Hvordan sende pc-bilde til tv effektivt og billig

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan sende pc-bilde til tv effektivt og billig

Utstyr:
    Standard Shuttle ST62K m/P4 2.8Ghz, 512MB minne. Windows XP.
    For øyeblikket uten "ekstra" tv-tuner og/eller grafikkort. Standard levert med "onboard" ATI Radeon 9600. Har SPDIF og S-video utgang.

Snapstream Firefly RF fjernkontrol.

Jeg ønsker i første omgang å få tilgang til å vise bilder og DivX/Mpeg filer som ligger lagret på pc'en over på TV'en i stua. Jeg ønsker primært ikke å basere meg på kabling med mindre kvaliteten blir merkbart dårlig(?). Jeg ønsker at funksjonalitet skal blir så enkel at alle i huset er i stand til å bruke den. (myHTPC ser ut til å dekke disse behovene?)

Jeg vil sette stor pris på om noen kan gi råd på brukbare trådløse produkter/overføringsmuligeter over til tv'en.

På sikt ønsker jeg å utvide med muligheter for tv-tuner på pc'en for opptak til harddisk. Eventuell støtte for å "pause" live-tv kan også være av interesse. Hva bør jeg velge? Internt eller ekstern TV-tuner? Software eller hardware decoding?

Jeg er helt nybegynner på HTPC feltet og primærønsket blir derfor at jeg ikke går i noen klassiske feller :-)

KurtG

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei KurtG og velkommen til forumet.

Når det gjelder trådløs overføring fra PC'en til TV'en i ulike rom, så har jeg pr. dags dato ikke testet eller lest om et vellykket produkt. Eneste løsning som duger er å lage en server / client løsning i et trådløst nettverk. :cry:

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv der får en vel problemer, jeg ville gått for kablet nettverk. Overføringshastigheten på trådløse nettverk er jo bare skryt, nesten som Pioneer, Yamaha osv med oppgitt effekt i watt. Det er bare å kline til med et høyt tall, og kundene kaster seg over det.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå var jo spørsmålet trådløse løsninger.

Skal man strekke kabel, så er jo det letteste å strekke lyd- og bildekabel, så slipper man å "klatte" med en klient-PC under TV-en...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, hva med en Pinnacle Showcenter? Her er en test av produktet, som viser at det har både fordeler og ulemper. Men med en pris på 2000 kr og at den i tillegg er 100% støyfri slår den i alle fall alle HTPC baserte løsninger om målet kun er å få overført filmer/musikk ol.

Hvordan støtten er for streaming av film (som må til om en ønsker mulighet for en tv-tuner i hoved-PC) vet jeg ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Overføring av lyd og bilde

Slik jeg ser det er alternativene slik:

1. PC i tilknyttning til TV. Datalagring på sentral maskin/server for å begrense støyen på "stue-pc'en. Lan-tilknyttning via trådløst eller TP kabel.

2. Dedikert løsning som f.eks Pinnacle. (Eller kanskje www.palmbutler.dk som ser ut til å være noe billigere)

3. Trekke kabel over til TV fra eksisterende PC.

For alternativt 3, finnes det noen generelle retningslinjer for hva jeg skal trekke av kabeler? Har jo S-video utgang på pc'en, men hvor kommer SPDIF inn? Eller med andre ord, hvordan får jeg lyden inn på TV'en? :-)

PC'en er primært i bruk for barna i dag og jeg har ingen intensjoner om å flytte denne inn på stua.

Noen som har inspill på tv-tuner (internt eller eksternt) til pc?

Ellers takk for mange gode inspill!

[/url]

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Støyen vil du ikke kunne begrense da PC'en "under TV'en" vil måtte prosessere bildet.

2. Palmbutler har vært på markedet en stund, og Pinnacle er ikke akuratt kjent for stabile drivere...så Palmbutler kan være et bedre valg. Synes dessuten å ha sett at Palmbutler er "OpenSource" og at det finnes mange spesialprogram til denne på nettet. Tviler på at Pinnacle har samme filosofi.

3. 1 bildekabel (s-video) og lydkabel (stereokabel = 2 RCA). TV'en har ikke S/PDIF allikevel...dersom du ikke planlegger å ha en receiver under TV'en da.

Det enkleste er ofte det beste, er det noen som sier, og ofte stemmer det faktisk. Velg alternativ 3. Med gode kabler får du mindre overganger og mulighet for potensielle feilkilder ...og kilder til irritasjon :wink:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •