Sitter idag med en HTPC som jeg har kjøpt inn en LG BD brenner, HD-DVD leser, DVD brenner kombi på, geforce 8800GT skjermkort samt et analogt haupage analogt dobbeltunerkort.

Målet mitt er å få en mest mulig integrert og god løsning for avspilling av alle format samt at jeg skal over på digitale signaler. Frem til idag har jeg benyttet meg av MCE men vurderer å evt gå over til andre løsninger. Det er dog veldig viktig at mest mulig fungerer smertefritt og automatisk (nedlasting av EPG osv blandt annet) og minst mulig scripting på egenhånd i ettertid, det orker jeg rett og slett ikke da andre dataanalfabeter i huset skal benytte den også.

Siden jeg ikke får lov å sette opp en tradisjonell parabolantenne regner jeg med at jeg blir å benytte meg av kabeltv systemet her (Canal Digital, fullt utbygd med HD kanaler osv). Jeg skal undersøke litt mer med de nye blomsterkasse parabolantennene om hva de koster og om de er tilgjengelige samt fungerer opp mot conax (de som viasat har begynt å selge). Saken er nemlig den at jeg har et forhandlerkort for parabol men dette fungerer også glimmers opp mot kabeltv (dog uten de svenske kanalene).

Jeg er bortskjemt med mulighet til å ta opp på to kanaler og ønsker fortsatt å ha denne muligheten, har jeg forstått det korrekt at man da kan sette i 2 stk FloppyDTV kort i en maskin for å oppnå dette? Trenger man isåfall to kort eller kan man på noe som helst vis lage en image av det som allerede står i? Har forsøkt å søke litt på dette men virker ikke som det er så mange som har jobbet med en slik skikkelig løsning.

Når det gjelder avspilling av BD og HD-DVD virker det som det er få drivere tilgjengelig og likeledes få programmer disse fungerer opp mot. Cyberlink sin programvare er ustabil og kvaliteten virker også så som så med driveren deres. Hadde håpet på en løsning ala den jeg kjører idag på andre typer filer/formater hvor jeg benytter meg av ffdshow for postprosessering.

Ellers lurer jeg også litt på hva mediaportal mangler sammenlignet med MCE, om det overhodet er noe?