hvordan få best lyd???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hvordan få best lyd???

håper jeg poster denne på riktig sted. søkte litt men fant ikke noe svar.
    kjøpt meg nye bærbar pc i dag en acer med blu ray. så tenkt å se noen filmer og laste ned musikk. så hvordan kole dette for å få bst lyd til anlegget.
    trenger jeg å kjøpe en dac eller? anleget jeg har er en yamaha 3800.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDMI fra pc til 3800

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja blir det bra lyd da? ser att mnge mener man trenger en dac for å få litt bedere lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sand19
    ja blir det bra lyd da? ser att mnge mener man trenger en dac for å få litt bedere lyd.
    hei..
    blir ikke lyd hos meg via hdmi så jeg må bruke analog utgang på pc.. blir ikke spes god lyd av det. men jeg vurderer å kjøpe et usb lydkort med optisk utgang. vet ikke hvordan det blir, men verdt å prøve. tror det kostet mellom 5- 600 kr på komplett

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja det er det jeg også har hørt. lyd kort og dac gjør samme jobben eller?
    for hørt att den nye dacen til abrahamsen v6 skuller være bra og billig. 3000kr. tenkte kansje å kjøpe den

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vegara
    hei..
    blir ikke lyd hos meg via hdmi så jeg må bruke analog utgang på pc.. blir ikke spes god lyd av det. men jeg vurderer å kjøpe et usb lydkort med optisk utgang. vet ikke hvordan det blir, men verdt å prøve. tror det kostet mellom 5- 600 kr på komplett
    Alt er bedre enn analog ut fra en laptop, så et usb-lydkort vil garantert gi et stort løft for lyden. Men først burde du finlese manualen for laptopen og se om du får lyd via HDMI. Kan være lettsparte penger
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja skjekket ut en side som heter trendsaudio.no hadde de ett lydkort dac. er denne ypperlig eller. noen erfaringer? fikk ikke lagt ut linken men heter
    trends ud 10.1

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja det er det jeg også har hørt. lyd kort og dac gjør samme jobben eller?
    for hørt att den nye dacen til abrahamsen v6 skuller være bra og billig. 3000kr. tenkte kansje å kjøpe den
    det er jeg usikker på, men jeg tror kansje jeg hadde testet creative sitt lydkort før jeg hadde kjøpt en dac til 3000kr ettersom det koster ca 500kr..

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for sånne lyd kort er 5.1 lyd? sånn att de funker like bra på film som musikk.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jaja... her er det jeg tenkte på. de har fler også:

Komplett.no - Creative SB1090 X-Fi Surround 5.1 EGS

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis lydkortet har optisk ut kan du bruke dac'ene i v3800en og de er ikke halvgærne. De er nok mye bedre enn dac'ene i et billig usb-kort hvertfall. Når du skal se blu-ray ville jeg brukt hdmi til både lyd og bilde siden optisk ut ikke støtter hd-audio. Jeg vil tro at du kan sende lyd via hdmi uansett hva du ser eller hører på. Sjekk manualen.
    SB Touch

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    se der ja. får prøve det tror jeg. så er det bare å koble bak på forsterker på en ledig plass? eller en spesiell inngang?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    se der ja. får prøve det tror jeg. så er det bare å koble bak på forsterker på en ledig plass? eller en spesiell inngang?
    En inngang er å foretrekke ja:wink: Bare bruk en som er ledig
    SB Touch

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja takker for svar. da er det bare kjøpe å teste å se hvorførnøyd man blir. si fra om hvordan det blir da vis du får kjøpt før meg. blir nok ikke før til neste helg på meg tror jeg.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kom på en annen ting også kan jeg bruke sånt lyd kort til i poden også?

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei nå har jeg kjøpt det creativ lyd kortet som er lenket til lengere opp her. lyden ble mye bedere den. men noen som har erfaring med denne eller? men man skal vel klare å justere lyden på lydkortet? skrur på hjulet ingen ting skjer

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva i alle dager er dette for noe?

Hvis han har en brukbbar receiver fra før av så har det vel overhode ingen hensikt å putte inn et lav-kvalitets creative lydkort i lydkjeden.
    Jeg kan ikke fantasere meg til at dette skal gi noe bedre lyd!

Nei, sats på HDMI eller spdif ut til receiveren og la den gjøre jobben.
    Før du overhode begynner å vurdere egen ekstern dac og greier bør du kanskje nevne litt om hvilke HT'er og annet utstyr du har? Du skal rimelig opp i pris og kvalitet før en egen DAC begynner å bli hensiktsmessig.

Hvilken Yamaha er det du har forresten? Er det denne?
    RX-V3800

TEK

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøpte det kortet i går. ble bedere lyd. sånn jeg har kobla nå er fra resiver rxv 3800 kobla på utgang md/tpe kobla men en sånn kabel man putter headsett og rca kontakt.til lydkorte i en sånn headsett kontakt med rca overgang. så fra kortet til usb på pc. før så kjørte jeg bare kabel fra forsterkern i datan. hørtes felt ut. men vil det bli bedere med hdmi kabel da? eller optisk. leste også i hjemmekino i dag om data musikkspillere som var like bra som cd spillere. noen som har noe erfaring med slike system. det jeg leste om i dag var noe som het linn ett eller annent. men kosta 20k. noen billigere som er bra?
    ht jeg har er super exact med ekstra bassere. noe jeg har bygd selv. så har en xindax muse 1.0 cd spiller og snart noen hypexmoduler jeg holder på å bygge

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøpte det kortet i går. ble bedere lyd. sånn jeg har kobla nå er fra resiver rxv 3800 kobla på utgang md/tpe kobla men en sånn kabel man putter headsett og rca kontakt.til lydkorte i en sånn headsett kontakt med rca overgang. så fra kortet til usb på pc. før så kjørte jeg bare kabel fra forsterkern i datan. hørtes felt ut. men vil det bli bedere med hdmi kabel da? eller optisk. leste også i hjemmekino i dag om data musikkspillere som var like bra som cd spillere. noen som har noe erfaring med slike system. det jeg leste om i dag var noe som het linn ett eller annent. men kosta 20k. noen billigere som er bra?
    ht jeg har er super exact med ekstra bassere. noe jeg har bygd selv. så har en xindax muse 1.0 cd spiller og snart noen hypexmoduler jeg holder på å bygge
    For å forenkle kommunikasjonen litt. Det er relativt vanlig å beskrive tilkoplingene samme vei som lyden går. Jeg ville altså ha beskrevet din tilkopling som: Fra PC til lydkort via USB. Fra Lydkort til Receiver via RCA.

Hvilket HT oppsett har du? 2.0 elller 5.1?

Dersom du fra før av også har brukt headsett-kabel med overgang til RCA fra PC'en til forsterkeren betyr det at du har brukt analog overføring fra PC'en til forsterkeren. På en bærbar PC, eller de fleste andre interne lydkort, vil dette gi dårlig lydkvalitet. Så da er altså løsningen du har nå bedre enn den du hadde tidligere.

Digital ut fra PC'en, enten via HDMI, coax eller optisk ut, til receiveren vil gi den beste lydkvaliteten. Sannsynligvis bedre enn med det eksterne lydkortet.
    Dersom du ikke har mulighet til å bruke digital ut fra PC'en bør du se om du kan bruke digital ut fra lydkortet ditt til receiveren. Dette vil sannsynligvis gi bedre lydkvalitet en den analoge tilkoplingen du bruker nå. Test og vurder selv hva du synes er best.

Forskjellen er som følger:
    Bruker du analog ut fra lydkortet vil lydkortet gjøre prosesseringen av lydsignalet. Bruker du digital ut fra lydkortet vil receiveren gjøre prosesseringen av lydsignalet.
    Jeg ville forvente at receiveren din gjør en bedre jobb enn et creative lydkort til 500,-

SuperExact er jo bra saker, så da er det jo verdt å gjøre en innsats for å få dette bra...

TEK

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja bruker 5.1. men på musikk blir det bare 2.1. får prøve meg litt fram. ja greie ht det. men holder på å bygge noen nå som kommer til å bli heftigere.
    men nen erfaring fra musikkavspillere også?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •