Nytt genialt hovedkort til prisbeviste htpc byggere? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 45
    Intermediate crusade sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja, la merke til det i etterkant. Men er jo alltid kjekt å vite at ein har mykje cache da.. sjøl om det i praksis ikkje betyr all verden, kan ein jo leve i håpet/trua. :lol:

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå foretatt en rask sjekk med den nyeste varianten av ffdshow (som er omtrent én time gammel når dette skrives...). Med min 3.0 @ 3.75 (53 grader på full load i kabinettet - trekk fra 7-10 grader fordi Max3-kortene viser feil) kan jeg kjøre dScaler sharpen, Denoise3D og resize med sharpen til dobbel DVD-oppløsning (1140x1152), uten at bildet hakker det minste. Selv tortursveipingen der Gandalf kommer til Bilbos port i begynnelsen av Ringens brorskap (som var gruuusomt hakkete på kino) er nesten helt jevn. 100 % jevn tror jeg ikke den kan bli. Men bildet er lynskarpt på den lille monitoren jeg testet det på. Jeg prøvde å kjøre uten ffdshow og så med, og forskjellen var så stor at jeg ikke kunne tro det. :shock: Jeg gleder meg til å koble det monsteret til Barcoen!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mastiff, du må få tatt litt bilder når du får testet ut på Barcoen!!

Hrm.. 3.oGHz prescott cpuen min ligger på 63-64 garder uten overklokking, og idle load.. ikkje bra.:P..

Må prøve å få trikset litt på dette.. bytte til litt karftigere viter etc..

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjælp! Du kan gjøre klart til pølsegrilling! Hadde det vært en AMD ville jeg ikke blunket engang, men hvis det er nogenlunde riktig temperatur, har du et alvorlig problem der... :shock:

Det første du bør se på, er om du har plassert kjøleren godt nedpå prosessoren, og deretter må du tenke om du har brukt god kjølepasta (jeg vil nok anbefale Arctic Silver 5). Jeg kjørte min egen opp til 3.6 med boxed-kjøleren, og da var den ikke over 50 grader (men da lå hovedkortet løst på gulvet). Det neste å tenke på er luftgjennomstrømningen i kabinettet. Hvis vifta bare drar rundt den samme luften hele tiden, hjelper det ikke så mye. Kanskje en vifte i sidedekselet som trekker luft direkte inn til prosessorvifta er en tanke? Og Zalman 7000 ACU-kjøleren, som jeg bruker, er veldig god. Det er med den jeg har nåværende overklokking.

Når det gjelder bilder, er det ikke så veldig mye vits, jeg har prøvd (det ligger noen på hjemmesiden min), men det er så vanskelig å se detaljer. Jeg har bare et enkelt 2.1 MP kamera. ops:

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Seriøst, hvis noen skulle fått sponset et digitalkamera så måtte det være deg!

Vi er sugne på bilder! Høres heftig ut at det går stabilt på 3,75Ghz. Du har ikke funnet noe feil på nyeste ffdshow? Hva er eksakt versjonsnr på software du brukte i testen, og gjerne en direkte link til oss sløvinger..

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da var eg på support telefon ang. Prescott CPUen.. 70 grader var vist å rekne med, skulle tåle det greit.. Om den brant seg skulle ein kunne få det på garantien..

Puttet på SilenX/Swiftech kjøler og 92mm vifte.. ligger på Idle 58-59 grader no.. men boksen åpen. :roll:

..men blir jo varm i boksen.. Må kanskje vurdere vannkjøling til eit par tusen.. :? Argh.. skulle vert 1time seinere med bestillinga og fått ein northwood isetdet..

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både prescott og Northwood tåler nok ganske høye temperaturer. Det man må være obs på ved overklokking er at denne maks temperaturen går drastisk ned ved bruk av høyere spenning.

Ikke nok med det, maks temperaturen oppnås mye fortere når spenningen er skrudd opp.

Det jeg ville gjort dersom hovedkortet har støtte for det er å først finne maks overklokk på default spenning. La oss si denne maksklokken var på ca 3,75 for en 3.0Ghz. Så ville jeg stilt ned et par hundre mhz, til ca 3,4-3,5ghz.

Deretter hadde jeg stilt ned spenningen ett og ett hakk til jeg fant minimum spenning den klarte å kjøre 3,5Ghz på.

Siste punkt blir å sette spenningen ett hakk over minimum og la den stå der. Hvis maskinen er primestabil med disse innstillingene er du sikret at prosessoren ikke ryker pga elektromigrasjon, og du kan også tåle noe høyere temperaturer enn på default spenning. (ergo mindre viftestøy)

Hva slags kabinett bruker du .runar? Er det kanskje kanam HT-400? I så tilfelle, gi oss tilbakemelding på om du klarte å integrere et waterchill sett i den!

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DrErling, takk for tipset.

For øyeblikket er det en HT-200, men kjem til å bytte denne ut med ein HT-400 eller muligens et DIGN kabinett.

HT-200 kabinettet er eit kongekabinett, ikkj enok gale med det. Men eg liker designen litt bedre på HT-400.

Skal gi tilbakemelding på kordan det går med integrering av vannkjøling når eg evnt. kjem så langt. For øyelikket har eg ikkje økonomi til å kjøpe inn 2k i pumper etc. P4 3.0GHz var ikkje planlagt heller, men 2.4GHz celeron eg hadde var for slapp til ffdshow slik eg ville ha det, så da blei det gjort eit impulskjøp på komplett..hehe Men det gjorde vondt i lommeboka :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat temperaturer er ikke så mye å bry seg om. I mine yngre "nerdedager" lekte jeg mye med hardware og det førte ofte til svært høy temperatur på prosessorene mine. Siden den gang har jeg alltid testet hvor høy temperatur mine nye prosessorer tåler på orginal hastighet uten å bli ustabile. Jeg har vel testet rundt 6-7 ulike typer og alle var stabile til over 100 grader celsius. Ved diverse "uhell" har jeg hatt temperaturen over 150 grader på noen av dem og alle som en virker enda.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DrErling (er du forresten lege, elelr er det en annen grunn til nettnavnet?), jeg bruker den nyeste som hele tiden dukker opp i ffdshow FAQ-tråden på avsforum.com. Jeg fant en liten bug, men den skal Andy ha fikset til i morgen, hvis jeg forsto ham rett. Når det gjelder prosessorspenning, opererer vel Intel med en anbefaling på maks 15 prosent over standardspenningen, så min spenning på 1,5 V er etter det jeg kan forstå fullstendig ufarlig.

Whoppass, har du kjørt P4 så høyt? Jeg er fullt klar over at P3 og særlig AMD tålte å bli brukt til å lage ostesmørbrød på (la noen merke til hvor elegant og spissfindig jeg henviste til nettnavnet hans der? :wink: ) men P4 er ikke så solid. Jeg har lest om folk som har fått grilla prosessor på 85 grader i Bios, og det er veldig få hovedkort som viser for liten temperatur.

Intermediate MAXcpu sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mastiff:

Hvordan og hvor mye ram kjører du med? PC3200/3500/3700/4000?!

Zalman 7000 ACU, hvor mye spenning gir du den, og hvordan blir lydnivået?

Målet er resize til dobbel dvd-oppløsning slik som du gjør nå og se hvordan det blir med X1.

Generelt:

ASUS P4C800 vs. Abit IC7-MAX3 (riktig Mastiff?), forskjell? Abit har vel iallefall denne ubrukelig chipsetviften sin som går i stykker øyeblikkelig, men denne kan jo bare fjernes med en gang. Asus har ikke.

Ellers har jeg et par kabinett stående og et stillegående PSU (7V vifte), men kvaliteten er ikke på topp (Qtec) og bør kanskje byttes for stabilitetens skyld, spesielt ved overklokking? Synd MIST er så forbasket dyrt!

Andre kjøleløsninger: MIST Frostbite C (noe svak?), Swiftech MCX478V + stillegående 92 mm. (dyr!).

Hvordan kjøler folket Radeon AIW? Jeg blir gal, men har hørt at denne skal fungere med litt tilpasning...

Også dette "evige" Northwood/Prescott spørsmålet hvor jeg ikke klarer å bestemme meg... Setter en finger på NW!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    DrErling (er du forresten lege, elelr er det en annen grunn til nettnavnet?)
    Er nok ikke lege nei... da hadde du nok sett heftigere bilder fra hjemmekinoen min!
    Nettnavnet har en aldeles barnslig opprinnelse og har bare hengt med. Ikke heter jeg Erling heller. :?

Når det gjelder prosessorspenning, opererer vel Intel med en anbefaling på maks 15 prosent over standardspenningen, så min spenning på 1,5 V er etter det jeg kan forstå fullstendig ufarlig.
    Jepp, prosessoren skal takle et par tidels volt mere enn default, men dette er ikke i overklokket tilstand. Dette er vel mere for å sikre seg mot evt fluktueringer forårsaket av ustabile strømforsyninger osv.

Grunnen til at jeg postet posten du henviser til er for å være sikret mot trøbbel. Dersom man har en overklokkingsvennlig prosessor, så vil den utvikle mere varme, og kan fort nærme seg farlige temperaturer i et dårlig ventilert htpc kabinett. For å utnytte overklokkingspotensialet mest mulig, og fortsatt holde prosessoren på så lav temp som mulig så går det ann å stille ned spenningen litt. Temperaturen er jo proporsjonal med hastighet og spenning som oftest...

Som flere nevner har intel hatt et par prosessorer som ikke har tålt så veldig høy temp over tid. Den prosessoren du har, og som jeg har lyst på (P4 Northwood stepping C) tåler jo mere enn forrige stepping, så du har nok ikke noe å frykte med default spenning.

DrE

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Whoppass, har du kjørt P4 så høyt? Jeg er fullt klar over at P3 og særlig AMD tålte å bli brukt til å lage ostesmørbrød på (la noen merke til hvor elegant og spissfindig jeg henviste til nettnavnet hans der? ) men P4 er ikke så solid. Jeg har lest om folk som har fått grilla prosessor på 85 grader i Bios, og det er veldig få hovedkort som viser for liten temperatur.
    Når det gjelder P4 og temperatur så er det i utgangspunktet en helt annen sak enn på AMD og eldre Intel. P4 bruker noe de kaller thermal throttling eller thermal monitor som reduserer tiden prosessoren jobber og dermed utvikler den ikke like mye varme. Ytelsen blir jo selvsagt ekstremt mye dårligere, ved full "throttling" er ytelsen under 50%.

Denne teknologien slår inn ved rundt 70 grader på Northwood og de eldre chippene, mens på Prescott er det litt over 75 grader. Over disse temperaturene jobber prossessoren mindre og mindre. Ved litt under 90 grader har prosessorene nådd full throttling og jobber bare ca 50% av tiden. Over dette vil de stort sett være ganske stabile, helt til prosessoren slår av seg selv. Dette var litt over 100 grader hos meg, og i de fleste andre tilfellene jeg har hørt så har det også vært rett rundt 100 grader. Prosessoren går ikke i stykker, den bare slår av seg selv. Lar man temperaturen synke og starter på nytt så funker alt helt fint.

Prescott utvikler utrolig mye varme, noe Intel ikke legger skjul på. De sier også at prescott er laget for å kunne operere tett under den temperaturen som throttlingen starter på. Altså rundt 70-75 grader.

At noen skulle ha klart å grille en p4 på 85 grader har jeg svært vanskelig for å tro. Den må mest sannsynlig hatt en defekt fra før av.

Temperaturene jeg har oppgitt her er temperaturer fra bios/programmer og i motsetning til deg, er jeg av den erfaring at alle bioser/programmer viser for lav temperatur. Og jo høyere temperaturen er jo høyere avvik virker det å være.

Angående thermal throttling/thermal monitor så gjelder det jeg har skrevet for standardinnstilningene i bios. I de fleste bioser kan man endre endel innstillninger uten at jeg har prøvd effekten av dette.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du sier Whoppass så viser ofte bios (og MBM) mange grader feil. Derfor er det jo mulig at temperaturen var bortimot 95-100 når noen sier at prosessoren feilet på 85?

Vet du om det er onboard på cpu at throttlingen blir igangsatt eller om det er fra BIOS?

For hvis bios viser 15-20 grader feil på full guffe og throttlingen starter via BIOS så kan jo prosessoren gå på full guffe med 90 grader C, og dette er jo ikke bra i lengden.

DrE

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Throttlingen er automatisk og foregår kun i selve prosessoren. Den har sin egen sensor som er helt uavhengig av den vanlige temperatursensoren.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, så det eneste man kan stille er graden den skal throttle? Jeg mener at jeg så tre forskjellige innstillinger fra 50% og oppover på en msi boks jeg satte opp i går... Jeg fiklet ikke så mye med det, da boksen var rape gal og måtte i retur (en sånn som skal funke som radio uten at pc-delen er slått på)

DrE

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg har satt meg inn i, er Abits IC-7-kort, og de viser altfor høy temperatur. Det kan godt være at andre ikke gjør det, ja. Faktisk så vet jeg at MSIs KT-4-kort (som jeg har hatt tre av, det ene er nå server og det andre holder på å bli PC til Lisa på sju (i et veldig søtt pusekattkabinett fra Microplex - så nå vet dere hvem idioten var som køjpte den...)) viser helt vilt for lite. De har en tendens til å vise 45 grader på full belastning, og da vet jeg med sikkerhet at det er nærmere 60 enn 50...

I dag har jeg for øvrig lekt meg litt mer. I øyeblikket står maskinen og surrer på andre eller tredje timen på Prime95 med FSB på 260, og altså 3.9 gHz på en 3.0 med luftkjøling! Jeg har god sirkulasjon i kassa, så det er ikke noe problem, den går ikke over 53 grader vist på MBM, så den holder seg nok på rundt 45-47 grader. Jeg måtte skru volten opp en liten tøddel for å få det stabilt (jeg tror Abit heter Abit fordi de er så overklokkingsvennlige - man skrur opp farten "abit at a time"...), men på en volt på 1.6 ser det forholdsvis greit ut. Så lenge temperaturen ikke blir høyere er jeg ikke redd for å gå opp til 1.65, men lenger går jeg ikke. Bare for moro skyld skrudde jeg opp FSB enda mer, og jeg hadde maskinen oppe og kjøre på 4.0 gHz! Den feilet på første runden med Prime95, men det var ingen crashing eller lignende stygge utslag. Ikke det at det har noen praktisk nytte, men det er jo greit å ha til når man skal ut og drikke øl og skryte litt med nerdekompisene (som jeg ikke har noen av..).
    MAXcpu, jeg kjører faktisk med 4200 RAM. Det er fra OCZ, og jeg tror jeg må bruke hagla på det for at det skal svikte! Grunnen til det var opprinnelig at jeg bestilte feil ram, men så sendte jeg en PM til Andy (som står for utviklingen av de nyere versjonen av ffdshow spesialbygd for P4 og AMD64, og han sa at minnetiming ikke hadde noe som helst å si for ffdshow, så selv om det er 2,5-4-4-7 (burde vel iallfall vært to tretall i midten) gjør det ikke maskinen noe mindre effektiv. Zalmanen går på full spenning nå siden jeg overklokker, men det bekymrer meg ikke så mye siden den står i naborommet til kinoen. Og uansett bråker den mindre enn strømforsyningen, som er modifisert med en Papst-vifte.

Abit har rykte på seg for å være noe mer overklokkingsvennlig enn Asus, men det kommer også an på hvem man spør. Jeg er iallfall veldig got fornøyd med mitt én uke gamle Max3, det er absolutt ingenting å utsette på det bortsett fra at jeg gjerne skulle hatt mer enn fire vanlige IDE-enheter. Det er en haug S-ATA-plugger på kortet, så jeg får vel kjøpe en adapter.

Jeg har en ganske standard 350 W strømforsyning i dette kabinettet, den drar helt fint denne lasten. Og den kjøleren du henviser til, har jeg på to 9800 AIW SE som kjøres som 9800 standard (som altså er raskere enn SE). Det trengs ingen som helst modifisering, det er bare å skru på. Fantastiske kjølere. Jeg har dem med viftene, men det er sikkert ikke nødvendig engang.

Og jeg vet ikke hva man får mest utbytte av, men jeg tviler på at en Prescott lar seg klokke opp til 3.9 uten vannkjøling eller enda mer avanserte saker. Så jeg ville nok satset på Northwood (som jeg jo da også gjorde etter råd fra erfarne fjellfolk, unnskyld, overklokkere).

Intermediate MAXcpu sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil du si at P4, Abit og OCZ er verdt rett i overkant av kr. 5000,-? (Dette er ikke en prisdiskusjon nei! :-D)

Har bare X1 foreløpig, så potensialet er kanskje ikke det største. Bedre og vente til etter eventuelt kjøp av Matterhornprosjektor?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Asus P4C800 er også et kort i særklasse mht overklokking. En del av de gærne folkene på #ocshoot.no går også god for dette.

Eneste jeg har i mot IC7 MAX3 er vifta, men det har jo ikke noe å si for Mastiff som har boksen i naborommet.

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Asus P4C800 er også et kort i særklasse mht overklokking. En del av de gærne folkene på #ocshoot.no går også god for dette.

Eneste jeg har i mot IC7 MAX3 er vifta, men det har jo ikke noe å si for Mastiff som har boksen i naborommet.

DrE

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •