Skap for å beskytte "remote" HTPC på råloft

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skap for å beskytte "remote" HTPC på råloft

Har et stort råloft over leiligheten. For å bli kvitt støyproblematikk helt, vurderer jeg å sette en PC der oppe, kjøre en HDMI og USB-kabel ned til TV-en, og bruke trådløs mus og tastatur.

Utfordringen er at det ofte er fuktig på loftet (bor i Bergen), at temperaturen sikkert kryper under frysepunktet i løpet av vinteren, og at det muligens blir sabla varmt der oppe om sommeren...

Noen som har erfaringer med et lignende prosjekt? Finnes det for eksempel et skap som man kan plassere maskinene trygt inni? Må selvsagt også ivareta kurant ventilasjon, brannsikkerhet etc. Trenger ikke være så stort, bare jeg har plass til et par PC-er, og litt småting som modem/switch.

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert ikke billig men:
    Industrial computer enclosure for PC protection

Ellers så må du vel bygge noe selv, et kabinett med glava og fuktsperre og en uttrekksvifte.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det ikke være litt enklere å bygge en stille PC?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, helt klart enklere å bygge en stille PC! Men synes det meste jeg har vært borti lager for mye lyd, særlig når man f.eks. kjører HD fra disk. Dessuten vil jeg helst få på plass en grei NAS-løsning.

Et moment jeg glemte å nevne er at det kun er en nedtrekkbar loftstrapp opp dit, så da blir det vel en eller annen selvbyggvariant med isolasjon, vifter, fuktsperre og varmeelement som frysesrikting. Har et ledig rør til avtrekkspipe der oppe, så der kan luften føres ut i alle fall.

Alternativt kan kablene føres videre ned til en utebod hvor det nok er mindre varmevariasjon. Kanskje den greieste løsningen!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du egentlig du trenger frysesikring? Hvis den står på hele tiden vil den jo produsere en del varme. Jeg vil vel tro at varmen om sommeren kanskje blir et større problem.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt poeng, kan godt hende temperaturen holder seg i pluss hele tiden uansett. Utstyret tåler sikkert minusgrader greit også, problemet er vel at det kan dannes kondens når det evt fryser...

Varmen er en stor utfordring ja! Er redd det blir som en badstu der oppe... Tror kanskje den boden er et bedre alternativ, selv om det blir mer kabling.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av axels
    Jepp, helt klart enklere å bygge en stille PC! Men synes det meste jeg har vært borti lager for mye lyd, særlig når man f.eks. kjører HD fra disk. Dessuten vil jeg helst få på plass en grei NAS-løsning.
    Kjører du HD fra NAS-løsningen kommer det jo ikke noen støy fra HTPC'en?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og den NAS-løsningen må jo uansett stå et sted den ikke bråker!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •