Halvliter's spørsmålstråd - Tips om hardware og software - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 39 av 39
    Newcomer Halvliter sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Installasjonen av XBMC i Vista var ein draum... Neste, neste, Ferdig... Holder på å legge til TV-seriene og litt av anime-samlinga nå, fantastisk kor enkelt den finner informasjonen!

Dette blir gøy!

Viss nokon har tips om plugins eller scripts som kan vere kjekke å ha er det berre til å skrike ut!

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har opplevd stort sett gode ting med XBMC, men eit par ting som irriterer meg;

Musa hakker og det "lagger" litt i visse tilfeller når eg klikker på ting.

Viss eg aktiverer "Visualisering" under avspeling av musikk låser ofte programmet seg når eg trykker på andre knapper enn pause, skift spor og stop i avspelingsmenyen (I Fullscreen), er usikker på kva desse knappene gjer. Eg må bruke Oppgåvebehandling for å stenge programmet.

Føler at diverse skins (populære sådan, Mediastream?) ikkje funker skikkelig med mus, og fjernkontrollen min (ein gammel Logitech som fulgte med tastatursettet S 510).

Har opplevd at dimminga som skrur seg på automatisk etter 3 minutter ikkje skrur seg av ved eit tilfelle.

Skal prøve Linux når eg får tid til å installere.

Heilt på slutten vil eg nevne at eg har ein harddisk eg ikkje får til å formatere i Vista. Den maser om at det er systemfiles, pagefiler eller noko ? (Skriver frå hukommelsen her...)

Eg veit ikkje om det har noko å sei, men eg vil skifte "bokstav" på nevnte disken.

Eg har ein harddisk som er partisjonert i to deler, og vil at Vista skal ha stasjon C:, mens Linux skal vere på D:. Den nenvte harddisken som ikkje vil formateres har D: nå, og får ikkje skifte bokstav på den heller....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vista kan du få gratis av meg. Kan absolutt ingenting om det.
    Fikk nylig ny fancy maskin på jobben, men vista stjal så mye resurser at det ble umulig å jobbe i, spesielt siden jeg som designer jobber med tidvis store filer. Skal jo si at jeg på forhånd gledet meg til å prøve dette omdiskuterte OSet. Måtte tilslutt krype til korset og be IT om å værsåsnill få XP.

Derfor blir ikke overrasket om problemene dine kommer av vistas resurstyveri.

lykke til

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått til harddisk problemet, laaaang prosess....

Har formatert OS disken og installert Ubuntu 8.04 nå, og syns ting har gått litt tregt, men eg har aldri jobba i Linux før, så det er litt uvant. Har ikkje fått testa XBMC skikkelig endå, då eg sliter med å mounte diskene mine (Windowsdisker i NTFS), og heller ikkje fått lyd (Onboard lydkort med coaxial ut)

I mellomtida mens eg jokker på med Ubuntu vurderer eg å installere XP Pro igjen, i staden for Vista, er det nokon som har nokon formeining om det ?

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halvliter
    Har fått til harddisk problemet, laaaang prosess....

Har formatert OS disken og installert Ubuntu 8.04 nå, og syns ting har gått litt tregt, men eg har aldri jobba i Linux før, så det er litt uvant. Har ikkje fått testa XBMC skikkelig endå, då eg sliter med å mounte diskene mine (Windowsdisker i NTFS), og heller ikkje fått lyd (Onboard lydkort med coaxial ut)

I mellomtida mens eg jokker på med Ubuntu vurderer eg å installere XP Pro igjen, i staden for Vista, er det nokon som har nokon formeining om det ?
    De fleste Linux installasjonsprogrammer gir deg muligheten for å kjøre dual boot med Windows. Den normale prosedyren er vel å installere Windows først, deretter Linux.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med PS3 + PS3 media server. 1 minutt å laste ned, 1 Minutt å installere. Ingen Codekpakker og innstillinger. Støtter de fleste format på direkten. Last ned det du vil på PCen, sett deg i sofan med en fjernkontroll til Ps3 til 295,- og bla deg rundt i mappene på PCen og press play. Det skal vel være enkelt?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan Halvliter.

Vedr. OS osv. Jeg har kjørt det meste av OS og rent resursmessig bør du vel gå for XP hvis du ikke liker Ubuntu(Dess mindre grafisk dill -Dess raskere). Jeg har gått over på Mac da jeg jobber mye innen grafisk/videoredigering/3D men har også en del Microsoft og Linuxsystemer.

Nå er det vel XBMC du kommer til å bruke mest så hvilken OS/Platform den ligger er muligens av mindre betydning? Det tar litt tid å lære nye OS men ofte er det verd innsatsen. Velg et OS som er lite resurskrevende, da får du mer ”valuta for pengene”, Ubuntu krever ikke mye krefter for å kjøre bra, Vista er power-killer!!. Skal du kjøre XP vil jeg nok anbefale deg å fjerne så mye av screen-candyen som mulig (animasjoner i menyer etc). Link til litt info, finnes mye info om dette på nett. For å øke hastigheten ytterligere kan du ev. oppgradere med kjappere harddisk ev. eSATA hvis du ikke har det osv.

Mitt MPC oppsett blir antagelig en Mac-mini som henter data (film-musikk) etc. fra en filserver, ellers så blir det en ren mediaserver. Jeg er usikker på media-center-software men XBMC står høyt på lista hvis det blir Macmini, mye fordi den kan porteres til andre platformer.

MVH.
    Lars.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    Hva med PS3 + PS3 media server. 1 minutt å laste ned, 1 Minutt å installere. Ingen Codekpakker og innstillinger. Støtter de fleste format på direkten. Last ned det du vil på PCen, sett deg i sofan med en fjernkontroll til Ps3 til 295,- og bla deg rundt i mappene på PCen og press play. Det skal vel være enkelt?
    Slike svar trenger du ikkje å komme med, det var ikkje litt i nærleiken av det eg spurte om ein gong.

Lars: Tusen takk for gode tips og råd! Slikt setter eg pris på! Skal sjekke ut den linken på XP-oppsettet mitt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slike svar trenger du ikkje å komme med, det var ikkje litt i nærleiken av det eg spurte om ein gong.

Lars: Tusen takk for gode tips og råd! Slikt setter eg pris på! Skal sjekke ut den linken på XP-oppsettet mitt.

Jasså! Du ba om tips til hardware og software til å spille av film og musikk med tastatur mus og fjernkontroll. Mitt tips er PS3 som hardware, PS3 Mediaserver som software og PS3 Bluetooth fjernkontroll for å styre dette. Funker glimrende uten å stresse med Ubuntu og alverdens innstillinger. Men men, bare et lite tips. Ikke noe å ta på vei for

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jasså! Du ba om tips til hardware og software til å spille av film og musikk med tastatur mus og fjernkontroll. Mitt tips er PS3 som hardware, PS3 Mediaserver som software og PS3 Bluetooth fjernkontroll for å styre dette. Funker glimrende uten å stresse med Ubuntu og alverdens innstillinger. Men men, bare et lite tips. Ikke noe å ta på vei for
    Poenget hans var vel at han hadde hw'n (1.ste post) og lurte på oppgraderinger osv.. Men oppsettet ditt er enkelt og "lettbrukt".

Vi er ellers kjendt for å være rimelig offtopic av oss her inne Halvliter, så gi oss litt "slingringsmonn"

Lars.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, beklager Plasmaboy, kan bli litt trangsynt av og til (men nederst i første post står det "lav prisklasse" )

Har valgt nå å kjøre dualboot med Ubuntu og XP, men siden eg gjør ting litt for fort så sliter eg med bootloader, den kjenner ikkje igjen XP. I tillegg aner eg ikkje korleis eg får lyd ut på Ubuntu, men men, har lagd to tråder på ubuntuforums.org, kan legge ved to linker her viss det er nokon som føler kallet:

[ubuntu] How to enable sound with Alc883 onboard soundcard (Digital coax out) - Ubuntu Forums

[ubuntu] Error 13 on dualboot with Ubuntu 8.04 and Windows XP Pro - Ubuntu Forums

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydkortet blir som regel automatisk installert, men SPDIF digitallyd er mutet default.

Start et shell:

Kode:
    sudo su -
    apt-get update
    apt-get upgrade 
    apt-get install alsamixer
    alsamixer
    Så får du et oppdatert system, og alsamixer
    Der kan du unmute lyden.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, beklager Plasmaboy, kan bli litt trangsynt av og til (men nederst i første post står det "lav prisklasse" )

Har valgt nå å kjøre dualboot med Ubuntu og XP, men siden eg gjør ting litt for fort så sliter eg med bootloader, den kjenner ikkje igjen XP. I tillegg aner eg ikkje korleis eg får lyd ut på Ubuntu, men men, har lagd to tråder på ubuntuforums.org, kan legge ved to linker her viss det er nokon som føler kallet:

[ubuntu] How to enable sound with Alc883 onboard soundcard (Digital coax out) - Ubuntu Forums

[ubuntu] Error 13 on dualboot with Ubuntu 8.04 and Windows XP Pro - Ubuntu Forums
    He he! Den er grei! Må inrømme at jeg ikke leste hele tråden før jeg svarte. Det jeg undres er hvordan Ubuntu takler avspilling av video kontra XP/Vista. Noen som har erfaring med dette?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått til både dualboot og lydproblemet! No er det installering av XBMC og konfigurering av systemene som står på pallen!

Har fått eit tips til XP for å få Windows til å bruke mindre ressurser, andre gode tips ?

Takk for hjelpa obergeru!

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he! Den er grei! Må inrømme at jeg ikke leste hele tråden før jeg svarte. Det jeg undres er hvordan Ubuntu takler avspilling av video kontra XP/Vista. Noen som har erfaring med dette?
    XBMC koden er den samme for windows og linux, så vil anta at det er ganske likt. Men XBMC har fått støtte for hardware akselerasjon (kun Nvidia) under linux i siste SVN.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trur du eg vil ha noko å tjene på hardware akselerasjon med mine specs?

Har kobla til flatskjermen igjen, og leiter etter ein måte å få 1280x720 oppløysning i Ubuntu nå, Windows XP fant den automatisk.

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grafikkortet ditt støtter hardware akselerasjon, og CPUen litt svak for 1080p filmer. Så vil tro at du vil ha god nytte av hardware akselerasjon.
    (men har du ikke problemer trenger du det jo ikke

Med hardware akselerasjon bruker CPUen generelt mindre strøm, og utvikler mindre varme/støy.

I linux kan du endre oppløsningen til hva du vil.
    HOWTO: change resolution/refresh rate in Xorg - Ubuntu Forums

(Det finnes sikkert tools for å gjøre dette grafisk, men like greit å bli kjent med linux under skallet, det er der styrken ligger).

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, så snart eg har fått opp HD-oppløysninga må eg teste hardware akselerasjon!

Tingen her er at eg må koble til ein ekstra skjerm (og koble frå flatskjermen) for i det heile tatt å komme meg inn i Ubuntu, flatskjermen blir svart etter loading skjermen, når login-skjermen skal komme.

Sjekka ut linken din, trur eg må bruke long tid på dette...

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde meg på denne Ubuntu 8.04 - Stephen O'Sullivan, men det blei bare kluss... Er litt lei av å klure, så eg får boote XP i mellomtida, til lysten kjem att!

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •