Mac Mini som HTPC? Verdt det eller ikke?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mac Mini som HTPC? Verdt det eller ikke?

I dag kom omsider den etterlengtede oppgraderingen av Mac Mini. Men Apple klarte selvsagt å samtidig oppgradere prisen. For eksempel må man ut med kr 5800,- for en boks med 2.0GHz dualcore, 120 GB disk, 2 GB minne og skjermkort med 128 MB. Skal man toppspesifisere den må man ut med over 9000,-.

Planen var å bruke en Mac Mini som mediemaskin i hjemmekinoen. Men er det verdt det? Eller er det like greit å bruke tilsvarende beløp på en mer dedikert HTPC-løsning? Har noen her evt. forslag til en slik?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Hvor stille er disse? Har de vifte?

2) Hvordan løser en TV-mottak? Ekstern Firewire / USB tuner? Det blir jo ikke spesielt elegant.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Form, størrelse og støynivå er så vidt jeg har skjønt de største fordelene med Minien. Den forrige utgaven var visstnok blant de stilleste på markedet.

2) Ingen innebygde tunermuligheter nei. Her må man gå via USB eller Firewire som du sier. For min del er akkurat det ingen dealbreaker, men det er klart det kan være et minus for noen

Det jeg personlig vil savne mest er HDMI, samt Blu Ray-leser.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting er i alle fall hevet over enhver tvil, for 9000,- kan du få en rock solid htpc som også ser fin ut, og som spiller det du forer den.

Jeg siklet lenge på mac mini, i og med at XBMC var kommet lengst på OSX. Dette er ikke lengre et problem siden XBMC (som jeg er totaaaalt avhengig av) leverers i knallstabile versjoner både for linux, windows, osx og apple-tv.

Hadde nok satset på et litt større kabinett som ga meg litt enklere mulighet for triksing og miksing av hardware alt etter som man vil oppgradere. Selvbygd er velbygd! :wink:

DrE

Newcomer mephisto sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte nettopp Mac mini (forrige versjon), og er riktig fornøyd - den er liten, stilig og tilnærmet lydløs, og med en 2 TB ekstern harddisk (eventuelt NAS) har den nå plass til alt jeg har tenkt å fore den med over de neste månedene.

Den største ulempen i mine øyne er mangelen på Blu-ray leser. (Jeg bruker PS3 til Blu-ray, men ville selvsagt heller hatt det på Mac'en.)
    En tilleggsulempe med Mac er at jeg ikke har funnet noen alternativer for DVD-ripping som er like enkel og god som Slysoft (AnyDVD/CloneDVD) på Windows. Jeg vurderer å legge inn Windows også bare for dette.

Mangelen på HDMI er et ikke-problem så vidt jeg kan se, den har DVI, og man kan bruke en enkel kabelovergang fra DVI til HDMI. (Dette gjelder bare bilde, man må bruke separat kabel for digital lyd.)

Den største fordelen er vel størrelse, design, støynivå (tilnærmet null) og at man slipper å dille med å bygge noe selv

I mine øyne er Mac mini verdt 5 000, kanskje 6 000, men for 9 000 ville jeg antagelig begynt å se etter noe annet. Har dessverre ingen forslag til hva "noe annet" kunne være, er fornøyd nok med mini'en til at den antagelig blir stående noen år før neste oppgradering.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mephisto
    ...En tilleggsulempe med Mac er at jeg ikke har funnet noen alternativer for DVD-ripping som er like enkel og god som Slysoft (AnyDVD/CloneDVD) på Windows. Jeg vurderer å legge inn Windows også bare for dette...
    Hvorfor bruker du ikke bare HandBrake? Gjør alt som AnyDVD gjør, og enda mere til.

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    såvidt meg bekjent er det vel ikke mulighet for HDMI på mac mini dermed blir den vel temmelig raskt amputeret som HTPC

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mg_martin
    såvidt meg bekjent er det vel ikke mulighet for HDMI på mac mini dermed blir den vel temmelig raskt amputeret som HTPC
    Fra 2 poster over:
    Mangelen på HDMI er et ikke-problem så vidt jeg kan se, den har DVI, og man kan bruke en enkel kabelovergang fra DVI til HDMI. (Dette gjelder bare bilde, man må bruke separat kabel for digital lyd.)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Hvorfor bruker du ikke bare HandBrake? Gjør alt som AnyDVD gjør, og enda mere til.
    Fordi jeg vil rippe hele DVDen til ISO, inkludert DTS lydspor, menyer og hele sulamitten, og kan ikke se noe sted HandBrake lar meg gjøre det. Hvis jeg tar feil er jeg glad for å bli korrigert

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha alt det der så anbefaler jeg RipIt: RipIt - The Simple DVD Ripper for Macs

Før RipIt kom så benyttet man MacTheRipper, men utviklingen av den er ikke aktiv.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir kanskje til RipIt, ja, selv om den i følge forumet deres ikke fjerner regionskoding ennå.
    For øyeblikket bruker jeg FairMount + VLC Player, virket greit på den ene DVDen jeg har prøvd så langt.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RipIt + DVDPlayer i OSX + Frontrow = enkleste løsning.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da skal jeg prøve det, takk for tipset

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He`s back!
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Active HFfredd sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, har lest flere steder om en kabel med mini dvi eller mini displayport i den ene enden og HDMI i den andre... noen som har en link til en slik kabel. Med Mini displayport har man vell stereolyd og da sende alt til HDMI?

Intermediate frippsi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HFfredd
    Hm, har lest flere steder om en kabel med mini dvi eller mini displayport i den ene enden og HDMI i den andre... noen som har en link til en slik kabel. Med Mini displayport har man vell stereolyd og da sende alt til HDMI?
    Jepp det kommer en slik adapter i slutten av mars. Mini Displayport til HDMI dame.

For only $12.00 each when QTY 50+ purchased - Mini Display Port to HDMI Adapter | Mini Display Port to DVI / VGA Adapter

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En HTPC uten HDMI og Bluray i år 2009 virker litt rart spør du meg. Hvis man liker designen og OSX så er Mac Mini sikkert fint, men hvis man må ha ekstern tuner og drev så blir fort designen borte i kabelsalaten.

For min del så bydge jeg en HTPC nettopp for å få alt inn i en boks.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I 10 000-kroners klassen tror jeg jeg ville gått for Dell Studio Hybrid.
    Liten, støysvak, relativt kraftig, bra design og med HDMI og Blu-ray.
    Omtale her: DVICE: Dell Studio Hybrid hands-on: the perfect home theater PC?

Men den koster jo en del (for ikke å snakke om de ekstra 1300 du må ut med hvis du vil ha den bambus-farget

Hvis størrelse og design ikke er så viktig, man vil ha utvidelsesmuligheter eller bare ikke har lyst å spandere så mye penger, kan man vel få omtrent tilsvarende funksjonalitet og ytelse for rundt halve prisen.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frippsi
    Jepp det kommer en slik adapter i slutten av mars. Mini Displayport til HDMI dame.

For only $12.00 each when QTY 50+ purchased - Mini Display Port to HDMI Adapter | Mini Display Port to DVI / VGA Adapter
    Husk at selv om standarden åpner for lyd så er ikke dette mulig på dagens Applemaskiner (eller p.t. for andre produsenter heller) da Nvidia ikke har "patchet" lyden til Mini DisplayPorten. :neutral: Det hjelper derfor ikke å kjøpe den kabelen (hvis / når den kommer).

MiniDisplayPort er en "PC" standard på lik linje med DVI / VGA, mens HDMI er en port for hva man kan kalle konsumerelektronikk.

MacMini, etter prisøkningen nå nylig, fremstår ikke lenger som noe attraktivt "value for money" HTPC-produkt. Men er man alergisk mot støy er den en god kandidat. Det optiske drevet bråker imidlertid ganske mye.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mephisto
    I 10 000-kroners klassen tror jeg jeg ville gått for Dell Studio Hybrid.
    Liten, støysvak, relativt kraftig, bra design og med HDMI og Blu-ray.
    Omtale her: DVICE: Dell Studio Hybrid hands-on: the perfect home theater PC?
    Jeg vurderer også sterkt en Dell Studio Hybrid, men har lest en del dårlig om den som f.eks.:

- Skjermkortet er meget dårlig, så dårlig at Windows Media Center lagger noe vannvittig. Dette vises etter 4:52 i denne YouTube testen: DEEP DIVE: Dell Studio Hybrid Desktop PC (Part 3 of 3)
    - Blu-Ray løsningen fungerer meget dårlig. Testene jeg har lest konkluderer med at det er nærmest ubrukelig. Avspilling lagger selv etter at alle tilleggsting i Vista er slått av (som Aero)

Dette er to MEGET viktige poeng for meg for det er akkurat disse to tingene jeg skal bruke PCen til.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •