeg også må ha en optisk kabel eller lignende for lyden i tilegg. Jeg vet jo at hdmi har bilde og lyd sammen men tingen er at hdmi kabelen fra pcen vill være tilkoblet skjermkortet og jeg vet ikke om skjerkortet også sender ut lyd? skjermkortet har 2 DVI utganger så jeg må bruke adapterplugg

noen som vet?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer an på hvilket skjermkort du har. Noen kan sende lyd over DVI/HDMI, andre ikke.

Jeg har et Radeon 4850. Det følger med et spesielt DVI-HDMI-adapter som har flere pinner enn et standard adapter. Da får jeg lyd via HDMI.

Du må uansett forberede det på litt knoting i drivere og sånt. For å få 5.1 ut måtte jeg ha riktig innstilling i Realtek-driveren, Windows-lyd-oppsett og på AC3-filteret jeg har installert. Det går fint, bare man ikke lar den innledende rustrasjonen ta overhånd..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Albatross
    Det kommer an på hvilket skjermkort du har. Noen kan sende lyd over DVI/HDMI, andre ikke.

Jeg har et Radeon 4850. Det følger med et spesielt DVI-HDMI-adapter som har flere pinner enn et standard adapter. Da får jeg lyd via HDMI.

Du må uansett forberede det på litt knoting i drivere og sånt. For å få 5.1 ut måtte jeg ha riktig innstilling i Realtek-driveren, Windows-lyd-oppsett og på AC3-filteret jeg har installert. Det går fint, bare man ikke lar den innledende rustrasjonen ta overhånd..
    Hvilke innstillinger gjorde trikset for deg?
    Jeg sliter mot min Denon AVR-1800 med å få DD/DTS fra pc-en, men jeg er litt usikker på om det kanskje er TV-en som knoter det til (Radeon HD 4450 ->HDMI->Sony KDL-52W4500->optisk->Denon AVR-1800).

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm. Det kan være TVen ja. Har du sjekket om det er noen instillinger for hva slags lyd som sendes ut optisk? Kanskje TVen mikser ned til stereo..

Ellers så har jeg følgende:

I windows' lydopsett må lydavspilling settes til "Realtek HDA HDMI out" (nokså åpenbart)
    AC3-filteret (og evt. DTS) må settes til "AS IS" evt "Passthrough" (så det ikke mikser 5.1 ned til stereo)
    I realtek-driveren må høyttaleroppsettet settes til 5.1.

Kjører da Radeon 4850 ---> Onkyo 706 ---> 5.1 HT

Dette funker i hvert fall for meg. Sleit lenge med at jeg fikk downmix til stereo uansett hva jeg prøvde...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke finne noen innstillinger som virker relevante på TV-en. Skal forske litt mer på det. Pga. en litt uheldig bivirkning med kjøleren jeg først valgte til min HTPC har HTPC-en blitt brukt lite i det siste, men nå er den oppgradert igjen

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da lukter det driver-innstillinger lang vei...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser på et Sapphire Radeon HD 4670 med Direkte HDMI utgang , jeg leste i anmeldelse at det støtter bilde/lyd , er dette den beste løsningen til et media senter ? ( vil kjøre 5.1 ut osv )

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva som er det beste kan jo alltids diskuteres, men jeg tror du har funnet en god løsning, for å si det sånn. Et alternativ, som noen nok vil beskrive som enda bedre, er et dedikert lydkort som støtter alle de nye formatene (og er spesielt beregnet på film/kringlyd). Disse kan ha støtte for noe høyere samplingfrekvenser o.s.v., men om det resulterer i store hørbare forskjeller er noe annet - med mindre den integrerte lydløsningen på skjerkortet nedsampler lyden, noe jeg ikke tror kortet du har valgt gjør i nevneverdig grad.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •