Hjelp til oppsett av Mediaportal eller Vista Media Center

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til oppsett av Mediaportal eller Vista Media Center

Hei.

Prøver å få igang en enkel HTPC her, men sliter litt med oppsettet.
    Vurderer å bruke det innebygde mediacenter i Windows Vista, eller nyeste versjon av Mediaportal.

Bruksområder i første omgang er avspilling av musikk (MP3+FLAC), filmer (vanlig video, DVD samt HDvideo) og bildevisning. Nettradio og evt. youtube eller lignende hadde også vært greit.
    TV, vanlig radio eller opptak er ikke aktuellt.

Hvilke av disse program er så enklest å sette opp slik at man kan bla gjennom filmer og CD plater med visning av cover, enkelt legge til spillelister og lignende?

Sliter med å finne ut av plugins, codec og lignende, slik at ting ser pent og oversiktlig ut, og at det fungerer enklest mulig.

Takker for evt. gode tips til dette.

Nettulf

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *Huske å svare på denne når jeg har bedre tid*
    (Sorry)

Intermediate zantrix sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker mediaportal og det fungerer helt perfekt! Tok litt tid og sette opp alt, men alt i et er det verdt tiden! Synst det fungerer mye bedre enn mediacenter, husk og bruke rette codecer osv lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjekt at noen gidder å svare, håper på et langt og utfyllende svar fra Okay når han har tid! :-D

Har lekt meg litt med Mediaportal, men det er jo så mange muligheter!
    En av tingene jeg sliter litt med, er hvordan f.eks. musikken blir presentert. Har ikke så mye musikk inne nå mens jeg tester, gjerne 15 artister der noen av de har flere album. Har mappene på disken liggende med artistnavnet først, så ligger hvert album under artistmappen. Ser for meg at jeg muligens bør lage mapper på topp med alfabetet også når jeg skal legge inn all musikken.
    Men når jeg da blar igjennom musikken i Mediaportal, blir det gjerne forskjellig visning i forskjellige mapper? Slik jeg har det nå med artistene som toppmapper, har jeg en folder.jpg i den mappen med et bilde av artisten. I album mappene har jeg albumbildet innbakt i musikkfilen.
    Ønsker å ha filmstripevisning av både artister og album, men når jeg åpner albumet vil jeg ha listevisning. Slik det er nå er det en lett blanding av store ikoner, små ikoner, liste osv. ulikt fra album til album.

Og hvordan lage en grei struktur på video?
    Jeg har DVD filmer i flere format, både ISO/BIN/IMG-filer og mappestruktur med "vanlig" DVD struktur med .VOB filer.
    Har også mange andre typer vanlige videofiler i DivX og lignende format, samt noe HD materiale i ulikt format.
    Hvordan kan jeg evt. legge inn coverbilder på f.eks. DVD filmene?
    Og hvordan sette opp Mediaportal for å spille DVD fra ISO-filer? Funker fint i VLC-mediaplayer som jeg bruker en del.

Liker heller ikke den nettradio delen så godt, utrolig tungvint å legge inn en og en kanal i konfigurasjons prog. Vet det fins noe plugin der, men har ikke fått det til å virke.
    TV-delen er som sagt ikke aktuellt, og om det valget kunne fjernes helt fra alle menyer, hadde det vært flott.
    Trenger bare video, musikk, bilder og evt. nettradio/youtube.

Så takker for tips om noen har!

Nettulf

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres ut for meg som du skulle tatt en titt på XBMC Atlantis. Dette er uten tv del. XBMC Media Center

Nokiaas

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forutsetter at musikken er tagget skikkelig:
    - I MP config velger du en database-type (artis, albumartis, album etc.). Om du vil kvitte deg med alfabetisk grupering sletter du den linjen. Du velger også "view"-type for hvert nivå (eks: nivå: Artist View: Filmstrip)
    - Scan musikken. Bruk evt. audioscrbobbler til å sakffe album/artis-art (bilder) (NB: Krever last.fm konto)
    - Oppsummert: IKKE BRUK "shares" ("Alle"), da denne bare viser filnavn og struktur. Filnavn og struktur er uvesentlig ved bruk av database.

Nettradio: Skal se om jeg ikke kan lage en liste som kan deles.

PS: Artig plugin er YouTube.FM av Dukus - gjør YouTube om tul en spesialtilpasset nettradio!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg trykket litt rundt om, lest online brukermanual og greier, men får det ikke til! :???:
    Føler meg litt dum, da jeg pleier å være litt over snittet når det gjelder slike ting, men visningen i mappene varierer og blir ikke slik jeg setter det i konfigurasjonsprogrammet.

Hvordan bør man rippe/tagge musikken på en best mulig måte?
    Jeg har laget en mappe til hver artist, under der igjen ligger egen mappe for hvert album.
    Filnavnet er bygget opp slik:

10 Dire Straits-Brothers In Arms.flac

Innholdet i ID-tag for .flac filene er vel alt dette:

Artist Dire Straits
    Title Brothers In Arms
    Album On the Night
    Track 10/10
    Disc 1/1
    Genre Rock
    Year 1993
    Rating
    Composer
    Size 54,8 MB (60% of original, 1 to 1 compression)
    Original Size 90,08 MB
    Length 8 minutes 55 seconds
    Channels 2 (stereo)
    Sample Rate 44,1 KHz;
    Sample Size 16 bit
    Bit Rate 1*411 kbps
    Encoder FLAC reference libFLAC 1.2.0 20070715
    Encoder Settings
    Audio Quality Perfect (Lossless)
    Contains Album Art, CRC, ID Tag [Vorbis Comments]
    Channel Mapping
    File 10 Dire Straits-Brothers In Arms
    Type FLAC Lydfil [.flac]

Omtrent det samme for MP3:

Artist Dire Straits
    Title Brothers In Arms
    Album On the Night
    Track 10/10
    Disc 1/1
    Genre Rock
    Year 1993
    Rating
    Composer
    Size 12,31 MB (13% of original, 1 to 1 compression)
    Original Size 90,08 MB
    Length 8 minutes 55 seconds
    Channels 2 (stereo)
    Sample Rate 44,1 KHz;
    Sample Size 16 bit
    Bit Rate 192 kbps
    Encoder LAME 3.97
    Encoder Settings Variable Bit Rate -V 2 (Standard)
    Audio Quality High (Lossy)
    Contains Album Art, ID Tag [ID3v2.3 (ANSI)]
    Channel Mapping Left, Right
    File 10 Dire Straits-Brothers In Arms
    Type VLC media file (.mp3) [.mp3]

Har rippet til begge format, da jeg bruker MP3 på en del portable spillere, men ønsker FLAC på mediaPC.

Får heller ikke Last.FM til å fungere, har lagt inn brukernavn og passord i audioscrbobbler plugin.
    Fikk listet opp webradio i Mediaportal gjennom en Shoutcast Directory Plugin, men det var veldig rotete, og ikke kom det lyd heller....

Mulig jeg prøver meg på noe annen programvare, orker ikke rote alt for lenge med dette...

Nettulf

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurte på en ting...

Er det noe mulighet for at noen med et godt fungerende oppsett på Mediaportal kan sende meg en kopi av en config fil?
    Eller ligger dette fordelt over flere filer muligens?

Om det hadde vært mulig, kunne jeg åpnet det hos meg selv, og gjort de endringer som trengtes ut fra min maskin.

Nettulf

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okay
    Nettradio: Skal se om jeg ikke kan lage en liste som kan deles.
    Når det gjelder Nettradio, anbefaler jeg og opprette en gratis konto på RadioTime: Find and listen to Talk, Music and Local Radio Online, lage egne "Presets", installere RadioTime plugin, så har du det enkelt tilgjengelig i MP, ferdig med ikoner. Der finner du "alle" norske radiokanler og.

-L-

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *Husk å sjekke denne når jeg kommer hjem*

Takk

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nettulf
    Og hvordan lage en grei struktur på video?
    Jeg har DVD filmer i flere format, både ISO/BIN/IMG-filer og mappestruktur med "vanlig" DVD struktur med .VOB filer.
    Har også mange andre typer vanlige videofiler i DivX og lignende format, samt noe HD materiale i ulikt format.
    Hvordan kan jeg evt. legge inn coverbilder på f.eks. DVD filmene?
    Og hvordan sette opp Mediaportal for å spille DVD fra ISO-filer? Funker fint i VLC-mediaplayer som jeg bruker en del.
    Nettulf
    For å spille ISO-filer, må du installere Daemon Tools, og linke til den i MP-Config (et eller annet sted i generelt oppsett). Gå også på filtyper i Movies, og legg till ISO/BIN/IMG. Jeg bruker MovingPictures istedetfor den innebygde My Movies, den søker mot IMDB for deg, og henter automatisk ned Cover til de filmene du har (til de filstiene du har bedt den om og søke i)

Ellers vil jeg anbefale Black & White 1080p skin som jeg synes kjempestilig, men det er jo selvfølgelig smak og behag(er laget av en nordmann, utrolig bra plug-in support, og grei forklaring på hvordan du kan endre "forsiden"). Jeg har f.eks. lagt NRK-plugin i basichome, da jeg bruker den endel.

-L-

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •