finnes ikke 16:9 driver??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

finnes ikke 16:9 driver??

hei, kjører hele hjemmekinoen på en Proxima dp6150(ask C-100), inkludert PC. denne er en 4:3 som kan stilles til 16:9, men skjermdriveren er jo 4:3, så bildet blir litt feil. saken er den at lerretet kun passer til 16:9, så da skulle jeg gjerne hatt tak i en driver som er 16:9.
    finnes det noe sted på nettet der dette kan lastes ned gratis?
    og please, hvis noen kunne postet en link hadde det vært fint, er nemlig helt idiot når det kommer til slike data-tekniske greier..
    Har windows XP..

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke noe med drivere å gjøre. I mange filmavspillere kan du stille output til 16:9. Du kan også sette oppløsningen til det samme som du har på projektoren (1:1 pixelforhold). Siden bildet er 16:9 finner du ikke denne oppløsningen i de vanlige skjerminnstillingene i Windows, men du kan velge "din egen" oppløsning i PowerStrip. Du finner det på www.google.com.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trenger 16:9 til hele windows, ikke bare film......

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da må du justere oppløsningen...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og da må jeg ha en 16:9 driver, må jeg ikke?
    hvis ikke, kunne du beskrevet hvordan jeg gjør dette?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei

Det stemmer at du da enten må ha et skjermkort med drivere som støtter ulike widescreen oppløsninger, eller bruke Powerstrip, som er et lite program som overstyrer de oppløsninger og innstillinger en måtte ha fra før.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Powerstrip kan lastes ned her: http://www.entechtaiwan.com/files/pstrip.exe

Dersom du planlegger å bruke dette programmet, anbefaler jeg å lese readme filen som følger med...

Mvh

AK

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker og bukker..
    skal prøve det.

Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: finnes ikke 16:9 driver??

Sitat Opprinnelig postet av Burre
    hei, kjører hele hjemmekinoen på en Proxima dp6150(ask C-100), inkludert PC. denne er en 4:3 som kan stilles til 16:9, men skjermdriveren er jo 4:3, så bildet blir litt feil. saken er den at lerretet kun passer til 16:9, så da skulle jeg gjerne hatt tak i en driver som er 16:9.
    finnes det noe sted på nettet der dette kan lastes ned gratis?
    og please, hvis noen kunne postet en link hadde det vært fint, er nemlig helt idiot når det kommer til slike data-tekniske greier..
    Har windows XP..
    Kjør heller skaleringen og 16:9 justeringen i PC'en, det gir best bilde. PC'en MÅ settes til projektorens native oppløsning, gjør du ikke det scaler projektoren med horribelt resultat.

Altså, skru av widemodus i projektoren. Den er kun ment brukt på videoinngangene.

Frode

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er klar over det Frode, det er derfor jeg skrev denne posten.
    Men aner ikke hvordan jeg stiller Pcen til riktig oppløsning..
    Har lastet ned powerstrip, men får en feilmld."floating device ett eller annet".
    har funnet ut at oppløsningen må være 1024 x 576(stemmer det?), men får ikke til å endre til dette i powerstrip.
    som sagt, er helt med data..

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er klar over det Frode, det er derfor jeg skrev denne posten.
    Men aner ikke hvordan jeg stiller Pcen til riktig oppløsning..
    Har lastet ned powerstrip, men får en feilmld."floating device ett eller annet".
    har funnet ut at oppløsningen må være 1024 x 576(stemmer det?), men får ikke til å endre til dette i powerstrip.
    som sagt, er helt med data..
    Bare avinnstaller Powerstrip du, det har du ikke brukt for i det hele tatt. Gå inn i de vanlige "alternativer for skjerm" i windows og velg 1024x768 med 60 hz oppfriskning (lcd'er støtter som regel ikke mer, og kjører du høyere må den gjøre det om igjen, med tap av bildekvalitet som følge. Sjekk evt med produsent). Så bare setter du DVDspilleren til å justere bildet så det passer. Du kommer til å merke STOR forskjell i bildekvalitet.

Frode

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: finnes ikke 16:9 driver??

saken er den at lerretet kun passer til 16:9, så da skulle jeg gjerne hatt tak i en driver som er 16:9.
    ..
    skjønner du problemet?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Burre.
    Du skriver at projektoren kan stilles om til 16:9. Den sender vel uansett ut 4:3 men legger et sort (snarere grått) felt over og under bildet som er 16:9. Disse feltene vil jo ligge utenfor lerretet ditt. Skal du bruke 16:9 lerret må du vel ha 16:9 projektor, hvis ikke har du valget mellom tomme felt på hver side eller et opplyst (grått) felt over og under lerretet.

Kan være jeg tar feil her, men tror ikke det. Hvis jeg gjør det er det bare å skyte!
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo det stemmer. disse feltene kalles "sea of pixels" fordi ingen grafikk blir sendt dit, egentlig hverken svart eller grått, og pixlene i disse områdene er inaktive, det man egentlig ser er en ren blanding av rød, grønn og blå, med minst mulig lys.
    Ja, jeg må ha disse feltene oppe og nede, men det gjør ingenting, for jeg får justert dem optimalt, uten at det går ut over bildet.

problemet her er at jeg har ikke plass til å dra lerretet lenger ned enn til at det passer med 16:9, og da må jeg ha en annen oppløsning for at skjermbildet på PCen blir riktig.(film er ikke problemet, det bruker jeg DVD-spilleren til.)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På X1, når den er satt til uskalert bilde viser den 16:9 og 4:3 avhengig av kilden jeg forer den med. Har alltid oppløsningen satt til nativ på projektoren nemlig 600x800.
    Akkurat det samme fungerte utmerket på min galme ASK A4. Jeg kan ikke skjønne at ikke dette fungerer automatisk på din projektor med oppløsning 1024x768 som er nativ på den. Dette har vel egentlig ikke noe med drivere i til PC'en å gjøre? PC'en sender jo ut formatet som ligger på DVD platen og så skjer scaleringen i projen, for den må jo scalere om i og med at den er nativ 4:3. Det er ikke noe du har oversett i menyen her?

Hvor er alle dere projektor eksperter når dere trengs?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

proj

tror du tar litt feil der, hvis ikke det er gjort noen software-endringer i den siste mnd..
    Projektoren kan ikke vite hvilket aspekt den skal kjøre i de ulike kildene, men den vil stille seg til den sist brukte.
    Altså, hvis du setter aspektet ti 16:9 i S-video, vil den fortsatt være 4:3 når du går tilbake til Computer-porten. Når projen er ny, vil du fra starten av alltid få 4:3 i alle kilder, til du stiller disse selv, og projen husker innstillingene dine. beviset på dette får du hvis du kjører en factory reset, da vil alle kilder gå tilbake til 4:3.

Men jeg tror du misforstår meg litt her, på film er det ingen problem, da tar jo DVD-spilleren over innstillinger for aspekt hvis filmen er i et annet format, problemet er i "vanlig" data-bilde, for eksempel skriften her på forumet blir sammenpresset og litt gurglete...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har helt rett, jeg misforsto. Jeg tenkte bare film, skal du få gjort om desktoppen på PC'en til 16:9 har det selvfølgelig med drivere å gjøre.
    Sorry, leste ikke helt fra starten.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: proj

tror du tar litt feil der, hvis ikke det er gjort noen software-endringer i den siste mnd..
    Projektoren kan ikke vite hvilket aspekt den skal kjøre i de ulike kildene, men den vil stille seg til den sist brukte.
    Altså, hvis du setter aspektet ti 16:9 i S-video, vil den fortsatt være 4:3 når du går tilbake til Computer-porten. Når projen er ny, vil du fra starten av alltid få 4:3 i alle kilder, til du stiller disse selv, og projen husker innstillingene dine. beviset på dette får du hvis du kjører en factory reset, da vil alle kilder gå tilbake til 4:3.

Men jeg tror du misforstår meg litt her, på film er det ingen problem, da tar jo DVD-spilleren over innstillinger for aspekt hvis filmen er i et annet format, problemet er i "vanlig" data-bilde, for eksempel skriften her på forumet blir sammenpresset og litt gurglete...
    Jeg skjønner problemet. Den "riktige" 16:9 oppløsningen for å få riktig bilde på desktop'en din er 1024x576, men det spørs bare om skjermkortet ditt støtter denne oppløsningen, og om projektoren din takler det uten å resize til 4:3 aspekt (lange tynne mennesker og ikoner mm.)

Uansett MÅ du bytte til 1024x768 for å kjøre film, alt annet blir jo tragisk, så det spørs om ikke det letteste er å zoome inn bildet slik at du får striper på sidene når du spiller eller surfer. Intet spill jeg vet om vil takle å kjøre i 1024x576. Skal du bare surfe el. kan du jo bare skalere browseren så den passer på lerretet også, og beholde native oppløsning.

Frode

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    stemmer.
    fant også ut at det laveste mulige vertikalt er 600 på min PC, så da vil det jo bli helt feil i den andre retningen, siden jeg ikke kan ha 1024 horisontalt.
    Grrr....

Driter i det.

forresten, projen vil ikke resize av seg selv,uansett hva jeg gjør. hvis PCen hadde strekt bildet vertikalt, hadde bildet blitt rriktig når jeg stilte til 16:9, men som sagt, skjermkortet takler ikke 576 vert...

Kunne jo prøvd 1024X600.....

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk du ikke til å velge egen oppløsning i Powerstrip? Hmm, merkelig. Har ikke installert Powerstrip nå, men det må da være noen andre som kan hjelpe deg?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •