PC med HDMI-utgang -> hva er viktig ved valg av LCD-TV?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PC med HDMI-utgang -> hva er viktig ved valg av LCD-TV?

Jeg er ganske ny her på forumet, og lite peiling på LCD-TVer eller high-end-utstyr generelt. Men, jeg har en mediasenter-PC, med HDMI-utgang og planlegger nå å kjøpe en LCD-TV.

I den forbindelse lurer jeg på en (hel del) ting. Jeg skal prøve å være "to the point":
    Jeg har et Asus P5E-VM HDMI-hovedkort med onboard Intel G35 grafikk med HDMI-utgang.
    Jeg planlegger å kjøpe en 32" LCD-TV til 4-5000 kr, og koble til direkte med HDMI-kabel.

1. Jeg har lest en masse om "1:1 pixelmapping", "0% overscan", "just scan" etc. uten å bli helt klok på det, men skjønt at dette er viktig for å få bra bilde fra en PC. Jeg antar dette er spesielt viktig når skjermkortet ikke tilbyr bilde i TVens interne format (typisk 1366x768 og ikke 1360x768(?)). Hvordan finner jeg ut om skjermkortet mitt tilbyr denne oppløsningen over HDMI? (i Linux....?)
    2. Dersom skjermkortet mitt kan sende ut bildet 1366x768, og den aktuelle LCD-TVen har dette som internt format, er det fortsatt viktig med 1:1 pixelmapping?
    3. I et annet forum fikk jeg tips om LG 32LG3000 som støtter "just scan". Den ligger på 5500,- over disk, mens f.eks. Sony KDL-32L4000k fås til 4000,- på Elkjøp. Er det verdt prisforskjellen? Andre forslag?

Setter pris på tilbakemeldinger!

PS: Jeg bruker MythTV/Linux, og skal hovedsakelig bruke TVen til TV-titting, men vil ha mulighet til å dra fram vanlige programmer, som f.eks. google maps.

Newcomer CBR sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge HDMI - Wikipedia kan HDMI overføre:
    Sitat: HDMI kan overflytte følgende bilde-formater: 480i, 480p, 576i, 576p, 720p, 1080i, 1080p, 1440p, etc
    Altså et billig LCD TV med 1368X768 vil ikke gi 1:1 pixelmapping.

Jeg har selv et Panasonic PX80 (1024x768) og samme hovedkort som du har og jeg kan velge mellom 1920x1080 eller 1280x720 i oppløsing. (jeg kan ikke velge den "native" oppløsningen til TV)
    Jeg klarer ikke se forskjell mellom disse oppløsinger når jeg ser film, men jeg bruker 1280x720 fordi Windows desktopen ser best ut da.

Konklusjon: Kjøp Full HD (1920x1080)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CBR
    ...
    Konklusjon: Kjøp Full HD (1920x1080)
    Ok, sjekket litt på dokumentasjonen til Intel-driveren i Linux, og det ser ikke ut til at den støtter 1366x768 oppløsningen uansett. Men den støtter full HD, 1920x1080p.

Full HD er såklart det beste, men uaktuelt for meg, da taket ligger på rundt 5000,- kr... (helst 4000,-)

Men, så lenge PCen ikke tilbyr oppløsning i næreheten av LCD-TVens interne format, så blir vel støtte for 1:1 pixelmapping uvesentlig, eller?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv et Panasonic PX80 (1024x768) og samme hovedkort som du har og jeg kan velge mellom 1920x1080 eller 1280x720 i oppløsing. (jeg kan ikke velge den "native" oppløsningen til TV)
    seriøst ??

det høres da spesielt at du ved digital overføring kan velge en oppløsning tv'en ikke støtter ??

eller kjører du analogt ?

Newcomer CBR sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    seriøst ??

det høres da spesielt at du ved digital overføring kan velge en oppløsning tv'en ikke støtter ??

eller kjører du analogt ?
    Jeg kjører signalet over HDMI.
    Det er vel slik TV standarden er. Ifølge spesifikasjonen støtter dette TV:
    480i/p, 576i/p, 720p og 1080i/p.
    I tillegg støtter den 1024x768 over VGA porten (PC-inngang)

Newcomer CBR sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av judhaz
    Ok, sjekket litt på dokumentasjonen til Intel-driveren i Linux, og det ser ikke ut til at den støtter 1366x768 oppløsningen uansett. Men den støtter full HD, 1920x1080p.

Full HD er såklart det beste, men uaktuelt for meg, da taket ligger på rundt 5000,- kr... (helst 4000,-)

Men, så lenge PCen ikke tilbyr oppløsning i næreheten av LCD-TVens interne format, så blir vel støtte for 1:1 pixelmapping uvesentlig, eller?
    Hvis du skal bruke TV til å se film spiller det lite rolle om hvilken oppløsning skjermen har, men skal du bruke TV'en som PC skjerm ser desktoppen perfekt ut i 1920x1080. Ulempen er at skrift/iconer blir veldi små på en liten skjerm.

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går ann å bruke div. applikasjoner for å få 1366x768 (merk at du ikke nødvendigvis oppnår 1:1 likevel).

Det flere ender opp med er å bruke 720-linjer (720p) som oppskaleres. Dersom oppskaleringen er bra, tror jeg ikke du vil ha det "fælt" på en så liten skjerm.

Du har muligens lest denne, men JIC: pixelmapping » home

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okay
    Du har muligens lest denne, men JIC: pixelmapping » home
    Ja, og skjønner konseptet, men blir litt forvirra av at "just scan" ikke egentlig er 1:1 pixelmapping etc. Nok om det.

For å rydde opp i et par ting:
    Linux-driveren ser ut til å støtte stort sett det meste likevel, antakelig 1360x768 og 1368x768. Problemet er at jeg ikke finner ut av dette før jeg har en TV som tar imot HDMI-signalet...

...men skal du bruke TV'en som PC skjerm ser desktoppen perfekt ut i 1920x1080. Ulempen er at skrift/iconer blir veldi små på en liten skjerm.
    Vel, å endre ikon- og skriftstørrelse skal jeg klare! (også i MythTV)
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    Poenget med 1:1 pixelmapping er vel akkurat dette, at TVen viser bildet 1:1, altså uten justeringer. Om skjermen er på 1366x768, og PCen klarer å sende ut 1368x768, så mister man to piksler på sidene, mens bildet ellers blir "perfekt" uten kvalitetstap pga skalering. Dette er som nevnt mest aktuelt når man bruker TVen som mediasenter (slik jeg tenker å gjøre). Men alt har sin pris, og dette koster kanskje mer enn det smaker.

Som nevnt, Full HD er uaktuelt for meg pga pris.

Jeg har sett på Philips 32PFL5403D (muligens 32PFL5403D/12), en billig-TV, HD ready, til 4000,-.
    Ikke noe high-end-TV, men kanskje ok til den prisen? Dette blir forøvrig min første LCD-TV, og jeg tenker å bruke digital kilde på TV-signalene (har lest at denne gjør det dårlig på analoge signaler).

Takk for tilbakemeldinger!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg trodde bare ikke det gikk ann å sette display via hdmi/dvi til høyere enn det skjermen støttet bare.. :-)

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En tråd som tar for seg et tilsvarende spørsmål: