Gir et bedre lydkort bedre lyd ved digital ut til forsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gir et bedre lydkort bedre lyd ved digital ut til forsterker?

Hei. Jeg vet at dette spørsmålet vil irritere en del folk pga sin enkle natur, men jeg håper jeg ikke blir flambert og spør allikevel.

Hvis man kjører lyden fra PC til forsterker digitalt og dekoding og D/A-konvertering foregår i forsterkeren, vil man da få et løft i lydkvalitet om man kjøper et bedre lydkort enn det som allerede er på hovedkortet?

Fattern skal ha seg en HTPC og jeg vil nødig be ham kjøpe et dyrt lydkort med mindre han har behov for det. Han er en såkalt audiofil. Hvis han skal høre på en FLAC-fil og kjører lyden med digital coax eller spdif, vil valg av lydkort ha noe innvirkning på lydkvalitet?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ryback
    Hvis man kjører lyden fra PC til forsterker digitalt og dekoding og D/A-konvertering foregår i forsterkeren, vil man da få et løft i lydkvalitet om man kjøper et bedre lydkort enn det som allerede er på hovedkortet?
    Nei.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Nei.
    Som Zebulon skriver - det skal ikke bli noen forskjell så lenge det kun er digitale signaler som sendes.

Men: I de dataene som sendes er det også informasjon om volum. Om det vil ha noen innvirkning på kvaliteten etter at forsterkeren har gjort jobben sin hvilken voluminformasjon som sendes vet jeg ikke. Kanskje Zebulon, eller andre vet?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Jeg vet at dette spørsmålet vil irritere en del folk pga sin enkle natur, men jeg håper jeg ikke blir flambert og spør allikevel.

Fattern skal ha seg en HTPC og jeg vil nødig be ham kjøpe et dyrt lydkort med mindre han har behov for det. Han er en såkalt audiofil. Hvis han skal høre på en FLAC-fil og kjører lyden med digital coax eller spdif, vil valg av lydkort ha noe innvirkning på lydkvalitet?
    Spørsmålet er forsåvidt enkelt nok, men det er ikke dermed sagt at svaret trenger å være det.

Grunne til at jeg mener dette ikke er enkelt er fordi man har noe i sammenheng med Audio og digitale datastømmer som heter jitter og som har med hvor tids nøyaktig signalet kommer frem og blir convertert, og hvor nøyaktig lyden gjengies i forhold til den oprinnelige kilden.

Lydkort i PCen må ha en driver for at hardwaren skal fungere i et operativ system osv, så mye avhenger vel ikke bare av kvaliteten til hardwaren (som vel ofte ikke er den mest nøyaktige og robuste på hovedkort), men også hvordan hardwaren blir satt til å kjøre i driverene som følger med og hva som egentlig skjer med den oprinnelige datastrømmen i forhold til det som sendes ut av lydkortet.

Det er videre også forskjeller i hvor følsom D/A konverteringen i et hifi oppsett er for hvordan jitter variasjoner blir reparert og hørbare effekter av dette igjen osv.

Vil vel derfor si at det ikke finnes noe entydig svar på det du spør om, men at man vel egentlig bare må prøve seg frem og gjøre som i andre deler av Audio verdenen, nemlig bruke ørene.....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Spørsmålet er forsåvidt enkelt nok, men det er ikke dermed sagt at svaret trenger å være det.

Grunne til at jeg mener dette ikke er enkelt er fordi man har noe i sammenheng med Audio og digitale datastømmer som heter jitter og som har med hvor tids nøyaktig signalet kommer frem og blir convertert, og hvor nøyaktig lyden gjengies i forhold til den oprinnelige kilden.

Lydkort i PCen må ha en driver for at hardwaren skal fungere i et operativ system osv, så mye avhenger vel ikke bare av kvaliteten til hardwaren (som vel ofte ikke er den mest nøyaktige og robuste på hovedkort), men også hvordan hardwaren blir satt til å kjøre i driverene som følger med og hva som egentlig skjer med den oprinnelige datastrømmen i forhold til det som sendes ut av lydkortet.

Det er videre også forskjeller i hvor følsom D/A konverteringen i et hifi oppsett er for hvordan jitter variasjoner blir reparert og hørbare effekter av dette igjen osv.

Vil vel derfor si at det ikke finnes noe entydig svar på det du spør om, men at man vel egentlig bare må prøve seg frem og gjøre som i andre deler av Audio verdenen, nemlig bruke ørene.....
    Nå syns jeg du gjør et enkelt svar på et enkelt spørsmål unødvendig vanskelig. Det er på mikroskopisk nivå det du snakker om her, og er vel ikke relevant for et menneskeøre? Det blir som den evige kabeldebatten. Hører man forskjell på digitalkabler

Kanskje er det målbare forskjeller i datastrøm og jitter og alt det der, men er det virkelig hørbart? I følge noen på forumet her som blant annet er en fysiker som jobber med å konstruere slikt utstyr daglig, og andre som har jobbet hele livet med mastering, og andre igjen som rett og slett bygger lydstudioer, for å nevne noen, de sier at dette bare er tull, og ikke er hørbart.
    Du kan finne forskjeller på alt her i verden bare man har utstyr til å se nærme nok med. Det er ikke dermed sagt at det oppfattes av menneskelige sanser.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Username
    Nå syns jeg du gjør et enkelt svar på et enkelt spørsmål unødvendig vanskelig. Det er på mikroskopisk nivå det du snakker om her, og er vel ikke relevant for et menneskeøre? Det blir som den evige kabeldebatten. Hører man forskjell på digitalkabler

Kanskje er det målbare forskjeller i datastrøm og jitter og alt det der, men er det virkelig hørbart? I følge noen på forumet her som blant annet er en fysiker som jobber med å konstruere slikt utstyr daglig, og andre som har jobbet hele livet med mastering, og andre igjen som rett og slett bygger lydstudioer, for å nevne noen, de sier at dette bare er tull, og ikke er hørbart.
    Du kan finne forskjeller på alt her i verden bare man har utstyr til å se nærme nok med. Det er ikke dermed sagt at det oppfattes av menneskelige sanser.
    Er forsåvidt litt enig selv om forskjellig utstyr/ og litt uheldige oppsett sikkert også kan ha hørbare forskjeller.

Skrev vel også

"Vil vel derfor si at det ikke finnes noe entydig svar på det du spør om, men at man vel egentlig bare må prøve seg frem og gjøre som i andre deler av Audio verdenen, nemlig bruke ørene....."
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stusser litt på det samme jeg og. På PCen min har jeg kun Digital Coax ut. Så jeg vurderer og kjøpe det billigste lydkorte jeg finner med Optisk ut.
    Men er det noe forskjell på Coax og Optisk lydkabel?
    Optisk hører jo mere "moderne og bedre" ut enn coax kabel. :P

Lurer og på om hvor viktig det er med god kabel.. For jeg brukte aller først en tynn og liten phono kabel ifra PC til reciever (Coax utgang altså), så kjøpte jeg meg den billigste de hadde på Expert (Var en DVD-video kabel eller noe, var hvertfall tykkere enn den jeg hadde xD) og jeg hørte faktisk lydforskjell på disse to. Så vist jeg investerer til en dyrere og bedre Coax kabel kan lyden bli mye bedre da?

Ble kanskje litt mye her nå men.

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Jeg hadde hørt at dårlige drivere var et problem med integrert lyd så jeg kjøpte et xonar-kort. Sikkert bortkastede penger til mitt bruk, men jeg fikk det billig og spist er spist.

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis han skal høre på en FLAC-fil og kjører lyden med digital coax eller spdif, vil valg av lydkort ha noe innvirkning på lydkvalitet?
    du kan ikke si Coax eller spdif.
    spdif er protokollen som brukes til og overføre via coax OG toslink
    Takk for svar. Jeg hadde hørt at dårlige drivere var et problem med integrert lyd så jeg kjøpte et xonar-kort. Sikkert bortkastede penger til mitt bruk, men jeg fikk det billig og spist er spist.
    Dårlige drvere er ikke noe generelt problem

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager så meget. Jeg trodde toslink var protokollen.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Todeswalzer
    Stusser litt på det samme jeg og. På PCen min har jeg kun Digital Coax ut. Så jeg vurderer og kjøpe det billigste lydkorte jeg finner med Optisk ut.
    Men er det noe forskjell på Coax og Optisk lydkabel?
    Optisk hører jo mere "moderne og bedre" ut enn coax kabel. :P

Lurer og på om hvor viktig det er med god kabel.. For jeg brukte aller først en tynn og liten phono kabel ifra PC til reciever (Coax utgang altså), så kjøpte jeg meg den billigste de hadde på Expert (Var en DVD-video kabel eller noe, var hvertfall tykkere enn den jeg hadde xD) og jeg hørte faktisk lydforskjell på disse to. Så vist jeg investerer til en dyrere og bedre Coax kabel kan lyden bli mye bedre da?

Ble kanskje litt mye her nå men.
    De fleste hovedkort med optisk/coax SPDIF utgang har også en intern kontakt for dette. I så fall kan du enkelt få både optisk og coax med f.eks. denne: ps.no - ASUS Bracket For All motherboards which supports S PDIF out 1xOptical fiber jack + 1xCoaxial jack

Eneste fordelen med optisk er vel at du ikke risikerer støy eller andre problemer forårsaket av forskjellig nivå på jord i PC og receiver?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •