Beste måten for å lagre/spille av DVD filmer fra PC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Beste måten for å lagre/spille av DVD filmer fra PC

Hei.

Trenger noen tips for hvordan jeg best mulig kan lagre mine DVD plater på disk, og spille de av igjen med best mulig kvalitet.

Har prøvd å lagre noen plater som ISO-filer ved bruk av DVD-decrypter.
    Spiller de av med VLC mediaplayer, men synest bildet blir vesentlig dårligere enn ved avspilling på vanlig DVD spiller.

Er det mest hensiktsmessig å lagre det på disk med orginal mappestruktur som på DVD-platen, eller som en ISO-fil?
    Er det andre program enn VLC som leser DVD fra ISO-filer?
    Bedre rippe-program enn DVD-Decrypter?

Og det viktigste, hvordan får jeg best mulig bilde.....

Nettulf

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nettulf
    Hei.

Trenger noen tips for hvordan jeg best mulig kan lagre mine DVD plater på disk, og spille de av igjen med best mulig kvalitet.

Har prøvd å lagre noen plater som ISO-filer ved bruk av DVD-decrypter.
    Spiller de av med VLC mediaplayer, men synest bildet blir vesentlig dårligere enn ved avspilling på vanlig DVD spiller.

Er det mest hensiktsmessig å lagre det på disk med orginal mappestruktur som på DVD-platen, eller som en ISO-fil?
    Er det andre program enn VLC som leser DVD fra ISO-filer?
    Bedre rippe-program enn DVD-Decrypter?

Og det viktigste, hvordan får jeg best mulig bilde.....

Nettulf

Hvis du kjører vista med mediasenter, kan du rippe dvd'ene til video ts mapper og ikke iso. Man kan da oprette et bibliotek i vista MCE med cover. I vista mce kan man velge hvilken dekoder man vil bruke. Jeg bruker powerdvd sin i vista mce og den gir bra bilde.

Står mye bra her

Kenneth's blogg » Vista Media Center (på Home Premium) guide til fungerende oppsett!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker AnyDVD og lagrer alle filmene som ISO.
    I mediaportal er det ikke noe problem å spille av ISO.

Men preferanser er forskjellige

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AnyDVD anbefales.
    Jeg personlig ripper til mappe struktur. Da slipper du at iso filen må mountes når du skal spille av filmer. Alle avspillere støtter dette.
    For Blu-Ray er det litt verre, ettersom noen avspillere (for eks. PowerDVD), ikke støtter å spille av Blu-ray filmer fra mappestruktur, men krever en disk.

Dersom du ikke
    - bryr deg om plassforbruk
    - ikke bryr deg om tvungen reklame m.m.
    - synes det er greit å mounte filer når du skal spille av film.
    - vil ha en full backup av filmen

Da ville jeg gått for ISO. Da har du en fullverdig backup av filmen og du kan enkelt brenne den ut på plate igjen.

Dersom du derimot ønsker å
    - spare plass (ved å fjerne unødvendige språk, lydformat, endre kvalitet m.m)
    - ikke synes det er greit å mounte
    - fjerne tvungen reklame m.m.
    - ikke føler behov for en full backup (kun backup av selve filmen)

Da ville jeg gått for AnyDVD og CloneDVD for DVD'er.

For Blu-Ray gjelder det samme, men da er det om du har en avspiller som støtter å spille av fra mappestrukturer som er avgjørende.

Du kan jo sjekke litt på SlySoft Products | Copy Movie DVDs with AnyDVD and CloneDVD sitt forum for AnyDVD HD for flere argumenter for og imot. Er en del mer aktivitet rundt dette emnet der. My Movies - Home sine forum kan også være verdt et lite besøk.

TEK

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mounter man isoene/image filene direkte direkte/automatisk i mediaportal? Noen som har en "oppskrift" på hvordan man gjør dette?

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjellst
    Mounter man isoene/image filene direkte direkte/automatisk i mediaportal? Noen som har en "oppskrift" på hvordan man gjør dette?

i konfigurasjons filen kan du sette opp mount, men kan kun bruke dameon.

i oppsettet velg
    General

Under det valget har du dameon tools oppsettet

lykke til

Morten

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av simen02
    i konfigurasjons filen kan du sette opp mount, men kan kun bruke dameon.

i oppsettet velg
    General

Under det valget har du dameon tools oppsettet

lykke til

Morten
    Etter å ha erfart at Deamon Tools hadde katastrofal innvirkning på rippe hastighet samt avspillingshastighet fra DVD så er i alle fall jeg utrolig skeptisk.
    Min erfraing var at det med Deamon Tools tok 3t+ å rippe en blu-ray film, og avspilling hakket rett som det var.
    Etter å ha fjernet Daemon Tools (og SPTD driveren) tar rippingen av samme film 45min og hakkingen er borte...

Regner med at det er mulig å få MediaPortal til å bruke andre enn bare Daemon Tools?

TEK

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TEK
    Dersom du ikke
    - bryr deg om plassforbruk
    - ikke bryr deg om tvungen reklame m.m.
    - synes det er greit å mounte filer når du skal spille av film.
    - vil ha en full backup av filmen
    AnyDVD fjerner reklamen, og man vil vel ha en full backup (siden man velger ISO)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at det er mulig å få MediaPortal til å bruke andre enn bare Daemon Tools?
    Hvis du går ut av mediaportal hver gang du skal mounte en for så å gå inn igjen så, men da er litt av poenget borte methinks

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagen
    AnyDVD fjerner reklamen, og man vil vel ha en full backup (siden man velger ISO)
    vs. full backup tenkte jeg mer på bruk av CloneDVD som gir deg mulighet til å for eks. komprimere filmene.

Min erfaring med fjerning av reklame med AnyDVD er heller tvilsom. For ca. 10% av filmene medfører dette at filmen ikke lar seg spille av. I praksis betyr dette at alle filmer du ripper må du etterpå verifisere at du klarer å spille av. Og det er noe herk om du planlegger å rippe en samling på noen hundre filmer. Tro meg! Been there, done that...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vs. full backup tenkte jeg mer på bruk av CloneDVD som gir deg mulighet til å for eks. komprimere filmene.

Min erfaring med fjerning av reklame med AnyDVD er heller tvilsom. For ca. 10% av filmene medfører dette at filmen ikke lar seg spille av. I praksis betyr dette at alle filmer du ripper må du etterpå verifisere at du klarer å spille av. Og det er noe herk om du planlegger å rippe en samling på noen hundre filmer. Tro meg! Been there, done that...
    Ikke hatt noe problem med noen filmer så langt, har også prøvd Clone-DVD, der fikk jeg problemer, men smaken er som tidligere nevnt forskjellig.
    Hvorfor skal du komprimere???
    Plass til 125-150 filmer per TB ukomprimert, så billig som lagring er blitt er det ikke noe å tenke på en gang (mener nå jeg, men som nevnt... smaken er...)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ønsker heller ikke å komprimere noe, men fjerning av reklame samt ubrukte lydspor/undertekster kan være greit om det ikke medfører problemer med avspilling.

På de jeg har rippet så langt for testing sin del, er alt tatt med.
    Og det er utrolig irriterende med alle advarsler, reklamer og lignende man ikke kommer forbi i starten....

Ønsker også å bruke Mediaportal til dette etterhvert, men sliter litt med oppsett av det.
    Skal bare bruke dettil film, musikk og bilder, samt nettradio. TV kort er ikke aktuellt på nåværende tidspunkt ihvertfall.

Er PowerDVD 8 et greit program for avspilling når det gjelder bildekvalitet? Og kan det brukes internt i Mediaportal?
    Eller er det andre spillere til Mediaportal som er bedre å bruke med hensyn til bildekvalitet?

Kjører dette opp mot en TV med 1:1 pixelmapping på 1360x768 punkter.

Nettulf

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagen
    Ikke hatt noe problem med noen filmer så langt, har også prøvd Clone-DVD, der fikk jeg problemer, men smaken er som tidligere nevnt forskjellig.
    Hvorfor skal du komprimere???
    Plass til 125-150 filmer per TB ukomprimert, så billig som lagring er blitt er det ikke noe å tenke på en gang (mener nå jeg, men som nevnt... smaken er...)
    Se vedlagt bilde fra AnyDVD. Og min erfaring er at det som står er 100% reelt. Det som er plagsomt er at det kun er noen få det gjelder, og du oppdater typisk ikke hvilke før du en mnd etterpå skal se filmen.

Nei, jeg komprimerer ikke filmene mine, men på generell basis er selvsagt hensikten å spare plass, typisk 4GB istedenfor 8GB. Bruker en CloneDVD er vel også det standard innstillinge?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Jeg ønsker å sette opp mediacenter i stuen, men vet ikke hvordan det gjøres.
    Jeg ønsker å kunne laste filmer fra nettet for så lagre og spille på Tven.
    Som sagt er jeg helt blankt på dette området, men betaler gjerne noen hundre lapper for å få denne jobben.
    Jeg vet ikke hva ripping og streaming betyr... og andre praktiske ting som hører med dette.

Ellers er jeg å treffe på tlf nr 97777199.

Det gleder meg oppriktig dersom noen er villig til å hjelpe meg med dette.

På forhånd takk.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hjelp til medicenter oppsett

Hei.

Jeg ønsker å sette opp mediacenter i stuen, men vet ikke hvordan det gjøres.
    Jeg ønsker å kunne laste filmer fra nettet for så lagre og spille på Tven.
    Som sagt er jeg helt blankt på dette området, men betaler gjerne noen hundre lapper for å få denne jobben.
    Jeg vet ikke hva ripping og streaming betyr... og andre praktiske ting som hører med dette.

Ellers er jeg å treffe på tlf nr 97777199.

Det gleder meg oppriktig dersom noen er villig til å hjelpe meg med dette.

På forhånd takk.

Mvh

Steven Nguyen
    :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mediaportal monterer iso filer helt utmerket både ved hjelp av daemon tools og ved bruk av virtual clone drive. Sistnevnte synes jeg er mye bedre og gjør jobben mye mer elegant.

Ved å bruke anydvd så fjerner en reklame osv i tillegg, så da er ikke det store probleme å ha det som iso filer likevel.

Når det er sagt så er jeg mye større tilhenger av mkv formatet å lagre filmene på den måten. Får med flere lydspor, undertekster osv.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •