Fjernstyrt kraftig HTPC med spillmuligheter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fjernstyrt kraftig HTPC med spillmuligheter

Hei,

Tenker å lage meg en htpc som skal brukes som dekoder for satelitt (Canal Digital) med PVR muligheter, musikk, film og kraftig nok til å spille de nyeste spillene. Må kunne se og ta opp HD kanalene.
    For å få dette til uten å fylle stuen med en svær bråkete maskin, så tenkte jeg å plassere den på loftet å strekke cat5e kabler ned i stuen slik at jeg får lyd og bilde via HDMI inn i surround receiveren via en HDMI Cat5e extender.
    For å få styrt maskinen så har jeg tenkt å bruke en usb cat5e extender.

Når det gjelder blu-ray så tror jeg det er like greit å ha en egen spiller til dette i stuen, hvis ikke måtte jeg hatt en ekstern blu-ray spiller som var plassert ved tv/prosjektor og som sendte signalet via cat5 extenderen, som igjen måtte ha vært en usb 2.0 extender og disse koster en del.

Pris området er 10-15tusen.

CPU: AMD Phenom II X4 940, sånn for fremtiden så er vel quad core gode greier?
    HK: ? bør ha lydkort som kan sende lyd til skjermkortets hdmi kontakt
    Ram: 4gb er vel nok?
    Skjermkort: Radeon HD4870 frister, men synes å ha lest at dette ikke virker så godt ilag med amd?

Kabinett: Har sikkert et liggende, så det dropper jeg.
    HDD: 2stk 1TB disker i raid med speiling slik at ikke all knotingen går til ******* i tilfelle disk krasj.

PSU: En på 500-600W av et greit merke er vel OK?
    TV-kort: Frister med 2stk Digital Everywhere FloppyDTV-S2, men hvis jeg har forstått det riktig så virker ikke det så godt i Linux enda pga mangel på drivere?

Conax CAM: Funker det med norsk tippings kortleser? Eventuelt smartwi og Technicrypt CAM (denne er kjappere en Dilog sin eller?)
    Ønsker to kort for å ha muligheten til å se på en kanal og ta opp på en annen, men til å begynne med så tenkte jeg å bare ha et kort og kjøre parallellt med CD dekoderen jeg har fra før (sånn at samboeren ikke dreper meg når hun skal se tv og jeg eksprimenterer med pc'en

OS: Tenkte å kjøre en eller annen linux versjon, Mythbuntu elns...
    Må kjøre dualboot med winxp for å få muligheten til å spille uten alt for mye stressing med Wine.

Noen synspunkter eller forslag til hardware? Planen var å vise dette på en full-hd projektor eller en 46"+ LCD skjerm.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av evneveik
    Hei,

Tenker å lage meg en htpc som skal brukes som dekoder for satelitt (Canal Digital) med PVR muligheter, musikk, film og kraftig nok til å spille de nyeste spillene. Må kunne se og ta opp HD kanalene.
    For å få dette til uten å fylle stuen med en svær bråkete maskin, så tenkte jeg å plassere den på loftet å strekke cat5e kabler ned i stuen slik at jeg får lyd og bilde via HDMI inn i surround receiveren via en HDMI Cat5e extender.
    For å få styrt maskinen så har jeg tenkt å bruke en usb cat5e extender.

Når det gjelder blu-ray så tror jeg det er like greit å ha en egen spiller til dette i stuen, hvis ikke måtte jeg hatt en ekstern blu-ray spiller som var plassert ved tv/prosjektor og som sendte signalet via cat5 extenderen, som igjen måtte ha vært en usb 2.0 extender og disse koster en del.

Pris området er 10-15tusen.

CPU: AMD Phenom II X4 940, sånn for fremtiden så er vel quad core gode greier?
    HK: ? bør ha lydkort som kan sende lyd til skjermkortets hdmi kontakt
    Ram: 4gb er vel nok?
    Skjermkort: Radeon HD4870 frister, men synes å ha lest at dette ikke virker så godt ilag med amd?

Kabinett: Har sikkert et liggende, så det dropper jeg.
    HDD: 2stk 1TB disker i raid med speiling slik at ikke all knotingen går til ******* i tilfelle disk krasj.

PSU: En på 500-600W av et greit merke er vel OK?
    TV-kort: Frister med 2stk Digital Everywhere FloppyDTV-S2, men hvis jeg har forstått det riktig så virker ikke det så godt i Linux enda pga mangel på drivere?

Conax CAM: Funker det med norsk tippings kortleser? Eventuelt smartwi og Technicrypt CAM (denne er kjappere en Dilog sin eller?)
    Ønsker to kort for å ha muligheten til å se på en kanal og ta opp på en annen, men til å begynne med så tenkte jeg å bare ha et kort og kjøre parallellt med CD dekoderen jeg har fra før (sånn at samboeren ikke dreper meg når hun skal se tv og jeg eksprimenterer med pc'en

OS: Tenkte å kjøre en eller annen linux versjon, Mythbuntu elns...
    Må kjøre dualboot med winxp for å få muligheten til å spille uten alt for mye stressing med Wine.

Noen synspunkter eller forslag til hardware? Planen var å vise dette på en full-hd projektor eller en 46"+ LCD skjerm.
    Siden du skal kjøre Linux vil jeg anbefale deg å vurdere et Nvidia skjermkort i 8xxx eller 9xxx serien. Hardware dekoding av video på Linux med disse kortene har kommet langt på bare noen få måneder.
    New Video Decode and Presentation API - nV News Forums

Norsk Tippings kortleser har ihvertfall fungert bra for meg i ca. to år nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva vil gi best ytelse på spill og video, Amd's Phenom II X4 940 eller Intel's Core™ 2 Quad Q9400? Hvilket brikkesett burde jeg i så fall gå for om jeg velger Intel? Og hva med GF 260GTX vs. 9800GTX er prisforskjellen mellom disse verdt det med tanke på ytelsen?

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstår ikke at ATI/AMD kan være en dårlig kombinasjon, det er tross alt samme selskapet ATI Radeon 4870 + Phenom II 940 = AMD Dragon.

Men driverene til Nvidia er bedre under linux.

9800GTX+ er basert på et gammelt brikkesett, ytelsen er ikke sammenliknbar med de nye 2xxx chipsettet.

Tomshardware har en god oversikt over grafikkort:
    Best PCIe Card: $90 To $190 : Best Graphics Cards For The Money: Feb. '09

Phenom II 940 og Q9400 har omtrent samme ytelse. Noen tester viser at AMD prosessoren har bedre ytelse ved spilling på høy oppløsning (uten at jeg finner igjen testen). Antar at du ikke vil merke forskjell.

Hvis du går for Nvidia skjermkort har Nvidia's AMD hovedkort en fin funksjon "Hybrid POWER", som klokker ned skjermkortet når det ikke er i bruk. Denne funksjonen finnes ikke for Intel.

Tar du sjangsen virker det som Phenom x3 720 BE er det DESIDERT beste kjøpet

AMD shouldn't kill core unlocking - The Inquirer

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av obergeru
    Forstår ikke at ATI/AMD kan være en dårlig kombinasjon, det er tross alt samme selskapet ATI Radeon 4870 + Phenom II 940 = AMD Dragon.

Men driverene til Nvidia er bedre under linux.

9800GTX+ er basert på et gammelt brikkesett, ytelsen er ikke sammenliknbar med de nye 2xxx chipsettet.

Tomshardware har en god oversikt over grafikkort:
    Best PCIe Card: $90 To $190 : Best Graphics Cards For The Money: Feb. '09

Phenom II 940 og Q9400 har omtrent samme ytelse. Noen tester viser at AMD prosessoren har bedre ytelse ved spilling på høy oppløsning (uten at jeg finner igjen testen). Antar at du ikke vil merke forskjell.

Hvis du går for Nvidia skjermkort har Nvidia's AMD hovedkort en fin funksjon "Hybrid POWER", som klokker ned skjermkortet når det ikke er i bruk. Denne funksjonen finnes ikke for Intel.

Tar du sjangsen virker det som Phenom x3 720 BE er det DESIDERT beste kjøpet

AMD shouldn't kill core unlocking - The Inquirer
    Hvordan er det å få lyd over på hdmi kabelen via 260GTX skjermkortet? Er det noe som maskinvaren ordner selv med spdif kabelen eller er man avhengig av drivere som støtter det, tenker på om det vil funke i linux?
    Er en stund siden jeg holdt på med maskinvare merker jeg, lettere når det bare var en cpu type fra hver produsent som var i støtet, nå er det jo en haug av valgmuligheter på hk brikkesett, cpu'er og ikke minst skjermkort

Regner med at Amd har utelukket den ene kjernen av en grunn...

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av evneveik
    Hvordan er det å få lyd over på hdmi kabelen via 260GTX skjermkortet? Er det noe som maskinvaren ordner selv med spdif kabelen eller er man avhengig av drivere som støtter det, tenker på om det vil funke i linux?
    Er en stund siden jeg holdt på med maskinvare merker jeg, lettere når det bare var en cpu type fra hver produsent som var i støtet, nå er det jo en haug av valgmuligheter på hk brikkesett, cpu'er og ikke minst skjermkort

Regner med at Amd har utelukket den ene kjernen av en grunn...
    Så lenge skjermkortet har kontakt for gjennomsløyfing av SPDIF fra hovedkort eller separat lydkort skal det ikke være noe problem. Det som kan skape problemer er hvis brikkesettet for lyd på hovedkort eller lydkort ikke er støttet i ALSA, men utviklingen her går fort.

Jeg kjøpte et hovedkort med ALC1200 digitallyd rett før jul og slet litt med å få optisk SPDIF til å fungere på dette. Etter å ha oppdatert ALSA i februar fungerer det med helt standard konfigurering.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •