Halvliter's spørsmålstråd - Tips om hardware og software

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39
    Newcomer Halvliter sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Halvliter's spørsmålstråd - Tips om hardware og software

Dette er PC'en i dag:

Hovudkort: MSI K9N (MS-7250)
    CPU: AMD Dual Core 4600+
    Skjermkort: Gainward GeForce 8800 GTS 320 MB.
    RAM: 2 GB

----

Dette er ein stasjonær PC som skal brukes til HTPC/Media Center. Den er kobla opp til ein 32" flatskjerm og ein gammel projektor som peker mot eit lerret som trekkes ned foran flatskjermen. Lyden er kobla med coaxkabel frå hovudkortet til surroundforsterkaren.

Tanken er at eg skal kunne fjernstyre denne PC'en frå laptopen eller PC'en i baren til å spele film eller musikk, men eg vil og ha mulighet for å kunne bruke trådlaust mus og tastatur og ein fjernkontroll på PC'en.

----

Eg kunne tenke meg ein alt-i-eit løysning. Speler mykje HD-film i x264 og fleire forskjellige serier i x264, filmer i .img, iso og reine VIDEO_TS-mapper, og ein og annan xvid film. Har stort sett all musikk i .flac, men eindel i mp3 og. Musikkvideoer og konserter skal det og speles.

Ser for meg ein bibliotekfunksjon til dette?

TV-signaler er ikkje så veldig aktuelt.

----

Det er kanskje på tide å oppgradere PC'en litt, og ser for meg eit PCI-E lydkort, meir minne, men trenge eg å bytte hovudkort eller prosessor? Det skal ikkje speles av 1080P filmer endå, har verken projektor eller fjernsyn som er meir enn HD-Ready.

La ut litt pengar på ein coaxialkabel, så det hadde vore fint om lydkortet hadde det, slik at eg slepp kjøpe optisk kabel i tillegg.

Pris: Lav klasse.

Newcomer K_K sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du vært borti XBMC? Xbox MediaCenter, men nå for alle plattformer. Ser for meg at det vil passe deg ypperlig. Kan fjernstyres fra annen PC via ett ryddig web-grensesnitt, spiller ALT(!). Test det gjerne: XBMC Media Center

Kjører selv dette på en Mac mini og er storfornøyd med hva det lille knøttet klarer.

Skjermkortet ditt har vel DVI ut, så da er du sikret fremtidige HD eller HD-ready opplevelser.

Vet ikke i farten av lydkort med koaksial utgang for digital-lyd, men biltema har billige optiske kabler USB lydkort med optisk utgang koster ikke akkurat stort.

Ja, dett var dett.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det må nesten testes!

Jada, har to DVI-utganger.

USB-lydkort høyrtes suspekt ut...

Takk for tipset!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mediaportal begynner å rimelig stabilt nå.kjører selv mediaportal til dvd ,hd materiale ,dvbs ,bilder og musikk .avspilling av hdvd og bd disker skjer i pdvd.fjernstyring med pinnacle fjernkontroll og inntelliremote.bruker i tillegg et logitech dinovo edge trådløst tastatur.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trur eg skal prøve ut XBMC først av alt, men først skal maskina formateres.

Spørsmålet er då kva slags OS eg skal velge. Eg er kjent med Vista, ganske godt kjent med XP, men har ikkje prøvd 64 bits versjoner endå, med tanke på at eg har tanker om å oppgradere RAM'en er vel det ein mulighet. Har liten og null erfaring med Linux.

Er det nokon vits å invistere i eit PCI-E lydkort, ser på komplett at dei er dyre?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kva seier folket? Vista 32 eller 64 bit? Dette er med tanke på at eg skal kjøre XBMC og oppgradere RAM ved ein seinare anledning.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halvliter
    Kva seier folket? Vista 32 eller 64 bit? Dette er med tanke på at eg skal kjøre XBMC og oppgradere RAM ved ein seinare anledning.
    3 GB RAM er vel det maksimale du kan utnytte med 32 bit operativsystemer.

XBMC kjører også på Linux. Jeg har installert det og testet litt, men har ikke egentlig så mye erfaring med det. Det ser ihvertfall pent ut.

Og ja Linux i mange varianter finnes både i 32 og 64 bit.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er derfor eg spør, eg har kun hatt 32 bit, siden eg no berre har 2 GB med RAM.

Kor enkelt kan det gjøres med Linux og XBMC ? Eg syns det er "enkelt" med Windows, sidan eg har brukt det sidan Win 3.1 og kjenner til dei fleste vanlige problema som kan oppstå, og veit kor eg skal leite for å finne svar.

Planen er å ha ein laptop som bruksPC, og den skal det mest sannsynlig Windows Vista på, korleis vil dette fungere sammen? Slik det er i dag er alle mediefilene lagra på HTPC/MC, (ca. 2 TB) på forskjellige disker, formater og kataloger. Viss eg trenger å flytte på ting, sortere og katalogisere videre, er dette eit problem? Eg er på barnehagenivå når det gjelder Linux, for å sei det igjen.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Korleis er det med dvalefunksjon og XBMC i enten Windows eller Linux? Er litt greit å kunne skru av "lyden" på PC'en uten å skru av sjølve PC'en...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Halvliter

Jeg er heller ikke noen Linux expert, men har prøvd meg fram med Ubuntu i et år nå. Det er brukervennlig og har et godt supportsystem rundt seg.
    Man finner raskt svar ved å google ubuntu etterfulgt av spørsmålet, eller alltids på diverse forum. Det er mange som mer en gjerne hjelper.

Jeg har konvertert så mye til Ubuntu at selvom jeg har dual boot med windows på maskinen min hjemme starter jeg alltid opp ubuntu. Det er raskere i det meste det gjør.

Anbefaler å bruke versjon 8.04 LTS 32-bit.
    Om du senere ønsker å ha mer ram er det lett å oppgradere til 64-bits versjonen. i og med at Ubuntu er gratis er du jo ikke låst til en versjon men kan bytte mellom de forskjellige som du ønsker.

Installasjon er kjempe enkelt enten dui ønsker å installere på tom hdd eller Dualboote med et allerede eksisterende OS. Det finnes masse gode guider på net. (Noen gjør det mer komplisert enn nødvendig).
    Her er et eksempel på en guide, som jeg syntes er grei å følge.
    The Perfect Desktop - Ubuntu 8.04 LTS (Hardy Heron) | HowtoForge - Linux Howtos and Tutorials

Deretter kan du jo prøve denne guiden for XBMC
    Installing Xbox Media Center (XBMC) On Ubuntu 8.04 | HowtoForge - Linux Howtos and Tutorials

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Planen er å ha ein laptop som bruksPC, og den skal det mest sannsynlig Windows Vista på, korleis vil dette fungere sammen? Slik det er i dag er alle mediefilene lagra på HTPC/MC, (ca. 2 TB) på forskjellige disker, formater og kataloger. Viss eg trenger å flytte på ting, sortere og katalogisere videre, er dette eit problem? Eg er på barnehagenivå når det gjelder Linux, for å sei det igjen.
    Ubuntu har støtte for alle formater og alle typer hardiskformater (fat32, ntfs o.l.)
    Om maskinen du nå snakker om å bygge skal ha alle de forskjellige diskene i seg foreslår jeg at du blir litt nazi med hvordan du organiserer det hele.
    Punkt 3 foreslår et rydig system http://avforum.no/forum/generell-htp...ml#post1026134 Jeg har det litt anderledes men det er jo bare preferanse.

Ubuntu og xbmc kan styres på to måter fra Vista. Enten ved XBMC sitt webbbrukergrensesnitt eller med remote desktop.

Å flytte på filer er like lett som i hvilket som helst annet OS.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen hjertelig takk for god informasjon og tips! Flott at du legger ved linker og slikt og

Kan jo førsøke med ein Dual Boot med både Ubuntu og Windows Vista ?

Nå har eg noko henge fingrene i, og det kjem sikkert fleir spørsmål!

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ein grunn til at du anbefaler den versjonen av Ubuntu og ikkje den aller nyaste?

Er vel strengt tatt ikkje noko HTPC software spørsmål, men lurer på kva slags program som eg bør bruke for å lage VIDEO_TS-mapper som eg har på diskene til imagefiler? er det .iso eller .img som støttes og/eller er best ?

Eg har og lyst på nytt lydkort, eit enkelt eit der eg har mulighet for å styre lyden, finnes det eit som støttes både hos Linux og Windows som ikkje koster flesk?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ingen ting om lydkort så der kan jeg ikke hjelpe deg.

Anbefaler 8.04 lts versjonen fordi XBMC vistnok er mer stabil på denne versjonen.
    I tilleg har det eksistert lenger så fler bugs er rettet opp i og fler har erfaring med det.

Tenker du å komprimere VIDEO_TS mappene eller er det for ryddighetens skyld?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel strengt tatt ikkje noko HTPC software spørsmål, men lurer på kva slags program som eg bør bruke for å lage VIDEO_TS-mapper som eg har på diskene til imagefiler? er det .iso eller .img som støttes og/eller er best ?
    Ser ingen grunn til å gjøre video_ts om til iso/img. Jeg har ikke brukt XBMC, men vil anta at den, som både Mediaportal og MythTV (som jeg har brukt), leser video_ts minst like bra.

Edit: vil du likevel lage iso så kan DVDDecrypter anbefales.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bør vel kanskje legge ut spørsmål om lydkort i hardware-seksjonen

Ja, det var ein god grunn, då laster eg den versjonen!

Det er kun for ryddighetens skyld (ingen komprimering, har rippa dei i DVD9) og viss XBMC funger lettere med det. Er jo og meir semantisk.

DVDDecrypter har eg hatt god erfaring med tidligare, takk for tipset!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er spennende.
    Hold meg oppdatert på utiklingen da.

Og bare å spørre om du har noen spørsmål. Ikke noen ekspert men jeg har jo akkurat gjort samme øvelsen så da har jeg muligens svar på utfordringene du evt. måtte komme over.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, kjem nok til å halde denne tråden oppdatert!

Ja, kommer eit spørsmål allerede nå! Takk for hjelpa så langt

Eg er på jakt etter ein god guide for å installere Dual Boot, Vista og Ubuntu. Går det an å deaktivere det eine OS'et etterpå viss det andre faller meir i smak?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne er fin:
    How to dual-boot Vista with Linux (Vista installed first) -- the step-by-step guide with screenshots
    Du trenger ikke å følge punkt 4, men det er jo opp til deg.

Jeg kan ikke forestille meg at det skal være noe problem å avinstallere/ fjerne et OS om du ønsker dette i framtiden. Men ettersom bootloaderen, enten det er grub eller vista sin, bruker bare 10 sekunder av oppstart og OSene selv bruker relativt liten plass i forhold til dine 2 tb med filer, ser jeg ikke helt poenget i det.

Kan jo være nå at du ender opp med Vista men i fremtiden finner ut at du vil forsøke deg på Ubuntu igjen, eller motsatt.

Beklager at jeg kun svarer på dagtid, men er midt i opppusning hjemme, så får ikke tid til å sitte forran PCen der.

Fant du ut av lydkort spørsmålene dine?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, takk for linken!

Nei, er nok kanskje like greit å ha begge OS installert, som du seier

Setter stor pris på at du svarer meg, tidspunkt spele ingen rolle!

Har ikkje lagt tråd endå, har nok ikkje råd til nytt lydkort endå

-----

Eg er i full gong med å formatere til Vista 32 bit, og eit par spørsmål slår meg.

Kva slags program bør eg ha i tillegg til XBMC? Antivirus, feks?

Eg har hatt god erfaring med Avast Home, kva seier AV-folket? er det eit anna eg heller burde hatt?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •