HTPC med bitstream HD-lyd, 1080p bilde og satelitt-tuner

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 60
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC med bitstream HD-lyd, 1080p bilde og satelitt-tuner

Konfigurasjon (oppdateres ettersom diskusjonen skrider frem):
    Kabinett: Antec Fusion Remote Max
    Hovedkort: Gigabyte GA-E7AUM-DS2H
    CPU: Intel Core 2 Duo E8500
    CPU-kjøler: Noctua NH-U12
    RAM: OCZ Gold XTC 4096 MB DDR2 PC6400
    Lydkort: Asus Xonar HD
    Optisk drev: LG GGW-H20L
    Tuner: DIGITAL-everywhere FloppyDTV S2
    CAM: DiLog CAM
    Harddisk: Western Digital Green Power
    OS/program Harddisk: Det frister med en SDD - men usikker om det er verdt pengene (Utgår)
    Strømforsyning: Corsair VX 450W

Til info kom dette på ca. NOK 15000,- (28.01.2009)

Handlevogn: Hardware.no - Prisguide

************************************************** ************************************************** **
    Jeg ønsker å bygge en HTPC med bitstream HD-lyd (Onkyo 606) og integrert CAM for Canal Digital satelitt-TV. HTPC-en vil stå i stuen, så det er viktig at den støyer lite. Gaming er ikke prioritet.

Jeg står fritt på formfaktor pga. relativt god plass i stereobenk. Budsjettet jeg sikter på er NOK 10000
    *Edit - budsjettet er blåst igjen. Bra pris/ytelse-ratio blir føringen, så får jeg heller se bort når visa-kortet skal frem.*

Jeg planlegger å holde meg til Windows XP, men har også litt erfaring med Vista.

Det ser ut til å være få veien utenom Asus Xonar HDAV1.3 tross stabilitetsproblemene mange opplever. Da er første komponent på plass...

Vennlig hilsen
    Håkon

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg bestilt meg dette:

GIGABYTE - Product - Motherboard - Overview - GA-E7AUM-DS2H (rev. 1.0)

Har fått mye bra omtale på Avsforum.

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Asus Xonar HDav kortet koster 2500 kr alene, så da blir 7500 med tunerkort og cam urealistisk.

Klarer du deg uten dette kortet har du et forslag her:
    Hardware.no - Prisguide

Tilsvarende litt kraftigere Intel løsning:
    Hardware.no - Prisguide

Tunerkort:
    Kommer litt ann på hvilket mediacenter du skal bruke.
    Terratec Cinergy C CI fungerer veldig bra til Mediaportal og Linux.
    FloppyDTV virker med minst problemer i Vista Media Center, men ikke under linux.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Budsjettet økes til NOK 10 000,- ....

etter innspillet fra obergeru slik at jeg kan holde på kravet om bitstreaming.

Angående CAM: Jeg tenker å holde meg til XP Mediacenter (som jeg har en del erfaring med fra HTPC-en jeg bruker nå) med mindre det er svært gode grunner til å velge noe annet.

Obergeru - jeg er innstillt på å gå for det kraftigere alternativet du satt opp. Logitech Edge har jeg allerede, så der sparer jeg inn noen kroner :-)

T2: Er det mulig å bitstreame med Gigabyte-hovedkortet? Høres for godt ut til å være sant.

Håkon

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av haakon1970
    T2: Er det mulig å bitstreame med Gigabyte-hovedkortet? Høres for godt ut til å være sant.

Håkon
    Jeg tror ikke det, men hvor mye betyr det i praksis?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!

Er på vei til å kjøpe meg en HTPC med nærmest tilsvarende kriterier.

-

Spørsmålet er:
    Trenger du støtte for 24p-avspilling?
    Hvis ikke trenger du strengt talt ikke å lese denne posten.

-

Jeg har brukt lang tid nå på å undersøke hvilken løsning som er den beste per dags dato, men desverre finnes det foreløpelig ikke et perfekt "setup" for å utnytte Blu-Ray-avspilling til det fullgode.

Problemet ligger i at det per dags dato ikke finnes noen lydkort som støtter LPCM 24p-avspilling, så inntil Asus (Xonar) eller Auzentech (Xi-Fi HomeTheater HD) får ut fingern og kommer med en løsning, så er nVidia Geforce 8200/8300 (til AMD) eller 9300/9400 til Intel det beste alternativet.

Auzentechs kort skal visstnok lanseres sent i Januar. Altså ikke lenge til.

Men hvorfor GeForce-brikkesettet?

- "Smooth" 24p-avspilling (ATI har issues med 24p)
    - Kraftig nok intergrert grafikkort (Ergo mindre varmeutvikling = mindre støy)
    - Når et av de overnevnte lydkortene er ferdigutviklet, kan det lett installeres
    - Du får HD-lyd og bilde fra én og samme HDMI-utgang.

Prislista ligger her:
    Hardware.no - Prisguide

Dropp harddiskene (spesielt SSD-enheten) og OS fra lista, så ligger du godt under 10-tusen.

De eneste ulempene jeg finner om dette oppsettet er:

- Ingen PAP/PAVP-støtte. (Protected Audio Path/Protected Audio/Video Path)
    Det betyr ingen bitstream-støtte. (Her kommer det dedikerte lydkortet inn i bildet)

- Helt OK ytelse i spill. Men dette er langt ifra en kraftig spillpc. Da må du bøte for "smooth" 24p-avspilling og gå for et ATI HD-kort.

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommentar til Seb.R oppsettet:

-Hvorfor så stort kabinett, når du ikke skal ha ekstra skjermkort/full ATX hovedkort?
    -Asus P5N7A-VM har samme funksjonalitet/chipsett som Gigabyte kortet, men koster 300 kr mindre. Hvorfor Gigabyte?
    -Jeg ville heller satt et Nvidia eksternt grafikkort (Geforce Boost) hvis jeg skulle spille.
    -Jeg har ikke merket noen "issues" med AMD og 24p. (RadeonHD 3200 + Phenom og Sony w4000). Det står også på avsforum at AMD sin avspilling er "nearly perfect".
    -Nocua kjøleren er veldig stor, passer den i dette hovedkortet/kabinettet?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av obergeru
    -Asus P5N7A-VM har samme funksjonalitet/chipsett som Gigabyte kortet, men koster 300 kr mindre. Hvorfor Gigabyte?
    Asus P5N7A-VM er basert på GeForce 9300 og har IKKE intern Firewire kontakt på hovedkortet.

Gigabyte GA-E7AUM-DS2H er basert på GeForce 9400 (litt raskere enn 9300) og har intern Firewire kontakt på hovedkortet.

Jeg ønsker å koble et Digital Everywhere FloppyDTV S2 kort til Firewire kontakten på hovedkortet. Derfor valgte jeg Gigabyte kortet. Det har også vært en del diskusjoner rundt ustabilitet på Asus kortet.

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo tungtveiende argumenter for å velge Gigabyte sitt kort

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DFI har også kommet med et kort som ser veldig spennende ut, og som baserer seg på 9400.

Selges bl.a. på Komplett.no

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    Jeg tror ikke det, men hvor mye betyr det i praksis?
    Jeg har ikke fått oppleve forskjellen, men ønsker å finne ut av det. Er man geek - så må man ta konsekvensen av det :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av Seb.R
    Heisann!

Er på vei til å kjøpe meg en HTPC med nærmest tilsvarende kriterier.

-

Spørsmålet er:
    Trenger du støtte for 24p-avspilling?
    Hvis ikke trenger du strengt talt ikke å lese denne posten.
    Jeg ønsker 24p. Neste oppgradering blir 1080p prosjektor

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mpdelic
    DFI har også kommet med et kort som ser veldig spennende ut, og som baserer seg på 9400.

Selges bl.a. på Komplett.no
    Er det andre grunner enn "latest and greatest" til å gå for dette hovedkortet?

H

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av obergeru
    Kommentar til Seb.R oppsettet:

-Hvorfor så stort kabinett, når du ikke skal ha ekstra skjermkort/full ATX hovedkort?
    -Jeg ville heller satt et Nvidia eksternt grafikkort (Geforce Boost) hvis jeg skulle spille.
    -Jeg har ikke merket noen "issues" med AMD og 24p. (RadeonHD 3200 + Phenom og Sony w4000). Det står også på avsforum at AMD sin avspilling er "nearly perfect".
    -Nocua kjøleren er veldig stor, passer den i dette hovedkortet/kabinettet?
    - Et fremtidig lydkort vil ta plassen. Greit å ha plass til en del harddisker også, selvom hovedkortet desverre ikke byr på overflødig mange SATA-porter.

- Det er rett og slett det eneste hovedkortet med 9400-chipset som jeg fant på HW Prisguide (Dessuten har det fått god omtale blant HTPC-eiere)

- Det kan selvfølgelig gjøres, men da ender du opp med høyere varmeutvikling og mer støy. Unødvendig hvis maskinen ikke skal spilles på.

- AMD/ATI har 24p-issues, søk det opp. Jeg vet de har oppdatert driverne for å bedre problemet, men "nearly perfect" holder ikke når man legger så mye penger i dette.

- Jeg er ikke 100% sikker, men den skal ifølge brukere på AVSForum passe så vidt. Man bare dropper å sette på en vifte, fordi kabinettviftene havner såpass nærme kjøleren.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Seb R.:
    -Jeg stusser over at du velger Vista 64 bit. Er ikke det risky mtp. drivere? Hvilke fordeler ser du?
    -Hva er årsaken til at du velger Seagate Barracuda harddisk? Selv har jeg 4 Samsung Spinpoint som har vært stabile i drøyt 3 år, er stille og billige.
    -Hvilken strømforsyning sikter du deg inn på?

PS! I første innlegg i tråden legger jeg oppsettet som "leder" til enhver tid. Feel free til å kritisere det.

H

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Western Digital Green Power går for å være mer stillegående enn Samsung Spinpoint.

CAM: (ikke mye her enda men)
    CAM - oversikt og erfaringer

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av haakon1970
    Seb R.:
    -Jeg stusser over at du velger Vista 64 bit. Er ikke det risky mtp. drivere? Hvilke fordeler ser du?
    -Hva er årsaken til at du velger Seagate Barracuda harddisk? Selv har jeg 4 Samsung Spinpoint som har vært stabile i drøyt 3 år, er stille og billige.
    -Hvilken strømforsyning sikter du deg inn på?

PS! I første innlegg i tråden legger jeg oppsettet som "leder" til enhver tid. Feel free til å kritisere det.

H
    - Vista 64bit grunnet best utnyttelse av hardware (spesielt minne og cpu). Jeg har faktisk ingen erfaring med 64bit fra før av, men regner med at ting begynner å komme i orden der også med tanke på drivere.

- Ingen spesiell grunn egentlig. Kan godt hende WD Green Power er et bedre alternativ som han over meg poengterte.

- Strømforsyning har jeg ikke helt klart å bestemme meg for enda. Jeg leter selvfølgelig etter den mest stabile og stillegående, men jeg er usikker på om det er så lurt med en vifteløs eller ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv to HTPCer med hovedkort med onboard gpu, begge med AMD CPU, og resten aav innholdet for alle praktiske forhold likt

Et Asus M3N78-EM (Nvidia Geforce 8300) og
    et Asus M3A78-T (ATI HD3300 + AMD 790GX).

Må si jeg får klart best bilde/lyd på min 40" Samsung TV via HDMI med Ati skjermkortet. For ikke å snakke om hvor mye lettere AMD/ATi driverne er å ha med å gjøre.

Når det er sagt, så har jeg vel lest at ATI er klart best på bilde, men at Nvidia er de eneste som kan levere bitstream HD-lyd i 24p. Så hvis dette med 24p og Bitstream lyd er et must, gå for nvidia, hvis ikke ville jeg tatt en akstra titt på bl.a det hovedkortet jeg har, Asus M3A78-T. Det har bra ytelse, PhenomII er billig, rask og sval ... så AMD/ATi er klart mer for pengene ... spesielt dersom du allikevel skal ha dette Xonar lydkortet ...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - Vista 64bit grunnet best utnyttelse av hardware (spesielt minne og cpu). Jeg har faktisk ingen erfaring med 64bit fra før av, men regner med at ting begynner å komme i orden der også med tanke på drivere.
    Med 4 Gb RAM (som er plenty i en HTPC) får du lite uttelling for 64 bit. Mulig du får en viss gevinst på CPU, men jeg tror ikke det er verdt risken for drivertrøbbel.

- Ingen spesiell grunn egentlig. Kan godt hende WD Green Power er et bedre alternativ som han over meg poengterte.
    Det virker som obergeru vet hva han snakker om, så jeg prøver en WD Green Power. Hvem vet - kanskje den til og med er miljøvennlig.

- Strømforsyning har jeg ikke helt klart å bestemme meg for enda. Jeg leter selvfølgelig etter den mest stabile og stillegående, men jeg er usikker på om det er så lurt med en vifteløs eller ikke.
    Jeg forsøkte en vifteløs strømforsyning i min gamle HTPC, men endte med en CORSAIR 450W til slutt av diverse årsaker. Erfaringen fra det prosjektet var at en vifteløs strømforsyning vil kreve såpass mye mer av andre vifter i kabinettet at poenget blir mer eller mindre borte.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er meget skeptisk til vifteløs strømforsyning. Noe luftgjenomstrømning trenger du sannsynligvis i kabinettet og da er det helt greit å ha en vifte i strømforsyningen som drar luften gjennom. Rent sikkerhetsmessig vil jeg også foretrekke dette. Selv har jeg meget bra erfaring med Corsair sin 620W med avtagbare kabler. Nesten lydløs.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •