Software for HD-DVD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer Musashi sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Software for HD-DVD

Jeg har nylig installert en LG GGW-H20L i mediasenter-PC-en min. Det fulgte med PowerDVD 7.3 i pakka, og så vidt jeg skjønner var dette den siste versjonen av PowerDVD som håndterer HD-DVD. Avspilling fungerer helt fint, men lyden er bare i stereo (evt pro logic).

About-siden i programmet antyder at det kan oppgraderes til full surround ved å gå inn på nettsiden til Cyberlink, men jeg finner ikke noe der som tyder på at en slik oppgradering er tilgjengelig. Diverse produktsammenligninger jeg har funnet tyder tvert i mot på at BD/HD-versjonen av programmet kun støtter lyd i to kanaler.

Er det noen som har greid å få flerkanals lyd ut av dette programmet? Finnes det andre programmer som støtter HD-DVD og surround, som noen vil anbefale?

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har samme versjon av PowerDVD selv og samme drive.

Du skriver ikke hvilket skjermkort du bruker, jeg har et ATI 3470 (Sapphire) hvor jeg bruker en dongle (overgang fra DVI i skjermkortet til HDMI) og får lyd via denne.

I Windows (jeg bruker Vista Home med SP1) så står det kun støtte for stereo lyd. Jeg har lastet ned og installert en driver for onboard Realtek lydprosessor på ATI kortet fra Realtek. Brukte den driveren som het noe med ATI og R13.

Når du så skal sette opp PowerDVD, så velger du HDMI som lydkanal og velger DTS/DD (ikke PCM som kun gir stereo).

Dette funket for meg etter mye plunder og heft, men har nå Dolby Digital og/eller DTS lyd fra Blueray/DVD/HD-DVD fra PC.

Men vet ikke om du bruker ATI skjermkort, da...

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker et GeForce 8300-basert hovedkort (Asus M3N78 PRO) med innebygd grafikk og lyd. Jeg byttet fra 7 build 7022 til Vista Home SP1 i går, siden installasjonen av PowerDVD lagde voldsomt med krøll i 7.

Lyden tar jeg ut over sp/diff. Hovedkortet har mulighet for lyd via HDMI, men jeg har ikke greid å få ut annet enn stereo den veien. Med sp/diff fungerer 5.1 fint når jeg tester det i Windows.

Jeg kan ikke huske å ha sett noe valg av lydkanal under oppsett av PowerDVD, men jeg skal prøve litt mer i kveld.

Uansett om dette går eller ikke, er jeg fremdeles interessert i tips om alternative programmer. Nå har jeg bare prøvd PowerDVD i et par dager, men jeg er ikke så veldig imponert.

Active
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Musashi
    Uansett om dette går eller ikke, er jeg fremdeles interessert i tips om alternative programmer. Nå har jeg bare prøvd PowerDVD i et par dager, men jeg er ikke så veldig imponert.
    Du kan prøve:

Amazon.com: Corel WinDVD 9 Plus (Blu-ray): Software

"Product Features
    • Blu-ray Disc and HD DVD playback (Blu-ray drive or HD DVD drive required)--Play high-definition commercial titles with interactive features, or recordable Blu-ray/HD DVD media
    • Supports all Blu-ray and HD DVD video encoding formats, such as MPEG-4-AVC (H.264), MPEG-2, and VC1
    • Supports HD Audio technologies from Dolby and DTS including Dolby Digital Plus, uncompressed Dolby TrueHD, and DTS HD for commercial Blu-ray and HD DVD movies
    • Plays video from recordable HD DVD or Blu-ray media such as HD DVD-R, BD-R and RE discs; play standard DVDs at HD resolution with unique upscaling and motion enhancement
    • Includes all the features and capabilites of the WinDVD 9 Plus"

Har kjøpt den selv til samme spiller som du har til min nye HTPC. Fikk bare prøvd litt før jeg reinnstallerte Windows (tester ut litt RiksTV også). Så ut til å virke greit. Til og med med med min gamle MC-fjernkontroll. Den kan muligens skaffes billigere. Tror jeg gav ca 50USD i sin tid - nedlastet.

Ellers kan PowerDVD i nyere versjoner visstnok fikses til å spille av HD-DVD. Nokså sikker på at jeg har sett "bruksanvisning" for det på nett-fora. Men support og videreutvikling blir det jo tynt med da...

Edit:
    fant en guide her: pdvd8hddvd - PowerDVD 8 Ultra: Enable HD-DVD!

Men det er usikkert hvordan dette går på Power DVD 9 som jeg ser nå er siste versjon.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og så var det i orden!

Plutselig foreslo programmet at det skulle laste ned en oppdatering, og da ble plutselig både sp/diff og hdmi tilgjengelig som utganger for lyd. Selv om programmet fremdeles hevder at det bare støtter lyd i to kanaler, fungerer det vitterlig i 5.1 også. Skjønn det den som gidder.

Nå skal jeg prøve dette noen dager før jeg eventuelt ser på andre programmer. Takk til dem som kom med forslag til løsninger.

Edit: Når det gjelder aktivering av HD-DVD i nyere versjoner, står det i artikkelen Mooze linket til at det bare fungerer i den opprinnelige releasen av PowerDVD 8. Det skal ha kommet flere oppdateringer som gjør at "fiksen" ikke lenger fungerer. Jeg antar da at det ikke vil fungere i versjon 9 heller. Men jeg for min del skal kun bruke dette programmet til å spille HD-DVD, så de nyere funksjonene hadde jeg neppe hatt glede av uansett. Jeg kommer ikke til å bruke PC-en når jeg skal se BD eller DVD.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •