Canal Digital parabol HD kanaler på Linux/MythTV - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 72 av 72
    Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvis ting ligger helt åpent på harddisken er det jo ingen vits med parring heller. Da kan jo hvem som helst åpne burken, ta ut disken og kopiere det til hvor som helst. Jeg vet ikke hvordan de eventuelt beskytter innholdet, men at det er helt åpent virker ulogisk for meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phel21
    Mulig det finnes et annet alternativ.

Er det noen noen med inngående kjennskap til CDs HD-PVR som vet:

1. Hva slags disk-grensesnitt brukes? (PATA/SATA)

2. Lagres dataene kryptert?

3. Hvilke formater (codecs/containers) benyttes internt i boksen?

For et par år siden testet jeg en prototype av en AoE-adapter (ATA over Ethernet), altså en dings med ATA tilkobling i den ene enden og GigE i den andre. Boksen kunne også programmeres til å simulere harddisk-type, serienumre o.l. for å håndtere utstyr som normalt ikke tillater har harddisk byttes ut. Det primære bruksområdet for slikt utstyr er å kunne plassere støyende harddisker på et dertil egnet sted lenger unna utstyret.

AoE er en åpen standard, og under linux finner man både server og klient implementert. Serveren tillater naturlig nok bare en read-write-klient på et volum, men tillater samtidig flere read-only klienter. Dermed har man en teoretisk mulighet til å åpne CDs PVR (NB! bryter garanti-betingelsene), koble inn AoE grensesnitt isteden for den interne disken for så å bruke et volum (partisjon) på mythtv serveren til dette. Samme volum monteres så read-only på myth-serveren. Med en IRblaster for å styre PVRen og litt kreativ scripting bør man så kunne overvåke innholdet på det delte disk-volumet og kunne holde styr på hvilke filer som matcher de ulike opptakene. Hvis PVRen lagrer kontinuerlig under live opptak bør det til og med være en mulighet for å implementere live-tv. Om opptak i live-modus bare startes etter trykk på pause eller rec kan jo slikt initieres via IR, men da må man forvente ytterligere forsinkelse ved kanalskifte.

Alt dette avhenger også av at data lagres i et format som kan håndteres. Jeg tror ikke CDs PVR er noen supermaskin for transkoding så det er rimelig å anta at det meste lagres omtrent som det mottas fra satellitten (i likhet med hva mythtv gjør med DVB-mottak). Jeg finner heller ikke noen slike IDE-AoE-adaptere i salg enda, men det er nok bare et tidsspørsmål med tanke på det potensiale man har for sentralisert lagring av data fra alskens apparater med innebygde disker. Den prototypen jeg testet for 2 år siden fungerte utmerket, da for å "støtsikre" et digitalt videokamera ved å eliminere den innebygde disken.
    1. Usikker, men uansettså finnes det jo SATA->PATA interface.
    2. Usikker, tipper rått .Ts format, som må decodes for hver avspilling.

Dvs opptak du har, kan du kun spille av hvis du forsatt har abbo på den kanalen.

3. Det er dedikerte chip som takler H264/Mpeg2 i boksen. Det er derfor kvaliteten blir så dårlig vil jeg tro.

Kul tanke med AOE, satt å lurte på å teste det samme imot Xbox360'n min.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nilsga
    Hvis ting ligger helt åpent på harddisken er det jo ingen vits med parring heller. Da kan jo hvem som helst åpne burken, ta ut disken og kopiere det til hvor som helst. Jeg vet ikke hvordan de eventuelt beskytter innholdet, men at det er helt åpent virker ulogisk for meg.
    Utifra tidligere tråder rundt get boksen tipper jeg det ligger lagret rått og må igjennom conax loopen for avspilling.

Fint om noen orker ta ut disken å gi litt dumps rundt filsystem, katalog struktur etc.

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis så er tilfellet, hvorfor bryr de seg med parring da?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis så er tilfellet, hvorfor bryr de seg med parring da?
    "Canal Digital har for øyeblikket ingen planer om å godkjenne andre dekodere for bruk med kort enn våre egne."

Det er vist innholdsmafian som krever dette fordi det er vist noen prinsippiell forskjell på SD og HD sendninger.

På Norsk:

For å tvinge deg til å kjøpe deres boks.

Hele tanken bak antifunksjoner, kontra abbonentsjekk funksjonen som vi tidligere har er å kunne legge til rette for fiktive funksjoner i fremtiden.

De kan ta ta betalt ala karte for funksjoner som f.eks.

- Timeshifting.
    - EPG
    - Opptak
    - Leie prinsippet (Du kan ikke lenger "ta opp", du "leier" opptaket
    - etc..

Hvis de slapp bedre og mer funksjonelle bokser på markedet ville ingen kjøpt deres boks, samt de ville ikke kunne selge på disse antifunksjonene ved en senere anledning.

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det du sier er at "sikkerheten" i parring kun er et skalkeskjul? Hvis innholdsleverandørene er så bekymret over HD-materialet sitt, hva vil de da si til at innholdet lagres så lett tilgjengelig (finnes det noen som har prøvd?)? Og hvis de ikke er klar over det, hva vil de si/gjøre dersom noen gjør de oppmerksom på det?

For å ta et annet eksempel. RiksTV planlegger en utleietjeneste av film. Etter det jeg har forstått lastes filmene (noen i HD-kvalitet) opp til brukerne på natten og ligger da lokalt på disken til brukerne. Vil RiksTV ta sjansen på å la disse ligge ubeskyttet?

Det er liten tvil om at de ønsker monopol på hvilke burker som er godkjente, men slik har deres offisielle holdning alltid vært. Jeg trodde det "siste steget" med parring faktisk var for å øke sikkerheten... Men, men... Jeg har iallefall sagt opp mitt CD-abonnement og kommer av prinsipp ikke til å tegne nytt før de viser en mer åpen holdning. Så får jeg heller klare meg med SD-sendinger så lenge...

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Utifra tidligere tråder rundt get boksen tipper jeg det ligger lagret rått og må igjennom conax loopen for avspilling.

Fint om noen orker ta ut disken å gi litt dumps rundt filsystem, katalog struktur etc.
    Alle ressurser jeg har lest tyder på at det er en form for kryptering på de fleste PVRer som kommer fra distributørene. Har du en link til informasjonen du refererer til? Jeg har ikke lest om noen som har greid å kopiere ut innholdet fra diskene på noen av PVRene. Har du mer info så please enlighten me. Jeg er åpen for at jeg tar feil

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

"I seen the future, and the future is black"

Så det du sier er at "sikkerheten" i parring kun er et skalkeskjul?
    Mitt poeng er mer at tidligere gikk alle sikkerhets mekanismene ut på å sikre at du hadde et gyldig abbo på det du så på.

Nå dreier det i en retning hvor "sikkerhets teatret" muligjør mekanismer som går på funksjonalitet (EPG, Hvilken avspiller/OS/hw du bruker, timeshifting, opptak, transcoding, transflytting, postprosessering m.m)

Dette implementeres på en måte som gjør det mulig å selge dette som et "produkt".

Alså, antifunksjonene benyttes for å lage fiktive "produkter" og for å styre det frie marked.

Vi har 2 store markedsledende leverandører av disse mekanismene.

NDS - Robert Murdock (som også eier f.eks myspace, fox, the sun etc)
    Conax - Som er et Telenor selvskap (Som også Canal Digital ligger under)

Så, de samme aktørene som lager "sikkerhet mekansimer", som nå blir produktifiserer og gjør basic funksjonalitet til en "vare", er de samme som de som lager innholdet.

Du ser hvor jeg vil hen..

Hvis innholdsleverandørene er så bekymret over HD-materialet sitt, hva vil de da si til at innholdet lagres så lett tilgjengelig (finnes det noen som har prøvd?)?
    Det er nok sikret med ulike mekanismer.

Og hvis de ikke er klar over det, hva vil de si/gjøre dersom noen gjør de oppmerksom på det?
    "Takk for din henvendelse, vi vil svare så snart vi har en mulighet"
    "Vil du sammtidlig se på våre gode tilbud ?"

For å ta et annet eksempel. RiksTV planlegger en utleietjeneste av film. Etter det jeg har forstått lastes filmene (noen i HD-kvalitet) opp til brukerne på natten og ligger da lokalt på disken til brukerne. Vil RiksTV ta sjansen på å la disse ligge ubeskyttet?
    Nei. Det er innholdsleverandøren som bestemmer hvordan dette skal gjøres slik jeg har forstått det.

Det er liten tvil om at de ønsker monopol på hvilke burker som er godkjente, men slik har deres offisielle holdning alltid vært.
    De vil nok gå stegvis slik at forbruker interesser ikke ser agendaen.
    Norge senket jo nesten Itunes når forbruker rådet kom på banen.

Det er forbausende få som ser hva konsikvensen av hva innholdsleverandørene får våre politikere til å vedta av rammer.

Ved å vinkle alt imot pirat, barne p0rno <put inn riktig media hype> ser det ut som alle besluttningstakere mister all kritisk tankegang og konsikvensanalyse.

Ramifikasjonene av ulike antifunksjoner og hylekor rundt alle mulige dilledall ideer om hvordan internet skal "reguleres" vil dra menneskeheten til steinalderen på sikt.

Jeg trodde det "siste steget" med parring faktisk var for å øke sikkerheten... Men, men...
    På en måte så er det jo et relevant tiltak, på den andre siden så kan teknologi alldrig avgjøre intensjon.

Om du gjør et opptak fordi du ønsker å se det senere, kjøre den igjennom en CPU/Codec for å forbedre, oppskalere, transcode eller om du skal legge ut det på piratebay er helt 100% umulig for en anti funksjon å avgjøre.

Jeg har iallefall sagt opp mitt CD-abonnement og kommer av prinsipp ikke til å tegne nytt før de viser en mer åpen holdning. Så får jeg heller klare meg med SD-sendinger så lenge...
    Jeg har allerede tenkt ut en plan b, men på sikt venter jeg på et langsiktig alternativ. (Hulu, youtube, spotify, "det nye som plutselig kommer") De skal gledelig få mine ~500,- per måned..

"TV kanal" konsepetet som vi kjenner det i dag vil dø.
    "TV reklame" som vi kjenner det i dag vil dø.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle ressurser jeg har lest tyder på at det er en form for kryptering på de fleste PVRer som kommer fra distributørene. Har du en link til informasjonen du refererer til? Jeg har ikke lest om noen som har greid å kopiere ut innholdet fra diskene på noen av PVRene. Har du mer info så please enlighten me. Jeg er åpen for at jeg tar feil
    Husker ikke linker. Men se på trådene rundt get boksen på Tv forumene her en plass.

En grei plass å starte er:

- Hva slags grensesnitt har hardisken (Sata/pata)
    - Serial nummer/modell
    - Dump av MBR
    - Hva sier linux kjernen når du dytter i disken ? Finner den noe master block, partisjoner
    - Dump av en tom disk uten opptak. (Er det stort sett nuller, finnes det mønster i dataen etc..)
    - Dump og dissassembly av firmware'n
    etc

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hos meg funker det fortsatt, ingen forskjell. Men dersom det skulle slutte og funke og Canal Digital kommer til å nekte meg å bruke min egen PVR blir det bråk. Har tross alt investert en god del penger (minst 10.000) for å kunne ha en Linux opptaker.

Det er veldig vanskelig å få lock på TV2 Zebra og får ofte digitale forstyrrelse/korrupt opptak på Discovery HD, alle andre kanaler som jeg ser på fungerer fint. Nat Geo HD og Animal Planet HD er aldri noe problem. Regner med at driveren ikke er helt 100% på dette kortet heller.

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Jeg har allerede tenkt ut en plan b, men på sikt venter jeg på et langsiktig alternativ. (Hulu, youtube, spotify, "det nye som plutselig kommer") De skal gledelig få mine ~500,- per måned..

"TV kanal" konsepetet som vi kjenner det i dag vil dø.
    "TV reklame" som vi kjenner det i dag vil dø.
    +1

Det er vel bare med lommeboka vi kan få de til å høre på oss...

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke sett noe særlig på MythTV og DVB-T/bakkenettet siden Canal Digital via satellitt har fungert så bra.

Men siden jeg har Hauppauge HVR-4000 kort som også takler DVB-T så er det kanskje lurt å begynne å titte litt på det så jeg ihvertfall kan få inn NRK dersom allt annet slutter å fungere.

Er det noen som vet om støtte for det norske bakkenettet kommer i MythTV 0.22, eller er det 0.21 med patcher for New Zealand som gjelder?

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •