HTPC + server annet sted i huset

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC + server annet sted i huset

Har for tiden en htpc med ytelse i mellomsjiktet. Har en 8 ports switch i stua, der dreambox, xbox og htpc er tilkoblet. Denne er koblet til en router oppe i 2 etasje på pcrommet. Her er det koblet til en server med litt diskplass.

Jeg bruker myHTPC som frontend foreløpig. Har også testet showshifter såvidt. Jeg merker at det går veldig lang tid når jeg velger "film" mappa i myHTPC/showshifter før det kommer opp noe. Det er antageligvis nettverket og serveren oppe i 2.etasje som er rota til forsinkelsen (100mbit, en switch, en router og via Epia-M)

Er det ut ifra et utgangspunkt om kvalitet på bildet mulig å bruke en server i huset til lagring og avspilling av videoklipp? (jeg tenker å bruke den som dump for programmer tatt opp fra satelitt, eller tv)

Får man spilt av filene med bra kvalitet over et 100mbit nettverk?
    Hjelper det å oppgradere til Gigabit nettverk?
    Eller må man krype til korset og lokalisere diskplassen direkte i htpcen (med de støyproblemer det kan medføre)

Finnes det kanskje tweaks i winxp som gjør nettverkstilgangen til mappene på serveren kjappere?

ok, mange spørsmål, men det aner meg at noen har forsket på dette og har en konklusjon å dele...

Et annet spørsmål: For optimal avspilling av dvd på htpc. Hjelper det å legge filene inn på harddisk som vob filer og så spille de av? Hvilke, hvis noen, kvalitetsforbedringer kan man merke? (nå tenker jeg ikke på støy. Vet at man kan bruke cdbremse på 2x eller deromkring)

DrE

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en server med 400 GB disk på og 100mbit ethernett. Ingen problemer med å spille av rippede DVD'er. Har også lagt inn en haug med lossless-komprimerte CD'er. Går så det griner etter. Kjører dig.ut fra HTPC og rett inn i surr.prosessor, kongelyd får jeg. Har dog en de-jitter boks mellom pc og prosessor.

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    100mbit holder i massevis!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan sjekke om du har ticket av valget for Rebuild cataloge every time module starts. Dette tar en liten stund å gjøre. Så jeg ville ikke ha hatt denne aktivert

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med at du lager en batch fil som legger stien til serveren inn på htpc'en når du starter den? Da vil du slippe at den "leter" gjennom nettverket hver gang du skal se film.

Fremgangsmåte:

1 Start opp en tekst editor (fx notepad)
    2 Skriv inn:

net use w: \\server\filmer

Dette vil opprette en ny kobling der du har c: osv som vil hete w: , du kan selvsagt bytte ut w: med enhver stasjons bokstav som du synes er kul :wink:. Server bytter du ut med navnet til serveren og filmer med delingsnavnet til film mappen.

3 Lagre det du har skrevet som fx wang.bat
    4 Legg .bat filen inn i startup kategorien (start -> all programs -> startup i windows xp)

Håper at dette kan være til hjelp for deg

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ble jeg nysgjerrig! På hvilken måte skiller det seg fra "Koble til nettverkstasjon" med "Koble til ved oppstart" avkrysset?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skiller seg ikke ut i det hele tatt etter min mening når det gjelder bruk av mapping ved startup eller i batch fil.
    Men er enig med flere her at en sentral server er lurt fordi da kan man holde HTPC oppsettet lite med minimalt bråk...

Newcomer DagM sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan gjette at denne serveren er en domenekontroller? Isåfall struper microsoft SMB-pakkene, det er et par registryentries som fikser dette.

Husker dem ikke helt i farta, tror det stod noe på forumene til j river media center.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja det finnes også valg i systemoppsettet for å optimalisere for fildeling...
    Men uansett så er et vanlig oppsett greit nok for å dele ut filmer og musikk.
    Jeg får helt grei streaming av video over trådløst her...Snekkeren har vært kreativ her og skytet spiker i røret der jeg skulle ha datakabling ned til 1 etg... Så da måtte jeg prøve trådløst men det er ikke en permanent løsning
    Så ny kabel må legges..:-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •