Får ikke lyd over HDMI ved tilkobling til forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer CBR sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Får ikke lyd over HDMI ved tilkobling til forsterker

Hei :-)
    Jeg har satt opp et AV system i et klubblokale med følgende komponenter: Satelitt tuner, DVD spiller, og en PC som kobles til en receiver. PC'en skal hovedsaklig spille MP3 musikk, men vi ønsker også å kunne vise film fra PC.
    Utstyr:
    Receiver: Panasonic SA-BX500
    TV: Panasonic TH46PZ85
    Hovedkort: Gigabyte MA78GM-S2H (ATI Radeon HD3200 intregert HDMI)

Når jeg kobler PC direkte til TV med HDMI får jeg både bilde og lyd (altså: lyd over HDMI er OK), men når jeg kobler opp systemet via receiveren får jeg bare bilde men ikke lyd. Vista rapportere at Realtek HDMI output: "Ikke koblet til"

Jeg har testet to like receivere og får samme problem. Receiverne fungerer som de skal med en annen PC (Asus P5E-VM med Intel GM35 chipset) og annet HDMI utstyr som sat-tuner og DVD spiller. (Les: jeg tror ikke det er noe feil med receiveren)

Jeg har prøvd både driverne som fulgte med hovedkortet og nyere driver fra ATI/Realtek, men uten resultat.
    Har prøvd både Vista 64 og Vista 32, men det er ingen forskjell.

Noen som har vært borti noe lignende?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Har nøyaktig samme problem. Lyd og bilde direkte til TVen via HDMI, men når jeg skal gå gjennom receiveren så får jeg kun bilde.

På receiveren min står det at lydsignalet inn er "analogt". Til sammenligning så er lydsignalet inn fra HD-dekoderen "PCM". Får da også både lyd og bilde gjennom receiveren fra dekoderen.

Jeg har en Acer aspire 5920g laptop og Denon avr-1909 surround-receiver.

Gi gjerne beskjed om du finner ut av det. Veldig frustrerende

Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har akkurat samme problemet på Pioneer SC-LX81.

Bror min kjøpte en PC som støttet lyd over HDMI så jeg ville prøve dette på min nye TV og Resiver.

Når jeg koblet til TVen hjemme hos foreldrene mine (min tv har ikke høytalere) kom det lyd i tven gjennom HDMI og alt fungerte som det skulle.

Når jeg koblet til min TV gjennom resiveren får jeg bilde men ikke lyd.

Jeg har store planer om å skaffe meg en HTPC der jeg skal bruke 1 HDMI kabel til lyd og bilde, og trenger virkelig en løsning på dette.

Problemet er at bror min bare var her i juletider og pcen jeg har med HDMI støtter bare bilde.

Håper det finnes en løsning på dette.

Newcomer CBR sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eldarh: Hvilket hovedkort har du?

Newcomer CBR sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mulig løsning på HDMI via receiver?

Jeg "googlet" på Engelsk: "no audio over hdmi receiver"
    Det ser ut til at problemet er meget utbredt og muligens er en EDID bug i ATI driverne.
    AMD Game Forums - HIS 4850 no AUDIO over HDMI via Recevier

Mulig hack (se post #21): Denon AVR 1909 and ATI HDMI card no audio - AVS Forum

Skal se om jeg gidder å prøve til helga. Hadde egentlig bestemt med for å bytte hovekort.

Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CBR
    Eldarh: Hvilket hovedkort har du?
    Beklager at jeg var treg med å svare..
    Som jeg sa så har jeg ingen PC som støtter lyd over HDMI men bror min (som nå befinner seg i Oslo) har en slik som det her.

Men planen er å bygge en HTPC men da må jeg vite at jeg får både lyd og bilde gjennom kabelen.

Min bror kommer hit en tur i februar og da skal jeg prøve igjen..

Er det noen andre som har funnet en løsning på dette?

Newcomer CBR sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EldarH
    Beklager at jeg var treg med å svare..
    Som jeg sa så har jeg ingen PC som støtter lyd over HDMI men bror min (som nå befinner seg i Oslo) har en slik som det her.

Men planen er å bygge en HTPC men da må jeg vite at jeg får både lyd og bilde gjennom kabelen.

Min bror kommer hit en tur i februar og da skal jeg prøve igjen..

Er det noen andre som har funnet en løsning på dette?
    Mitt problem er eksakt samme som svært mange på diverse utenlanske forum opplever. Fellesnevner for alle jeg har rukket å lest: ATI Radeon chipset/skjermkort.
    Mulig fix: Se posten min ovenfor.

Hvilket skjermkort var det i din brors PC?

Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt problem er eksakt samme som svært mange på diverse utenlanske forum opplever. Fellesnevner for alle jeg har rukket å lest: ATI Radeon chipset/skjermkort.
    Mulig fix: Se posten min ovenfor.

Hvilket skjermkort var det i din brors PC?
    Ifølge denne linken til komplett så er det ATI Mobility Radeon HD 3450 - 512 MB

Newcomer CBR sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ifølge denne linken til komplett så er det ATI Mobility Radeon HD 3450 - 512 MB
    ATI ja. Da har han kanskje samme problem som meg.

Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ATI ja. Da har han kanskje samme problem som meg.
    Dersom dette er et Software problem så er det rart ikke ATI har gjort noe med dette. Ser jo en del av linkene du linker til er ganske gamle. Så det er ikke et nytt problem.

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har akkurat samme problemet på Pioneer SC-LX81.

Bror min kjøpte en PC som støttet lyd over HDMI så jeg ville prøve dette på min nye TV og Resiver.

Når jeg koblet til TVen hjemme hos foreldrene mine (min tv har ikke høytalere) kom det lyd i tven gjennom HDMI og alt fungerte som det skulle.

Når jeg koblet til min TV gjennom resiveren får jeg bilde men ikke lyd.

Jeg har store planer om å skaffe meg en HTPC der jeg skal bruke 1 HDMI kabel til lyd og bilde, og trenger virkelig en løsning på dette.

Problemet er at bror min bare var her i juletider og pcen jeg har med HDMI støtter bare bilde.

Håper det finnes en løsning på dette.
    Og du har selvfølgelig trykket på "signal sel"-knappen? ;-)

Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Og du har selvfølgelig trykket på "signal sel"-knappen? ;-)
    Nei, som jeg har skreve her så forsvant PCen til Oslo før jeg fikk prøvd dette. Fikk tips om dette i LX81 tråden.

PCene jeg har her som har HDMI støtter bare bilde.

Men det virker uansett som at det er et problem da siden så mange opplever det.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan aldri tenke meg at det er noe problem med LX81. Funker ihvertfall gull på min LX70. Signal sel - knappen velger mellom analog og digital inngang, mange som glemmer dette.

Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan aldri tenke meg at det er noe problem med LX81. Funker ihvertfall gull på min LX70. Signal sel - knappen velger mellom analog og digital inngang, mange som glemmer dette.
    Jeg håper du har rett, jeg har jo ingen problemer med andre komponenter koblet til.

Men slik jeg leser denne posten så er det ikke problemet med LX81 men med maskiner som har ATI Radeon chipset/skjermkort.

Uansett så kommer bror min en tur i helga og jeg skal be han ta med PCen slik jeg får prøvd det.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper du har rett, jeg har jo ingen problemer med andre komponenter koblet til.

Men slik jeg leser denne posten så er det ikke problemet med LX81 men med maskiner som har ATI Radeon chipset/skjermkort.

Uansett så kommer bror min en tur i helga og jeg skal be han ta med PCen slik jeg får prøvd det.
    Maskinen min har forresten onboard ATI Radeon, det står X1250 når jeg høyrklikker ikonet. På lydikonet står det Realtek HD Audio Manager..

Edit: Skrivefeil

Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Maskinen min har forresten onboard ATI Raedon, det står X1250 når jeg høyrklikker ikonet. På lydikonet står det Realtek HD Audio Manager..
    Men da håper e det funker her også... Da høres det no ut som det skal fungere da..

For bilde fungerer jo med forsterkeren og både lyd og bilde fungerer direkte mot tven, så det er jo i forsterkeren det stopper..

Vi får håpe at et trykk på denne "signal sel" knappen gjør underverker

Bare et spm, hvorfor kommer det lyd dersom jeg kobler til tuneren ps3 eller en dvd spiller men med PC så må denne knappen trykkes inn?

Hva er foskjellen på lyden i HDMI signale fra en PC og fra andre HDMI kilder?

Jeg har ikke så mye greie på dette, men har et stort ønske om å få det til no når jeg skal bygge meg HTPC

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men da håper e det funker her også... Da høres det no ut som det skal fungere da..

For bilde fungerer jo med forsterkeren og både lyd og bilde fungerer direkte mot tven, så det er jo i forsterkeren det stopper..

Vi får håpe at et trykk på denne "signal sel" knappen gjør underverker

Bare et spm, hvorfor kommer det lyd dersom jeg kobler til tuneren ps3 eller en dvd spiller men med PC så må denne knappen trykkes inn?

Hva er foskjellen på lyden i HDMI signale fra en PC og fra andre HDMI kilder?

Jeg har ikke så mye greie på dette, men har et stort ønske om å få det til no når jeg skal bygge meg HTPC
    Tror ikke det skal være forskjell på signal sel knappen på forskjellige kilder. Den velger man jo bare signaltype/inngang med.

Stor mulighet for at det har kompatibiltetsproblemer mellom skjerm/lydkort og receiver ja. Jeg legger merke til at PCen kjenner igjen receiveren som skjerm. Det står faktisk VSX-LX70 i Catalyst Control Center i feltet for grafikkort.

Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det skal være forskjell på signal sel knappen på forskjellige kilder. Den velger man jo bare signaltype/inngang med.

Stor mulighet for at det har kompatibiltetsproblemer mellom skjerm/lydkort og receiver ja. Jeg legger merke til at PCen kjenner igjen receiveren som skjerm. Det står faktisk VSX-LX70 i Catalyst Control Center i feltet for grafikkort.
    Ja det gjorde det med meg også, men siden du får det til er det kanskje mulighet at det fungerer her også..

Vi får se til helga. Det er litt kipt å begynne å bygge HTPC vist jeg ikke er sikker på at det fungerer.

Skulle tro at HDMI signalet fra PC var omtrent likt som det som kommer fra f.eks PS3.

Newcomer espennor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har samme greia på min HTPC får ikke lyd fra HDMI.
    Får HDMI lyd på alle andre kilder untatt pcen.
    Jeg har en Cinet G965 HTPC, med Realtek Audio HD manager.
    Pc indikerer at det er lyd, ifølge vu meteret på HDMI utgangen men forsterkeren finner ikke signalet. Forsterker Yamaha 663 ser bare analogt signal, får heller ikke lyd med Sp/dif.

Bare problemer her...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •