Satelitt dekoder nettverk.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Satelitt dekoder nettverk.

Da var det på tid eå finne på noe nytt i heimen.

Har lenge sikla på et ordentlig TV/mediesenter system med en server (backend) og en haug av frontender. Har lest litt rundt dette og har tenkt på en Mythtv løsning.

Hvilken hardware anbefales idag til en slik løsning? Tenker da for det meste på DVB-S2 kort evt skjermkort til raskere enkoding dersom dette er mulig i servern. Har en Q6600 maskin med 4 GB ram og 1 TB diskplass liggende som jeg skal benytte som server. Vurderer et Gbit Lan.

Tenker å bruke en EEE box til Plasma'n.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Solberg
    Da var det på tid eå finne på noe nytt i heimen.

Har lenge sikla på et ordentlig TV/mediesenter system med en server (backend) og en haug av frontender. Har lest litt rundt dette og har tenkt på en Mythtv løsning.

Hvilken hardware anbefales idag til en slik løsning? Tenker da for det meste på DVB-S2 kort evt skjermkort til raskere enkoding dersom dette er mulig i servern. Har en Q6600 maskin med 4 GB ram og 1 TB diskplass liggende som jeg skal benytte som server. Vurderer et Gbit Lan.

Tenker å bruke en EEE box til Plasma'n.
    Jeg har tre Hauppauge HVR-4000 kort. Det er god støtte for dette i Linux og jeg får inn alle DVB-S2 HD kanalene på 1W. Dette kortet støtter analogt, DVB-S/DVB-S2 og DVB-T. Et litt billigere kort for kun DVB-S/DVB-S2 er Hauppauge NOVA-HD-S2. Dette bruker samme Linux drivere som HVR-4000.

Skjermkort på backend spiller ingen rolle siden datastrømmen fra digitale sendinger allerede er kodet i MPEG-2 eller MPEG-4. Backenden skal altså bare lagre datastrømmen fra opptakskortet til disk.

Dersom du ønsker å kunne spille av opptak fra HD kanaler som er kodet i MPEG-4/H.264 (gjelder de fleste HD kanaler) så trenger du noe kraftigere enn en EEE box til dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, ok.. takker for svar.

Hva anbfales til en brukbar forntend? HAr sett litt på gigabyte kort med integrert skjermkort og HDMI.

Fungerer HDMI med lyd i Mythtv?

Solberg

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Solberg
    Ah, ok.. takker for svar.

Hva anbfales til en brukbar forntend? HAr sett litt på gigabyte kort med integrert skjermkort og HDMI.

Fungerer HDMI med lyd i Mythtv?

Solberg
    Nvidia har lansert støtte for hardware dekoding av video: New Video Decode and Presentation API - nV News Forums så jeg ville nok vurdert hovedkort med integrert Nvidia skjermkort. Bare vær oppmerksom på at dette ikke er stabil funksjonalitet ennå, men det ser lovende ut.

Rett før jul satte jeg sammen en ny PC for å teste ut dette. Den har et Asus M3N78-EM hovedkort med integrert Nvidia skjermkort, HDMI og optisk SPDIF.

Med hardware dekoding spiller jeg av 1080i opptak fra HD kanaler på 1W med ca. 6% CPU last i MythTV. Jeg er usikker på om dette kortet har kraftig nok 3D ytelse til å håndtere avansert deinterlacing på HD materiale. Jeg får mye hakking når jeg prøver dette, men om det er kortet som er for dårlig eller om det er feil i driver eller MythTV som gjør dette vet jeg ikke.

HDMI med lyd fungerer med nyere versjoner av ALSA. Jeg måtte også installere en ganske ny Nvidia driver for å få lyd via HDMI til å fungere.
    Om dette fungerer "out of the box" eller ikke er nok veldig avhengig av hvilken Linux distribusjon du velger.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •