Forskjellige rambrikker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forskjellige rambrikker?

Vet ikke om dette er riktig sted for å spørre om dette, men prøver meg allikevel.
    Jeg har 4gb ram i min media pc men lurer på om jeg skal montere 4gb til.
    Er det mulig å ha ram fra forskjellige produsenter å få det til å fungere sammen?

Mvh Magnus

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doser_86
    Vet ikke om dette er riktig sted for å spørre om dette, men prøver meg allikevel.
    Jeg har 4gb ram i min media pc men lurer på om jeg skal montere 4gb til.
    Er det mulig å ha ram fra forskjellige produsenter å få det til å fungere sammen?

Mvh Magnus
    Ja, skulle ikke være noe stort problem. Jeg har mikset forskjelig RAM flere ganger uten problemer. Kan imidlertid være lurt å kjøpe RAM med samme timingkarakteristikk som den du har.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Ja, skulle ikke være noe stort problem. Jeg har mikset forskjelig RAM flere ganger uten problemer. Kan imidlertid være lurt å kjøpe RAM med samme timingkarakteristikk som den du har.
    Hvordan finner jeg ut det da?
    Har det eventuelt mye å si?

Newcomer Ideal sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør sjekke om din ram er f ex CL4 eller CL5.
    Det er forskjell på dette.
    Dersom du har CL5 ram, og monterer CL4 ram etterpå, så går dette bra - men ikke omvent. Eller det kan likevel gå bra dersom du stiller inn i bios at du bruker CL5.

DVS, rambrikker som er spesifisert til CL4 klarer å kjøre på CL5, men brikker som er spesifisert til CL5 klarer ikke å kjøre raskere - altså CL4.

Håper jeg ikke forvirret deg nå.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ideal
    Dersom du har CL5 ram, og monterer CL4 ram etterpå, så går dette bra - men ikke omvent. Eller det kan likevel gå bra dersom du stiller inn i bios at du bruker CL5.

DVS, rambrikker som er spesifisert til CL4 klarer å kjøre på CL5, men brikker som er spesifisert til CL5 klarer ikke å kjøre raskere - altså CL4.

Jo litt. hehe
    Men hvordan finner jeg ut hva jeg har da?
    Ser de ha billig ram på tilbud på komplett nå, tenkte jeg skulle benytte meg av tilbudet.
    Får jeg utnytte av mere ram med vista 32bit, eller må jeg ha 64bit for å merke noe?

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En PC du spiller av video og musikk på altså? Klarer du virkelig å bruke opp så mye minne på den måten?

For å nyttiggjøre mer enn 3 GB RAM må du forresten ha et 64 bit OS, men det har du kanskje allerede.

Som nevnt, nye brikker er ikke noe problem så lenge du tar hensyn til den tregeste brikka i innstillinger i BIOS.

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doser_86
    Jo litt. hehe

Får jeg utnytte av mere ram med vista 32bit, eller må jeg ha 64bit for å merke noe?
    Nei, 8GB ram er bortkastet på 32bit OS.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okey.
    takker for svar!
    Windows 7 kommer jo om ikk så alt for lenge håper jeg, så det kan jo kanskje være greit å forberede maskinen for det.

til deg som spurte om jeg virkelig trenger så mye ram på en maskin hvor jeg bare ser film og lignende. Nei jeg gjør vel strengt tatt ikke det, men kjekt å ha! hehe
    Også er jeg dritt lei av å gi mange tusenlapper for en datamaskin som er gått ut på dato etter bare noen få måneder. Greit å ha en som jeg vet holder tritt med markedet litt lenger

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Windows 7 i 32-bits utgave vil fortsatt ikke kunne benytte seg av ram utover 3 GB og tester viser også at selv betaversjonen kjører tilfredsstillende på relativt gammel maskinvare. Husker dessverre ikke hvor, men leste et eller annet sted på nettet at W7 fungerte helt ok på en gammel maskin med 600 MHz prosessor og 512 MB ram. Råder deg til å vente med å gjøre noe inntil W7 er lansert og du har bestemt deg for utgave 32/64-bits.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ideal

Dette stemmer ikke.

Det er normalt ikke noe problem å blande moduler med forskjellige CL-verdier. Maskinen leser inn denne informasjonen og setter automatisk innstillingene til hva den tregeste brikken støtter. MEd mindre man ikke har endret BIOS-konfigurasjonen skal alle slike innstillinger være automatisk.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    En PC du spiller av video og musikk på altså? Klarer du virkelig å bruke opp så mye minne på den måten?

For å nyttiggjøre mer enn 3 GB RAM må du forresten ha et 64 bit OS, men det har du kanskje allerede.

Som nevnt, nye brikker er ikke noe problem så lenge du tar hensyn til den tregeste brikka i innstillinger i BIOS.
    Så lenge man ikke har et grafikkort med veldig mye minne og andre spesielle komponenter som trenger vil man gjerne få utnyttet 3,5 GB.

Men som det ellers her sier, for en maskin som har et bruksområde ala dette virker det lite hensiktsmessig selv om 4 GB DDR2 gjerne ikke koster mer enn 4-500 kr nå.

Videre med 64-bit OS er det litt større sjanse for at man får kompatiblietsproblemer. Det har blitt veldig mye bedre etter hvert og blir sikkert ennå bedre med Windows 7, men man skal fortsatt være klar over at det er diverse programmer, omså dekodere, som ikke fungerer.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for det første, denne media pcen din, bruker du den kun som media pc??? har du vindows 32bit eller 64 bit??? hvis du har 32 bit er det mildt sagt penger ut av vinduet og kjøpe mer enn 4gb ram, da 32 bit uansett ikke greier å utnytte mer enn 3 eller 3.5gb ram, husker ikke helt nøyaktig hvor mye... begriper ikke heller hvorfor du ønsker mer ram, selv om du har 64bit vindows.. så lenge det er en media pc, vil du tvilsomt ikke bruke mer en maks 2-2,5gb ram uansett. jeg har 4gb ram i min spill pc, og har opplevd å bruke opp i mot 3.9gb av rammen når jeg har spillt Crysis, som er vell det mest krevende spillet det går ann å få tak i for øyeblikket, og grunnen til at jeg bruker så mye, er at jeg har forholdsvis gammel pc, og rammen er kun på 800mhz, mot 2000mhz som er den raskeste rammen du får tak i nå...
    uansett hva problemet ditt er kan jeg svært vanskelig tro at det blir bedre av å sette inn mer ram, når du allerede har 4bg

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    Så lenge man ikke har et grafikkort med veldig mye minne og andre spesielle komponenter som trenger vil man gjerne få utnyttet 3,5 GB.

Men som det ellers her sier, for en maskin som har et bruksområde ala dette virker det lite hensiktsmessig selv om 4 GB DDR2 gjerne ikke koster mer enn 4-500 kr nå.

Videre med 64-bit OS er det litt større sjanse for at man får kompatiblietsproblemer. Det har blitt veldig mye bedre etter hvert og blir sikkert ennå bedre med Windows 7, men man skal fortsatt være klar over at det er diverse programmer, omså dekodere, som ikke fungerer.

Det er teoretisk mulig for pcen å utnytte 4gb med 32bit.
    Skal man ha mer en 4gb så må man passe på at både hovedkorte og prosessoren støtter 64bit. Slik at prosessoren kan adresere med alle de 64bitene og ikke bare 32bit.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zoom
    Det er teoretisk mulig for pcen å utnytte 4gb med 32bit.
    Skal man ha mer en 4gb så må man passe på at både hovedkorte og prosessoren støtter 64bit. Slik at prosessoren kan adresere med alle de 64bitene og ikke bare 32bit.
    Å få utnyttet 100 % av 4 GB med 32-bit OS blir vel vanskelig, selv teoretisk sett, men ja - men en veldig enkel konfigurasjon kan man også få over 3,5 GB ja.

Så lenge hovedkortet støtter prosessoren skal hovedkortet "støtte 64-bit", men ja - hovedkortet må såklart ha muligheten for en installert minnemengde på over 4 GB. Det kan jo være kort med f.eks. to minnesokler som ikke støtter 4 GB minnemoduler, men da er det gjerne snakk om noe eldre hovedkort.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •