Utganger på PC og postprocessing på TV-kort

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Utganger på PC og postprocessing på TV-kort

Heisann, driver å lefler litt med HTPC, og lurer på ett par ting:

1. Hva er den anbefalte måten å overføre signaler på? VGA er vel ideelt, men om amn har en tv uten, hva da? RGB er jo best men finnes det kort med RGB, åssen er s-video sammenlignet med RGB?

2. FFDshow er ett bra verktøy for å manipulere bildet, men kan dette brukes til å "fikse" på bildet som tv-kortet viser (det går jo vanligvis ikke via software).

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Utganger på PC og postprocessing på TV-kort

Sitat Opprinnelig postet av ATWindsor
    Heisann, driver å lefler litt med HTPC, og lurer på ett par ting:

1. Hva er den anbefalte måten å overføre signaler på? VGA er vel ideelt, men om amn har en tv uten, hva da? RGB er jo best men finnes det kort med RGB, åssen er s-video sammenlignet med RGB?

2. FFDshow er ett bra verktøy for å manipulere bildet, men kan dette brukes til å "fikse" på bildet som tv-kortet viser (det går jo vanligvis ikke via software).
    ATWindsor.
    Til tross for et uklart første spørsmål så skal jeg prøve å synse hva du mener, jeg anbefaler at du er litt mer konkret og klar om du vil ha svar her.

Anbefalt måte å overføre signaler på fra HTPC: DVI, VGA.

Anbefalt måte å overføre signaler på fra HTPC til TV: ingen egentlig, men det er jo ikke det svaret du vil ha så da har du 3 alternativer:

a) ingen grafikkort på markedet har en korrekt TV-UT funksjon, men denne funksjonen fungerer noenlunde greit. Enkelt ihvertfall.

b) VGA til RGB adapter, dog jeg vet ikke om noen slike adaptere som fungerer tilfredstillende. De har en tendens til å ikke gi noe bedre bilde enn TV-UT funksjonen. Da VGA er et RGB signal med separat h og v sync, istedet for compositt sync burde det være en grei jobb for et vga til rgb adapteret. (koble sammen hv sync til kompositt sync.) Men opsjon b) fungerer altså ikke så bra fordi disse boksene har en tendens til å gjøre mye annet i tilleg også, noe som bringer oss til punkt c)

c) lodde en vga til scart kabel med respektive pinner fra VGA kabelen til de respektive pinnene på Scart og bruke powerstrip til å velge composite sync og frekvens. Søk på "RGB ATI" eller no på google, tror det ligger en guide der.

På denne måten får du et grafikkkort med "RGB".

Når det gjelder ditt siste spørsmål, man kan ikke sammenligne S-Video direkte med RGB her da S-Video signalet er fra TV-Chippen.

Men sånn generelt vil forskjellen fra RGB til S-Video være mellom inter-eksisterende og stor. Det kommer an på implementeringen av de forskjellige standardene på utstyret ditt, og hva slags utstyr du bruker.

2) Det finnes ingen TV-Software som støtter postprocessering vha Directshow filtre pr idag som jeg vet om. Dette er ikke umlig å gjøre dette "utenfra" men fddshow fungerer ikke slik pr idag heller . Så det korte svaret er "Nei".

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom en går for alternativ c) kan er risikere å kjøre progressive signaler rett inn i scart kontakten på tven noe som ikke er særlig heldig, om ikke skadelig for tven. Det går an å fikses ved hjelp av Powerstrip, men inntil driverne til Powerstrip har blitt lastet til minnet vil signalet forsatt være progressivt, hvilket vil si hver gang pcen starter opp.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    Dersom en går for alternativ c) kan er risikere å kjøre progressive signaler rett inn i scart kontakten på tven noe som ikke er særlig heldig, om ikke skadelig for tven. Det går an å fikses ved hjelp av Powerstrip, men inntil driverne til Powerstrip har blitt lastet til minnet vil signalet forsatt være progressivt, hvilket vil si hver gang pcen starter opp.
    Selfølgelig , det er mange andre skademomenter også , men dette vil de finne ut av lenge før koblingen til TV er gjort

Men jeg burde kanskje skrevet at det absolutt ikke anbefales til" nybegynnere" , bare for sikkerhets skyld

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å oppklare litt med 1) jeg har en gammel sony 28-tommers monitor (tv uten tuner), med rgb og scartinngang, i tillegg er det en bnc.inngang der (ikke 5 eller 3). Forøvrig er tv-ut "riktig" på tven, ingen svarte kanter, og den kjører i 800*600, vet ikke om det kan være hjelpsomt.

Når det gjelder 2) har jeg kanskje funnet ett alternativ, nemlig :http://www.dscaler.org/

AtW

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ATWindsor
    For å oppklare litt med 1) jeg har en gammel sony 28-tommers monitor (tv uten tuner), med rgb og scartinngang, i tillegg er det en bnc.inngang der (ikke 5 eller 3). Forøvrig er tv-ut "riktig" på tven, ingen svarte kanter, og den kjører i 800*600, vet ikke om det kan være hjelpsomt.

Når det gjelder 2) har jeg kanskje funnet ett alternativ, nemlig :http://www.dscaler.org/

AtW
    Se om du kan klare å kjøre 768x576 på Tv'en. Dette gir (teoretisk vel å merke) det beste bildet. Du vil uansett miste mange linjer oppløsning på anamorfe PAL og NTSC DVD'er så noe i nærheten av optimalt er det ikke, men man må jo selfølgelig gjøre det beste utav det

Tror også jeg muligens har bommet på hva du mente med å "fikse" på bildet TV-kortet viser. Hvis du mente De-Interlacing så er selfølgelig Dscaler et alternativ.
    Den er milevis foran andre software dekodere på videobasert materiale, så det er bare å kjøre på.

Intermediate crusade sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å få det beste bilde mulig er RGB å foretrekke.

Dette får du til ved å installere Mike Parkers MP-1 mod. men denne er forholdsvis dyr...

http://www.wisdom-technologies.com/reviews.htm

Ellers bør ein vel holde seg langt unna S-video som langt fra er godt nok..

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crusade
    For å få det beste bilde mulig er RGB å foretrekke.

Dette får du til ved å installere Mike Parkers MP-1 mod. men denne er forholdsvis dyr...

http://www.wisdom-technologies.com/reviews.htm

Ellers bør ein vel holde seg langt unna S-video som langt fra er godt nok..
    Men den gjør om til 5 bnc, det er vel component, i tillegg har jeg ikke 5 bnc-inngagnger på tven (bare 1)

AtW

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •