ALTIBOX, hvordan kobler man en ekstra router??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

ALTIBOX, hvordan kobler man en ekstra router??

Hello

Hvordan kobler man en Trådløs ruter/basestasjon/gateway hvilken som helst til ALTIBOX?

Jeg har bestemt meg for å bruke løsningen:
    nett -> dl-624 -> dl-624 -> internett

Alle tips blir tatt godt imot. :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noen andre DHCP servere enn disse routerne?
    Hvis alt er satt til default tror jeg nesten det bare er "tut og kjør", skal du begynne å åpne porter for forskjellige ting blir det litt mer komplisert, men mulig.

Koble den første routerens WAN port til altiboxboksens LAN eller PC port (har du flere utganger fra altibox? tror ikke jeg har det)
    Koble til en PC og sjekk at du kommer på nett.
    Koble neste routers WAN port til en av den førstes LANporter.

Husk å sette dem opp med forskjellige passord og SSID på den trådløse delen.
    det anbefales varmt å lese bruksanvisningen

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagen
    Koble den første routerens WAN port til altiboxboksens LAN eller PC port (har du flere utganger fra altibox? tror ikke jeg har det)
    Koble til en PC og sjekk at du kommer på nett.
    Koble neste routers WAN port til en av den førstes LANporter.
    Dette bør du ikke gjøre. Da får du 2xNAT oppsett (adressekonvertering). Og siden begge ruterne er Dlink får du samme adressesegment og den andre ruteren vil få problemer med å vite hvor trafikken skal gå.

Hvorfor skal du ha 2 rutere ? Skal den andre fungere som et aksesspunkt alene, eller ?

Altibox ruteren vil enten gi deg en offisiell IP eller en privat IP. Avhengig hva du betaler for. Dersom du ikke betaler for fast IP adresse vil du etter all sannsynlighet få en privat IP adresse fra denne boksen (tror det er på 10.x.x.x nettet). Du kan da la Altibox ruteren fungere som ruter for hele systemet ditt og bare bruke Dlink boksene som rene trådløse aksesspunkter. Dette står beskrevet i manualen til Dlink. Det som da er viktig er at Dlink boksene får en IP adresse på samme segment, og at du IKKE bruker WAN porten på boksene.

Hvis du vil bruke Dlink som en ruter så kobler du WAN porten på den ene Dlink til Altibox ruter. På den andre Dlink boksen bruker du ikke WAN porten, men kobler en vanlig LAN port inn til en LAN port på den første Dlink boksen.

Altibox-> WAN port på Dlink 1 -> LAN port på Dlink 1 -> LAN port på Dlink 2.

Enkelt ? Nei, men dette er måten å gjøre det på. I tillegg må du passe på IP adresser og oppsett av disse. Så hvorfor skal du gjøre det så vanskelig ? Hva er grunnen til at du vil bruke 2 Dlink bokser ?

/Øystein

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hermansen
    Dette bør du ikke gjøre. Da får du 2xNAT oppsett (adressekonvertering).

/Øystein
    Hvis du leser den andre tråden vil du se at det er nettopp poenget.
    Ettersom leieboer skal ha det ene subnettet og Isoman det andre, uten å kunne gå inn på hverandres nett, ettersom begge blir satt opp til å motta IP automatisk på WAN porten blir dette helt greit.
    Jeg ville dog gjort det litt anderledes (som jeg såvidt var inne på i den andre tråden) og satt en helt vanlig 100Mbit switch først etter Altiboxboksen for å "splitte" denne, dvs altiboxboks PC utgang til switch LAN, derettet fra to andre LAN utganger fra switchen inn på hver sin WAN inngang på Dlinkene.
    Voila to helt separate subnett

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Takker og bukker for hjelpen fra "hagen" :lol:
    Jeg har et spøsmål angående switch med 100Mbit og heller bruke en 1000Mbit når hastigheten er 10000/10000 på inn og ut ?
    Jeg har aldri brukt en ren switch, er det noen som har forslag. På kjøp og bruk ??

Som vanlig setter jeg pris på alle forslag

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gutti
    Takker og bukker for hjelpen fra "hagen" :lol:
    Jeg har et spøsmål angående switch med 100Mbit og heller bruke en 1000Mbit når hastigheten er 10000/10000 på inn og ut ?
    Jeg har aldri brukt en ren switch, er det noen som har forslag. På kjøp og bruk ??

Som vanlig setter jeg pris på alle forslag
    Ikke noe poeng med en 1Gb switch hvis ikke altiboks abonnementet ditt er på over 100Mb...
    Da er du nede i noen få hundrelapper

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg blir ikke helt klok på dette, og nå begynner hjernekapasiteten å synge på siste verset.

Har en god stund hatt ett vel fungerene kablet nettverk (til stasjonær pc, dreambox, ps3 osv). Har brukt ADSL via WAN porten på en Zyxel P-336 Mimo router.

Idag fikk jeg Altibox fra Skagerak Fibernett. Linja fungerer som den skal. Dvs når jeg setter nettverkskabel rett i stasjonær pc. Har aktivert den trådløse routeren i hjemmesentralen og den fungerer.

Og koble inn nettverkskabel fra hjemmesentral til trådløs router gir meg ikke internett, og det er der det stopper opp. Forsøkte å slå av DHCP i trådløse routeren, men ble ikke noe bedre av den grunn. Vil i utgangspunket at det er den som deler ut IP, men det er ikke mulig å slå av DHCP i hjemmesentral.
    Bruker ikke IP-telefoni eller TV fra Altibox.

Noen som har ett tips?

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av poppiuz
    Jeg blir ikke helt klok på dette, og nå begynner hjernekapasiteten å synge på siste verset.

Har en god stund hatt ett vel fungerene kablet nettverk (til stasjonær pc, dreambox, ps3 osv). Har brukt ADSL via WAN porten på en Zyxel P-336 Mimo router.

Idag fikk jeg Altibox fra Skagerak Fibernett. Linja fungerer som den skal. Dvs når jeg setter nettverkskabel rett i stasjonær pc. Har aktivert den trådløse routeren i hjemmesentralen og den fungerer.

Og koble inn nettverkskabel fra hjemmesentral til trådløs router gir meg ikke internett, og det er der det stopper opp. Forsøkte å slå av DHCP i trådløse routeren, men ble ikke noe bedre av den grunn. Vil i utgangspunket at det er den som deler ut IP, men det er ikke mulig å slå av DHCP i hjemmesentral.

Noen som har ett tips?
    ja, hvis det er samme sentral som lyse bruker til altibox.. så må du ringe til kundeservice åsså slår de av det trådløse innebyggde åsså kan du koble til egen trådløs router...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ønsker i utgangspunktet å bruke den trådløse biten i zyxel routeren. Det er samme som Lyse ja. Vil det si at de "bridger linja", og alt av portforwarding osv må gjøres i Zyxel routeren? Og at jeg må aktivere DCHP i den routeren igjen?

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, har ikke så veldig god greie på det... men han lyse montøren sa at hvis en skulle ha router tilkoblet så måtte en ringe kunde service så slo de av det innebygde wlan'en for en kunne ikke ha begge samtidig... så nå har vi en trådløs router tilkoblet alt-i-box tingen å bruker kun alt-i-boxen kun som et modem liksom... å alt går via den eksterne wlan routeren.. der kan du koble til lan å wlan... hvorfor stresse da en kan gjøre det enkelt...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har litt lyst til å si "tullball".
    Altiboks skal du kunne "tukle med" ved å logge deg inn på din leverandørs sider.
    Der skrur du av Wlan i altiboksrouteren.
    Det er heller ikke noe problem å ha begge samtidig dersom du har et minimum av oversikt over SSIDene.
    Dersom du ikke kan det, men må ringe?!, så er skagerak Fiber ute og sykler...
    Men de vil ikke slå av DHCP i boksen (jeg har spurt) og du kan ikke bridge den, dvs at du må åpne opp de portene du trenger i altiboksen, og også i den trådløse dersom du vil bruke den trådløse som DHCP server.
    De vil ikke bridge, men du kan sette opp en intern IP som DMZ, dvs at alt utenfra blir sendt til den ipadressen uten filtrering. Men DA må du ringe

Kom borti det samme scenariet da jeg skulle sette opp en hjemmeserver og ønsket å bruke DHCP i den. Ingen bønn, du må inne med en ekstra router

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I ditt scenario så ville jeg skrudd av Wlan på altiboksen.
    Koblet en PCutgang fra altiboksen inn på WAN på Zyxel routeren og latt den styre IPene innenfor.
    Da må Zyxelsaken settes opp til å motta tildelt DHCP adresse under "internet configuration" (har ikke zyxel selv, men regner med det heter noe sånn).

Deretter må du åpne porter både i altiboksen (via nettet) og i Zyxelrouteren.

Jeg løste det ved å sette opp serveren hjemme som DMZ fra min D-link (din Zyxel) dermed slapp jeg å tukle med å åpne porter for serveren der, men bare i altiboksen.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar hagen skal teste ut dette. Igår resatte jeg Zyxel-routeren min, og la inn DHCP og at den skulle gi IP-adresser mellom 200-250 (internt på Altibox er det rangen 100-199 som brukes). Det virker greit per nå, og på bredbandskollen.se får jeg 10,5Mbit ned og 11,5mbit opp. Og alle enheter (squeeze, dreambox, pc osv) har internet nå.

Det eneste er at jeg ikke er connectable på utorrent. Men hvis jeg åpner porter på altibox OG trådløs router så kanskje det fungerer.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar hagen skal teste ut dette. Igår resatte jeg Zyxel-routeren min, og la inn DHCP og at den skulle gi IP-adresser mellom 200-250 (internt på Altibox er det rangen 100-199 som brukes). Det virker greit per nå, og på bredbandskollen.se får jeg 10,5Mbit ned og 11,5mbit opp. Og alle enheter (squeeze, dreambox, pc osv) har internet nå.

Det eneste er at jeg ikke er connectable på utorrent. Men hvis jeg åpner porter på altibox OG trådløs router så kanskje det fungerer.
    Dersom du kobler altiboks til Wan-porten på Zyxelen din så har ikke IP range noe å si i det hele tatt.
    (Dersom du ikke kobler via WAN-porten vil din PC få en IP i rangen 1-199 fra altiboksen og en i rangen 200-250 fra Zyxel, og det går jo ikke)

Jeg har 192.168.1.1-254 på altiboksen og 192.168.0.1-254 på min router som er koblet til via WAN-porten.

For uTorrent må du nok åpne opp i begge ja

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    får full oppkobling her uten noen form for portforwarding å åpning... :-D

plug and play...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dc1515sandnes
    får full oppkobling her uten noen form for portforwarding å åpning... :-D

plug and play...
    Min erfaring er at det vil virke ja, men du vil mangle en god del på overføringshastighetene og trackermuligheter (+++++).
    Raskere og mer smidig når programmet får tilgang "ut" slik det skal.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...... Forsøkte å slå av DHCP i trådløse routeren, men ble ikke noe bedre av den grunn. Vil i utgangspunket at det er den som deler ut IP, men det er ikke mulig å slå av DHCP i hjemmesentral.

Noen som har ett tips?
    Du kan ringe kundeservice til Skagerak Fiber og be dem slå av router funksjonen.
    Jeg har selv gjort det, og det var null problem.
    Men fikk så noe kluss med min egen router, så måtte ringe de igjen for å be de slå på igjen :P Heller ikke noe problem det.
    (Nå kjører jeg DMZ til min nye router)

Har litt lyst til å si "tullball".
    Altiboks skal du kunne "tukle med" ved å logge deg inn på din leverandørs sider.
    Der skrur du av Wlan i altiboksrouteren.
    Det er heller ikke noe problem å ha begge samtidig dersom du har et minimum av oversikt over SSIDene.
    Dersom du ikke kan det, men må ringe?!, så er skagerak Fiber ute og sykler...
    Men de vil ikke slå av DHCP i boksen (jeg har spurt) og du kan ikke bridge den, dvs at du må åpne opp de portene du trenger i altiboksen, og også i den trådløse dersom du vil bruke den trådløse som DHCP server.
    De vil ikke bridge, men du kan sette opp en intern IP som DMZ, dvs at alt utenfra blir sendt til den ipadressen uten filtrering. Men DA må du ringe

Kom borti det samme scenariet da jeg skulle sette opp en hjemmeserver og ønsket å bruke DHCP i den. Ingen bønn, du må inne med en ekstra router
    Det er fult mulig å slå av Wlan i boksen selv.
    Og også å sette opp DMZ selv, trenger ikke ringe for å ordne DMZ.

Så et forslag hvis popquiz ikke vil ringe, er å sette DMZ til IP lik sin egen router, og så bruke egen router til å fordele IP til resten av nettverket.
    Da holder det å forholde seg til en router for å administrere porter etc.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at det vil virke ja, men du vil mangle en god del på overføringshastighetene og trackermuligheter (+++++).
    Raskere og mer smidig når programmet får tilgang "ut" slik det skal.
    ja men det får full tilgang ut...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0