HTPC og ordinære høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC og ordinære høyttalere

Jeg er i ferd med å bytte ut stereoanlegget i stua med en HTPC. Av forskjellige grunner ønsker jeg å beholde Kirksaeter-høyttalerene.

Finnes det noen elegante løsninger på dette, f.eks en skjult mini-forsterker som jeg kan gjemme bak reolen.

Yngve

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil du bare ha stereo? Hvorfor kan du ikke ha en vanlig forsterker da?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil ha bort stereoanlegget som stammer fra 1990 og vil ikke ha flere duppedingser i stua.

På sikt er det vel aktuelt med en hjemmekino løsning, men det må bli i neste budsjett-periode.

Yngve

Active jokke2k3 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yngve0
    Jeg vil ha bort stereoanlegget som stammer fra 1990 og vil ikke ha flere duppedingser i stua.
    Du eller kjerringa di? Hehe. Du må nok uansett ha et effekttrinn til høyttalerne dine. Ulempen er at en brukbar stereo effektforsterker fort kommer på nærmere 10.000...

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja...
    Du kan jo sjekke ut denne. Den har innebygget B&O forsterker ser det ut til.
    HFX - all-in-one

Jeg bruker HTPC + lydkort + forsterker (analogt fra lydkort til forsterker).
    I så fall er det jo bare om å gjøre å finne en forsterker som er liten nok...

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokke2k3
    Du eller kjerringa di? Hehe. Du må nok uansett ha et effekttrinn til høyttalerne dine. Ulempen er at en brukbar stereo effektforsterker fort kommer på nærmere 10.000...
    Eller en liten t-amp eller trends til alt fra 500kr til 1500kr!

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tandberg Troll er liten. Jeg har en slik selv som jeg bruker til PC på hjemmekontoret.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TEK
    Tja...
    Du kan jo sjekke ut denne. Den har innebygget B&O forsterker ser det ut til.
    HFX - all-in-one

Jeg bruker HTPC + lydkort + forsterker (analogt fra lydkort til forsterker).
    I så fall er det jo bare om å gjøre å finne en forsterker som er liten nok...
    Hei. Hvilket lydkort bruker du? Der jeg bor nå har jeg kun et stereoanlegg som bare har balanserte og ubalanserte analoge innganger.

Har du noen forslag til eksternt lydkort som har analoge utganger? Har et creative lydkort fra før, men det har bare optisk utgang og de kjipe pinne utgangene jeg ikke vet hva heter...

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker et Asus Xonar D2X. Det er et internt lydkort med skjerming.
    "kjipe pinne utgangene"? Vet ikke helt hva du mener.

Da jeg så på kort så jeg kun på interne kort.
    Av de navnene som da kom opp var Asus Xonar, Lynx og Auzentech.
    Av dem sliter Lynx med Vista drivere og Auzentech var midt mellom modeller, så jeg endte opp med Asus. Creative ble valgt bort pga. veldig mye kritikk av drivere.

Jeg har ikke sett på eksterne kort, så der har jeg ikke noen anbefalinger.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok. Med pinneutgang mente jeg sånn utgang som man har f eks på mp3spillere, hodetelefoner og sånt jeg bruker den type kabel nå som splitter til rød/hvit ubalanserte som er koblet til forsterkeren. Er jo ikke sikkert det er det som er problemet mitt...det er jeg ikke sikker på.

Det som irriterer meg mest for øyeblikket er at lyden blir så mye lavere når jeg spiller fra pc'en i forhold til når jeg spiller fra cd-spiller... noen forslag? bruker du samme type utgang som meg kanskje?

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker samme som deg. Du får overganger og kabler i forskjellig kvalitet der som ellers... Jeg er ikke spesielt glad i dem. Kunne godt tenkt meg full size RCA kontakter, for eks. ved at kortet brukte en egen slot for disse,
    (ettersom jeg har internt kort), men det ser ut til at det er få som har det.

Med min forsterker har jeg ikke noe problem med lavt lydnivå. Ved å justere master innstillingene på lydkortet får jeg det mer enn høyt nok. Ved normal bruk har jeg master innstillingene på rundt 40% og lydnivået ved CD avspilling på 10 i Windows Media Center (50 er max).
    Men her er jo lydnivået på tv, dvd og CD svært forskjellig, men det er jo en annen problemstilling.

Men jeg lurer på om ikke nivået var lavt da jeg brukte lydkortet på hovedkortet. Lenge siden jeg har testet.

Det er uansett et kjent problem at forskjellig utstyr har forskjellig lydnivå. Det kommer an på kombinasjonen av signalkilde og forsterker.
    Jeg går ut fra at du bruker en egen forforsterker når du spiller av via CD spilleren?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ah ja akkuratt! takk for svar! RCA utgang på lydkortet var det jeg prøvde å få fram at jeg var ute etter, men det har jeg ikke funnet noe sted... Rart det med forskjellig lydnivå når det spilles fra forskjellige kilder.

Bare for å ha fortalt kort hvordan oppsettet er, sånn at du vet det: Winamp/Spotify(Nytt som spiller ennå lavere enn winamp igjen...)/vlc brukes til å spille av mp3/film på laptop. Videre med usb2.0 til creative lydkort(et i 500kr klassen), derifra til en forforsterker(ca 1m lang bare), så til effektforsterer og høytalere... cdspiller er jo da også koblet til forforsterkeren i forsterkersettet.'

Noen forslag til hva jeg kan gjøre for å minke forskjellen? Forskjellen hos meg er veldig stor.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •