Konvertere musikksamling i flac til mp3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Konvertere musikksamling i flac til mp3

Hei.

Har lest litt rundt, blant annet i tråder her på forumet og andre forum/sider funnet med google, men jeg blir ikke helt klok, så jeg velger å starte en ny tråd om dette, selvom svaret kanskje ligger (godt gjemt) i en annen tråd her.

Jeg driver og legger inn CD-samlinga på min nye HTPC om dagen, og har kommet frem til at jeg skal legge den inn i flac-format (lossless). Har ikke tolmodighet til EAC (bruker jo så uhorvelig lang tid hvis en skal sikre 100% riktig kopi, så jeg sjanser litt og bruker FreeRIP i stedet). Satser på at dette skal gå greit ettersom CD-ene mine stort sett er behandlet bra. Får heller vurdere om ikke de værste ripe-CD-ene skal tas med EAC.

Det jeg nå lurer på er om det er noen som har noen gode innspill/tips/råd for hvordan jeg lett kan konvertere hele samlingen til mp3 (for bruk med ipod, mobil osv). Jeg ripper CD-ene slik at de legger seg i følgende mappestruktur: Artist\album\spor, og det jeg ønsker er et program (helst, eller et script) som kan konvertere hele samlinga, og beholde mappestrukturen som flac-filene ligger i. Mao "speile" samlinga til en annen mappe (stasjon).

Har sett noen perl-script for dette, men ettersom jeg kjører Windows, og ikke har den største erfaringen med script o.l. hadde det vært kjekt med et program med et greit GUI for denne jobben.

Er det noen som kan hjelpe meg?

- Per-Øyvind

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MediaMonkey kan konvertere hele samlingen på en gang. Enkelt og greit GUI.

Active mk1 black limited sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foobar2000 gjør også jobben helt fint.

Newcomer Tuxflux sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MediaMonkey har en veldig fin funksjon her:

Du kan bruke programmet til å brenne MP3 CD'er (for bruk i feks bil), og synce seg opp mot enheter (iPod og andre spillere). Du kan sette opp MediaMonkey slik at når den syncer mot den bærbare spilleren, så konverteren den MENS den flytter over. Sli kan du fortsatt ha alle filene dine i FLAC format, og få MP3 eller annet format på din bærbare spiller. Dette er ikke tilgjenglig i gratis versjonen tror jeg, men programmet er verdt hver krone

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tips.

Mediamonkey høres jo genialt ut. Tror nok jeg skal sjekke ut det. Har prøvd foobar2000, men ikke fått den til å gjøre det jeg vil, så da er som sagt mediamonkey neste under kniven.

Foobar gjør forsåvidt jobben, men jeg kan ikke "speile" samlinga (ettersom jeg skjønner det) til en ny mappe. Kan konvertere slik at den nye fila legger seg i orginalmappa, men jeg vil som sagt skape en kopi av musikkmappa (stasjonen) på en annen stasjon, men da som sagt i et annet format, men beholde mappestruktur, filnavn osv. Får se hva mediamonkey kan gjøre, men nå er det middag!

- Per-Ø

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å ha sagt det også, du kan gjøre dette med foobar.

under convert finner du det trenger:

sett specify folder til den stasjonen du skal ha filene på.
    under output format-convert each track to an individual file setter du name format til %artist%\%album\%title%. da får du filstrukturen du etterspør og plassert det der du vil. usikker hvordan dette vil funke på flere tusen FLAC filer tho. morsomt om du prøver, så får du stresstesta foobar endel.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aaah....

Selvfølgelig... Takk Protet. Kunnskapsnivået er tydeligvis ikke hva jeg trodde/håpet det var her i heimen... ops: Takk skal du ha!

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    no worries - men hadde vært moro om du testa. så vet vi om d funker eller ei. foobar er allerede en liten ulv i fåreklær, men hvis dette funker på større volum av filer, så får foobar nok en + i boka.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal gi beskjed når jeg har testa. Kjørte gjennom 3 album i sted for å teste, og det gikk supert, men det er forresten ikke helt sikkert at det blir aktuelt allikevel. Skal kikke litt nærmere på mediamonkey. Virker jo som programmet sitt som gjør alt.

Uansett kan nok bli en stund til vi finner ut om Foobar eventuelt klarer en hel bøling med album eller ei. Er ikke helt ferdig med "B" i samlinga enda... Har en liten vei å gå med andre ord...

Fant forøvrig ut at følgende format for navnsetting gjorde jobben for meg: %artist%\%album%\%filename%. Likte ikke tracknumber parameteren i foobar, ettersom den spytter ut nummer_av (f.eks 1_14 - artist osv...) Og nei, %path% gjør ikke jobben ettersom den tar med etternavnet til fila i det nye filnavnet (feks ...lifelines.flac.mp3)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •