Div spørsmål HTPC - CPU, Tv-kort, kabinett +++

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Div spørsmål HTPC - CPU, Tv-kort, kabinett +++

Hei.

Lurer stort på om tiden er moden for en HTPC i stua, men klarer ikke å bli helt klok på hva jeg eventuelt trenger. Har lest en del på forumet her, htpc-forumet på diskusjon.no og diverse sider rundt omkring, men som sagt, går meg vill i mulighetene... Derfor håper jeg noen kan gi meg noen tips og råd, og kanskje svare på noen av spørsmålene jeg har.

Det jeg ser for meg er forøvrig en PC som kan:
    Brukes til å se på tv, og ta opp et annet program mens jeg ser på tv.
    Blu-ray spiller
    Kunne spille av HD-filmer fra nett (.mkv)
    Ellers som en vanlig PC (musikk, surfing og noe photoshop og annet mikk).

PC'en skal kobles til min LG-tv som er HD-klar (32", 720p), og jeg inbiller meg at jeg kommer til å kjøre Win mediacenter (vista) hvis noen ikke overbeviser meg stort om et annet OS/mediasenter program. Lyd er ennå ikke viktig (har en gammel denon stereo-reciever).

Kabinett:
    Ser at mange anbefaler Antec fusion 430, men etter hva jeg har skjønt er dette gått ut av produksjon og erstattet av "antec fusion remote". Er dette tilnærmet lik samme kabinett, eller er det store forskjeller? Ellers noen andre kabinetter som kan anbefales? Pris er viktig (under 2000) og WAF er relativt riktig.

CPU:
    Mange anbefaler en Intel løsning med en C2D E8400/E8500. Trenger jeg en så "vass" prosessor, eller kan jeg klare meg med en C2D E4400. Er det noen store fordeler med intel kontra AMD, og hvis man eventuelt skulle gått for en AMD-løsning, hvilken prosessor da? Mener jeg har lest noen som påstår at AMD har bedre pris/ytelse på sine CPU'er.

TV-kort:
    Har pdd analog kabel-tv fra Canal Digital, men får i løpet av et par mnd digital kabel-tv.
    Her har jeg fått med meg at Digital Everywhere FloppyDTV-C/CI ser ut som det mest anbefalte kortet, men jeg synes dette er litt dyrt. Spesielt hvis jeg trenger 2. Jeg ønsker som sagt muligheten til å ta opp et program samtidig som jeg ser et annet program. Etter hva jeg har fått med meg da må jeg ha 2 kort. Stemmer dette? Er det plass til dette i kabinettet (Antec fusion remote) eller må jeg i så fall gå for et større kabinett?
    Kan noen også bekrefte/avkrefte at et "CAM" simpelthen er en kortleser for "kabelkortet"?
    Hører noen snakker om at CD skal begynne å "paire" kortene sine, og at de dermed ikke vil fungere i en HTPC. Hva går dette ut på, og er det eventuelt noe å gjøre med dette? Hvilke muligheter har en da får å se TV på PC?
    Leste i en forumtråd om en som hadde Digital kabel-tv koblet til HTPC, og at PC'en brukte 4-5 sek på å bytte kanal. Dette er jo selvfølgelig håpløst, men hva skyldes dette? Er det et dårlig tv-kort, dårlig CAM eller...? Hvis dette avhenger av tv-kortet er det fort verdt noen ekstra kroner for det Digital everywhere kortet.

Håper noen kan hjelpe meg litt på vei, så blir det kanskje med tid og stunder en HTPC her i stua også.

- Per-Øyvind

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nettopp bygd selv og kan dele noen av mine erfaringer. Jeg har foreløpig bygd uten TV-mulighet, men handler mest om å ikke gape over for mye på en gang.

Brukte først mye tid på MythBuntu, men kom frem til at jeg kan for lite Linux til å få til en god løsning. Av tidshensyn gikk jeg derfor tilbake til XP og Mediaportal. Uten å ha prøvd Microsoft sitt mediasenter er jeg veldig godt fornøyd med Mediaportal. Lett å sette opp, mange muligheter for skins og plugins. Kjører i dag film, musikk, bilder og radio fra pc tilknyttet TV via HDMI.

Kabinett:
    Jeg kjøpet Antec Remote Black, som vel er arvtageren til 430. Personlig syns jeg kabinettet er fint og den lille LCDskjermen gir mulighet til å spille musikk og radio uten å skru på TV (noe jeg syns er kjekt). Bra med plass i kabinettet og lydnivået er uproblematisk med to stk. orginale 12" vifter.

Marius

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg er på jakt selv, har jeg et par tips som kan hjelpe deg videre.

Jeg er enig i Marius sitt forslag til kabinett. Dersom det er for lavt for kort du vil ha, så har du muligheten med Antec Remote Max. Men det ser ikke ut til å være tilgjengelig i Norge ennå. Jeg rakk ikke finne mål på Floppy FireDTV. Remote er vel ca. 12-13 cm internt. Da bør vel CPU-kjøleren være lavere enn 7 cm. Hvis du finner en lav kjøler med stående vifte, kan du sikkert gå til 10cm. Det er smart mht støy å ha et kabinett med god luftgjennomstrømning. Da kan vifter gå saaakte og stille. Det er ikke så mange andre enn Antec som fokuserer på det i sin design.

Forøvrig er vel Gigabyte sitt 9400 baserte hovedkort (Gigabyte GA-E7AUM-DS2H) ansett som beste valg hvis du greier deg med mATX. Det er godt på maskinvarebasert aksellerasjon av video og er det beste på dekoding av nye lydformater som du bl.a har på blu-ray. Jeg har også inntrykk av at det er mer stabilt enn de konkurrerende kortene som kom sist høst. Dette hovedkortet krever Intel CPU. Søk på HK-navnet så finner du flere diskusjoner på nett.

Det er noen situasjoner der videoen ikke vil la seg aksellerere i grafikkortet (i hovedkortet). Jeg har lest at h.264 i MKV er av den sorten (usikker på om det er container eller kodek som ødelegger). Jeg vet ikke hvor kraftig CPU du må ha for å være sikker her. Hvis du ønsker å gjøre mye postprosessering i PC'en, de-interlacing/skalering/støyfjerning på materiale som ikke holder blu-ray kvalitet, så er det sikkert greit med en middels kraftig CPU (8400). Det gjør du kanskje samtidig med at du tar opp en film fra TV. Det finnes dessverre lite tester som dekker dette godt (testene bruker kraftigere CPUer og kjører ikke postprosessering eller andre jobber). Her er det sikkert noen på forumet som har erfaringer. Hvis du har en ny og god TV, kan den kanskje gjøre de-interlacing og oppskalering.

Det nevnte hovedkortet "nedskalerer" 7.1 DTHD/DTS-HDMA lyden til 16bit/48kHz PCM. Det betyr at du mister litt lydkvalitet ift originalen. Hvis dette ikke er akseptabelt, må du ha et separat lydkort til rundt 2500 kr (f.eks. Asus Xonar HDAV 1.3).

Hvis du vil kunne spille på denne PC'en, så ville jeg kanskje valgt et større HK og et separat grafikkort.

(avhenrik fjernet feilaktig kommentar om kombinasjon med Radeon grafikkort. HK er jo Nvidia basert ;-o).

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mariusau
    Kabinett:
    Jeg kjøpet Antec Remote Black, som vel er arvtageren til 430. Personlig syns jeg kabinettet er fint og den lille LCDskjermen gir mulighet til å spille musikk og radio uten å skru på TV (noe jeg syns er kjekt). Bra med plass i kabinettet og lydnivået er uproblematisk med to stk. orginale 12" vifter.
    Hvordan funker det displayet i forhold til HTPC og Team-MediaPortal? Er det tilstrekkelig for å navigere igjennom MP3-arkiv (på ekstern NAS) og velge mellom forhåndsdefinerte nett-radioer?

Yngve

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk hardware.no til å legge de to nevnte kabinetter (Antec Remote og Remote Max) inn i prisguiden, så nå blir det lettere å finne en leverandør. (Jeg går og venter på at Remote Max skal bli tilgjengelig). Jeg var imponert over hvor raskt hardware.no og deres innholdsleverandør reagerte.

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Scythe Ninja Mini passer i dette kabinetett:
    Hardware.no - Prisguide - Scythe Ninja Mini

Leste et sted at denne kjøleren er spesiallaget for å passe, men vet ikke om det stemmer

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går greit å navidere i musikkbasen kun med displayet. MP har en plugin som håndterer dette. Jeg har ikke testet med radio (bruker RadioTime-plugin), men antar at valgt kanal vises i displayet. Dette kan jeg sjekke i løpet av helga.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg burde også ha linket til en tråd på AVS forum om HTPC-komponenter:
    Guide to Building a HD HTPC - Page 85 - AVS Forum

Der er det en relevant oppsummering av komponentforslag. Jeg ville dog vært forsiktig med TV-kortene (sannsynligvis for amerikanske forhold). Der foreslår de ulike CPUer til kortet: E5200 for low end, 7400 for mid range og 8500 for high end. For mid range og high end foreslår de separat grafikkort.

Du kan også lese tråden der om det 9400-baserte Gigabyte kortet:
    *Official* Gigabyte GA-E7AUM-DS2H Thread (NVIDIA 9400 mATX HDMI 8 channel LPCM) - AVS Forum

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av avhenrik
    Jeg ville dog vært forsiktig med TV-kortene (sannsynligvis for amerikanske forhold).
    Noen andre, gode forslag til gode tv-kort, gjerne 2 kanalers.

Foreløpig er analogt kabel-tv tingen, men DVB-støtte er ingen direkte ulempe hvis det støtter begge deler.

Yngve

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk hardware.no til å legge de to nevnte kabinetter (Antec Remote og Remote Max) inn i prisguiden, så nå blir det lettere å finne en leverandør. (Jeg går og venter på at Remote Max skal bli tilgjengelig). Jeg var imponert over hvor raskt hardware.no og deres innholdsleverandør reagerte.
    Nja... dette burde de har klart for lenge siden. Er vel bare gamere som jobber for Prisguide.no

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay, se det positivt: De reagerte hurtig ved henvendelse :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yngve0, jeg jakter selv på HD satellitt/parabol og har ikke satt meg inn i kabel-kort.

Når det gjelder alt-i-ett mediasenter, så har MediaPortal fått mer positiv omtale enn Vista Mediacenter. Hvis du kjører Mediacenter, har jeg fått med meg at det er en viktig patch/oppgradering for TV i Vista som man bør få tak i. Mulig at dette kun er for HD-mottak.

Antec Remote kabinettet skal visstnok kunne håndtere "normale" kort, og ikke bare lavprofil kort.

Gigabyte hovedkortet blir "fullt" med to TV-kort. Hvis du senere ønsker å skaffe et separat skjermkort, kan det bli dårlig plass til det når du har to interne TV-kort. Dersom CI må stå på et separat PCI-kort, må du "klippe" CI-kortet til en "mini-PCI" plass, feste det på annet vis i kabinettet eller kjøre ekstern CI.

Digital Everywhere kan du jo få som ekstern boks. Da tar det ikke noe intern plass. Deres interne løsning bruker vel floppy-plassen for CI.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil dette være en konfigurasjon som vil fungere med Team MediaPortal og avspilling av BlueRay-plater?

Hardware.no - Prisguide

Er litt usikker på tv-kortet, men det kan vel kanskje være noe å begynne med?

Yngve

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke TV-kortet, men det fikk dårlig kritikk for bildekvalitet på HW.no. Sjekk at det finnes BDA-drivere for denne (noe MediaPortal trenger). Jeg har sett på AVforum at noen virker fornøyd med Cinergy HTC USB XS HD (analog, DVB-C, DVB-T).

Resten ser fornuftig ut. Med den CPU'en bør du også ha kraft nok til å håndtere videoformater som ikke kan dekodes av grafikkdelen på hovedkortet. Det kan jo være en smart "forsikring". Du kan jo også få behov for denne kapasiteten når du gjør mer samtidig (blu-ray, TV og TV opptak). I forhold til totalprisen på pakken, så ville nok jeg sikret meg tilsvarende med de få hundrelappene.

Jeg ser at du ikke får alle varene ett sted (bortsett fra PC-kiosken, men der ble det unødvendig dyrt). Bare husk at hvis nettbutikken der du kjøper Vista er strikt, så krever den at du ihvertfall kjøper en PC-komponent sammen med Vista OEM.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, avhenrik.

Er det noe som skjenner støynivået til valgt prosessor, kabinett og power i henhold ovennevnte. Er det i såfall noen enkle (og billige) grep jeg burde gjøre i forhold til støy?

Y

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yngve0, angående støy...

Kabinettet i seg selv har en smart design og skal være noe av det stilleste med disse dimensjonene. Legg merke til at varmen fra CPU og hovedkort blåses ut til høyre side og strømforsyning trekker inn luft fra venstre side. Hvis du skal ha dette i et stue-rack med tette sider som bare er litt bredere enn kabinettet, ville jeg vært betenkt. Da ville jeg gått for storebror (Remote Max) som har utblåsning bakover (men det har også innsug til strømforsyning på venstre side). Du kan jo høre med mariusau om hans erfaringer.

Strømforsyningen din er jeg litt usikker på mht støy. Fant ingen tester ved et kjapt søk. Har du funnet noen tester av denne mht støy?

Selv ville jeg puttet noen hundrelapper inn og skaffet noe som denne: Hardware.no - Prisguide - Corsair VX 450W (stillegående opp til 300W) eller denne: Hardware.no - Prisguide - Seasonic S12-II 380W (like stille til 250W). (Test: http://www.silentpcreview.com/article753-page5.html).

Jeg sjekket oppsettet ditt på eXtreme Power Supply Calculator Lite v2.5 og det ser ikke ut til at du kommer opp til 250W med mindre du anskaffer et kraftig skjermkort (selv om jeg la på litt for integrert grafikk og lyd på HK).

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg glemte å si at CPU-viften som kommer fra Intel på E8400 har fått kommentarer om at den er ganske stille (fordi CPUen ikke avgir så mye varme). Prøv derfor den medfølgende standard kjøleren før du pønsker på en annen kjøler.

Lagt til:
    MEN kjøleren har fått dårlig kritikk for å være vanskelig å sette på uten å ødelegge hovedkortet! Det skremmer meg litt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    avhenrik;
    Takk for raske og konstruktive kommentarer.

Er det noen som har noen anbefalinger på tastatur? Jeg har ikke tenkt å skrive noveller, men et tastatur for litt rask nettsurfing kunne vært kjekt. Fikk høre at Microsoft sitt Multimediatastatur (=> NOK 200,-) var elendige greier, ikke minst grunnet IR overføringen.

Yngve

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til alle som har kommet med gode råd og betraktninger: takk!

Har bestilt nå, og enkelte deler er allerede i hus, og andre er forhåpentligvis underveis snart. "Antec fusion remote black" er i hus, og førsteinntrykket er meget bra! Ser ut som en hvilken som helst standard hifi-komponent. WAFen på dette kabinettet er i mine øyne skyhøy! Det virker som det generelt er gode løsninger (som nevnt også av andre) for blant annet støyreduksjon og lufting.

Ellers har HDD kommet, men venter fortsatt på datakjeden ettersom blu-ray-drevet er utsolgt (fra leverandør), men hyggelig kundesupport hos datakjeden har holdt meg løpende oppdatert, og enden på visa er at tingene sendes i 2 forsendelser. Endte i allefall opp med denne handlelisten: Handlevogn. Gleder meg som et lite barn til resten av delene kommer og jeg får begynt moroa med å få tingene til å virke.

TV-kort venter jeg litt med, ettersom jeg ennå ikke har fått digital-kabel. er det forresten noen som har erfaring med denne dingsen: Komplett.no - TerraTec Cinergy HTC USB XS HD. "TerraTec Cinergy HTC USB XS HD
    USB2.0, Analog Tv-Tuner & DVB-T & DVB-C". Kan noen også avkrefte/bekrefte følgende: Hvis en har et internt tv-kort med CI og CAM, tar da dette opp to kortplasser (PCI)? Noen som eventuelt har tips til kort med 2 tunere, slik at man kan bruke PC'en som PVR samtidig som en ser tv gjennom PC'en? Eller kan ovennevnte USB-dings være løsningen? Har forøvrig (snart) digital-kabel fra Canal Digital.

Ellers er et Logitech Dinovo Edge i hus, og hvis noen er i tvil om hvilket tastatur de skal velge mener jeg valget er enkelt. Et mer stilfullt, lekkert tastatur skal man lete lenge etter tror jeg.

- Per-Øyvind

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yngve0, angående støy...

Kabinettet i seg selv har en smart design og skal være noe av det stilleste med disse dimensjonene. Legg merke til at varmen fra CPU og hovedkort blåses ut til høyre side og strømforsyning trekker inn luft fra venstre side. Hvis du skal ha dette i et stue-rack med tette sider som bare er litt bredere enn kabinettet, ville jeg vært betenkt. Da ville jeg gått for storebror (Remote Max) som har utblåsning bakover (men det har også innsug til strømforsyning på venstre side). Du kan jo høre med mariusau om hans erfaringer.

Strømforsyningen din er jeg litt usikker på mht støy. Fant ingen tester ved et kjapt søk. Har du funnet noen tester av denne mht støy?
    Som avhenrik sier må du være obs på inntaket på siden, ellers er ikke støy noe å bekymre seg for. Med viftene som følger med hører jeg kun en svak summing når det er stille i rommet. Ser du film/tv eller hører musikk merker du ikke noe lyd. Det er vel også mulig å bytte viftene til noe enda stillere, men det står et godt stykke ned på prioriteringslista mi.

Jeg har denne strømforsyninga i min stuepc.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •