Starte filserver med fjernkontroll

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Starte filserver med fjernkontroll

Dette er vel litt på siden av HTPC-konstruksjon, men jeg tar sjansen likevel.

Har en filserver som står plassert i en bod i kjelleren. Videre har jeg en HTPC i stua samt en i hjemmekinoen. Begge HTPC`ene er koblet opp mot filserveren med kablet nettverk. Alle mediafiler ligger lagret på filserveren og spilles direkte derfra, ingenting ligger lagret på selve HTPC`ene. Dermed er det nødvendig at filserveren er oppe og går om det skal gå an å få brukt de andre maskinene.

Jeg bruker å slå av filserveren når jeg ikke er hjemme eller sover, å kjøre den 24/7 er ikke ønskelig. Den kan godt være avslått i et døgn eller mer av gangen.

Imidlertid synes jeg at det er litt tungvindt å gå ned i kjelleren og inn i boden for å slå den på når jeg skal bruke en av HTPC`ene. Derfor kunne jeg tenkt meg en løsning med en fjernkontroll og/eller at de respektive HTPC`ene sendte et signal når de bootet slik at filserveren startet.

Wake-on-lan er ikke et alternativ siden jeg ikke har fått det til å fungere på filserveren. Derimot har jeg sett meg litt rundt på ebay:

http://cgi.ebay.com/433mhz-RF-Radio-Wireless-Controller-Remote-Control-New_W0QQitemZ200306042585QQcmdZViewItemQQptZAU_Lig hting_Fans?hash=item200306042585&_trksid=p3286.c0. m14&_trkparms=66%3A2|65%3A15|39%3A1|240%3A1318

Kanskje noe slikt kan brukes? Jeg trenger jo ikke annet enn at det lages forbindelse mellom power-pinnene på hovedkortet et øyeblikk når jeg trykker på fjernkontrollen. Kanskje går det an å få tak i et par ekstra fjernkontroller å bygge inn i HTPC`ene også, og forbinde "send"-knappen med power-pinnene på hovedkortet?

Primært og i første omgang er jeg ute etter å få en fjernkontroll som jeg starter serveren manuelt med, og så får jeg se hva jeg gjør videre.

Noen som har tanker rundt dette, eventuelt hva slags utstyr som kan brukes? Jeg har ikke tenkt å legge mye penger i dette prosjektet, made in China passer bra

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å spore av, men hvorfor er det problematisk at serveren går 24/7? Det er tross alt litt av poenget. I tillegg sparer det deg for hele styret med ekstra duppetitter og fjernkontroll. Du må i tillegg sitte å vente på at serveren skal starte opp, hvilket fort kan ta et par minutter eller mer avhenigig av hva serveren er bygget opp av og hva som skal startes av programmer.

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skrev at jeg ikke ønsker å la serveren gå 24/7 i første innlegg fordi jeg ikke ønsker å ta den diskusjonen her. Serveren bruker forresten ikke mer tid på å starte enn HTPC`ene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •