Mini PC som mediesenter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mini PC som mediesenter

Har noen prøvd miniPC (Acer Aspire one, Asus eepc eller MSI wind) som mediesenter?

Jeg er klar over at dette ikke er noen high end løsning, ei heller en fullgod HD løsning (prosessor er vel for svak for det?), men som et mediesenter tiltenkt MP3 og divx bør vel dette kunne fungere?

Brukes den sammen med en USB til HDMI løsning som denne bør det jo begynne å bli interessant:

USB to HDMI Adapter USB 2.0 Video Card DVI and HDMI Output 1600 x1200

En annen spennende side ved denne løsningen er at du har en enkel liten filmfremviser for reising samt en litt stor musikkspiller...:?

Vet ikke hvordan dere gjør det, men å få tid til å lage spillelister osv. er ikke alltid så lett, med denne portable løsningen er jo det også mye enklere...

Jeg ser også at ingen av disse kommer med flerkanalsløsninger, men stereo dekkes jo uansett.

Som dere sikkert skjønner er jeg fersk i dette gamet, men håper alikevel noen tar seg tid til noen betraktninger rundt emne.

Gandalf

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du tar ut digitale signaler via s-pdif/optisk eller USB, skal det ikke ha noe å si om PC'en er stor eller liten. Det begrenses vel av harddisk kapasitet.
    De er spennende de små sakene. Kvaliteten og levetiden er vel de mest usikre elementene. Multitasking begrenses vel av prosessoren og maskinens evne til å holde seg "kjølig" nok.

Men som "mediasenter" skal den i utgangspunktet fungere like bra som en hvilken som helst annen PC i 2ch stereo.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ulempen med disse små-PC-ene er at skjermkortet er dårlig. Filmavspilling er mao. ingen høydare. Til musikk og bilder ... OK.

Newcomer JølleAudio sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kombinerer en Msi Wind med popcorn hour a-100 og noen eksterne harddisker. Det fungerer svært bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode og raske tilbakemeldinger!

Kvalitet og levetid er selvfølgelig en stor usikkerhet med disse, men muligheten for backup til en eventuell NAS server sikrer i allefall dataene. Det mest spennende punktet er vel batterilevetid, hvor fort og hvor mye avtar den? Den store multitaskingen vet jeg rett og slett ikke om jeg evner utføre engang..:roll:

Finnes det noen måte å omgås/ løse skjermkortproblematikken på? Det finnes vel en type skjermkort som kan kjøres via USB... eller er jeg 5år for tidlig ute nå..?

"Popcorn" ser jeg flere referere til i andre tråder, kjenner foreløpig ikke til funskjonsmåte så det må sjekkes ut!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tips: Det går rykter om en ny MacMini i januar med nytt nVidia skjermkort. Da får du en stille "PC" med godt skjermkort. Gitt at ryktet stemmer da: Ny Mac mini i januar? | Mac1.no |

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ifølge den siden jeg så skulle den få Intel X3000
    Edit: Ser ut til at det kommer to utgaver.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I alle andre Mac-er så er det nVidia. Tipper det blir det samme i ny MM "I tillegg hevder Wired at Mac minien vil få en 2.3GHz Core 2 Duo-prosessor og et vesentlig bedre nVidia GPU"

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må evt. dual boote den i Windows da for å få utnyttet dxva.
    C2D 2.3 Ghz er jo ikke til å hoppe i taket av.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Asus har lansert Eee Box med Radeon HD 3450, hvilket innebærer blant annet h.264-dekoding i maskinvare. Denne maskinen har også HDMI:
    Kraftigere Eee Box

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En slik USB-til-HDMI/DVI-løsning kan nok fungere greit nok til kontorapplikasjoner, men båndbredden er ikke god nok til å gi video i full kvalitet (+lyd).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av obergeru
    Ifølge den siden jeg så skulle den få Intel X3000
    Edit: Ser ut til at det kommer to utgaver.
    Får den X4500 er jo det for så vidt "greit nok" hvis god støtte for brikken er tilstede i programvare og den får gode drivere til MacOS X. Nå brukes jo ikke denne brikken på Mac-plattformen ellers. Men med tanke på programvareutvikling ville jo en Geforce 9-brikkesettløsning være det enkleste for Apple siden de allerede bruker denne plattformen på flere nye maskiner.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JølleAudio
    Jeg kombinerer en Msi Wind med popcorn hour a-100 og noen eksterne harddisker. Det fungerer svært bra.
    Ser det har kommet ny utgave for en tid tilbake med navnet "Popcorn Hour A-110" får rosende omtale på flere tester også hos denne bloggern

Martin Bekkelund » Testet: Popcorn Hour A-110

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Ulempen med disse små-PC-ene er at skjermkortet er dårlig. Filmavspilling er mao. ingen høydare. Til musikk og bilder ... OK.
    Tja... Jeg har da sett Acer sin minipc til 4000kr, vise film med 1080p og hd-lyd uten tegn til hakking. Det går faktisk helt utmerket å bruke de som mediasenter.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gandalf
    Takk for gode og raske tilbakemeldinger!

Kvalitet og levetid er selvfølgelig en stor usikkerhet med disse, men muligheten for backup til en eventuell NAS server sikrer i allefall dataene. Det mest spennende punktet er vel batterilevetid, hvor fort og hvor mye avtar den? Den store multitaskingen vet jeg rett og slett ikke om jeg evner utføre engang..:roll:

Finnes det noen måte å omgås/ løse skjermkortproblematikken på? Det finnes vel en type skjermkort som kan kjøres via USB... eller er jeg 5år for tidlig ute nå..?

"Popcorn" ser jeg flere referere til i andre tråder, kjenner foreløpig ikke til funskjonsmåte så det må sjekkes ut!
    Batterilevetid.. Hvorfor må det være en laptop?

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Tja... Jeg har da sett Acer sin minipc til 4000kr, vise film med 1080p og hd-lyd uten tegn til hakking. Det går faktisk helt utmerket å bruke de som mediasenter.
    Jeg har også hørt et denne klarer dette greit. Har den selv (5100) men bruker den ikke til annet enn musikk og surfing. Er veldig fornøyd med denne. Et kupp til prisen!

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    DivX er vel ingen høydare, uansett.

Intermediate Michael1 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    830
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen erfaringer med disse minipcs ? Nå tenker jeg kun for internett ,,, har hørt at man må skroller til siden for at man for internett siden med seg ?? Stemmer dette ?

Intermediate Michael1 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    830
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Michael1
    Er det noen erfaringer med disse minipcs ? Nå tenker jeg kun for internett ,,, har hørt at man må skroller til siden for at man for internett siden med seg ?? Stemmer dette ?

Ingen som har erfaringer ??

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Acer Aspire One på jobben. Den fungerer helt greit til surfing, men ja, det blir litt scrolling pga. liten skjerm, både sideveis og opp&ned. Særlig når det er større bilder med i ...ja bildet.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •