VMC / DVB-C / Loqal kabel-TV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

VMC / DVB-C / Loqal kabel-TV

Nå har jeg prøvd å lese meg opp på digital-TV og HTPC, og det er tydeligvis mye å ta hensyn til.. Har kjørt HTPC smertefritt i et par år med analog tuner, men nå har vi fått digitale signaler tilgjengelig via Loqal kabel-TV. Da er spørsmålet: Hvordan få utnyttet dette?

Har følgende utstyr:
    - HTPC med Vista Home Premium, nok minne, ram og CPU
    - Smartkort levert av Loqal
    - Betacrypt (?) CAM, levert av Loqal

Trenger:
    - Digital-tuner/CI for HTPC

Spørsmål:
    1) Hvilken tuner bør jeg velge? Ser at de fleste kretser rundt FloppyDTV og Terratec, med varierende argumenter. OS-bytte er ikke tema, har fått satt opp Vista HP til å fungere svært bra sammen med Windows Home Server etc. Mulighet for å ta opp samtidig som jeg ser på annen kanal er interessant, men ikke avgjørende.

2) HD-sendinger Windows MediaCenter: Har lest at dette ikke fungerer for DVB-C? Stemmer dette, eller er det gammel info? Må jeg installere TV Pack 2008? Eller vil jeg i praksis ikke få utnyttet kvaliteten på HD-sendinger?

3) Er det andre ting jeg må være oppmerksom på / ta hensyn til?

Er takknemlig for alle svar/tips, hadde vært veldig greit om overgangen fra analogt til digitalt signal hadde gått så smertefritt som mulig...

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OddArne
    Nå har jeg prøvd å lese meg opp på digital-TV og HTPC, og det er tydeligvis mye å ta hensyn til.. Har kjørt HTPC smertefritt i et par år med analog tuner, men nå har vi fått digitale signaler tilgjengelig via Loqal kabel-TV. Da er spørsmålet: Hvordan få utnyttet dette?

Har følgende utstyr:
    - HTPC med Vista Home Premium, nok minne, ram og CPU
    - Smartkort levert av Loqal
    - Betacrypt (?) CAM, levert av Loqal

Trenger:
    - Digital-tuner/CI for HTPC

Spørsmål:
    1) Hvilken tuner bør jeg velge? Ser at de fleste kretser rundt FloppyDTV og Terratec, med varierende argumenter. OS-bytte er ikke tema, har fått satt opp Vista HP til å fungere svært bra sammen med Windows Home Server etc. Mulighet for å ta opp samtidig som jeg ser på annen kanal er interessant, men ikke avgjørende.

2) HD-sendinger Windows MediaCenter: Har lest at dette ikke fungerer for DVB-C? Stemmer dette, eller er det gammel info? Må jeg installere TV Pack 2008? Eller vil jeg i praksis ikke få utnyttet kvaliteten på HD-sendinger?

3) Er det andre ting jeg må være oppmerksom på / ta hensyn til?

Er takknemlig for alle svar/tips, hadde vært veldig greit om overgangen fra analogt til digitalt signal hadde gått så smertefritt som mulig...
    1. Siden du skal bruke VMC må du bruke FloppyDTV eller fireDTV som emulerer DVB-T signaler. VMC støtter ikke DVB-C.
    Les erfaringene om kortet hos komplett.no. Bruker nr 2 har betacrypt og MCE. Det vil vel virke i Vista også da. Komplett.no - Digital Everywhere FloppyDTV-C/CI,
    Hvis du skal se på en kanal og ta opp fra en annen blir det to FloppyDTV, 2 cam og to programkort hvis du skal gjøre det lettest mulig. Det er alltids mulig å bruke to tvkort, kortleser fra norsk tipping og softcam. Krever litt research
    Det finnes også en løsning som deler programkortet trådløst, den heter smartwi. Da trenger du fortsatt cam x2 og tuner x2.

2. Her kan du lese om TVpack 2008. Det skal være mulig å se HD med en liten fix. Les mer om det her

Skal du ha mulighet til å se blu-ray? Arcsoft total media theater integreres i så fall smertefritt i VMC.

Om det ellers går smertefritt kan jeg ikke love deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for konkret og lettfattelig svar! Da jeg blitt styrt til riktige steder for mer stoff, nå er det bare å få TV-kortet i hus..

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hold oss oppdatert etterhvert. Alltid gøy med nye bidrag og det er jo litt spennende med kabelselskapet du bruker. Det er jo noe for T1gers tråd om forskjellige leverandører og løsninger som kan brukes på htpc. http://avforum.no/forum/generell-htp...tml#post752958

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det meste i hus, og veiledninger er lest og fulgt, både fra Digital Everywhere og Engadget etc etc. TV Pack 2008 etc ble behørig lagt inn før kortet ble installert.

Men alt stopper lenge før det blir artig: Jeg får absolutt null signal i FireDTV Viewer og FireDTV Support Tool (0%). Og det selv om jeg har plenty godt nok signal for både normale og HD-kanaler via dekoderen dersom jeg setter antennekabelen direkte i den i stedet for i HTPC.

Det som kanskje kan være et hint er at det LED-lyset som står på kortet lyser grønt under boot og helt til jeg gjør noe i FireDTV viewer eller VMC, da lyser det rødt. Har prøvd med og uten smartkortet satt inn - med kortet så kommer CAM'en korrekt opp i Support Tool, uten smartkort sier den ingenting om CAM. Er det feil på kortet? Håper nesten på at det er kortet, for her klarer jeg ikke å se noen som helst logikk........

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsøk å legge inn MediaPortal

Følg denne guiden for tv-delen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen grunn til at kortet skal fungere bedre i MP enn VMC når FireDTV viewer rapporter om null signal?

Vurderer å legge inn en clean install av Vista SP1 - MediaPortal er ikke aktuelt som permanent software.

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei , jeg vet ikke, men det er verdt et forsøk. Har du lagt inn BDA driveren eller MCE driveren? For meg virker det som det er en mulig feil eller så søker du på feil transponder og frekvens. Hvordan virker transponderlista hos deg?

Kan du se hvilken transponder og frekvens kanalene har på dekoderen din?
    På CDs dekoder kan jeg trykke på info-knappen i kanallista. Da får jeg opp signalkvalitet, transponder(6950 hos meg) og feks 318.000 som er frekvensen til den valgte kanalen. Hvis ikke kan sikkert Loqal hjelpe deg med info.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lagt inn "Fiji"-driveren fra 5.3 Beta som ligger på Digital Everywhere sin hjemmeside. Vil anta at jeg bør bruke den ettersom at TV Pack 2008 er installert?

Klarer ellers ikke å finne transponder-info i dekoderen, men har oppgitt "410" som frekvens på Viasat4 og "362" for NRK3.

Signalstyrke og signalkvalitet oppgis til 99% på dekoderen.

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finner du noen kanaler i FireDTV viewer hvis du legger inn BDA driveren? Hvis jeg har forstått det, må du ha BDA driveren for at det skal virke i FireDTV viewer eller mediaportal.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har vi et lite gjennombrudd på gang! Jeg installeret BDA-driver og valgte "Cable" som Reception Type i FireDTV Viewer. Med 6875 i symbolrate så fikk jeg scannet inn alt av kanaler som tilbys over nettet - det vil si at kortet fungerer som det skal. Da er det konfigurasjon som er saken...

Da er spørsmålet å få VMC til å scannet seg inn på riktig transponder/symbolrate og frekvensspekter i forhold til at den bare skal se DVB-T (har forstått det som at FireDTV "oversetter" fra DVB-C til DVB-T)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    YES!!!!

Etter å ha endret oppføringen i registry med frekvenser og transponder får jeg nå scannet inn alt som Loqal distribuerer i nettet sitt i VMC! Skal sørge for å få skrevet en utførlig guide for å få det til å fungere...

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne du lagt ut en liste over frekvenser og annen nødvendig informasjon? Sitter og skal sette opp en HTPC selv me Loqal

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk nettopp ny frekvensplan - se vedlegg!

Har også lagt ved nødvendig registry-fil for å få inn grunnpakken med FloppyDTV kort (det er denne fila som "oversetter" frekvensene til noe Windows klarer å søke inn....)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •