En nybegynner stikker nesa frem

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question En nybegynner stikker nesa frem

Hei

Jeg har bestemt meg for bygge en HTPC til mitt nye hjemmekino annlegg. Det er s langt jeg har kommet, og uten dere er det nok der jeg kommer til ende. Er langt fra noen data ekspert men ved hjelp av en datakyndig venn skal jeg greie bygge den hvis jeg bare finner ut hva jeg trenger kjpe.

Dette vil jeg bruke den til:

- Til se filmer og serier som jeg hitill har spilt av fra laptopen til en prosjektor. N har jeg kjpt hjemmekino annlegg med 5 Dali hytalere og Denon AVR-2808. TV er Samsungs 52 tommer
    - Musikk
    - livetreaming av utenlandske kanaler(NFL, premier league etc)

Dette lurer jeg p om jeg vil bruke den til:

- HD kvalitet p filmer og serier og HD lyd (kommer ann p pris)
    - TV (vet ikke helt nytten av dette, har jo PVR dekoder med HDMI)
    - Nedlastinger
    - Blu ray ( blir det ikke bedre kvalitet p filmene hvis de spilles av fra en vanlig blu ray spiller som Samsung - 2500?)

Dette vil jeg gjerne legge vekt p:
    - Sty
    - Bilde og lyd kvalitet
    - Brukervennlighet (m kunne brukes av min kjre som ikke har noe srlig data peiling)
    - Utsende ( m se fin ut og ikke vre stor, m kunne legges ned slik at den passer i TV-benken)

Hper p hjelp..

Mvh
    Andreas

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Glemte et par ting

Hei igjen

Glemte jo helt skrive at etter kjp av alle de andre tingene er det ikke masse igjen p budsjettet. Prisen er derfor meget viktig
    Hvis dere har noen andre trder som svarer p mine spm er det flott om dere kunne hjelpe meg med en link...

Andreas

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Billigst ta utgangspunkt i et hovedkort med onboard gpu da, for spare penger og f lavere sty.

Anbefaler et intelbasert LGA775 kort med innebygget GeForce 9300 gpu som utgangspunkt for problemfri HD-avspilling.

Asus P5N7A-VM er et lite mATX kort med gode specs som fs til rundt 1000-lappen. Kanskje en E-5300 prosessor kan gjre jobben godt? Jeg tror det skal holde i btter og spann for avspilling av hd-filer.
    Minnebrikker kaster jo butikkene etter oss for tiden. 800mhz ddr2 tror jeg passer best her. 2GB holder, men hvis det er latterlig liten prisforskjell s hiv inn 4GB.

Med tanke p prosessorkjler m du sjekke at den fr plass i kabinettet du velger, men jeg har hrt mye positivt om scythe ninja (og ninja mini) prosessorkjlere.

Skal du lagre ting p pcen, eller andre plasser i nettverket? Uansett, jeg anbefaler WD GP (green power) 1TB. Stillheten selv, bare sltt av n samsung-disk jeg ikke kommer p navnet p i farta.

Kabinett og strmforsyning m du nesten velge etter design/funksjon og hvor mye annet du vil drive, men dersom du bare skal ha n disk, hovedkortet og en effektgjerrig prosessor s er det ingen vits g amok p strmforsyningen.

Dersom madamen din skal bruke maskineriet uten klage for mye s anbefaler jeg XBMC 8.10. Du kan tweake og knote til du blir firkantig i ynene med mye av de andre software-lsningene. Min erfaring er at xbmc virker ut av boksen p en tilfredsstillende mte, og er s enkelt at til og med min _nesten_pc_hatende_ kone glatt klarer seg selv.

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    M bare legge til at dersom du nsker utnytte DTS HD og Dolby TrueHD s m du ut med litt over 1000-lappen for en Blu-Ray spiller og ca 2500 for et Asus Xonar HDAV 1.3 deluxe lydkort. Det er svidt meg bekjent det eneste lydkortet til dags dato som spytter ut DTS-HD/Dolby TrueHD.

Men, da har du plutselig forlatt konomi-htpc-stadiet!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen tusen takk...

Prvd finne disse p hardware.no for bygge meg en PC, men var nok litt for trtt akkurat n til f det til. Er det noen andre steder som er bedre og billigere nr man skal bygge?

Gr bort fra HD lyd med en gang pga prisen, trenger egentlig bare et lydkort som som passer til annlegget mitt.

Tror ogs at jeg velger kjpe en separat blu ray spiller.
    Tenkte lagre det meste p PCen evnt kjpe ny hd nr det blir plassmangel.
    Nr det gjelder kabinettet s skal jeg bare ha det som er nevnt over, har noen noe anbefale?

Igjen takk for hjelpen...

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lightbulb Tips til OS

GeexBox Enkel med mulighet for dualboote eller starte opp fra medium og laste til ram.
    XBMC Kjrer som applikasjon p ubuntu.
    Mythbuntu En ubuntudistro myntet p mediacenter.
    LinuxMCE Avanserte automasjonsegenskaper fra lys til basseng.

Der har vi alts fra enklest til tyngst p linuxfronten. Anbefaler at du laster ned Mythbuntu og s tester det med XBMC, og s fr testet geexbox med en livecd.

BlueRay p Linux
    Gr du for BlueRay-leser s ripp til disk fra en annen PC, da slipper du snurrelyd fra drevet.

Vil du vre spartansk og holde det lite (mini-ITX) kan du g for et Intel DQ45EK-Hovedkort. Link
    med Q45-brikkesett str Intel GMA 4500 p grafikksiden. X4500 HD hadde vrt foretrekke, men det kan vre bra saker. (Har ikke testet selv)

Lian Li PC-V350B er et finfint kabinett til 1300kr, med PSU inkludert er ikke prisen s avskrekkende, Link Det finnes dog litt billigere f kjpt, men da blir det deretter.

Hvis du ikke vil bygge selv, og klarer deg fint uten den helt store PC-opplevelsen kan du g for HDX1000 En popcornhour A-110 boks med eneste forskjell at den ser bra ut og har 512MB minne (som du kan bruke til kjre torrents).

Edit:
    Q45 brikkesettet har sttte i linux.
    Det skal ikke sees helt bort ifra at jeg inspirerte meg selv til et prosjekt her. Hvis noen vil ha noe snt bygget og har penger til betale for det s ta kontakt

Edit2: DG45FC har X4500HD og G45 chipset og IR-mottager. G45 er ogs stttet. Ser ut til at ingen i Norge har tatt inn dette kortet enda.

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har du et forslag til oppsett som vil spille av HD filmer uten problemer.
    Jeg inkluderte en bluray leser, du kan jo evt. bytte ut denne hvis du ikke trenger den.

Hovedkortet har integrert lydkort med 7.1 lyd, og spiller bluray uten problemer.
    Som nevnt over sttter ikke denne "bitstream" lyd, men tviler p om du hrer forskjell

Hardware.no - Prisguide

Ville ikke gtt for noe annet enn Nvidia kort under linux pga vdpau VDPAU - Wikipedia, the free encyclopedia

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk igjen for svar.

Hva syns dere om dette oppsettet? Hardware.no - Prisguide

Mvh
    Andreas

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Billigst ta utgangspunkt i et hovedkort med onboard gpu da, for spare penger og f lavere sty.

Anbefaler et intelbasert LGA775 kort med innebygget GeForce 9300 gpu som utgangspunkt for problemfri HD-avspilling.

Asus P5N7A-VM er et lite mATX kort med gode specs som fs til rundt 1000-lappen. Kanskje en E-5300 prosessor kan gjre jobben godt? Jeg tror det skal holde i btter og spann for avspilling av hd-filer.
    Minnebrikker kaster jo butikkene etter oss for tiden. 800mhz ddr2 tror jeg passer best her. 2GB holder, men hvis det er latterlig liten prisforskjell s hiv inn 4GB.

Med tanke p prosessorkjler m du sjekke at den fr plass i kabinettet du velger, men jeg har hrt mye positivt om scythe ninja (og ninja mini) prosessorkjlere.

Skal du lagre ting p pcen, eller andre plasser i nettverket? Uansett, jeg anbefaler WD GP (green power) 1TB. Stillheten selv, bare sltt av n samsung-disk jeg ikke kommer p navnet p i farta.

Kabinett og strmforsyning m du nesten velge etter design/funksjon og hvor mye annet du vil drive, men dersom du bare skal ha n disk, hovedkortet og en effektgjerrig prosessor s er det ingen vits g amok p strmforsyningen.

Dersom madamen din skal bruke maskineriet uten klage for mye s anbefaler jeg XBMC 8.10. Du kan tweake og knote til du blir firkantig i ynene med mye av de andre software-lsningene. Min erfaring er at xbmc virker ut av boksen p en tilfredsstillende mte, og er s enkelt at til og med min _nesten_pc_hatende_ kone glatt klarer seg selv.

DrE
    Ikke gidd bruke 5-600 p prosessorkjler. bruk heller mer p selve prosessoren. Litt dyrere prosessorer har greie vifter som ikke brker sfremst man kjrer litt viftekontroll i bios.

Ellers er jeg veldig enig med DrE.

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tigern2k
    Takk igjen for svar.

Hva syns dere om dette oppsettet? Hardware.no - Prisguide

Mvh
    Andreas
    Et veldig bra oppsett, ville byttet ut hardisken med Western Digital Green power.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av obergeru
    Et veldig bra oppsett, ville byttet ut hardisken med Western Digital Green power.
    Bare for dokumentere den pstanden:

Klippet fra Xbitlabs rykende ferske 1TB roundup, med fokus p uthevet skrift i slutten av quoten:
    Conclusion

We will do some summarizing now. First of all, we can name the fastest 1-terabyte drive in all our tests. It is the WD RE3 (WD1002FBYS). This is the best buy if you prefer maximum performance. But if you dont like its high price, you can take the WD Caviar Black (WD1001FALS) which is somewhat slower but costs much less. The Hitachi Deskstar E7K1000 (HDE721010SLA330) is third in terms of sheer speed.
    Then, we also wanted to see the effect of increased recording density and larger cache on HDDs performance. It is not easy to answer what is better, actually. Taking the three drives from Western Digitals Green Power series, we can see that its better to have both: the WD10EADS with higher-density platters and maximum cache is the fastest of them.
    If we consider those tests that do not reveal the HDDs maximum capabilities but check its performance under real-life conditions, we can see that a larger cache is better than higher recording density. But it should be noted that this doesnt refer to products from all brands. Western Digitals HDDs can utilize a large cache most efficiently, though.
    And finally, is the mysterious Seagate SV35.3 worth the money? We guess not. For example, the WD10EADS has lower power consumption and lower noise but delivers higher performance. It is actually much faster than the SV35.3. Yes, the SV35.3 did well in the multithreaded tests but has last places in the others.
    When it comes to choosing an optimal hard drive for home, we can recommend the Hitachi E7K1000 and Western Digital Caviar Black. Both can do well as a system disk. The WD is somewhat faster than the Hitachi is quieter and consumes less power.
    The WD Green Power WD10EADS will be the best and only choice for a quiet and cold home multimedia center, though.
    Good luck!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei jeg finner ikke den WD p hardware, har dere noen link til et sted som selger den?

Men ellers s ser det ut som en bra maskin? God verdi og kvalitet for pengene?

Denne kommer til klare fint kjre 1080p filmer blu ray og filer?

Mvh
    Andreas

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WD GP 1TB

Du har et fint oppsett til HD.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotters, den var jo hele 20 kr billigere enn samsugen :-)

Godt hre at oppsettet er bra, fikk en tilbakemelding p at det er mulig jeg m handle inn nye vifter og cpu kjler for f den enda mer stille. Vet noen noe om dette? Er det i tilfelle dyrt? Er det plass til det?

Andreas

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tastatur

Ser at jeg trenger et fint trdlst tastatur og mus, er det noen som har noe anbefale?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tigern2k
    Ser at jeg trenger et fint trdlst tastatur og mus, er det noen som har noe anbefale?
    Bluetooth eller en annen RF-teknologi s er det bare velge etter design og finnish etter min mening.

En ting tenke p dersom du gr for XBMC som media-frontend s er det veldig enkelt g for den gamle typen WMCE fjernkontroll. Den kan vre litt lei f tak i har jeg skjnt (jeg har fra fr), men ikke helt umulig.

1. autoboot til XBMC
    2. WMCE fjernkontroll satt opp til styre XBMC

= WAF opplegg med srdeles lav brukerterskel. Alle skjnner hyre-venstre-opp-ned-ok-tilbake, og det er strengt tatt alle funksjonene du trenger for ha full kontroll over all media p htpcen (dersom du bruker XBMC).

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ogs bruke PCen til streame live tv s da trenger jeg et tastatur, det flger jo med en fjernkontroll til Antec Fusion Remote Black s kommer til bruke den til XBMC.
    Men som sagt et trdlst tastatur med mus som ikke koster skjorta er noe jegj m ha. Ser p andre trder at det er snakk om noe fra Biltema men den finner jeg ikke, ikke fler jeg meg trygg p kvaliteten p den heller.

Noen tips?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med denne?
    AMENTIO / IBM KEYBOARD WIRELESS W/OPT. MOUSE BLACK
    Noen som har erfaringer med den?

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har byttet ut CPU kjler til Scythe Ninja Mini (350kr).
    Og kabinettviftene med Nexus Real Silent 1000rpm (100kr).
    Da blir pcen i praksis helt stillegende.

Biltema har et rebrandet Microsoft Media tastatur med innebygget mus.

Ellers er logitech denivo edge et lekkert tastatur

Hardware.no - Prisguide

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0