Råeste totale oppsett? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 50
    Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Må få tak i andre codecer enn powerDVD sin, da jeg har en anelse om at jeg har hørt at den ikke er særlig god. XP2500+ er på ingen måte godt nok til skikkelig HTPC-bruk!DrE
    En liten avsporing meg jeg prøver meg likevel; Tror/vet dere om det har noe for seg å satse på 64-bit CPU når WinXP for 64-bit kommer ut i endelig utgave? Kan ikke dette gi vesentlig bedre ytelse enn et "tilsvarende" Intel 32-bit system? Jeg vet ikke helt hva som er viktig, men rå datakraft burde vel ha en del å si?

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt jeg har forstått er det minneytelsen som er alfa og omega for ffdshow filtrene. Dermed er nok P4 northwood og prescott bedre valg akkurat nå med sine dual minnebusser.

Som Mastiff skrev tidligere så klokket han sin P4 til 3,8Ghz og kjørte rimelig heftige filtre uten framedrops og med meget bra ytelse.

Hvordan det er med FX-53 som har doble minnekanaler vet jeg ikke, men det er vel temmelig uinteressant pga prisnivået. Opteron er vel også prist ut av HTPC markedet.

DrE

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har da i likhet med DrErling eksperimentert med ZP Pro + ffdshow og er forsåvidt fornøyd med resultatet.

- ZP Pro v4
    - optimalisert utgave av ffdshow (SSE2)
    - Audio og video codec fra WinDVD5

Bildet blir bedre enn hva WinDVD5 produserer alene.

Kjørte Blur & NR og prøvde resize som neste sekvens i prosesseringen.

Resize var nemlig ressurskrevende. Nå har jeg ikke et råskinn av en HTPC, men jeg hadde vel forventet å kunne kjøre resize uten "dropped frames". Alternativet som ble benyttet var filtrene under "sharpness". Fungerte bar de

HTPC, som ikke er overklokket:

- Asus P4P800 Hovedkort for S478/800mhz (HT-teknologi)
    - Asus Radeon 9600SE 128MB DDR / DVI / DX9
    - Intel Pentium 4 2.6 GHz Boxed PC800 (HT-teknologi)
    - TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB (2 x 256 Dual Pack)

Vil ekstra 512 MB RAM fikse problemet alene, eller må jeg overklokke også?

Nå har jeg bare en X1, så resize i ffdshow har kanskje ikke noe for seg. :?:

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg innbiller meg at minnehastigheten betyr mere enn mengden, men jeg er ikke hundre prosent sikker. Håper dog 512 er nok siden jeg har et dual sett pc4000 liggende og støve ned... Dersom jeg må ha mere minne blir det en dyrere oppgradering enn jeg hadde håpet.

Prosessoren din har nok headroom for 3ghz hvis du er i godformen!

DrE

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trro nok det er minnet, ja. Prøvde igjen etter å ha slått maskinen av og på igjen. Ffdshow indikerer en CPU-belastning på under 50% når jeg kjører følgende:

1. Blur & NR, denoise3d, luma 0.5, chroma 0.5, time 5, HQ enabled
    2. Resize til 1440 x 1152, crhoma sharpen og luma sharpen
    3. Og unsharpen under shaprnessfiltre til slutt

Kan kjøre 1+3, eller 1+2 uten framedrops. Når jeg kjører 1+2+3 så inntreffer framedrops dersom sharpness settes for høyt.

Men pkt. 2 virket bra og bildet fikk en forbedring kontra å kjøre standard DVD-oppløsning eller native projektoroppløsning, så da har resize allikevel en god påvirkning på en liten X1.

Gøy dette her (men tidskrevende)

PS: Må nok bestille 2 x 256 rambrikker til i morgen. Hovdekortet støtter Dual dersom jeg benytter totalt 4 identiske brikker. 1 GB dual DDR-DIMM må vel holde, for pokker. :lol:

Men det kan vi være at 50% på CPU belastning ffdshow viser egentlig er lureri, da det kan være 50% pr. av de 2 (=100%) imaginære prosessorene (ref. HT-teknologien). Vi får se...

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke rart du sliter! Du må ikke finne på å kjøre sharpness (jeg anbefalter sterkt at du kjører dScaler sharpness, det eneste det andre sharpnessfilteret gjør er å skape mer EE) etter resize, det må kjøres før. Jeg kjører dScaler sharpness, Denoise 3D HQ, og resize til 1920x1728. Det går uten dropped frames, så vidt jeg kan se.

Det er helt greit å resize over "native" oppløsningen til en DLP eller LCD eller lignende underlegne digitale kopier av CRT... :wink: Jeg har nå 1152x864 @ 60, og skjermkortet skalerer bildet ned igjen. Det er PowerStrip som bestemmer hvor stort bildet skal bli. Større resize gir bare bedre bilde.

Og 512 meg holder uten problemer med minnet, jeg har det. Min PC er riktignok en liten tanke overklokket (3.0c @ 3.8). Jeg spurte AndyIEG, som lager det optimaliserte ffdshow, og han sa at "timings" (jeg har selv 2,5-4-4-7) ikke har noe særlig å si, bare prosessorhastigheten og FSB. Jeg kjører med 4200-minne, og det fungerer som et uvær.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RE Mastiff.

Testet igjen i kveld og renset bort "gammel morro" som lastes under startup. Du har helt rett. Når det gjelder minnet så benyttes faktisk mindre enn 200 MB (i følge Task Manager), men prosessor utnyttes opp mot det maksimale. CPU er mao. flaskehalsen ser jeg nå.

Skal laste ned dScaler og teste med det i den rekkefølgen du foreslår.

Hele opplegget kjører hvertfall stabilt og ZP har ikke kræsjet ennå. Selve bildet er synlig bedre enn WinDVD alene. Hadde ikke trodd det, men "seeing is believing".

Imidlertid ser jeg at det er et problem med lipsync. Lyden slippes jo rett gjennom uten prosessering, mens bildet jo blir prosessert. Dette skaper da et lipsyncproblem.

Hva er tipset her? Kan jeg sette en audio delay i ZP?

Dersom ZP ikke har denne opsjonen kan jeg jo benytte testsekvensen for lipsync på Digital Video Essentials og justere på selve receiveren, men det hadde vært mer strøkent å sette audio delay i ZP.

Audio Codec jeg benytter er WinDVD5.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Du må bruke Reclock for å fikse lipsync og div hakking.
    http://ogo.nerim.net/reclockfilter/

Fikk forresten installert Asus FX5950 kortet i dag. Driver innledende testing med oppsett for å finne det optimale for kortet>htpc>CRT.

Tidligere hadde jeg autoswitch via programmert tast på ATI Remote wonder:

1. 1280x720@48Hz NTSC
    2. 1280x864@50Hz PAL

Brukte Powerstrip og Reclock. Lipsync ok, og ingen småhakking i bilde.

I Theatertek var ffdshow satt opp med:
    denoise3D L:0,50 C:1,00 T:5,00 HQ
    Lanczos resize 1280x864 Luma sharpen 1,7 Croma 1,4

Med FX5950 skal resize med Bicubic gi bedre resultat enn Lanczos, har foreløpig oppsatt:
    1280x720@60Hz (Desktop v.hj.a Powerstrip)
    Dscaler sharpness_SSE2 satt til 50 (128 er default her)
    denoise3D L:0,50 C:1,00 T:5,00 HQ
    resize Bicubic 1440x960 Luma 1,4 Croma 0,0

Så langt jeg kan se etter 15min testkjøring, er fargene bedre og bildet har mindre støy kontra det gamle Radeon 9000Pro kortet.

Fra fredag er det ferie...masse tid til videre testing! :wink:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolf Hult
    Du må bruke Reclock for å fikse lipsync og div hakking.
    Ser på URL'en at ReClock skal bidra til å bedre "jerky playback", men bidrar ReClock også til å få 100% lipsync selv om man ikke har hakking i bildet?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Skal det ja. Reclock legger syncking av lyden til "klokka" på lydkortet, istedet for at dette synckes via klokka på skjermkortet.

Det som er et must er at du kjører riktig frekvens på skjemkortet, helt om du ser på en NTSC eller PAL film.

F.eks:
    PAL: 50Hz
    NTSC: 60Hz

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Reclock legger syncking av lyden til "klokka" på lydkortet, istedet for at dette synckes via klokka på skjermkortet.
    Du mente vel omvendt, tror jeg.

Viktig informasjon det der, fordi jeg kjører 60Hz på min X1 på Pal materiale...hmmm...da må vi tilbake til tenkeboksen.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg la inn Zoomplayer Pro (trail) og ffdshow i dag, for første gang. Synes ikke det var så problematisk egentlig. Det som er litt synd er at det vil ta flere uker før jeg får prøvd dette på prosjektoren ;(

Tenkte å få litt tilbakemelding på innstillingene. Ser dette greit ut?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei LL.

Det som "kødda det til" for meg var å få informasjon om at man måtte sette "DXAVPAL=1" i registry, men etter det ...

Første bildet: Burde ikke "Gradual denoise" aktiveres, eller holder det med "dnoise3d" settingene?

Tredje bildet: Her må du også vise skjermbildet under "settings", som inneholder chroma og luma sharpen...

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hentet akkurat ned InterVideo WinDVD 6 Platinum (trail versjon, som skal fungere i 5 dager). Når jeg velger "Intervideo WinDVD" som video dekoder i Zoomplayer slutter zoomplayer å fungere. Er dette fordi jeg bruker en demo versjon eller er det noe annet jeg må stille på?

Er det ikke slik at WinDVD er best på bilde og PowerDVD best på lyd? Eller at jeg helt feil?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukte du WinDVD5 som video codec før du prøvde WinDVD6?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Brukte du WinDVD5 som video codec før du prøvde WinDVD6?
    Nei, jeg brukte "Cyberlink PowerDVD" som av en eller annen grunn lå på PC'en fra før. "MPEG 2 video codec" står det under informsjon på den. Dessuten er det versjon x.xx (?!?!). Den fungerte på første forsøk og fungerer fremdeles.

Nå har forresten lagt til siste bilde i tidligere post om innstillinger i ffdshow.

Edit: Prøvde nå med Cyberlink PowerDVD 5 demo versjon også. Det fungerte heller ikke. Akkurat samme feil som med WinDVD 6. Er det noen innstillinger som må endres eller har det noe med at det er demo-versjoner å gjøre?

Edit2: Det er et ffdshow problem, for alt funker greit når jeg ikke bruker ffdshow.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AC3 Filter er vel best på lyd. PowerDVD er egentlig ikke best på noe og har ikke vært det på en del år...

Og det kan være vanskeligere å få i gang en dragster enn en Toyota Corolla, men ytelsene er en tanke bedre i dragsteren... :wink:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RE LL.

Du har PM.

Når det gjelder resize - settings, så har jeg sett at andre benytter en annen metode en "bicubic". "Lancosz" sammen med 1.5 på luma og 1.5 på chroma sharpen.

For WinDVD6-codec så må man bruke siste ffdshow, etter som jeg har lest ("...newest release of ffdshow now support windvd6...").

Anbefaler at man bruker WinDVD-codec på bildet. For å få dette til må man lese den prioriterte tråden under HTPC om ZP/FFdshow. Der er det mye nyttig informasjon, og uten den tråden sliter man seriøst med å få ZP til å spille på lag med WinDVD-codec :lol:

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    RE LL.

Du har PM.

Når det gjelder resize - settings, så har jeg sett at andre benytter en annen metode en "bicubic". "Lancosz" sammen med 1.5 på luma og 1.5 på chroma sharpen.

For WinDVD6-codec så må man bruke siste ffdshow, etter som jeg har lest ("...newest release of ffdshow now support windvd6...").

Anbefaler at man bruker WinDVD-codec på bildet. For å få dette til må man lese den prioriterte tråden under HTPC om ZP/FFdshow. Der er det mye nyttig informasjon, og uten den tråden sliter man seriøst med å få ZP til å spille på lag med WinDVD-codec :lol:
    Takker for raskt svar. Løsningen i denne tråden http://www.avforum.no/forum/viewtopi...sc&start=0 (som er den samme du refererer til), MEN HUSK som du skrev i PM at abstract filteret må være før ffdshow, eller ble det grønn flimring isteden.

Vet ikke "bicubic" eller "lancosz" gir best resultat. Vanskelig å vudere uten prosjektor... Det virker uansett som om "lancosz" krever med datakraft. Jeg får i hvert fall flere framedrops med den.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører nå:

1. Blur & NR, Gradual denoise 40, denoise3d, luma 0.5, chroma 0.5, time 5, HQ enabled
    2. dScaler sharpness 160
    2. Resize til 1440 x 1152, chroma sharpen 1.6 og luma sharpen 1.6

Ingen framdrops. Endelig! Og bildet er bare konge Den som nå bare hadde hatt en DLP med 1280 x 720...og en P4 3.4 GHz CPU

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •