Noen som bruker Mac Mini som mediaspiller?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen som bruker Mac Mini som mediaspiller?

Prøver meg på en mac mini tråd.

Bruker i dag xbox som media avspiller. XBMC er overlegent alt annet som finnes, og jeg vil fortsette med å bruke XBMC.

Problemet med XBOX er som alle vet avspilling av HD media.
    En HTPC vil selvsagt løse alle problemer, men er utenfor mitt budskjett.

Etter litt søk på da Internet ser jeg veldig mange mener Mac Mini er bra som mediaspiller. Den er liten, veldig støysvak og kan kjøre XBMC (som nå er portet over til MacOS), og er ikke så veldig kostbar.

Mitt behov er avspilling i min hjemmekino av mediafiler over nettverk (ikke trådløst) fra filserveren min, og som DVD spiller. Musikk avspilling har jeg løst på andre måter.

Har valgt bort mediaspillere ala PopCorn Hour, ingen av de har samme muligheter som XBMC, og de fleste støtter heller ikke kryptert DVD.

Noen med erfaring med Mc Mni som mediaspiller?
    Hvor vanskelig er den å få opp for noen som kan nada om MacOS?
    Kan heg bruke vanlig USB tastatur/mus eller må jeg bruke noe MAC greier?
    Hva med fjernkontroll?
    Og ikke minst, hva med avspilling av 264 kodet MKV filer i 1080p??

Intermediate frippsi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tobben
    Prøver meg på en mac mini tråd.

Bruker i dag xbox som media avspiller. XBMC er overlegent alt annet som finnes, og jeg vil fortsette med å bruke XBMC.

Problemet med XBOX er som alle vet avspilling av HD media.
    En HTPC vil selvsagt løse alle problemer, men er utenfor mitt budskjett.

Etter litt søk på da Internet ser jeg veldig mange mener Mac Mini er bra som mediaspiller. Den er liten, veldig støysvak og kan kjøre XBMC (som nå er portet over til MacOS), og er ikke så veldig kostbar.

Mitt behov er avspilling i min hjemmekino av mediafiler over nettverk (ikke trådløst) fra filserveren min, og som DVD spiller. Musikk avspilling har jeg løst på andre måter.

Har valgt bort mediaspillere ala PopCorn Hour, ingen av de har samme muligheter som XBMC, og de fleste støtter heller ikke kryptert DVD.

Noen med erfaring med Mc Mni som mediaspiller?
    Hvor vanskelig er den å få opp for noen som kan nada om MacOS?
    Kan heg bruke vanlig USB tastatur/mus eller må jeg bruke noe MAC greier?
    Hva med fjernkontroll?
    Og ikke minst, hva med avspilling av 264 kodet MKV filer i 1080p??
    Heisan!

Jeg bruker mac og XBMC porten PLEX -> LINK

Ang. MacMini og Mac Os, så syns JEG det er rimelig enkel i forhold til Windows.. men det kommer jo helt ann på hva man liker og kan ;-) Jeg selv er oppvokst med Mac og har brukt dette i over 10 år snart. Prøvde meg på Windows, men fikk aldri dreisen på det ;-)

Ang. PLEX er jeg meget fornøyd. Jeg bruker dette på en Macbook Pro koblet til en Samsung plasma. Apple fjernkontrollen (liten hvit sak) fungerer ypperlig. Denne får du med til mini´en og. Kan nok tenkes at krevende 1080p matteriale kan bli litt i meste laget for mini´en... du kan jo lese litt på forumene på Mac1.no og brukerforumet til PLEX. Her står det mye nyttig.

Om du har litt is i magen, ryktes det om en ny Mac Mini med mulighet for dedikert skjermkort. Denne venter jeg på ;-) Så en så lenge bruker jeg laptoppen.

F.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker en 13" MacBook som "mediasenter" på soverommet, i sammen med programmet Plex (program basert på XBMC, anbefales).

Dette fungerer helt fint på alt jeg har prøvd av HD-materiale, og alt går atpåtil trådløst.

Dette har ført til at jeg tidligere sterkt vurderte en Mac Mini som mediasenter i stuen, men dessverre har det seg slik at disse er hakket for svake til at man kan garantere det vil fungere 100% med store HD-filer. Det skal fungere fint om man installerer Windows XP, men da er hele poenget borte i mine øyne.

Det går endel rykter om at en ny Mac Mini nærmer seg en oppgradering, så jeg ville ventet litt med å kjøpe nå.

Når det gjelder meg så kjøpte jeg Playstation 3 for noen få uker siden, så jeg bruker denne foreløpig.

Edit: Jeg brukte tydeligvis litt for lang tid, alt står forklart i posten over, jaja.

Newcomer ogreid sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte meg den nyeste utgaven av Mac Mini med Nvidia skjermkort og har koblet den til min Panasonic Plasma i stuen. Denne er dedikert til å kjøre Plex og er sammen med XBMC det beste jeg har sett av Mediaspillere. Alt innhold blir streamet fra husets noe enkle lagringsløsning.
    At den i tillegg reagerer lynkjapt, er lydløs og alle i hustanden klarer å håndtere den er heller ikke å forakte :-)

Løp og kjøp er det eneste tipset jeg kan gi.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mac Mini med Ubuntu

Jeg har også siste Mac Mini versjon (største cpu og RAM konfigurasjon) men jeg kjører XBMC på Ubuntu på maskinen.
    Jeg trives godt med OS X og det er ikke vanskelig å bruke generelt eller med XBMC, men det mangler støtte for GPU dekoding av video som man får i linux versjonen av xbmc/skjermkort driverene for NVIDIA (VDPAU).
    Det tillater å spille av 1080p nesten uten å bruke CPU.. Tror ikke Mac Mini vil kunne spille av 1080p perfekt uten GPU bruk.

Dette ble litt disuktert i denne tråden: http://www.avforum.no/forum/diy-htpc...untu-xbmc.html

I tilegg ser det ut til at Linux driverene tillater at skjermkortet benytter 512 MB av RAM isteden for max 256 MB som OS X vil tillate som jo kan være nyttig når man har nok av RAM likevel.

Jeg kjører dual boot men har til gode å boote opp OS X siden jeg fikk opp Ubuntu 8.10

Mvh
    PA

Active Torro sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har akkurat bestilt en Mini som skal inn i stua. Prisen, blir omtrent den samme som en L5100, eller en Atom N330 med ION eller et skjermkort med HW h264 støtte. Eller en løsning med squeezebox/Popcorn, som også vil havne i samme prisleie.

Brukt koster Mini'n omtrent det samme som ny, så ny ble bestilt med student rabatt fra Applestore. Skal du selge en brukt L5100 eller tilsvarende, får du kanskje igjen halvparten...anyway,

Ser ingen grunn til å bruke andre løsninger enn osX, da Plex og/eller XBMC/Boxee fungerer strålende. I tillegg til å bruke Ipod Touch'n som fjernkontroll, Cover Flow fra godstolen er hvordan det skal være. Med tilleggs applikasjoner som lar deg styre vanlige IR enheter, TV, Stereo etc blir Touchen og Mini'n hjernen i oppsettet.

Drivere som lar det nye Nvidia skjermkortet HW dekode h264 må da være være med i siste oppdatering av Leopard. CPU bruken går i allefall betraktelig ned, og avspilling av 1080p materiale er problemfritt. ved "standard oppløsning" på 1920x1080 holder 256MB

En eldre Mini med 1.6Ghz skal kunne spille av 1080p med de riktige codecs.

Er skeptisk til lydkvaliteten Mini'n sender ut. Et støyende lydkort er lite aktuelt, og optisk ut med mye jitter? er heller ikke å foretrekke. Valgte derfor en løsning med USB dac. Om lydkvaliteten er bedre- eller dårligere enn hva Squeezebox, Popcorn eller andre streamere av den typen (Linn Sneaky, Logitech Transporter m/ noen få fler utelatt) skal jeg ikke uttale meg bombastisk.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

mac mini på panasonic 42" plasma

Sitat Opprinnelig postet av ogreid
    Kjøpte meg den nyeste utgaven av Mac Mini med Nvidia skjermkort og har koblet den til min Panasonic Plasma i stuen. Denne er dedikert til å kjøre Plex og er sammen med XBMC det beste jeg har sett av Mediaspillere. Alt innhold blir streamet fra husets noe enkle lagringsløsning.
    At den i tillegg reagerer lynkjapt, er lydløs og alle i hustanden klarer å håndtere den er heller ikke å forakte :-)

Løp og kjøp er det eneste tipset jeg kan gi.
    Har du hatt problemer med å få utnyttet plasmaen din fullt ut med mac minien?
    Jeg får en svart ramme rundt skrivebordet på min panasonic pv60e 42" plasma skjerm

TR

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fordi du har huket feil under "overscan" på MacMinien.

Min erfaring ellers med MacMini som medieavspiller (Intel skjermkort) er at aTV gir et bedre bilde. Mulig nVidias nye skjermkort i MacMini medfører at det vipper andre veien nå.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Det er fordi du har huket feil under "overscan" på MacMinien.

Min erfaring ellers med MacMini som medieavspiller (Intel skjermkort) er at aTV gir et bedre bilde. Mulig nVidias nye skjermkort i MacMini medfører at det vipper andre veien nå.
    Jeg har prøvd båd emed og uten "overscan" på mac minien. Med "overscan" så blir den øverste menylinja borte pluss halve docken, uten "overscan" så får jeg sort ramme rundt hele bildet. Bruker 1280x720 oppløsning på mac minien, det blir mest "riktig" med den, har prøvd de andre også(med og uten "overscan")

T

Active Torro sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du passet på å slå av overscan på panasonicen? Mener og huske at den stod på som default.

Men en Sony w4500, kan jeg velge 24, 25 eller 30hz. Lurer fælt på om XBMC, Plex eller de andre som er bygd på samme lest bytter automatisk selv, eller om en må inn og endre på dette avhengig av hvilket materiale en avspiller?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sanwa
    Jeg har prøvd båd emed og uten "overscan" på mac minien. Med "overscan" så blir den øverste menylinja borte pluss halve docken, uten "overscan" så får jeg sort ramme rundt hele bildet. Bruker 1280x720 oppløsning på mac minien, det blir mest "riktig" med den, har prøvd de andre også(med og uten "overscan")

T
    Problemet er Panasonicen, som ikke gir deg pixelmapping på HDMI fra noen datamaskner. Du må benytte VGA på flatskjermen for at den skal gi deg pixelmapping. Eneste "trikset" via HDMI er å benytte DisplayConfigX, eller lignende å justere parametre der.

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lightbulb

Har du hatt problemer med å få utnyttet plasmaen din fullt ut med mac minien?
    Jeg får en svart ramme rundt skrivebordet på min panasonic pv60e 42" plasma skjerm

TR
    http://avforum.no/forum/htpc-softwar...ml#post1205035

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er Panasonicen, som ikke gir deg pixelmapping på HDMI fra noen datamaskner. Du må benytte VGA på flatskjermen for at den skal gi deg pixelmapping. Eneste "trikset" via HDMI er å benytte DisplayConfigX, eller lignende å justere parametre der.
    Har du prøvd DisplayConfigX mot Panasonic'en og vet hvilken verdier som skal være der?

T

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvilken Panasonic du tenker på, men her er min ergfaring / verdier fra den gang jeg hadde MacMini opp mot Panasonic PV70: http://avforum.no/forum/generell-htp...tml#post632127

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvilken Panasonic du tenker på, men her er min ergfaring / verdier fra den gang jeg hadde MacMini opp mot Panasonic PV70: http://avforum.no/forum/generell-htp...tml#post632127
    Jeg har en Panasonic 42" TH-42PV60E plasmaskjerm.
    Jeg prøvde meg litt med de verdiene dine, uten at jeg fikk det helt til.
    Redigerer du noe på den første siden av DisplayconfigX, eller går du rett til Customize valget?

T

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du har en fullversjon av programmet så går det greit. Trial mode virker ikke...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du har en fullversjon av programmet så går det greit. Trial mode virker ikke...
    Har registrert DisplayConfigX, kan du skrive en kort how to, med rette verdier på "førstesiden" av displayconfigx og så videre?

T

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

T
    Jeg hadde samme problem og kan anbefale følgende: Ikke bruk "like skjermer" under skjerm innstillinger. konfigurer slik at TVen blir en utvidelse av skrivebordet, dra plex over på tv en og trykk "command F" Da får du utnyttet hele skjermen med 1:1 pixelmapping. Plex åpnes automatisk på TVen hver gang du starter programmet etter dette. Dette forutsetter muligens to skjermutganger på mac mini, noe som vel ikke finnes på eldre modeller.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •