Åssen programere fjernkontroll

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Active tommelom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Åssen programere fjernkontroll

Jeg har tenkt å skaffe en fjernkontroll til HTPC'n + resten av AV-utstyret. Å programere Universalkontrollen til styre AV-utstyret skjønner jeg åssen man kan gjøre da man har den gamle som kan programere den nye. Men åssen får man programert den til å starte Winamp, Zoomplayer osv? Man har jo ikke noe signal å kode den med.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Åssen programere fjernkontroll

Sitat Opprinnelig postet av tommelom
    Jeg har tenkt å skaffe en fjernkontroll til HTPC'n + resten av AV-utstyret. Å programere Universalkontrollen til styre AV-utstyret skjønner jeg åssen man kan gjøre da man har den gamle som kan programere den nye. Men åssen får man programert den til å starte Winamp, Zoomplayer osv? Man har jo ikke noe signal å kode den med.
    Er ikke helt sikker på om jeg forstår deg, men, programmering av fjernkontroll til pc gjøre enklest ved å bare sende signaler inn til pcen, og la pcen ta seg av resten, den er tusen ganger mer fleksibel en selve fjernkontrollen, det du trenger er ett program som tar inn signalene, og oversetter det til kommandoer. http://www.girder.nl/ kan gjøre så og si alt, men læringskurven er høy.

AtW

Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, jeg skjønner det der. Men en programerbar fjernkontroll må vel først bli fotalt hvilket signal den skal sende? Eller sender alle kontrollene ut et vilkårlig, unik signal når man trykker på en knapp uten å gi den en kode for et komponent eller lære den signalet med en orginal kontroll?

Det med Girder har jeg skjønt, men det er jo først nå r fjernkotrollen sender et signal som det kan oppfatte.
    Jeg høres kanskje litt dum ut nå, men jeg vil ha dette helt klart før jeg kjøper noe, slik at jeg vet hva jeg har å velge i og ikke kjøper noe bøff.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tommelom
    Joda, jeg skjønner det der. Men en programerbar fjernkontroll må vel først bli fotalt hvilket signal den skal sende? Eller sender alle kontrollene ut et vilkårlig, unik signal når man trykker på en knapp uten å gi den en kode for et komponent eller lære den signalet med en orginal kontroll?

Det med Girder har jeg skjønt, men det er jo først nå r fjernkotrollen sender et signal som det kan oppfatte.
    Jeg høres kanskje litt dum ut nå, men jeg vil ha dette helt klart før jeg kjøper noe, slik at jeg vet hva jeg har å velge i og ikke kjøper noe bøff.
    Jeg regner med at den sender ett "default" signal om du ikke "sier" noe annet til den, girder har masse plugins som gjør at den tar imot signaler fra mer eller mindre alt av motakere (du må ha en mottaker koblet til pcen). Men dette er ikke noe jeg vet.

AtW

Intermediate crusade sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt du trenger ein ein IR mottaker til PCen some IRa-2 fra home-electro.com f.eks. og ein vanlig universal fjernkontroll som støtter dine AV apparater. Så lenge fjernkontrollen har ledige knapper du ikkje bruker til tv osv. kan disse brukes opp mot PCen.

Alle knappene på fjernkontroller har unike ir signaler som PCen via girder tolker slik du setter det opp i programvaren, det være girder, uICE eller annen fjernkontroll software.

- liste over software her

Det finnes og fjernkontroller som du kan programmere Ir signalene internt i, men disse er beregnet på også å styre tv, dvd etc. Onebox er ein slik ein som du kan styre PCen ved hjelp av RF signaler og programmere IR signalene til TV osv.(eller også lære opp ved hjelp av andre fjernkontroller direkte).

mvh
    .runar

Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)