Nytt genialt hovedkort til prisbeviste htpc byggere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 45
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt genialt hovedkort til prisbeviste htpc byggere?

Asus P4R800-V

Headingen på asus` hjemmeside lyder "The Best Home Entertainment Center!".
    Vel, siden de påstår dette så får vi se hva kortet har, først og fremst:
    - Dual-channel DDR400

Htpcen liker dual channel, så dette er jo good.

- ATI RADEON 9100 IGP 3D Graphics

Hmm, slipper vi å tenke på grafikkort? Er dette bra nok til htpc?
    devhardware: -->hele testen<--
    The high RAMDAC allows for superb 2D image quality even when compared to add in VGA cards. The image is spectacularly bright and crisp. I actually thought the 2D image quality was significantly better than either the 9700 Pro and 9800 Pro I have in my other systems. ATi also includes support for hardware DVD decoding and features enhanced DVD playback options like hardware iDCT and motion compensation.
    høres jo snadder ut det! Høres rett og slett ut som om vi kan hoppe over skjermkort-utgiften, og allikevel ha et skikkelig signal ut. Håper på at noen tester dette kortet i nærmeste fremtid, og gir oss et par hint om hvor bra dette er. Det finnes jo mange andre plasser man kan bruke pengene man sparer på å slippe å handle inn et radeon 9x00 kort.

DrE

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste problemet med denne type løsninger er at for de av oss som bruker Powerstrip er det lotto om dette virker eller ikke. Se forøvrig denne posten fra FAQ for Powerstrip hvor dette beskrives.

Gøran

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd at det sikkert ikke er helt DX9-kompatibelt pga VMR9 og HD-klipp (som jeg ennå ikke har prøvd - min AMD XP2600 er neppe rask nok til det). Men det virker absolutt som et interessant alternativ. Og prisen er fullstendig sinnssyk! Under høvdingen på Komplett (949, for å være presis). Det kan bli mitt neste hovedkort, jeg skal snart over på P4 istedenfor AMD. Jeg må ha noe som holder mål på ffdshow. Jeg spurte på hardware.no hvilken prosessor som lønner seg i forhold til overklokkingsmuligheter og "hertz per krone", men fikk ikke så veldig fornuftige svar... Hvilken prosessor vil du anbefale til kortet, og hvor mye kan den dras opp (med luftkjøling som ikke høres ut som en støvsuger!)? Og hva med minne? Jeg tenkte på to av denne brikken: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=115490&s=sc Vil det gi dual channel i full fart? Jeg må innrømme at jeg er forholdsvis grønn på P4, jeg har drevet kun med AMD de siste fire årene...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken prosessor som lønner seg mht "hertz" per krone er jeg faktisk litt usikker på nå. Mener de fleste heller mot AMD 64 når det gjelder spill, men faktum for HTPC brukere er jo at dual channel minne betyr såpass mye at det blir andre konklusjoner her.

Tror nok f.eks -->P4 2,8<-- (med prescott 1MB cache) ligger godt ann. Denne har multiplier på 14 med 200mhz på minnet. Siden multiplieren er sperret, så må det en liten økning på minnet til for å få fart i sakene. Jeg vil tro at 220mhz lar seg gjøre ganske enkelt. Da runder du akkurat 3Ghz.

Går du for 3Ghz versjonen til noen hundrelapper mere er du oppe på 15 i multiplier. 220mhz på minnet gir da 3300, og da begynner det å bli varmt for en evt kjøleribbe...

Jeg anbefaler forøvring nesten alltid swiftech mcx 462 eller mcx462V (hvis hovedkortet har plass) kjøleribbe, artic silver 5 eller shin etsu kjølepasta og en papst vifte som passer løsnigen din. Har du htpcen i racket (som meg) vil du antageligvis ikke ha noe særlig heftigere vifte enn papst sin 19dB. Derimot, hvis det eneste av HTPC`en som befinner seg i kinorommet er VGA kabelen og en IR detektor, så er det jo bare å kjøre heftigere kjøling...

Hvis du klarer deg uten overklokking holder det kanskje med 12dB vifta, dog jeg har ikke testet disse på P4, så jeg er usikker på om det lar seg gjøre å overklokke med slike støysvake løsninger.

Hvilket kabinett har du?
    Hvis det er vanlig standard ATX kabinett du har, så er jo waterchill en ypperlig løsning. Stille og overklokkingsvennlig på en gang. Jeg har HT200S kabinettet og sliter litt med plass hva angår vannkjøling. Det er ikke umulig at jeg "lager" plass til det med tid og stunder, men foreløpig er det ikke aktuelt.

Minnet du har valgt er det samme som jeg har i min maskin, og det funker fint. Dual channel fungerer nok helt fint på disse. Dog, jeg er usikker på hvor langt disse brikkene lar seg overklokke, så det er kanskje bedre å velge noen kjappere brikker. Kanskje også lurt å ta noen med lave timinger? Er usikker på hvor mye utslag minnetiming gir på filtre, men alle monner drar, så lav timing er sikkert en fordel. Geil, OCZ og corsair har alle kjekke brikker i pc3200 og pc3500 gruppen som ville passet ypperlig til p4-klokking.

DrE

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow, ett skritt av gangen! Som nevnt er jeg jomfru på P4, så vær forsiktig med meg! :wink: Takk for at du tar deg tid til å innføre meg i områdets mysterier.

Jeg vil ikke kjøre vannkjøling, men 19 dB er ikke noe problem. Jeg har kinomaskinen i naborommet til kinoen, men jeg hørte den faktisk inne i kinoen gjennom det vanlige dørbladet tidligere, før jeg begynte å eksperimentere med visse andre kjølere. Nå er jeg på en Zalman Flower Cooler og en sterkt nedvoltet (er det et norsk ord, tro?) 120-millimeters vifte. Nesten lydløst. Det eneste som bråker på den, er vifta på skjermkortet (Hercules Radeon 9800 SE AIW). Men den går ikke igjennom døra, det var en tidligere støvsugerlignende billigvifte på prosessoren og en elendig strømforsyningsvifte som lagde den voldsomme støyen.

Jeg har et Antec-kabinett av standardtypen akkurat nå, men jeg skal gi hele pc-en (minus skjermkortet) til datteren min når jeg kjøper ny til kinoen. Min sønn har allerede fått en AMD XP2600 med Radeon 9600XT, og når hun får denne, har de omtrent like spesifikasjoner. Dermed har de iallfall én ting mindre å krangle om! :roll:

Jeg har ikke bestemt meg for hva slags kabinett jeg vil kjøpe istedenfor, men til Kevin kjøpte jeg dette, bare i svart: http://multicom.no/varedetaljinfo.as...arerSokRes.asp

Det er både pent og velfungerende. Så det kan bli det om igjen. Å ha kino-pc-en i rack er uaktuelt, det bråker for mye med tre store harddisker oppi, dessuten er bare lyden fra DVD-spilleren nok til å irritere meg. Barcoen bråker ikke mye lenger, etter at jeg har satt den i en egenkonstruert kombinasjon av plattform og lyddemperkasse. Alt som bråker mer enn den, må ut.

Men jeg mente hvilken P4, XP64 er uaktuell til ffdshow siden den er et godt hakk langsommere enn en P4. Jeg liker AMD godt, men til dette bruk vil jeg ha en dual channel P4 som kan kjøre Denoise 3D og større resize enn jeg kjører nå, i tillegg til dScaler sharpen.

Jeg ser den 2.8, og jeg har hørt at den kan være grei for klokking. Men problemet er jo kanskje stabiliteten. Jeg må ha noe som fungerer 100 % stabilt (99 % er for lite), siden den er med på å levere musikk til resten av huset. Men jeg kunne jo selvsagt flyttet de harddiskene som står i den til serveren, den har et servertower (den gamle typen fra Aopen) og plass til dem. Det ville vel redusere varmen i HTPC-en. Likevel må jeg ha 100 % stabilitet på den, at det skjer noe midt i en film eller når vi skal se film er noe jeg sist opplevde for flere år siden og da forbannet meg på at det ikke skulle skje igjen! :evil:

Vil det si at det å kjøpe denne og ikke overklokke er den beste løsningen? http://komplett.no/k/ki.asp?sku=118901&cks=PRL

Og kan du anbefale minnebrikker som holder mål til dette oppsettet? Jeg legger heller noen ekstra kroner i det enn å irritere meg senere. De dyreste pc-løsningene jeg har kjøpt, er de som har vært for billige. For da har de ikke vart lenge før jeg har måttet oppgradere. Min nåværende HTPC har jeg hatt med svært små endringer i to år nå, og det er helt klart ny rekord!

Igjen takk for hjelpen!

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner ikke intel noe særlig, så CPU valg vil jeg ikke kommentere. Mine erfaringer fra overklokking er at dette ikke er en akseptabel løsning dersom;

A. Du skal ha 100% stabilitet. Jeg har erfart at det somregel alltid er et eller annet som ikke fungerer som det skal når en gjør dette. En kan teste stabilitet (med prime, 3dmark, sisoft, hva som helst), men en kan aldri være helt sikker. Om du vil være sikker så kan du ikke klokke mer enn et par %, noen som er mer arbeid enn det er verd. Bruk heller noen kroner ekstra på en raskere CPU og minne med bedre timings.

B. Overklokking gir alltid en dramatisk økning i varmeutvikling. Dersom du ikke har vannkjøling (eller noe mer sofistikert), så vil dette alltid medføre økt viftestøy. Det virker som dette kan være et avgjørende punkt for deg.

Jeg sier ikke at overklokking ikke kan være en god løsning, jeg bare opplyser og advarer mot dens negative sider... Det krever mye arbeid å lykkes.

Ellers så har jeg lest at minne med høyest mulig klokkefrekvens er tingen dersom du bruker intel. Med AMD er det timings som er avgjørende for ytelsen.

Ellers så vil jeg tips deg om denne: http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=7686 Kanskje det er noe for deg?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror nok kanskje du nå tenker på overklokking av AMD. På AVSforum.com er det veldig mange som kjører 100 % stabile overklokkede P4 2.8 til bruk med ffdshow, og det er en helt annen "vitenskap". Og for å gjenta meg selv: AMD er ikke interessant i det hele tatt til dette, det er kun P4 Dual Channel som er brukbart til tungt ffdshow-arbeid.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hovedkort, minne og prosessor for ffdshow, dscaler osv -->
    (Jeg ville valgt)
    (har valgt varene fra netshop.no)

Asus P4C800 kr 1 350,00
    Fordi: vifteløs! meget bra kort m S-ATA og GbLan.

Intel Pentium 4 - 3.0GHz "Prescott, 90nm" kr 1 995,00
    Fordi: Gir grei ytelse per krone og er en racer i overnevnte applikasjoner.

2xOCZ 512MB EL Platinum Edition (2-3-2-5) kr 2 590,00
    Fordi: Minneytelse er superviktig i overnenvte applikasjoner. Minnet har lav latency (viktig for P4 også, ikke bare A64) og lar seg i tillegg overklokke en hel del. 2 stk for dual konfigurasjon.

Totalt: kr 5 935,00 uten frakt.

Dog ville jeg kastet boxed vifta, og heller gått for en swiftech eller lignende som jeg nevnte lengre opp. Og dersom du har maskinen i naborommet, så ville jeg valgt en 19dB eller hakket over (26dB?) og et potensiometer. Så kunne du antageligvis overklokket maskinen til 3.2-3.3 uten at det hadde gått utover stabiliteten, og hadde da hatt et perfekt utgangspunkt for heftige filtre og scaleringsoperasjoner.

Det koster å være kinoeier...

DrE

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DrErling: Det spørs om ikke Northwood er å foretrekke foran Prescott i HTPC-sammenheng pga varmeutviklingen...

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    DrErling: Det spørs om ikke Northwood er å foretrekke foran Prescott i HTPC-sammenheng pga varmeutviklingen...
    http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=7822 Nyttig en denne sammenheng? Vet ikke, men kanksje...?

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja den er enorm den der.
    Men den er faktisk ikke til P4, men til Athlon 64...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Sant nok. Jeg vet ikke hvor mye 1MB cache har å si fremfor 512KB når det kommer til forutsigbare beregninger slik som mediaencoding, men du har helt rett i varmeproblemet.

Northwood klokker jo også ganske godt på boxed kjøleren, så med en swiftech eller den type kvalitet så vil man kanskje slippe unna med både 12dB papst og litt overklokking?

DrE

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Jeg vet ikke hvor mye 1MB cache har å si fremfor 512KB når det kommer til forutsigbare beregninger slik som mediaencoding, men du har helt rett i varmeproblemet.

Northwood klokker jo også ganske godt på boxed kjøleren, så med en swiftech eller den type kvalitet så vil man kanskje slippe unna med både 12dB papst og litt overklokking?
    Prescott har stort sett maks 5% ekstra ytelse over Northwood på mediaencoding. Og i de fleste sammenhenger er det knapt noen forskjell.

Når det gjelder overklokking så klokker de omtrent likt. Med en grei stillegående kjøler vil man kunne oppnå rundt 3,3-3,4 med 2,8 og 3,4-3,5 med 3.

Så personlig hadde jeg nok tatt en Northwood.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tok en Northwood. Og du er da så altfor beskjeden, Whoopass! Jeg klokket den opp til 3.6 100 % statbilt (Prime95 stående på over natta) med boxed-kjøleren. Nå er jeg oppe i 3.75 med en Zalman 7000 kobberkjøler, den har gått med Prime95 i tre-fire timer uten et eneste problem. :shock: Temperaturen blir meldt til 50 grader under load, men siden Max3-hovedkortene viser 7-10 grader for mye er det ikke ille! Så er heller ikke CPU-volten høyere enn 1.5. Dette burde pc-en kunne leve med 24/7, særlig siden jeg bare bruker den under særlig load når jeg ser på film. ffdshow med 3dDenoise og vill resize, her kommer jeg!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var beskjeden med vilje siden dette kan variere til dels kraftig.

Er det 3.0 ghz du har? Isåfall er 3.75 ghz med luft en del over gjennomsnittet, men ikke helt uvanlig.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er 3.0c med 30 kondensatorer (de med 12 er visstnok ikke så villige). Det ernok for meg, iallfall. Jeg syns jeg har fått mye for pengene!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En av de som jobber på ocshoot.no har testet en hel haug med p4 3.0 prosessorer på default spenning og med boxed kjøler. Den høyeste stabile klokken han klarte var 3,81Ghz!

De fleste klokket til 3,6-3,7.

Dette virker lovende!

DrE

Intermediate crusade sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pent..

Blei en 3.0GHz Prescott på meg, hentes på posten imorgen. Skal putte på SilenX (swiftech) cpu kjøler med 92mm vifte på 9db (20cfm) så får me sjå kordan dette funker..

.runar

Intermediate crusade sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Prescott har stort sett maks 5% ekstra ytelse over Northwood på mediaencoding. Og i de fleste sammenhenger er det knapt noen forskjell.
    Blir jo litt da.. en Prescott på 3.0GHz vs. en Northwood. Prescott med 5% høyere ytelse.. 3.0GHz vil da tilsvare "3.15GHz" på Prescott mot fremdeles 3.0 på northwood..

Er jo litt ekstra å hente på dette da..og om ein overklokker blir det jo tilsvarende gevinst.. 3.6GHz blir tilsvarende 3.78GHZ på Prescott..

Om ein har Silenx/Swiftech kjøler og vifte som flytter ein 20-25cfm bør jo dette kunne gå finfint.. 92mm 9db SilenX vifter flytter 20cgm, men 92mm 14db viften flytter 36cfm med luft... Skal teste ut på Prescotten min dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merk at jeg skrev maks 5%. Det er det mest optimistiske man kan regne med. I praksis er det gjerne dødt løp.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •