Geforce 9300 (ASUS P5N7A-VM) + Pioneer KURO 5090 - 24fps avspilling

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Geforce 9300 (ASUS P5N7A-VM) + Pioneer KURO 5090 - 24fps avspilling

Hei,

Er på jakt etter noen tips fra folk som har erfaring med Geforce 9300 IGP og 1080p\24fps-avspilling. Dette hakker noe jævlig hos meg, kjipt da jeg nettopp har kjøpt meg ny KURO.

KURO'en er innstilt på HDMI - Video-innput, PureCinema\film\advanced\72hertz( 24*3).

Nvidia Control Panel er satt til 24 hertz 1080p selvsagt. TV'en er 2. display, men det skal vel ikke ha noen betydning? Har en lang HDMI-kabel ( 15 m ), men er ikke så sikker på at det er relatert. Andre oppløsninger er ikke noe problem.

Bruker Media Player Classic Home Cinema. Har prøvd ReClock uten suksess, Powerstrip virker litt innfløkt, det har ikke hjulpet uten at jeg kan gå god for at konfigureringen er riktig.

Det skal sies at her er snakk om .mkv-filer med 23.976 frame rate, men det skulle vel ikke ha noe å si?

Håper noen har lyktes bedre med dette enn jeg.

På forhånd takk

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hakker det hvert 40. sekund, eller oftere?

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pspeters
    Hei,

Er på jakt etter noen tips fra folk som har erfaring med Geforce 9300 IGP og 1080p\24fps-avspilling. Dette hakker noe jævlig hos meg, kjipt da jeg nettopp har kjøpt meg ny KURO.

KURO'en er innstilt på HDMI - Video-innput, PureCinema\film\advanced\72hertz( 24*3).

Nvidia Control Panel er satt til 24 hertz 1080p selvsagt. TV'en er 2. display, men det skal vel ikke ha noen betydning? Har en lang HDMI-kabel ( 15 m ), men er ikke så sikker på at det er relatert. Andre oppløsninger er ikke noe problem.

Bruker Media Player Classic Home Cinema. Har prøvd ReClock uten suksess, Powerstrip virker litt innfløkt, det har ikke hjulpet uten at jeg kan gå god for at konfigureringen er riktig.

Det skal sies at her er snakk om .mkv-filer med 23.976 frame rate, men det skulle vel ikke ha noe å si?

Håper noen har lyktes bedre med dette enn jeg.

På forhånd takk
    Hakker det hele tiden eller "periodisk",
    Det første som slår meg er at det ikke blir brukt HW dekoding fra skjermkortet.
    og grunnen til at det hakker er pga prosessor ikke klarer å ta unna. Det kan være konstant hakking, eller hakking med gjevne mellomrom...
    Du skal ha temmelig mye kraft skal man dekode MKV 1080P filer uten hjelp av skjermkortet...

Gå inn på oppgave behandlingen (ctrl+alt+del) og hold øye med prosessorbaren... om den går opp i 100% tidvis så har du nok funnet synderen...

min data klarer ikke dette uten hw dekoding fra skjermkortet.
    har følgende spec: Intel Q6600 quad 2,4ghz. ATI3870, 4GB mine osvosv

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svennand
    min data klarer ikke dette uten hw dekoding fra skjermkortet.
    har følgende spec: Intel Q6600 quad 2,4ghz. ATI3870, 4GB mine osvosv
    Med en relativt ny versjon av ffdshow eller coreavc er Q6600 mer enn god nok til 1080p-dekoding. De gamle versjonene støttet ikke flere kjerner.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bols
    Med en relativt ny versjon av ffdshow eller coreavc er Q6600 mer enn god nok til 1080p-dekoding. De gamle versjonene støttet ikke flere kjerner.
    spørs hvor mye man har kjørende det.
    Nyeste FFdshow hjalp ikke for meg i hvert fall... men når jeg fikk til hw dekoding, voila...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svennand
    spørs hvor mye man har kjørende det.
    Nyeste FFdshow hjalp ikke for meg i hvert fall... men når jeg fikk til hw dekoding, voila...
    Hvis du har noe som bruker mye cpu samtidig som du skal se film, så har du sannsynligvis et annet problem. Min E5200 (2,5Ghz, to kjerner) dekoder i alle fall 1080p med god margin både med ffdshow og coreavc. Klart, HW dekoding føles mye bedre :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HW-dekoding ble løsningen. Nye Coreavc 1.9 støtter HW-dekoding mot Nvidiakort, såkalt CUDA. Resultat ble veldig bra

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HW-dekoding ble løsningen. Nye Coreavc 1.9 støtter HW-dekoding mot Nvidiakort, såkalt CUDA. Resultat ble veldig bra
    det var prosessoren som var problemet da altså?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    588
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, kan du forklare HW-dekoding?
    Er det bare Coreavc 1.9 som støtter det?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RBG
    Hei, kan du forklare HW-dekoding?
    Er det bare Coreavc 1.9 som støtter det?
    HW-dekoding innebærer hjelp fra skjermkortet for å dekode hd-materiale i motsetning til kun prosessor.

Nei, forutsetningen dessuten for at Coreavc kan kjøre HW-dekoding er at du har et Nvidia-skjermkort som støtter CUDA ( google it ). Ellers har Media Player Classic Home Cinema støtte for HW-dekoding, såkalt DXVA. Har du et skjermkort av sånn nogenlunde nyere dato så støttes det sannsynligvis. AVSforum.com er en god kilde for konfig etc. Det går også an å kun bruke Cyberlink sine decodere i MPC-HC, men det har jeg ikke prøvd.

Til spm. om det var prosessoren. Ja, det kan du si. Men vil understreke at å kjøre 1080p i 24 hertz sannsynligvis går til ******* med de fleste prosessorer uavhenging av antall kjerner. 24 hertz er en større belastning enn 60 hertz eller andre innstillinger.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til spm. om det var prosessoren. Ja, det kan du si. Men vil understreke at å kjøre 1080p i 24 hertz sannsynligvis går til ******* med de fleste prosessorer uavhenging av antall kjerner. 24 hertz er en større belastning enn 60 hertz eller andre innstillinger.
    Hæ? Prosessoren må da gjøre akkurat samme jobben enten det er 24Hz eller 60Hz...den må uansett dekode kilden, som er 24 bilder i sekundet.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan bekrefte at 1080p/24 fungerer på mitt oppsett, dog med et MSI-kort, men med samme chipset.

Oppsett er som følger:
    HK: MSI P7NGM-Digital
    CPU: E7400 2.66 GHz / 1066 MHz
    Ram: 2GB DDR 800
    Mediaspiller: Zoom Player 6.0 Pro
    Codecs for MKV-avspilling: CoreAVC 1.9, AC3Filter 1.51a
    Drivere: NForce 20.09, oppdatert med siste HDMI driver 1.00.37 og Geforce 182.05.

CPU-bruken ligger på 20-30 % ved avspilling av 1080p, så CPU-en din er nok ikke problemet. Avspillingen har kun veldig sporadiske hakk, som kanskje skyldes 23.97 -> 24.0.

Kjører bilde mot en Benq W5000 projector.

Kan det tenkes at problemet skyldes at du kjører flere skjermer? Har du testet med bare TV-en?

Ellers, noen tanker..
    Reclock skal ikke være nødvendig så lenge du kjører 24Hz refresh på BluRay eller MKV. Ville også sjekket at de ønskede kodekene faktisk er i bruk. Jeg kjenner ikke til MPC, men i Zoom Player er det i alle fall veldig lett å se/endre på kodek-oppsettet.

Håper dette kan hjelpe litt med feilsøkingen. Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av janh
    Reclock skal ikke være nødvendig så lenge du kjører 24Hz refresh på BluRay eller MKV
    Anser ikke dette for å være et problem noe lenger. Blir interessert når du sier sette refresh på 24 hertz MKV. Er dette en setting i zoomplayer eller Haali, mulig i MCP-HC ?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anser ikke dette for å være et problem noe lenger. Blir interessert når du sier sette refresh på 24 hertz MKV. Er dette en setting i zoomplayer eller Haali, mulig i MCP-HC ?
    Mente at refresh på skjermkortet settes til 24Hz når jeg spiller BluRay eller MKV. Det er ingen innstilling som må gjøres i kodek/spiller. For å se bilder per sekund på filmen, bruker jeg Playing Information dialogen i ZP og sørger for at refresh på skjerm er riktig, dvs 24, 50 eller 60 avhengig av hva filmen er i.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skyter inn et spørsmål her for en nybegynner:
    Hva er det som er grunnen til mange av dere setter ting opp manuelt framfor å bruke et kjøpe program alá WindDVD/PowerDVD? Utelukkende for å spare penger eller er det andre grunner også?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Skyter inn et spørsmål her for en nybegynner:
    Hva er det som er grunnen til mange av dere setter ting opp manuelt framfor å bruke et kjøpe program alá WindDVD/PowerDVD? Utelukkende for å spare penger eller er det andre grunner også?
    Begge de to du nevner har jeg bare hatt dårlig erfaring med, Synes programvaren rett og slett er så dårlig at jeg blir irritert når jeg får med "gratis" med Hardware som jeg kjøper... kunne heller fått litt avslag på hwen...

Synes de "åpne" kode programmene er mye bedre både på ytelse, brukervennliget, samt støtte for ett større spekter formater

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bols
    Hæ? Prosessoren må da gjøre akkurat samme jobben enten det er 24Hz eller 60Hz...den må uansett dekode kilden, som er 24 bilder i sekundet.
    Problemet som oppstår med cpu-dekoding i 24 hertz tror jeg er relatert til samspillet mellom CPU og GPU. Med Hwdekoding gjør vel gpu'en det meste. Hakker til meg i alle fall. Ikke at jeg bryr meg lenger, Coreavc 1.9 funker utmerket, også mpc-hc sine dxva-dekodere.

Tillegg til siste svar; å sette refresh rate 24 på skjermkort er ingen garanti for fravær av hakking. Mkv'er og BD er kodet i 23.962 (eller noe sånt). Lest en plass at du mister en ramme hver 14. sekund. Uten at jeg gidder stresse mer med det.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tillegg til siste svar; å sette refresh rate 24 på skjermkort er ingen garanti for fravær av hakking. Mkv'er og BD er kodet i 23.962 (eller noe sånt). Lest en plass at du mister en ramme hver 14. sekund. Uten at jeg gidder stresse mer med det.
    Hvert 41. sekund. Og jeg stresser som en tulling med det :-)
    Bruker reclock for å spille det av jevnt. Fungerer i MPC-HC, men av en eller annen merkelig grunn ikke i Media Player eller Media Center. Selv når jeg bruker MPC-HC-codecen. Har drevet på en uke i strekk for å fikse det. Blir vel fort en uke til...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •