Fattigmanns Crestron

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fattigmanns Crestron

Hvis man tar denne kommandosentralen:
    Eee PC T91 convertible tablet lives (Update: Video!) - Engadget
    og med egnet SW knytter seg opp mot en HTPC trådløst over WLAN eller Blåtann, med 4 av disse modulene i en boks, kaskadekoblet på HTPC seriellport:
    Multi-Drop Peripheral Interface
    Hver av RS232C modulene går til AV utstyr for custom installation.

- Eee touchscreen tablet kjører GUI m/ikoner
    - Jeg styrer TV, Processor, BD spiller, mm. via kommandoer fra serieporten istedenfor fra den ustabile og lite repeterende IR universal fjernkontrollen.

Noen synspunkter - vil det virke ?
    Antar at det er SW som blir problemet her....

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fullt mulig å gjennomføre. Ideelt ønsker du at tablet PC'en skal kunne sende kommandoer over RF e.l. mens den henter grafikken over WLAN. Grunnen til dette er forsinkelsen av siganalene over WLAN.

Jeg går å tenker på en ligende løsning, med en PDA eller annen enhet med touch skjerm. Jeg tror ikke en PC er den beste løsningen da den lager lyd (vifte) og bruker mye strøm (må hele tiden lades). En PDA er nok bedre således... En smart-telefon ala Iphone eller Xperia kan også brukes til styring.

I racket trenger du en PC med COM-porter og IR-sender. Dersom jeg skal sette opp en slik skal det ikke være en HTPC, men den dønn stabil (=kjølig og ikke heftigste CPU samt et enkelt skjermkort). I tillegg skal den helst ha en liten SSD disk. Grunnen til det er at du ønsker et styringssystem som ikke svikter. En HTPC med alle den drivere, codecer og programmer er ikke en stabil platform.

Av programvare finnes to løsninger, enten HTPC front-end med automasjonsfunksjoner (for eksempel Xlobby) eller et rent styringsprogram. Jeg heller mot sistnevnte. Da er det enten snakk om Netremote med girder eller et program som heter Charmed Quark Systems. Sistnevnte tror jeg er den beste løsningen, men også den vanskeligste. Hvis du bruker noen hundre timer på å sette dette opp har man ikke lenger noe fattigmanns Crestron, men et fullverdig styringsystem av samme kaliber. Siden dette er DIY koster det bare en brøkdel (kanksje kr. 10.000+ i hardware pluss mange timer). Crestron koster fort kr. 100000 ferdig programmert til jobben. Mulig det er dyrere enn dette også?

Det er forøvrig ikke noe i veien for at disse løsningen kan utvides til å styre lys, gardinger, varme, audio/video i resten av huset. Det er nesten bare fantasien som setter grenser i dag (pluss pengene, da mye av de eksisterende utstyret må byttes ut).

Jeg ser gjerne at denne tråden skaper litt debatt om dette temaet. Jeg vurderer i hvert fall sterkt å sette i gang, men vegrer meg litt fordi jeg vet det kommer til å ta MYE tid.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også lekt med tanken om å la en Eee PC T91 styre en bortgjemt (HT)PC via RAdmin over WLAN, men aner ikke om det blir hakkete og rart ved f.eks. animerte menyer osv.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •