Fullskjerm video

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fullskjerm video

Jeg har en Panasonic PV70EA tilkoblet stuepc via HDMI. Skjermkortet er et ATI Radeon HD 3200. Oppløsningen er satt til 1024x768. Skjermbildet fyller TVen, men ikke når jeg skal se film. Da får jeg en plagsomt stor svart stripe øverst og nederst.

Noen som kan fortelle meg hvorfor og hva jeg må gjøre for å få film uten disse stripene?

Marius

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg går ut i fra at tvn du snakker om er en 16:9 tv. Hvis den er det så må du ikke bruke 1024x768 for den oppløsningen er for 4:3 tv, du må velge en oppløsning som er i forholdet 16 til 9, det finner du i manulen til tvn. hvis det er en full HD tv så er det 1920x1080 du skal bruke.

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags programvare bruker du? Jeg har samme tv som deg og bruker 1280x720 oppløsning på hdmi. Jeg får overscan på hdmi, dvs at hele bildet er for stort. Over og underscan kan justeres greit i catalyst control center. Det virker på meg som problemet ditt er normalt siden du bare har en stripe over og under bildet.

Jeg bruker Mediaportal og det er mange muligheter for å zoome og strekke bildet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel nesten ingen filmer som er laget i 16:9-format. Det er derfor helt vanlig med svarte striper øverst og nederst.

Enkelte filmer laget for TV finnes vel i 16:9-format.

Vanlige spillefilm-format er 1.85:1 og 2.39:1.

http://en.wikipedia.org/wiki/Aspect_ratio_(image)

J.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg tenkt hadde jeg løst dette selv. At 1024x768 ikke er 16:9 falt meg ikke inn. Alt løste seg etter å ha byttet til 1280x720. Tusen takk for hjelp.

Jeg bruker forresten Mediaportal og har etter kort tids bruk blitt veldig glad i den.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Xbmc

Bruker du XBMC ( XBMC Media Center ) har du utallige muligheter til å zoome, strekke, fjerne sorte striper etc...

I tillegg er XBMC et sinsykt bra mediacenter software.. f.eks spiller det ISO, RAR filer etc. uten å pakke dem ut først.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trives godt med Mediaportal jeg. At andre liker annen software er greit, men jeg foretrekker å få svar på det jeg spør om...

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xp3rienc
    I tillegg er XBMC et sinsykt bra mediacenter software.. f.eks spiller det ISO, RAR filer etc. uten å pakke dem ut først.
    Da har jeg sinnsykt mange sinnsyke programmer og sinnsyke "mediacenter" løsninger hjemme gitt...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mariusau:

Du fikk svar på det du spurte om ( fjerne sorte striper ) slutt å være så trangsynt! Har ikke brukt mediaportal men denne funksjonen finnes kanskje i mediaportal også ?

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xp3rienc
    mariusau:

Du fikk svar på det du spurte om ( fjerne sorte striper ) slutt å være så trangsynt! Har ikke brukt mediaportal men denne funksjonen finnes kanskje i mediaportal også ?
    Jo, men problemet var relatert til oppløsningen, ikke hvilket program han bruker. Uansett velkommen til forumet skal du være Kjører du xbmc i linux eller windows?

Kort om Mediaportal:
    Sitat Opprinnelig postet av Mediaportal
    In February 2004 Erwin Beckers (aka. Frodo) left the X-Box Media Center project to start a new project, now known as MediaPortal, that would run on the Microsoft Windows platform and not suffer from the limitations of the X-Box hardware. Initially, existing code was reused from the XBMC-project but after several releases and innumerable feature enhancements there has been almost a complete redesign.
    MEDIAPORTAL - free media center - Home

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker faktisk xbmc på det meste... akkurat nå har jeg xbmc på den gamle xboxen til mediacenter, men denne skal jeg bytte ut til en mac mini ( xboxen kjører ikke HD ) Bruker også xbmc på linux ubuntu maskinen, macbook pro'en og vista maskinen

Grunnen til at jeg anbefaler xbmc er at jeg har brukt det nå siden det kom ut, og er veldig fornøyd med det. Har testen en del andre løsninger også, men ikke mediaportal faktiskt.

Legger jeg en ny film i film mappa på serveren, henter automatisk xbmc info, cover, plot, sjanger, undertekst etc. etc. neste gang jeg starter xbmc eller trykker "update library"
    Kan ikke få det bedre

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •