Trådløs nett mellom to hus

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trådløs nett mellom to hus

Jeg bor på i hovedhuset på en gård og svigers bor i kårhuset. Lurer på om det er mulig å sette opp et trådløst nett mellom disse to husene?? Det er ca 70 m fri sikt fra hus til hus. Har fiber inn til hovedhuset så det er nok båndbredde. Hvilken type sender/mottaker trenger jeg evt.? Annet utstyr som er nødvendig?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kanskje en cantenna i hver ende kan gjøre nytten?
    Cantenna - Wikipedia, the free encyclopedia

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger en egen retningsbestemt antenne for formålet, helst to.

Det finnes egne firma som spesialiserer seg på slike ting, men de er naturligvis dyre - i allefall ift. å løse det selv. Fordelen er at du er relativt sikker på å få en løsning som er bra. Anbefaler et søk på Google. Det er mange som har gjort dette selv.

Som mteinum er inne på finnes det en rekke slike antenner på nettbutikker som komplett.no.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville valgt den kjedelige løsningen og gravd ned en nettverkskabel dersom forholdene tilsier at dette er mulig.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er selvfølgelig den aller beste løsningen.

I allefall om man venter til sommeren med å grave. 70 meter med gjennomfrosset stein/jord kan ta sin tid. 8)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den kan jo ligge oppe på jorda frem til da. Siden dette er en gård og mellom to hus (og det ikke er dyrket mark mellom) så er vel "...det enkleste det beste..."

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ordnet trådløst nett mellom to hus til en kjenning. Der monterte jeg opp en trådløs router av typen Komplett.no - D-Link DIR-655, Extreme N Wireless, i huset med bredbånd.
    I det andre huset satte jeg opp en range extender av typen Komplett.no - D-Link AirPlus G 54 Mbps Wireless Range.
    Det fungerer som bare juling det.
    Man er selvsagt avhengig av at range extenderen står innenfor dekningsområdet til trådløs routeren.
    Der var det nok litt lenger enn 70m mellom husene, men også fri sikt!

Active macca sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken vei virker denne antenna? På hytta har jeg 200 meter ned til naboen. Han har trådløst bredbånd. Sitter jeg ute på verandaen så tar laptopen min inn internett fra naboen. Ikke særlig interessant å sitte ute om vinteren for å være på nett. Kan antenna brukes oppe på hytta mi for å forbedre mottaket av naboens signaler? Eller må jeg montere antanna hos ham?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange informative svar. Nå har jeg noe å gå ut ifra. Kan hende jeg kommer til å gå for den "enkle" løsningen. Kommer litt ann på hvor dyr en trådløs løsning blir....

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du går for kablet, så husk å bruke kabel beregnet på utendørs bruk. Den vanlige Cat5 kabel som selges over alt er kun beregnet på innendørs bruk!

Desverre er utendørsvarianten en smule dyrere.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Dersom du går for kablet, så husk å bruke kabel beregnet på utendørs bruk. Den vanlige Cat5 kabel som selges over alt er kun beregnet på innendørs bruk!

Desverre er utendørsvarianten en smule dyrere.
    En tynn PVC kappe er desverre lite resistant mot fukt. Utekabler er vanligvis vaselinfylt, men de er som du sier - dyre ift. standard CAT-5/6 kabel.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er forventet levetid i det miljøet på en billig Cat5 kabel? 5 år?

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å legge en normal Cat5 i et elektrikerrør? er det en mulighet?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke godt å si på levetid. Har ikke sett noen tall på det. Kanskje noen andre her som kan svare på hvor lang tid det tar før kobberledere i ulike kabler begynner å oksidere når kabelen utsettes for vann.

En må også huske på at kabelen kan utsettes for mye mekanisk belastning ved å ligge nedgravd i bakken. Det vanlige er ofte å grave en passe dyp grøft, for så å legge legge ned sand. Sand er mer "flytende/fluktig enn jord/stein, og vil beskytte røret. Røret legges så oppå, kabelen trekkes igjennom og til slutt dekkes røret med mer sand. Helst (sikkert også et krav ved spenningsførende kabler) bør det også ligge en farget plast-remse over sanden, slik at ved evn. senere gravearbeide så vil man få en advarsel før man ødelegger røret. Deretter kommer jordmasse til slutt.

På den måten er kabelen beskyttet mot all slags normal belastning og ikke minst fukt. Det er også lett å trekke den om dersom det skulle bli nødvendig. Dette er definitvt ingen billig løsning, og sikkert helt uaktuelt for trådstarter.

Men jeg tviler ikke på at det ligger all slags kabler nedgravd uten noe form for beskyttelse - og fungerer helt utmerket. Men dette er altså ikke noe forsvarlig måte å gjøre det på om den skal være garantert å holde i mange år.

Jeg ville ha gått for trådløst om det kun er internett-tilgang som er formålet.

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke dette er helt lov i Norge (kosesjon), men siden du bor på landet kan du bruke antenneforsterker:

I tillegg til en retningsstyrt antenne burde dette ikke være noe problem.

http://cgi.ebay.com/1W-Indoor-WiFi-Wirhttp://cgi.ebay.com/1W-27dBm-Wireless-802-11g-Outdoor-Booster-Amplifier_W0QQitemZ400015840108QQcmdZViewItemQQptZ COMP_HN_Network_Adapters?hash=item400015840108&_tr ksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A570|66%3A2|65%3A1 2|39%3A1|240%3A1318|301%3A1|293%3A1|294%3A50

Med fri sikt skal denne rekke 2.5 km, så til ditt bruk burde den holde bra

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •