Media Center, FloppyDTV, Canal Digital og opptak

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Media Center, FloppyDTV, Canal Digital og opptak

Hvis jeg skaffer en Digital Everywhere FloppyDTV C-CI og en Conax CAM, vil da opptak gjøres kryptert eller ukryptert ?
    Grunnen til at jeg spør er om det er mulig å bruke dette som en opptager mens CD smartkortet er "opptatt på annet hold".

Et spørsmål til:
    Digital Everywhere sier at Windows Media Center ikke støttet MPEG4/H.264 kanaler.
    Så vidt jeg vet sender CD nettopp mpeg4/h.264 så jeg lurer på hvilken betydning dette utsagnet har i praksis, vil jeg overhodet se noen CD kanaler ? Vil jeg overhodet se noen CD HD kanaler ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må ha kortet i FloppyDTV leseren når du skal se på Canal Digital eller ta opp.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det altså si at opptak er ukryptert ?

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å ta opp må tv-signalet være dekodet/dekryptert.
    Det vil si at du trenger smartkortet for å gjøre opptak. I praksis betyr dette at du kun kan ta opp på en kanal av gangen og at du ikke kan se på en annen kanal mens du gjør opptak.
    For å få til det må du ha to av alt. To Floppy DTV kort, to CAM kort og to kort fra Canal Digitial. "It SUCKS!"

Du har forstått det riktig. Med standard Windows Media Center får du overhode ikke opp noen HD kanaler.
    Dersom du installerer Media Center TV Pack 2008 vil du få støtte for HD kanaler i Windows Media Center (Vista)

TEK

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for oppklarende svar.

Jeg kan for lite om disse tingene, men jeg lurer på hvorfor opptak skal skje de-kryptert (gjelder det alle opptakere og PVR ?), hadde det ikke vært mye bedre å bruke f.eks. en dobbel-kanal TV tuner i f.eks. PC (a la FloppyDTV) hvor den ene kanalen er live og går gjennom CAM og den andre kanalen brukes til opptak og altså ikke gjennom CAM, deretter ved avspilling kjøres signalene gjennom CAM.
    Eller er det kanskje slik at CAM'en/smartkortet bare virker i sann tid (omtrent som kodegeneratorene til nettbankene) ?

Eventuelt, er det ikke mulig for et TV kort å "muxe" CAM'en for 2 kanaler for å få til live og opptak hvor begge kanaler da er de-kryptert ?

Det virker utrolig at man må dobbel hardware og CD lisenser for å få til opptak og live samtidig. (finnes det noen lure løsninger her ?)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer på det samme. CD sin egen HD PVR kan ta opp to kanaler og se et tredje opptak samtidig og bruker bare ett kort. Har lyst på FloppyDTV, men er ikke interessert i å betale for 2 abb. til CD. 2 tunere skal jeg ha. Det har jeg hatt på analog kabel i flere år og har ikke tenkt å gå tilbake til kun å kunne ta opp det jeg sitter og ser på. Hele poenget er jo å kunne ta opp noe som går samtidig med noe annet jeg vil se.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke si noe konkret om årsaken eller alterntive muligheter her. Jeg har også hørt om at det finnes hardware som støtter dette.
    Men jeg har samtidig også hørt at for eks. dreamplayer fungerer på samme måten (med forehold om at jeg husker riktig), så sannsynligvis er det ikke helt enkelt å få til.

Er i alle fall slik det fungerer med FloppyDTV. Dersom noen finner noen annen løsning som tillater opptak og avspilling samtidig vil jeg gjerne vite det.

Du trenger vel ikke et fullt abonnement fra CD, men du må ha et ekstra kort. Men som sagt må du også ha et ekstra FloppyDTV kort. Har du det så skal det vissnok fungere. Har sett referanser til folk som har brukt denne løsningen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvordan kan man få et ekstra kort av CD uten nytt (fullt) abo. ?

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med Floppy/FireDTV kan man ta opp/se flere kanaler på en gang (avh av transponder, CAM etc.), men greieste er vel Norsk Tipping + M D A P I

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okay
    Med Floppy/FireDTV kan man ta opp/se flere kanaler på en gang (avh av transponder, CAM etc.), men greieste er vel Norsk Tipping + M D A P I
    Hvilket grunnlag har du for å si dette?
    Såvidt jeg vet så kan en ikke ta opp/se flere kanaler på en gang med Floppy/FireDTV.
    Jeg kjører selv FloppyDTV og CanalDigital med Vista Media Center, og der fungere det ikke. Så dersom du påstår at det går så vil jeg gjerne at du utdyper det!

TEK

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivrig
    Men hvordan kan man få et ekstra kort av CD uten nytt (fullt) abo. ?
    Du er vel i bunn og grunn skrudd!
    TV-kanaler i flere rom - Canal Digital NO
    "Du betaler for ett Grunnpakke-abonnement, uavhengig av antall kabel-tv-uttak. Ønsker du digital-tv eller HDTV i flere rom, trenger du en dekoder og et programkort per tv-uttak.

Merk at gjeldende prisstruktur hos Canal Digital er at programpakker utover analog Grunnpakke må abonneres på pr pakke. Hvis du som kunde f.eks ønsker Canal+ på flere tv-uttak, må du ha et abonnement og en dekoder pr tv."
    Kan jo være verdt å forsøke å ringe CD og høre om en kan få kun ekstra kort tilsendt, men jeg antar at muligheten for det er tilnærmet lik null.

Skulle gjerne vist hvordan de gjør det på sin egen opptaker. På hjemmesidene står det:
    "To tunere: se på en kanal, tar opp en annen"
    HD PVR-dekoder - Canal Digital NO

Spørsmålet da er jo om denne også trenger to kort eller ikke. Og i så fall hvordan dette er i forhold til abonnementet...
    Noen som har denne og kan dele litt info?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TEK
    Hvilket grunnlag har du for å si dette?
    Såvidt jeg vet så kan en ikke ta opp/se flere kanaler på en gang med Floppy/FireDTV.
    Jeg kjører selv FloppyDTV og CanalDigital med Vista Media Center, og der fungere det ikke. Så dersom du påstår at det går så vil jeg gjerne at du utdyper det!

TEK
    Da har du lært noe nytt i dag. Både at FireDTV kan dette og at Vista Media Center ikke duger.
    Han har helt rett, men det er begrensninger. Vet ikkke om det er rett fagutrykk men kanalene er gruppert i det jeg kaller frekvenser. All kanaler på samme "frekvens" er tilgjengelig på TV-kortet samtidig. Om Media Center kan utnytte dette aner jeg ikke, men Media Portal kan og jeg tar daglig opp to programmer samtidig.
    Jeg har også testet opptak på tre kanaler samtidig + visning av en av dem. Fungerte utmerket.
    Det ligger også begrensninger på CAM, men der har jeg ikke spesifikke detaljer, bare at min Conax 4.0 håndterer så mange som disken orker. Så vidt jeg vet støtter de fleste flere samtidige kanaler nå.

Her er noen grupper med kanaler man kan bruke samtidig:
    - NRK : alle tre
    - TV2 og TV Norge
    - TV2 Zebra og TV2 Nyhetskanalen
    - FEM og Viasat 4

DBV Viewer til Digital everywhere er ganske grei da kanalvelger allerede har kanalene gruppert i frekvens grupper.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt gjetting:

Grunnen til at CD (eller Viasat for den del) kan ta opp på en kanal, og samtidig kan vise en annen, må vel nødvendigvis være at de har en form for CS (cardsharing) internt i sine tunere, ved at kortleseren er uavhengig av tunerene, og kan dermed dekryptere kanaler for begge(alle) tunerne samtidig.

Dreambox bruker samme prinsippet i sine bokser med flere tunere.

Det er i prinsippet enkelt å få til det samme på en pc med f.eks norsk tippings kortleser.
    Lovlig? Nei, men det er det vel egentlig ikke å ha ett CD kort i en pc eller
    Dreambox heller.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smartwi har en løsning for splitting av CDkort til flere tunere ... selges også i norge. Men du må fortsatt ha en CAM til hver tuner ...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smartwi har en løsning for splitting av CDkort til flere tunere ... selges også i norge. Men du må fortsatt en CAM til hver tuner ...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare bekrefte at følgende oppsett fungerer:
    - 2 stk. FireDTV
    - 2 stk. conax CAM'er
    - 1 abonnement fra CD
    - SmartWi
    - Vista Media Center med TV Pack & cracked beta decoder

Dette gir meg mulighet til å ta opp 2 kanaler samtidig eller se på 1 og ta opp 1 eller se på 1 på media centeret og 1 på en extender. Dette gjelder også HD Kanaler! Extenderen støtter ikke HD, dog.

Har akkurat bestilt et FireDTV kort til slik at jeg kan kjøre 3 kanaler samtidig. Med VMC Ultimate kan man ha 4 kort samtidig. VMC støtter ikke dekoding av samme transponder med samme kort slik som media portal gjør. Du må ha en CAM pr. kanal.

my 2 cents!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question TV2 etter bytte av frekvens

Noen av dere med FloppyDTV med Canal Digital DVB-C som sliter med det samme som meg etter å ha tatt nytt kanalsøk pga at TV2 byttet frekvens? Jeg får ikke bilde på noen av TV2-kanalene lenger (TV2 (N), TV2 Zebra og Nyhetskanalen). Alle andre kanaler fungerer fortsatt perfekt - også HD-kanalene. Får også beskjed om at tuneren ikke kan vise to kanaler samtidig når jeg blar til en av TV2-kanalene - og det skjer ikke på noen av de andre kanalene.

Har koblet opp HD-tuneren til Canal Digital igjen i dag, og kjørt kanalsøk på den, bare for å sjekke at jeg ser TV2 på den - og det gjør jeg.

Har Windows 7 og bruker Media Center.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •