Oppgradere Acer Idea 500 media center?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppgradere Acer Idea 500 media center?

Hei!

Er den ganske lykkelige eier av en Acer idea 500 media center. Skulle imidlertid ønske den var litt kjappere. Noen som kjenner til muligheten til å oppgradere disse?

Har satt inn 2GB ram. Hva med processoren? Jeg kan ikke så mye om dette, så det sier meg ikke nok å lese specen.

Andre tips? Er f.eks linux raskere og mindre ressurskrevende enn Vista mediacenter? WinXP er ikke aktuelt.

PM

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ettersom det er Vista du har så går jeg ut i fra det er Acer Aspire iDea 510 mediasenter du har og ikke "500".

Denne har en Intel Core Duo 2 T5500, socket M på 1666mhz. En raskere CPU koster fra drøye tusenlappen (2ghz) og oppover. Den raskeste på 2166mhz koster nesten 4000 og er vel neppe verdt investeringen.

Linux er i utgangspunktet ikke så tungrodd som Vista, men det er som regel det som ligger på toppen av operativsystemet som gjør en PC treg. Acer og flere pc-produsenter med dem installerer all mulig slags programvare fra fabrikk som kan gjøre selv den raskeste PC til et drog.

Hvis man ikke er stø i Linux så kan det være vel så lurt å installere en ren versjon av Vista uten allskens skit som Acer slenger med. En OEM-disk kan du få på lugubre sider på nettet og produktnøkkelen har du på et klistremerke på din PC. Hvis man ikke ønsker å reinstallere er fjerning av nevnt programvare et alternativ. Det vil gjerne henge igjen en del rusk allikevel så reinstallasjon er som regel Best_. PCdecrapifier er et program som skal automatisere prosessen, uten at jeg har testet det selv - jeg bare liker navnet!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar!

Neida, det er en 500 jeg har. Oppgraderte til Vista og har aldri angret på det.
    Har strippet den ned en del, men kanskje ikke nok. Kanskje jeg må bite i det sure eplet og ta en full reinstall. Maskinen står å jobber med noe hele tiden, og det skal ikke være nødvendig.

Ser at prosessorer til denne koster fra 1500 kr og oppover. Sikkert ikke verdt pengene sine.'

Til mediacenter bruk synes jeg Vista fungerer bedre enn xp. Mer stabilt og tilrettelagt.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Last heller ned Windows 7 beta. Det kjører foreløpig ringer rundt Vista på mine 4 PC'er. Selv notebooken min (Acer One 150) er blitt litt av en racer med Vindows 7. På hjemmekino-maskinen kjører Windows 7 mediasenteret 100% stabilt (64bit versjon), og alle problemene jeg hadde i forhold til TV-kortet mitt under Vista, er nå historie. Alt av hardware og programvare har fungert uten noe problemer, og jeg har ikke måttet installere en eneste driver etter at operativsystemet var ferdig med installasjonen.

Welcome to Windows 7
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Last heller ned Windows 7 beta. Det kjører foreløpig ringer rundt Vista på mine 4 PC'er. Selv notebooken min (Acer One 150) er blitt litt av en racer med Vindows 7. På hjemmekino-maskinen kjører Windows 7 mediasenteret 100% stabilt (64bit versjon), og alle problemene jeg hadde i forhold til TV-kortet mitt under Vista, er nå historie. Alt av hardware og programvare har fungert uten noe problemer, og jeg har ikke måttet installere en eneste driver etter at operativsystemet var ferdig med installasjonen.

Welcome to Windows 7
    Hmm absolutt en interessant tilbakemelding. Gleder meg til den kommer i fullversjon. Leste at betaen går ut på dato i august. Hadde håpet å slippe reinnstallasjon igjen da.

Får se om jeg får god tid, kanskje jeg legger den inn.

P

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •