HTPC Vs Bluray spillere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC Vs Bluray spillere

Er det mulig å få en htpc til å fungere like godt som en bluray spiller?

Newcomer octane sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, hvorfor ikke? Men til hvilken pris, hvis du ønsker samme funksjonalitet og brukervennlighet som en standalone blu-ray spiller.

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å sammenlikne HTPC med en standalone bluerayspiller er som å sammenlikne et jagerfly med en porche.

Av og til trenger man begge deler.

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på kvalitet har en "kraftig" PC med rett hardware, software og instillinger, potensiale til å gruse hvilken som helst standalone BD spiller. Dette gjelder spesielt bildekvalitet.

Når det gjelder lyd er vi enda helt i startfasen med utvikling av hardware og medfølgende software som fungerer optimalt (i allefall offisielt). Asus har lansert et skjermkort i Xonarserien som bitstreamer eventuelt dekoder alle nye lydformat. Dette kortet har foreløpig ikke offisiell støtte for bitstream, men det er brukere som har fått det til med enkel veiledning fra Asus. Kortet skal være svært bra oppbygd med flere isolerende layers for størst mulig signal - støyforhold. (rundt 120dB), samt at det er brukt elektriske komponenter av høy klasse. Derav prisen på ca 2600.- NOK.

Har forresten bestillt dette kortet selv, og gleder meg til å teste det ut for å se om det holder mål.

Når det gjelder brukervennlighet, bunner jo det ut i datakunnskaper. Er man god med dataen er det jo ikke noe problem som ikke kan fikses. Er man ikke flink, eller ikke er interressert i prøving og feiling, er nok standalone spiller veien å gå for de fleste.

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amazon1969
    Med tanke på kvalitet har en "kraftig" PC med rett hardware, software og instillinger, potensiale til å gruse hvilken som helst standalone BD spiller. Dette gjelder spesielt bildekvalitet.
    Når det gjelder avspilling av BD plater,hva er det som gjør at avspilling av 1080-24p via en PC gir vesentlig bedere bildekvalitet enn standalone spillere?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurdere å bygge en htpc, men hvilke komponenter bør jeg vektlegge?

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Asus har lansert et skjermkort i Xonarserien som bitstreamer eventuelt dekoder alle nye lydformat.

Det asuskortet er vel ett lydkort og ikke skjermkort.

Hva er best på bildebehandling, ATI Avivo eller Nvidia PureVideo HD?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I "gamle dager" bygde man HTPC for å få et løft i bildekvalitet for en billig penge. I dag, med svært habile BD standalone spillere ned mot 2.000 kroner så ser jeg egentlig ikke poenget lenger. Min HTPC står nå som traust backupserver.

Men, for de som vil ha noe å bygge / plukke på / tweake så ser jeg poenget.

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roffy
    Nvidia Purevideo er utdatert.

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    I "gamle dager" bygde man HTPC for å få et løft i bildekvalitet for en billig penge. I dag, med svært habile BD standalone spillere ned mot 2.000 kroner så ser jeg egentlig ikke poenget lenger. Min HTPC står nå som traust backupserver.

En htpc har så mye flere muligheter enn en blu-ray spiller:

Musikksamlingen på et sted.
    Filmsamlingen på et sted.
    Nedlasting av tvserier.
    Avspilling av .mkv / .iso.
    Bedre GUI.
    Surfemuligheter.
    Streaming av nettradio.

Og listen kan vel fortsette i det uendlige.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til alt det der så benytter jeg allerede server + aTV´er som trådløse klienter + BDP-S350, så jeg vet hva du mener. Trodde du fokuserte på HTPC med BD-avspilling...

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på kvalitet når det gjelder BD/DVD avspilling fra PC er det eneste rette etter min mening og tilby en "source direct" løsning.For så å styre unna en massa konverteringer, sykedeliske fargeinnstillinger og en masse dill og dall med lyd,middels deinterlacing osv....Så enkelt..? men desverre liten vilje fra PC produsenter.Det virker nærmest som om det liksom skal være uendelig med kødd og innstillings-muligheter på skjerm/lydkort for å tilfrdsstille datanerden.Som til slutt nesten er garantert et dårligere resultat en hva en middels BD avspiller tilbyr,for ikke å snakke om brukervenlighet...

Så da må vell det eneste argumentet for å benytte PC i denne sammenheng bli for de som på død og liv skal katalogisere og lagre filmer på harddisk...

Ikke missforstå,men synes PC som fullverdig innretning til hjemmekino henger så altfor laaaaangt etter....

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det asuskortet er vel ett lydkort og ikke skjermkort.

Det har du selvfølgelig rett i. Skriveleif..

Når det gjelder bildebehandling så har jeg litt erfaring med både ATI & nVidia. Jeg ser kun på DVD kvalitet og opp. Da er begge like udugelige i mine øyne. Fargene blir svært mettede (gress blir syregrønt), og kontrasten helt på jordet. Det første jeg gjør etter installering av nye drivere er å sørge for at denne prosesseringen er avslått. Hvordan de fungerer på videoer av type telefonkvalitet, utube ol er jeg ikke sikker på.

Det finns ekstremt med spillere, codec med forskjellig preset og innstillingsmuligheter. På en pc er det lett å rote seg bort i innstillingshavet. Derfor kan det være greit å se etter en codec som "farger" bildesignalet minst mulig i utgangspunktet. Jeg bruker ffdshow. Codecen har mange muligheter for postprosessering og er stabil.

Søker du på forumet, eventuelt HW.no (Mastiff har laget en komplett HTPC guide der) vil du nok finne masse tips.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger

Dette er jeg forsåvidt enig i. Men har man en oppdatert HTPC med et bra lydkort, skjermkort og BD drev. Da er det ganske lite i AV-verdenen du ikke kan gjøre med den boksen. (Musikk, film, spill, surfing osv osv.) Om man i tillegg har komponenter av god kvalitet og stabil software, kan man jo faktisk tenke på å erstatte de fjørten andre boksene med en som kan alt.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Icey
    Lydkortet og å få den så stille som mulig. Heatpipeløsninger er bra. Vifteløs vannkjøling er best, selv om det høres "geeky" ut gjør det noe med sjæla når du trykker på knappen og det ikke kommer en eneste lyd.

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har du selvfølgelig rett i. Skriveleif..

Når det gjelder bildebehandling så har jeg litt erfaring med både ATI & nVidia. Jeg ser kun på DVD kvalitet og opp. Da er begge like udugelige i mine øyne. Fargene blir svært mettede (gress blir syregrønt), og kontrasten helt på jordet. Det første jeg gjør etter installering av nye drivere er å sørge for at denne prosesseringen er avslått. Hvordan de fungerer på videoer av type telefonkvalitet, utube ol er jeg ikke sikker på.

Det finns ekstremt med spillere, codec med forskjellig preset og innstillingsmuligheter. På en pc er det lett å rote seg bort i innstillingshavet. Derfor kan det være greit å se etter en codec som "farger" bildesignalet minst mulig i utgangspunktet. Jeg bruker ffdshow. Codecen har mange muligheter for postprosessering og er stabil.

Søker du på forumet, eventuelt HW.no (Mastiff har laget en komplett HTPC guide der) vil du nok finne masse tips.
    Jeg har ikke noe problemer med fargene på noen av kortene. Har ett HD4850 i HTPC'en og ett GeForce 260GTX i spille/brukermaskinen. Har ikke sammenlignet di på projektoren (enda).

Jeg bruker kun CoreAVC - Powerdvd 8 - ac3filter. Bruker wmp11 til å se x264 filmene på og powerdvd til bluray. Ser kun filmer i hd format, jeg er ferdig med dvd, kun musikkdvd'er som jeg ser i det formatet 8)

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.P
    Når det gjelder avspilling av BD plater,hva er det som gjør at avspilling av 1080-24p via en PC gir vesentlig bedere bildekvalitet enn standalone spillere?
    Poenget (slik jeg ser det med avspilling av BD plater), er å sende signalet fra kilden mest mulig urørt. En BD plate er "top notch" og trenger ingen spesiell bildebehandling.

Da skulle det være ett fett om man sender signalet fra en BD spiller eller en HTPC. 24fps eller ei.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke noe problemer med fargene på noen av kortene. Har ett HD4850 i HTPC'en og ett GeForce 260GTX i spille/brukermaskinen. Har ikke sammenlignet di på projektoren (enda).
    Om du slår av og på denne prosesseringen (både ATI & nVidia) er det klart som solen at begge forringer bildet. Bare prøv... :-D

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Icey
    Kjøp ivertfall ett lian li kabinett da disse er godt støydempet og er av god kvalitet og ser ikke ut som ett juletre med masse led dioder.

Anbefaler Asus hovedkort intel socket 775. En quadcore cpu (core2duo funker også). BD avspiller. 4 gig ram. Skjermkort har jeg ikke testet ati opp mot geforce så der er jeg ikke sikker.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det en avspiller under Windows som kan spille av H.264 m4v filer med AC3 passthrough (rippet under Handbrake)? Hvis ja, så er jeg ytterst interessert å vite hva da.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •