Spørsmål om kobling mellom NAS og en bærbar HTPC for 1080p

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål om kobling mellom NAS og en bærbar HTPC for 1080p

Hei, jeg har tenkt å kjøpe en bærbar pc a la HP Pavillion dv7 (inkludert bluray dvd spiller)som jeg kobler til min projektor via HDMI. Mesteparten av filmene har jeg tenkt lagret på en NAS server som jeg kobler opp mot denne PC'en. Anlegget vil hovedsaklig bli brukt til film og surfing (og lite spill) Det jeg lurer på er hvordan sikrer jeg at overføringshastigheten mellom NAS serveren og PC'en blir optimal ift 1080p? Jeg har hørt at USB2.0 kan gå litt sakte. Er det mulig å få høy nok overføringshastighet trådløst? Jeg har også hørt om eSATA, men er litt usikker på hva dette egentlig er. Så veldig kort, hva er den optimale linken mellom en NAS server og en PC for fremvisning av 1080p film? Har noen også en anbefaling på evt bærbar PC og NAS server så ville jeg også sette stor pris på dette. (evt. om dere synes hele oppsettet er helt tullete)

Bård

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

nettverk

Sitat Opprinnelig postet av Bolla
    Hei, jeg har tenkt å kjøpe en bærbar pc a la HP Pavillion dv7 (inkludert bluray dvd spiller)som jeg kobler til min projektor via HDMI. Mesteparten av filmene har jeg tenkt lagret på en NAS server som jeg kobler opp mot denne PC'en. Anlegget vil hovedsaklig bli brukt til film og surfing (og lite spill) Det jeg lurer på er hvordan sikrer jeg at overføringshastigheten mellom NAS serveren og PC'en blir optimal ift 1080p? Jeg har hørt at USB2.0 kan gå litt sakte. Er det mulig å få høy nok overføringshastighet trådløst? Jeg har også hørt om eSATA, men er litt usikker på hva dette egentlig er. Så veldig kort, hva er den optimale linken mellom en NAS server og en PC for fremvisning av 1080p film? Har noen også en anbefaling på evt bærbar PC og NAS server så ville jeg også sette stor pris på dette. (evt. om dere synes hele oppsettet er helt tullete)

Bård
    Du sikrer hastigheten best ved å bruke kablet nettver (Cat5e, Cat6). For å pirke litt er dert vel strengt tatt også kun nettverk som gjelder for NAS. Det andre du snakker om (bortsett fra trådløst) er kun eksterne (dumme) disker koblet lokalt til PC over korte avstander. Om trådløst holder til 1080p er jeg ikke sikker på men optimalt er det ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv en NAS fra synology som jeg er veldig fornøyd med. Hastigheten er kanskje ikke av den beste, men det er bra med funksjoner på den. Bl.a. veldig enkelt å dele media med ps3. Tror uansett du må satse på kablet nettverk for å spille av 1080p.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bård
    Den optimale løsningen er eSATA. Mulig du klarer 1080p over cat5 da den er 1000gb. Problemet med eSATA er at det er få bærbare som har denne muligheten (tror jeg) - alternativet er å kjøpe et eSATA PCMCIA/ExpressCard kort til pc'n din. Når det kommer til overføring (normal prisklasse) er det ingen ting som slår eSATA.

Her er et alternativt eSATA-kort

PS: Husk å sjekke kompatiblitet osv..

Lars.

Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gigabit nettverk klarer å levere data raskere en diskene dine klarer å lese/skrive (pr dags dato) , så du er godt innenfor rekkevidden med en NAS løsning.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gigabit ethernet holder i massevis. Kjører dette selv uten problemer. maksimum bitrate på en Blu-ray disc er vel ca 40Mbit eksempelvis, men jeg tror det vil være for dårlig med trådløst nett.

Active OhmRecs sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk at både NAS-server og laptopen har GigaBit nettverkskontakt (1000 Mbit)
    Kjøp en GigaBit Switch
    Sett denne imellom NASen og PCen

Forøvrig har aldri jeg hatt problemer med 1080p over usb2.0, så det enkleste og billigste alternativet er vel å bare bruke en ekstern disk, ikke noe NAS. Men det kommer jo helt ann på hvor avansert du vill ha det.

Jeg har for morro skyld en egen filserver, en HTPC, og en laptop som styrer alt sammen.

Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det fine med NAS er jo at du kan bruke det på alle pcenen i nettverket , om du har det - eller om det skulle dukke opp en HTPC etterhvert.

Man kan også anta at HD video på disk er lastet ned (som en backup såklart..) og ikke originalfilmen , da vil streaming være mye lavere enn ved en original direkte fra bluray da disse filmene som regel er 4-8gb , noe som gir en betraktelig lavere bitrate. Vil jeg tro, iallefall.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man skal huske at å streame HD kan innebære så mye, også når det gjelder 1080P. Tenker man her rip'er har man de på 4 og 8 gigabyte, eller på 25 GB, eller mer for den saks skyld. Dette kan være samme lengden for filmen, men forteller en del om hvor mye data som man trenger å overføre per sekund.

Sier man 25 GB fordelt over 120 minutter er det altså 25 000 MB over 7200 sekunder. Behovet da vil altså være ca 3,5 MB/sek. Det er med andre ord ikke de enorme datamengdene man her trenger å overføre per sekund selv om det er snakk om store filmer...

GbE er 1000 Mbps, eller 125 MB/sek. Som det ellers sies er dette raskere enn hva en "enkeltdisk" i dag kan klare - sin selv sekvensielt i praksis blir godt under 100 MB/sek i snitt. En USB-harddisk vil i praksis klare godt over 20 MB/sek. Hva en NAS klarer over GbE varierer veldig. Man har NAS-er med GbE som klarer kanskej 10 MB/sek på store filer, man har videre en del som klarer 15-20 MB/sek, men skal man over det er det gjerne snakk om større og dyrere NAS-er som f.eks. Synology DS-408, Thecus N5200 og Qnap TS-509. Med andre ord, mange NAS-er med GbE klarer på langt nær å utnytte GbE. Flaskehalsen her ligger gjerne i I/O-ytelsen for styringselektrnonikken i NAS-en, ikke harddiskene eller nettverkskontrolleren til NASen i seg selv.

eSATA vil gi ytelsen tilsvarende en intern harddisk. Men dette er på langt nær noe man egentlig trenger egentlig.

Så, egentlig skulle USB-disker holde i massevis... og selv via 100 Mbps LAN skulle man ha båndbredde nok.

wlan for dette *kan* gå, med en god 802.11n-løsning, men har man mulighet for kabel er det absolutt å foretrekke. Ser her hjemme at jeg gjerne får 6-8 MB/sek via mitt 802.11n-nettverk.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for svar og flere spørsmål

For et fantastisk forum. Tusen takk for alle svar.

Ser kanskje at jeg overdriver med en eSata, men har lest et eller annet innlegg hvor man klaget over problemer med USB2.0. Noen skriver om en ekstern harddisk vs. NAS. Jeg vil gjerne ha NAS fordi jeg planlegger å ha alle filene mine på den og jeg har flere PC'er i huset som jeg vil koble opp. Det hadde også vært snadder å hatt en NAS med DLNA som feks. Buffalo, så kan jeg streame direkte til TV evt. projector. Takk for tips om PCI kort for eSata. Det var jeg ikke klar over fantes.

Siden det er så mye kunnskap og erfaring, tenkte jeg kanskje å spørre om tips til en bærbar PC til 6-9 000 NOK som kan brukes som en ferdig HTPC. (tør ikke forsøke meg på å sette en sammen på egenhånd)

Videre er det noen med erfaring fra en Thecus N1200 evt. Buffalo LinksStationLive eller Pro?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en flott oversikt over formatene Blu-ray Disk - HD DVD og DVD:
    Wikipedia.

Vedr bærbar som HTPC, les HER på AVforum. Du kan søke etter "bærbar som HTPC" da får du mange tråder fra folk som har spurt før deg..

Jeg kommer nok til å gå for en filserver selv men det er bare fordi jeg trenger enormt med TB's :-D Jeg har en liten tråd gående vedr. valg av lagringsenheter HER, mulig det blir litt komplisert men verd en titt Ellers tror jeg du finner masse nyttig under HTPC på forumet vårt.

Lars.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For et fantastisk forum. Tusen takk for alle svar.

Ser kanskje at jeg overdriver med en eSata, men har lest et eller annet innlegg hvor man klaget over problemer med USB2.0. Noen skriver om en ekstern harddisk vs. NAS. Jeg vil gjerne ha NAS fordi jeg planlegger å ha alle filene mine på den og jeg har flere PC'er i huset som jeg vil koble opp. Det hadde også vært snadder å hatt en NAS med DLNA som feks. Buffalo, så kan jeg streame direkte til TV evt. projector. Takk for tips om PCI kort for eSata. Det var jeg ikke klar over fantes.

Siden det er så mye kunnskap og erfaring, tenkte jeg kanskje å spørre om tips til en bærbar PC til 6-9 000 NOK som kan brukes som en ferdig HTPC. (tør ikke forsøke meg på å sette en sammen på egenhånd)

Videre er det noen med erfaring fra en Thecus N1200 evt. Buffalo LinksStationLive eller Pro?
    Hva jeg ville ha anbefalt av NAS-er er litt avhengig av hva man ellers skal bruke det til. Jeg mener å huske at Thecus N1200 gir litt over 10 MB/sek, men funksjonalitetsmessig er det ikke all verden ellers.

Personlig liker jeg Synology og Qnap best. UPnP AV-løsningen til Synology er ikke DLNA-sertifisert, noe som vel mer skyldes det herket og "dette kan vi jo også tjene penger på"-organet DLNA etter hvert ser ut til å ha blitt, og dermed virker det som om enkelte aktører med vilje ikke støtter standard UPnP AV for sine enheter, men krever at det skal streames fra noe som er DLNA, som om forskjellen i utgangspunktet ikke skulle være stor.

Men et element når det gjelder dette er jo om det er noen hensikt å streame direkte til avspillerne når du uansett har en HTPC det kan gå gjennom og trolig gi bedre kvalitet?

Men noe av bakgrunnen for at jeg liker Synology og Qnap ligger mer på funksjonaliteten totalt sett. Her er det blant annet UPnP AV, som i mange tilfeller holder, men det er altså ingen DNLA-sertifisert løsning.

Fra Thecus har jeg erfaring med bl.a. N299, N1200, N2100, N3200, N4100 og N5200 (og muligens noe andre som jeg ikke husker i farta...). Generelle kvalitetsinntrykket er ikke like godt som en del andre aktører og det er vel også produsenten der jeg har opplevd mest problemer. Støynivåmessig er Thecus tradisjonelt ikke så god heller. På mitt N1200-eksemplar gikk (den mikroskopiske) vifta til h...... etter ganske kort tid.

Buffalo har jeg liten erfaring med, forutenom en av deres firediskmodeller, så her tør jeg ikke uttale meg for mye. Men sjekk Qnap og Synology....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder bærbar i klassen 6-9k. Skal pc-en brukes til noe annet enn htpc-bruk?

Primært element vil vel være at maskinen har Nvidia Geforce 9M-serie eller ATI Radeon HD Mobility 3000-serie-grafikkprosessor og HDMI som også gir lyd. En digital utgang i tillegg til dette fra lydkontrolleren ellers i pc-en kan være en fordel (med det sagt vil en Nvidia Geforce 9M-løsning måtte bruke lydkontrolleren på hovedkortet, mens ATI har integret 7.1-dekoder i grafikkprosessoren, hvilket vel blant annet skal forsikre kompatiblitet i henhold til div. kopisperreteknikker jeg er usikker på om har blitt tatt i bruk til nå på Blu-ray, men...).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken TV- og projektor har du som du kan streame direkte til - og snakker vi da om video?

Er jo en del som er DLNA, men kan kun vise bilder og spille av musikk. F.eks. min Sony W4500 gir kun mulighet for musikk og bilder - ikke video.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •