Rimelig HTCP

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 45

Tråd: Rimelig HTCP

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rimelig HTCP

Hei!

Har fra før en Sony flatskjerm, ganske sikker på at det er den her;
    KDL-32V4000 (KDL32V4000) : TV og projeksjon : Sony

I tillegg har jeg kabel-tv og VHS-opptaker/spiller og DVD-spiller av det billige slaget. Det hele startet med at jeg ville ha en PC koblet til TVen slik at jeg enkelt kunne surfe på nettet i reklame pauser o.s.v.

Men siden det også kan være på tide å gå til anskaffelse av en DVD-opptaker, tenkte jeg at HTPC kunne være et alternativ. En DVD-opptaker koster vel fort 3000,- eller er jeg helt på jordet?

Spørsmålet er da om en DVD-opptaker gir bedre bilde enn en HTPC med TV-kort?
    Og prisforskjellen mellom å kjøpe en DVD-opptaker og en VELDIG billig PC eller kun en HTPC?

Ser at elprice har et billig alternativ, men dette er vell uten TV-kort, og får jeg da tatt opp fra TVen?
    Acer Aspire L5100 stasjonær PC kompakt 92GDL9ZN7P - billig hos elprice.no

Har erfaring fra og bygge selv og tenke da på et alternativ ala dette;

Multicom Pris
    AMD Athlon 64 X2 4450e 456,-
    AOpen H450Y 659,-
    Asus EAH3450/HTP/512M 320,-
    Asus M2N 437,-
    GeIL Value DDR2-800 2048 MB 176,-
    Labtec Media wireless desktop 138,-
    LG GH20NS10 165,-
    Seagate Diamondmax 21 320 GB SATA 416,-
    TOTALT 2767,-

Hva er den beste løsningen, bygge selv eller gå for elprice? Hvis jeg slenger på et TV-kort på bygge selv løsningen vil jeg da få en fullverdig HTPC? Trenger å kunne gjøre følgende;

- Ta opp TV-programmer
    - Spille av DVD (blu-ray, HD?)
    - Surfe på nettet
    - Spille av musikk, filmer o.s.v fra PCen.

Kan jeg ta-opp fra f.eks NRK1 samtidig som jeg ser på TV2.

Takker for alle svar!

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min dvd opptaker funker ikke lenger, vil ikke ta cd/dvd plater. Det er en Sony HX1000 med 250gb hdd. Kjøpte den i 2005 for 12000 kr.. Da jeg åpnet den igår så stod det en vanlig pc dvd brenner i klassen 350 kr. og en western digital caviar hdd i den. Så hva har jeg betalt 12k for?? Svindel kaller jeg sånt for.

Kjøp pc, får mye mer for pengene da. Bygg den selv, ikke kjøp noe av elprice for det er mye negative omtaler om dem. Anbefaler Intel basert pc med duo eller quad core cpu og asus 775 hk og ett ati skjermkort i 4800 serien.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Takk for svar, går får en selvbygget PC.

Er imidlertid veldig usikker når det gjelder valg av deler, vil få det billigst mulig (4000,- er det mulig?). Søkte på noen delene du anbefalte, men hovedkortet alene kostet jo over 3000,-. Må jeg ut med så mye?

Hadde noen giddet å satt opp handlekurv i Prisguide? eller kan gi med link o.s.v til delene.

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koster ikke 3000 kroner for ett brukbart hk
    Dette er ett greit for prisen
    Datakjeden Webshop / ASUS P5K PRO S775 P35 ATX SND+GLN+U2+1394 FSB1333 SATA2R IN

Kan sette opp en handleliste for deg senere (skal ut å spise nå)

Hvis du har ingenting fra før så er det vanskelig å komme under 5000 kr for en hel maskin.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roffy
    Min dvd opptaker funker ikke lenger, vil ikke ta cd/dvd plater. Det er en Sony HX1000 med 250gb hdd. Kjøpte den i 2005 for 12000 kr.. Da jeg åpnet den igår så stod det en vanlig pc dvd brenner i klassen 350 kr. og en western digital caviar hdd i den. Så hva har jeg betalt 12k for?? Svindel kaller jeg sånt for.

Kjøp pc, får mye mer for pengene da. Bygg den selv, ikke kjøp noe av elprice for det er mye negative omtaler om dem. Anbefaler Intel basert pc med duo eller quad core cpu og asus 775 hk og ett ati skjermkort i 4800 serien.
    En slik enhet består av mye mer enn bare en harddisk og en optisk enhet, og også mer enn bare maskinvaren i seg selv. Her skal også utviklingen av enheten i seg selv dekkes inn og programvaren er også et sentralt element i henhold til utviklingen. Det skal også være en prosessor som kan omkode video i sanntid, og kanskje også håndtere elementer som opptak og avspilling samtidig?

Har Radeon HD 4800-serien noe bilde eller lydmessig som ikke de lavere utgavene i 4000-serien ikke har?

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    En slik enhet består av mye mer enn bare en harddisk og en optisk enhet, og også mer enn bare maskinvaren i seg selv. Her skal også utviklingen av enheten i seg selv dekkes inn og programvaren er også et sentralt element i henhold til utviklingen. Det skal også være en prosessor som kan omkode video i sanntid, og kanskje også håndtere elementer som opptak og avspilling samtidig?

Har Radeon HD 4800-serien noe bilde eller lydmessig som ikke de lavere utgavene i 4000-serien ikke har?
    Hmm, sier du det, det var noe jeg ikke visste. Er nok verd 11k den avanserte videoprosessen som er i den.

Kanskje han vil spille litt også og da gir 4800 serien mest kraft for pengene.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burde kanskje ha sagt i fra, men noe spilling på denne blir ikke aktuelt (kanskje CS, men det maks). Har PCer i husstanden fra før som er ment for spillig.

Hvis prisforskjellen er veldig liten og 4800-serien er mer fremtidsrettet er det muliggens aktuelt å vudere det.

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før var skjermkort mer rettet mot spilling, nå når mer og mer bruker pc til film og tv og slikt så lages di nye kortene for også og forbedre bildet for slikt bruk.

Når det gjelder cpu så vil nok core2duo E8400 gi deg mye kraft i forhold til prisen ca 1600-1700 kr for den.
    Så må du ha kabinett, ram (4gig), psu, harddisk, bluray avspiller eller dvd brenner, tvkort. Du kan gå inn på hardware.no og se på anbefalinger der, så får du lete litt rundt å se hvor du kan få denne pakken rimeligst.

Da har du ivertfall en pc som kjører H264 format med ffdshow codec uten noe problem, se blurayfilmer og ha bra lyd på musikk. Men en slik maskin koster fort 6000-7000 kr.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Meg123
    Burde kanskje ha sagt i fra, men noe spilling på denne blir ikke aktuelt (kanskje CS, men det maks). Har PCer i husstanden fra før som er ment for spillig.

Hvis prisforskjellen er veldig liten og 4800-serien er mer fremtidsrettet er det muliggens aktuelt å vudere det.
    Skal du sitte igjen med et bra resultat så hadde jeg lagt Blu-Ray avspilling på hylla foreløbig og kjøpt en separat spiller for dette på sia. Det er altfor mye pes å få til ordentlig HD avspilling på et rimelig oppsett fra en PC. Jøssda
    du vil få fine bilder men du vil slite med en del panoreringsproblemer. Kjøp deg heller en separat BD spiller og en liten Ausus EEE box for surfing, musikk og slike ting.

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min har ivertfall ingen panoreringsproblemer.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min har ivertfall ingen panoreringsproblemer.
    Ja ja, det sier de alle Din maskin koster sikkert litt mere også da.
    Men om du ikke er veldig glad i å knote så ligg langt unna HTPC. Vil du ha en problemfri HD hverdag så kjøp separat spiller evt PS3.

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe vanskelig å få det til uten noe stress. Vista64 - coreAVC eller ffdshow - ac3filter - Powerdvd 8, da har du alt du trenger. Trenger ikke "knote" som du kalller det for at det skal funke knirkfritt.
    Og for det andre så er ps3 den dårligste bd spilleren du kan kjøpe. Det er bare å lese om personer her på avforum som har testet den opp mot standalone spillere.

Send meg en melding meg123 så skal jeg guide deg gjennom det hvis du bestemmer deg for å bygge htpc, så slipper vi komentarer fra amatører.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe vanskelig å få det til uten noe stress. Vista64 - coreAVC eller ffdshow - ac3filter - Powerdvd 8, da har du alt du trenger. Trenger ikke "knote" som du kalller det for at det skal funke knirkfritt.
    Og for det andre så er ps3 den dårligste bd spilleren du kan kjøpe. Det er bare å lese om personer her på avforum som har testet den opp mot standalone spillere.

Send meg en melding meg123 så skal jeg guide deg gjennom det hvis du bestemmer deg for å bygge htpc, så slipper vi komentarer fra amatører.
    Hmf... hvorfor anbefaler du P35-hovedkort her i tråden framfor P45-baserte kort? Hvorfor anbefaler du Radeon HD 4800-serien uten å presisere at dette kun blir å anbefale dersom htpc-en også skal benyttes til spill? Hvorfor ikke en Phenom/Phenom II-løsning med 790GX-brikkesett hvis vi skal snakke om htpc som er kraftig samtidig som man skal holde prisen nede? Hvorfor 64-bit Vista framfor 32-bit Vista, som på det jevne gir bedre kompatiblitet og det er ellers i htpc-sammenheng få som trenger de fordelene 64-bit Vista gir, som primært vil være utvidet adresseringsområde. Og CoreAVC på en kraftig pc blir ikke en helt optimal løsning.

Sitter med inntrykket av at meg123 kan være bedre tjent med å bruke forumet framfor pm...

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi jeg har lang erfaring med bygging av pc'er og jeg har satt i sammen mange htpc'er som fungerer utmerket uten noe tull. Så gidder jeg ikke sitte her å kverulere i detaljer hvorfor ditt og datt, har andre ting å bruke tiden min på.

Amd bølgen har jeg hoppet av etter at intel kom med core2 cpuene.
    Trådstarter får selv velge hvem han vil høre på, men tipper han ikke er innteressert i å høre på masse krangling om hvilken platform og operativsystem som er best for det er det mange meninger om.
    Så må du lære deg å lese, jeg nevnte både coreavc (som er egnet for en tregere maskin) Og ffdshow som er bedre men trenger mer cpu kraft.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

oh jul med din glede

Til trådstarter, den pc'n du linket til i første innlegget funker mer enn bra nok til ditt bruk, evnt kan du gå for den dyreste urgaven av denne og få 4Gb RAM og innebygget tv-kort. Da har du en løsning som kjører full hd uten noen problemer!! Eneste du trenger og gjøre utenom er å fjerne all programvare som følger med pc'n å innstallere de rette programmene, masse tråder om det inne på htpc-delen av forumet. Denne løsningen er også og foretrekke når man er ny innen HTPC, keep it stupid and simple...(men enig med Roffy, ikke kjøp hos elprice)

Lykke til med din første HTPC

Og til Roffy, ikke bli så j**** snurt bare for at noen har andre meninger enn deg..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi jeg har lang erfaring med bygging av pc'er og jeg har satt i sammen mange htpc'er som fungerer utmerket uten noe tull. Så gidder jeg ikke sitte her å kverulere i detaljer hvorfor ditt og datt, har andre ting å bruke tiden min på.

Trådstarter får selv velge hvem han vil høre på, men tipper han ikke er innteressert i å høre på masse krangling om hvilken platform og operativsystem som er best for det er det mange meninger om.
    Så må du lære deg å lese, jeg nevnte både coreavc (som er egnet for en tregere maskin) Og ffdshow som er bedre men trenger mer cpu kraft.
    Problemet er at det finnes så mange knotere som deg med masse erfaring. Spørsmålet er om trådstarter gidder å legge ned så mye energi som deg på dette området. En PC er en PC. Den er aldri konstant og kan oppføre seg helt anerledes med tilsynelatende lik software og hardware. Dette burde du vite om du har bygd så mange PCer som du antyder. Mit tips er fortsatt å kjøpe en liten, stillegående og billig PC til musikk, bilder surfing og en separat spiller til HD. PS3 funker utmerket til BD. Om du ikke tror dete så anbefaler jeg deg til å se selv.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil stort sett være enig med at Core 2-serien av prosessorer er bedre enn AMDs prosessorer, men akkurat 790GX-brikkesettet er noe en del kan merke seg. Og selv om strømforbruket til prosessoren i seg selv er noe høyere, vil man effektivt kompensere dette med det lave strømforbruket til brikkesettet som også inkluderer en Radeon HD 3300-grafikkprosessor, som stort sett har akkurat de samme funksjonene som Radeon HD 3000/4000-serien i form av dedikerte grafikkort.

Nå har man også Phenom II, som i hvert fall i teorien, skulle bli tilgjengelig en uke eller to over nyttåret. Man er da over på 45 nm også fra AMD. Det betyr nødvendigvis ikke så mye rent ytelsesmessig, men kan ha litt betydening i henhold til ytelse/strømforbruk-forholdet og videre ligger vel alt til grunn for at AMD må ta skikkelig i prismessig for å konkurrere med Intel.

Hvis du mente at CoreAVC var en løsning for en trengere maskin er det det du bør skrive. Jeg kan ikke se at det du spesifiserte dette noe sted.

Litt av hensikten med et forum er at man kan få forskjellige meninger om samme temaet. Å da tilbakevise oss andre som er her som inkompetente og at han heller bær ta kontakt med deg per pm synes jeg blir frekt - spesielt når det trolig er en rekke personer her som har høyere kompetanse enn deg, sett ut i fra hva du har lirt av deg så langt.

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    Jeg vil stort sett være enig med at Core 2-serien av prosessorer er bedre enn AMDs prosessorer, men akkurat 790GX-brikkesettet er noe en del kan merke seg. Og selv om strømforbruket til prosessoren i seg selv er noe høyere, vil man effektivt kompensere dette med det lave strømforbruket til brikkesettet som også inkluderer en Radeon HD 3300-grafikkprosessor, som stort sett har akkurat de samme funksjonene som Radeon HD 3000/4000-serien i form av dedikerte grafikkort.

Nå har man også Phenom II, som i hvert fall i teorien, skulle bli tilgjengelig en uke eller to over nyttåret. Man er da over på 45 nm også fra AMD. Det betyr nødvendigvis ikke så mye rent ytelsesmessig, men kan ha litt betydening i henhold til ytelse/strømforbruk-forholdet og videre ligger vel alt til grunn for at AMD må ta skikkelig i prismessig for å konkurrere med Intel.

Hvis du mente at CoreAVC var en løsning for en trengere maskin er det det du bør skrive. Jeg kan ikke se at det du spesifiserte dette noe sted.

Litt av hensikten med et forum er at man kan få forskjellige meninger om samme temaet. Å da tilbakevise oss andre som er her som inkompetente og at han heller bær ta kontakt med deg per pm synes jeg blir frekt - spesielt når det trolig er en rekke personer her som har høyere kompetanse enn deg, sett ut i fra hva du har lirt av deg så langt.
    Hvordan i allverden kan du konkludere min kompetanse utifra det som er skrevet i denne tråden, så kaller du meg frekk???? Se på hva du skriver selv heller.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan i allverden kan du konkludere min kompetanse utifra det som er skrevet i denne tråden, så kaller du meg frekk???? Se på hva du skriver selv heller.
    Du kaller jo andre her amatører og anbefaler heller å ta ting per pm med deg. I et forum vil jeg si det er å regne som ganske så frekt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Helt enig! En PC er utrolig mer fleksibel og anvendelig en dedikerte komponenter av ulike slag. Sist gang jeg kjøpte en dedikert enhet var en DVD spiller for mange år siden. Kommer aldri til å kjøpe noe slikt mer. En HTPC kan brukes til det meste!

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •