Nytt skjermkort/lydkort - HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt skjermkort/lydkort - HTPC

Kort om PCen:

Skjermkort: Gainward 7950GT
    Hovedkort: Abit IP35 Pro
    Operativ system: Win XP Pro SP2

Jeg har brukt min Panasonic PX70 50" Plasma som PC skjerm i drøye 1.5 år nå (Bruker VGA kabel - og kjører 1360x769 i oppløsning). Har kun brukt den til å spille å surfe med, dagen lang. Men i det siste har jeg fått "øynene opp" for HD filmer og serier. Det fungerer veldig bra å se HD via VGA kabelen - men etter jeg kjøpte en DVI-HDMI kabel for å se om bildet ble bedre - så er det ingen tvil om at det er mye penere/livligere farger gjennom HDMI. Stor forskjell faktisk.

Problemet er bare det at når jeg bruker HDMI kabel fra PCen, og kjører 1280x720 - så blir bildet for stort. Og det skal vise seg å være klin umulig for meg å stile bildet inn via PCen.

- En del kamerater av meg har HD ready skjermer også, og hos dem fungerer det fint med 1280x720. Men det de har som jeg ikke har - det er Windows Vista samt HDMI utgang på (De bruker den Mediacenter PCen som Elprice selger til 4000kr) pcen. PGA dette, så installerte jeg Windows Vista Ultimate 64bit edition - problemet var bare det at skjermkortet krasjet hver eneste gang jeg skulle endre grafikk eller prøve å justere skjermen (det vil si at bildet krasjet.. hele skjermen ble grå/grønn - og jeg måtte restarte dataen for å få bilde gijen). Jeg prøvde 10 forskjellige skjermkort drivere - og gav til slutt opp.. Og installerte XP igjen.

Pga alt det tullet her - så er det vel ikke umulig at et nytt skjermkort med HDMI utgang vil gi meg vanlig bilde over hele skjermen, ved 1280x720 ? Jeg er ikke helt oppdatert på PC fronten - men jeg har blitt anbefalt å kjøpe ATI Radeon 4870 - som skal gi mye for pengene.

Lurer også på om denne oppgraderingen vil gi meg bedre bilde enn min PS3 gjør, på Bluray filmer. Og om det er mulig å få kjørt HD BITSTREAM lyd gjennom skjermkortet - eller om jeg må kjøpe et eksternt lydkort for dette (Noe PS3en desverre ikke gjør!)

På hovedkortet mitt står dette:"Supports HDMI Ready VGA card" Så tenkte kanskje det var mulig å få kjørt HD lyd via skjermkort siden dette stod.

På forhånd takk for at du tok en titt / kom med tips!

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville prøvd Powerstrip først:
    EnTech Taiwan | Utilities | PowerStrip

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk om det er overscan på TVen som kan slås av.

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags skjermkort har du nå? Du skal ha muligheten til å justere over- og underscan i instillingene til skjermkortet.

Du får lyd gjennom skjermkortet. Jeg har ATI og de fleste har et integrert lydkort som gir 7.1 lpcm. Du vil ikke få bitstream, da må du ha et eget lydkort som støtter "protected audio path" og HD-formatene. Foreløpig er det kun Asus som har en slik løsning. Da bruker du en hdmikabel fra skjermkort til lydkortet og en hdmikabel fra lydkort til reciever.

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stian216
    Hva slags skjermkort har du nå? Du skal ha muligheten til å justere over- og underscan i instillingene til skjermkortet.

Du får lyd gjennom skjermkortet. Jeg har ATI og de fleste har et integrert lydkort som gir 7.1 lpcm. Du vil ikke få bitstream, da må du ha et eget lydkort som støtter "protected audio path" og HD-formatene. Foreløpig er det kun Asus som har en slik løsning. Da bruker du en hdmikabel fra skjermkort til lydkortet og en hdmikabel fra lydkort til reciever.
    Som det står i #1 har jeg et Gainward 7950GT kort.

Og takk så mye for infoen ang. HD bitstream lyd fra PC. Litt for dyrt enda, syns jeg.. For jeg må ha nytt Bluray CD rom, lydkort samt et nytt skjermkort - og det vil bli en god del dyrere enn å bare kjøpe meg en ny Sony BDP S350/S550.

Visste faktisk ikke at problemet var "Over/underscan", men etter et kjapt søk på dette så kom jeg frem til denne:

Workaround for HDTV overscan compensation - NVIDIA Forums

- Datert 2007.. Men poenget er jo at det skal være mulig å justere på skjermkortet som du sier!

Forøvrig så fant jeg også en del info om over/underscan på min Plasma TV. Ved å gå inn på service menyen så skal jeg kunne justere dette med opp til 3%. Ikke bare det - men en del folk mener jeg vil få skarpere bilde ved å gjøre dette også!

Og Powerstrip skal jeg bruke som en nødløsning, om jeg ikke får til noen av delene nevnt ovenfor. Har brukt det tidligere - men husker det var en del "kluss" da også.

Edit: Når jeg skal justere overscan/underscan med Nvidia driverne så bare skifter den til en idiotisk oppløsning (1216x684) istedenfor å få 1280x720 til å "passe" hele TVen...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •