Hjelp til grunnleggende oppsett av Mediaportal

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til grunnleggende oppsett av Mediaportal

Hei.

Har slitt litt med bruk av Mediaportal tidligere, og skal nå prøve på en annen maskin.
    Windows XP er installert der, og bortsett fra det bare de nødvendige drivere til hovedkort, nettverk, lyd og skjermkort.

Ønsker hjelp til helt basic oppsett av maskinen, for å få Mediaportal til å virke fint.
    Har i første omgang bare behov for dette:
    Spille musikk i .flac og .mp3 format. Musikken ligger i en mappe, med egne undermapper for hver artist, og egne mapper på hvert album. Filene er tagget greit.
    Spille av filmer i DVD format. Filmene er både i mappestruktur og i Image-format.
    Vise bilder fra forskjellige mapper.

Senere ønsker jeg også å kunne spille av flere typer videofiler, også i HD format av ulike typer.

Ønsker tips om hva annet av programmer utenom Mediaportal trenger jeg, evt. plugins, codecer og lignende.

Og i selve Mediaportal configureringen, hva kan fjernes, hvordan får jeg satt riktig visning på musikk (filmstripe med coverbilder) osv.

Håper noen har tid til å komme med gode tips, så jeg ikke roter meg på viddene som jeg har gjort før.... :???:

Nettulf

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne linken inneholder gjennomgang av det meste.

For å spille musikk legger du inn mappen med musikk under "Music" i konfigurasjonsverktøyet. Legg så musikken inn i databasen. Visning av musikken settes opp under views.

For film er nok "Moving Pictures" den mest brukte løsningen. Kjempefin plugin som henter info fra IMDB. Du må legge inn .img og .iso (med store og små bokstaver) som filendelser under Video for at MP skal se disse.

Bildevisning setter du opp under Pictures. Men dette er den delen av MP jeg syns fungerer dårligst. Så vidt jeg har skjønt er det ikke mulig å generere thumbnails av bildene på annen måte enn å gå inn i hver mappe og vente på at disse genereres. Men jeg har ikke brukt veldig mye tid på bildevisning enda.

Dette ble raskt skrevet og rotete, men sånn går det når man er på jobb og skal være rask. Kan gi deg bedre svar senere om det treng.

Marius

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for hjelpen, var mye grei info i den linken.

Hovedproblemet mitt sist jeg styrte med dette var visningen av f.eks. CD cover.
    Uansett hvordan jeg gjorde det, så virket det som visningene endret seg når jeg gikk inn og ut av mapper.
    Hadde f.eks. valgt filmstrip på artister og album, og så listevisning inne på selve albumet.
    Pluttselig var det store og små ikoner, liste og bare rot!
    Og fant ikke noe system i galskapen....

Men skal prøve igjen nå på "ren" maskin og nyeste programversjoner, så får vi se.

Nettulf

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, slenger meg på denne tråden..

Har en Intel Quad prosessor og ATi HD3870X2, med 3gb ram.

Lurer på hvilken codecs vil vere best får meg å bruke, har lyst på best mulig bildekvalitet samtidig som det selfølgelig må gå glatt..

Sliter og med subtitles på .mkv filer og den typen..

Leser på den linken angående subtitles.
    "If you care for subtitles, you may want to install VsFilter (current version is 2.37) and set Haali Media Splitter to "Autoload VSFilter" but be warned that this breaks hardware acceleration (DXVA) of H.264/AVC/VC-1 video. "

Er hardware akselrasjon så viktig?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettulf: Velger du visning i MP eller i konfigurasjonsverktøyet? Og husker du å trykke "Save" etter at du har endret en visning?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahhh. skrive på nytt igjen etter at alt forsvant.... :???:

Jeg har valgt visning i konfigurasjonsprog, men mulig jeg ikke helt har skjønt hvordan det virker der.

Skulle også gjerne hatt noe bedre nettradio enn det innebygde, der det er tungvindt å legge til stasjoner. Vil helst ha alle norske radiokanaler, samt mulighet å legge inn nye basert på kategori og lignende.

Og hvordan bør filmene være navngitt for at Moving Pictures skal fungere best? Nå er det en blanding av DVD mapper og ISO/IMG filer, og navnene der er ikke nødvendigvis helt riktige.
    Da finner vel ikke programmet riktig filminfo fra nettet?

Akkurat nå ser det ut til at sidene til Mediaportal er helt ute, så kommer ikke inn på forumet eller noe der nå....

Nettulf

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr.Ole
    Hei, slenger meg på denne tråden..

Har en Intel Quad prosessor og ATi HD3870X2, med 3gb ram.

Lurer på hvilken codecs vil vere best får meg å bruke, har lyst på best mulig bildekvalitet samtidig som det selfølgelig må gå glatt..

Sliter og med subtitles på .mkv filer og den typen..

Leser på den linken angående subtitles.
    "If you care for subtitles, you may want to install VsFilter (current version is 2.37) and set Haali Media Splitter to "Autoload VSFilter" but be warned that this breaks hardware acceleration (DXVA) of H.264/AVC/VC-1 video. "

Er hardware akselrasjon så viktig?
    Jeg ville prøvd SAF (Stand Alone Filters) fra mediaportal sine hjemmesider.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nettulf
    Jeg har valgt visning i konfigurasjonsprog, men mulig jeg ikke helt har skjønt hvordan det virker der.
    Slik ser min albumartist-view ut. Da får jeg gruppering a-z (liste), artister (thumbnails), album (filmstrip).
    Hjelp til grunnleggende oppsett av Mediaportal-album-artist-jpg

Skulle også gjerne hatt noe bedre nettradio enn det innebygde, der det er tungvindt å legge til stasjoner. Vil helst ha alle norske radiokanaler, samt mulighet å legge inn nye basert på kategori og lignende.
    Prøv RadioTime-plugin.

Og hvordan bør filmene være navngitt for at Moving Pictures skal fungere best? Nå er det en blanding av DVD mapper og ISO/IMG filer, og navnene der er ikke nødvendigvis helt riktige.
    Da finner vel ikke programmet riktig filminfo fra nettet?
    Jeg mener Moving Pictures kan lete både på katalog og filnavn. Men disse bør være mest mulig riktig for å få treff på imdb.com. At du har en blanding av DVD-mapper og iso/img skal ikke ha noe å si. Det tar litt tid å gå gjennom samlinga for å endre navn, men du trenger kun gjøre den jobben en gang :wink:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •