Hvorfor ser 24 FPS dårlig ut?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvorfor ser 24 FPS dårlig ut?

Jeg har noe jeg har fundert litt på, men ikke har klart å finne noe svar på:

Slik jeg forstår det så er alt PAL-materiale i 24 FPS, og grunnen til dette er at det er den offisielle grensen for hva et øye klarer å oppfatte av bevegelse.
    Men når jeg spiller av videomateriale på min PC har jeg ofte irritert meg over "flickering", spesielt når det er mye bevegelse i bildet. Jeg har prøvd meg fram med mange forskjellige avspillere, filtere og dekodere, men har ikke oppnådd noen nevneverdig forskjell når det kommer til denne følelsen av flimring.

Det jeg nå har begynt å legge merke til er at de filmene jeg syns flimrer tydeligst er de som har 24 (23.97) bilder i sekundet, altså PAL. Når jeg ser på materiale som er 30 FPS så oppleves det mye glattere. Fant også ut at jeg hadde et HD-klipp som gikk i 60 FPS, og det er det glatteste jeg noen gang har sett fra min PC.

Så er spørsmålet: Hva er det som gjør at jeg syns 30 FPS ser så mye bedre ut når 24 FPS er øyets teoretiske maksimum? Og det som gjør det enda merkeligere er at jeg ikke opplever denne flimringen når jeg ser på vanlige norske TV-seninger (som vel også sendes i 24 FPS).

Er det noen som har en forklaring til meg? Og eventuelt noe jeg kan gjøre for å få 24 FPS-materiale fra min PC se like glatt ut som 24 FPS-materiale på TV-sendinger? Finnes det gode løsninger for å "konvertere" 24 FPS til f.eks. 30 eller 60 uten at det blir ujevnt?

PS: Jeg opplever dette både på laptopen og HTPC-en min, og på både 22" PC-skjermen og 42" LCD TV-en.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PAL er 50 Hz. NTSC er 60 Hz.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvorfor ser da TV-sendinger i PAL glatte ut, og video fra PC-en i PAL dårlig ut?

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutmarius
    Men hvorfor ser da TV-sendinger i PAL glatte ut, og video fra PC-en i PAL dårlig ut?
    Hvilken oppdateringsfrekvens bruker du fra PCen?
    Hvis denne ikke er at multippel av kildematerialet så vil du få hakkete panorering osv. For PAL bør den være 25, 50, 75Hz osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, når jeg setter oppløsningen 1360 x 768 (har ikke full-HD) så får jeg bare lov til å bruke 60 HZ. Prøvde å kjøre force 50 HZ, men da fikk jeg bare lov til å velge 1280 x 720, og det så ikke bra ut (Uklar skrift, osv).

Til opplysning har jeg en LG 42LC2D TV.

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har alltid kjørt 85hz på plasmaen min (1360x768 ), så jeg har alltid regnet med at det var årsaken til 'flimringen' når jeg så filmer fra PCen.

For å gjøre en lang historie kort, så installerte jeg Media Player Classic - gikk i "options" - og i "Output" der, så satte jeg Directshow Video til VMR9 (Renderless) ----- og vips! Null flimring uansett hva jeg ser -- selv om jeg kjører 85hz på plasmaen!

Ser du har vært borti en del forskjellige codecs, filtere osv - men stod ikke noe om du har vært borti akkurat det jeg nevnte her - så om du ikke har gjort det - så er det vel verdt å prøve

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet alle disse VMR-versjonene (samt overlay mixer, osv) uten å helt vite hva forskjellen innebærer.

Problemet er at når jeg kjører VMR9 Renderless så får jeg framedrops selv om CPU load er veldig lav! Er dette noe du/dere kjenner til?

Hvaslags oppsett kjører du ellers, Egil? Decoder, filters, etc.

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker K-Lite Codec Pack.

FFdshow video decoder + Haali media splitter.

Har default setting i ffdshow

I Media Player Classic står Realmedia og Quicktime som "System Default", ved "Surface" har jeg 3D Surfaces (Recommended), "Resizer" er Bilinear 2.0. Og så har jeg en hake ved VMR9 Mixer Mode.

Jeg ser bare 720p filmer/serier, og det bruker lite av CPUen.. 10-15% (Har en E6750 klokket til 3.4ghz)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde meg fram med de innstillingene du hadde, men ser ikke ut til å finne noe som gjør susen enda..

Spørsmålet mitt koker vel egentlig ned til: Hvordan kan jeg får 24 FPS-materiale til å ikke flimre på 60 hz?

Eventuelt: Kan jeg tweake noen innstillinger slik at jeg kan kjøre andre oppdateringsfrekvenser på skjermenes standard-oppløsninger? Både TV og PC-skjerm har 60 hz som eneste alternativ når jeg skal kjøre standard-oppløsning.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde meg fram med de innstillingene du hadde, men ser ikke ut til å finne noe som gjør susen enda..

Spørsmålet mitt koker vel egentlig ned til: Hvordan kan jeg får 24 FPS-materiale til å ikke flimre på 60 hz?

Eventuelt: Kan jeg tweake noen innstillinger slik at jeg kan kjøre andre oppdateringsfrekvenser på skjermenes standard-oppløsninger? Både TV og PC-skjerm har 60 hz som eneste alternativ når jeg skal kjøre standard-oppløsning.
    Ifølge denne linken ser det ut til at 60 Hz er eneste muligheten: pixelmapping » LG TVs

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så jeg er dømt til hakkete video?

Eller finnes det gode software-løsninger?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ReClock

Jeg var i omtrent samme situasjon som deg en gang, og da brukte jeg ReClock for å bli kvitt problemet: ReClock DirectShow Filter . ReClock gjør noe med timingen på videoen slik at denne blir låst til v-sync på output-skjermen. Husker ikke om jeg benyttet noe annet i tillegg, da dette er endel år siden nå.

Da kjørte jeg TV-out fra min PC og med reclock så ble altså filmavspilling helt smooth

lykke til!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så jeg er dømt til hakkete video?

Eller finnes det gode software-løsninger?
    Bruk powerstrip og lag en 50hz oppløsning ?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •