Musikk-DVD til MP3 og AudioCD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Musikk-DVD til MP3 og AudioCD

Jeg har mine første Musikk-DVD-er i bestilling.

1. Kan Musikk-DVD plater teknisk kopieres kompett som de er (backup via 'diskcopy') til DVD+/-R, og må man ha spesielle program for dette formatet? Dvs. har musikk dvd-er spesielll kopibeskyttelse som forhindrer dette?

Og for å lytte til musikkdelen fra DVDen i bilens CD spiller, tenkte jeg å konvertere (rippe) musikksporene og brenne en kopi på vanlig AudioCD og MP3-CD. Men jeg tror vel Musikk-DVD benytter egne lydformat (mpeg2 - neppe DVD-Audio) til forskjell fra vanlig AudioCD(?)

2. Hvilke verktøy kan brukes og kan anbefales på Linux for konvertering av Musikk-DVD til AudioCD og/el. MP3?

(Har sett at verkøyene 'dvd::rip', 'lsdvd' og 'transcode' har vært nevnt for dette. Nå skal jeg anskaffe Nero Linux for brenning av egenprodusert video til DVD og Blu-Ray, men vet ikke Nero Linux har noe for det jeg her har spurt om)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av terjejh
    Jeg har mine første Musikk-DVD-er i bestilling.

1. Kan Musikk-DVD plater teknisk kopieres kompett som de er (backup via 'diskcopy') til DVD+/-R, og må man ha spesielle program for dette formatet? Dvs. har musikk dvd-er spesielll kopibeskyttelse som forhindrer dette?

Og for å lytte til musikkdelen fra DVDen i bilens CD spiller, tenkte jeg å konvertere (rippe) musikksporene og brenne en kopi på vanlig AudioCD og MP3-CD. Men jeg tror vel Musikk-DVD benytter egne lydformat (mpeg2 - neppe DVD-Audio) til forskjell fra vanlig AudioCD(?)

2. Hvilke verktøy kan brukes og kan anbefales på Linux for konvertering av Musikk-DVD til AudioCD og/el. MP3?

(Har sett at verkøyene 'dvd::rip', 'lsdvd' og 'transcode' har vært nevnt for dette. Nå skal jeg anskaffe Nero Linux for brenning av egenprodusert video til DVD og Blu-Ray, men vet ikke Nero Linux har noe for det jeg her har spurt om)
    Det er vel DVD-A du tenker på.

De er vel meg kjent standard DVD struktur med AC3/DTS lydspor ?

Kopibeskyttelse er ikke et issue i linux så du kan bruke det meste for å konventere..

F.eks ffmpeg/vlc/mplayer/gstreamer etc.

Det du skal oppnå er noe ala:

mplayer -vc dummy -vo null -af resample=44100:0:0 -ao pcm:file=foo.wav -chapter 1-1 dvd://1

Da får du en wav fil som du igjen må lage mp3 av. (lame f.eks)

Kode:
    #!/bin/bash 
    # 
    # wav2mp3
    # 
    for i in *.wav; do
        #out=$(ls $i | sed -e 's/.wav//g')
        #out=$(echo $i | sed -e 's/.wav$//')
        #lame -h -b 192 "$i" "$out.mp3"
        lame -h -b 192 "$i" "${i%.wav}.mp3"
    done

Kode:
    #!/bin/bash
    # Script to rip the audio of DVDs (useful for music videos!)

ACODEC=mp3
    ABITRATE=128

if [ $# -ne 5 ]
    then
        echo "Usage: ripaudiodvd.sh [AID] [TITLE] [START CHAPTER] [END] [SUBDIR]"
        exit 1
    else
        OUTDIR=${HOME}/ripdvdaudio/${5}
        mkdir -p ${OUTDIR}
        for i in `seq ${3} ${4}`
        do
           TRACKNO=`printf %02d $i`
           mencoder -v dvd://${2} -aid ${1} -chapter ${i}-${i} \
           -o ${OUTDIR}/track${TRACKNO}.${ACODEC} -ovc copy -oac lavc \
           -lavcopts abitrate=${ABITRATE}:acodec=${ACODEC} -of rawaudio
        done
    fi

ffmpeg audio/video manipulation
    Playing encrypted DVDs in Ubuntu -- Ubuntu Geek

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for gode svar og linker.

Men hvor dypt jeg vil grave meg ned i kommandolinjematerien, avhenger av hvor mye som kan gjøres bra nok med gui frontend/verktøy på Linux.

Det jeg tenkte på i pkt 1) var en 'disk-kopi' (via image fil på harddisk), da jeg har bare 'en spiller/brenner (Blu-Ray i min mobile hp8710w) av Musikk-DVD original disk til en tilsvarende Musikk-DVD kopi på DVD+R disk.

Jeg kom vel også etterhvert til at også Musikk-DVD trolig består av vanlig DVD-video struktur. Det jeg ikke kom på, var at MPEG2 riktignok ble godkjent som likestilt lydformat, men at Dolby formatet vel i praksis er enerådende(?)

Det jeg også lurer på er om lydkvaliteten på en Musikk-DVD vs. AudioCD for samme låt/innspilling, er av sammenlignbar kvalitet (+/-)?

Jeg har nettopp anskaffet en ny LG DVX392H frittståede DVD spiller som har mulighet for avspilling av samtidige MP3/WMA musikkfiler og JPG bildefiler i lysbildeframvisning (slideshow) fra DVD+/-R i ISO 9660 format.

Vet noen om en slik DVD plate må skapes i en spesiell mappe/fil struktur for lyd/bilder?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av terjejh
    Takker for gode svar og linker.

Men hvor dypt jeg vil grave meg ned i kommandolinjematerien, avhenger av hvor mye som kan gjøres bra nok med gui frontend/verktøy på Linux.

Det jeg tenkte på i pkt 1) var en 'disk-kopi' (via image fil på harddisk), da jeg har bare 'en spiller/brenner (Blu-Ray i min mobile hp8710w) av Musikk-DVD original disk til en tilsvarende Musikk-DVD kopi på DVD+R disk.

Jeg kom vel også etterhvert til at også Musikk-DVD trolig består av vanlig DVD-video struktur. Det jeg ikke kom på, var at MPEG2 riktignok ble godkjent som likestilt lydformat, men at Dolby formatet vel i praksis er enerådende(?)

Det jeg også lurer på er om lydkvaliteten på en Musikk-DVD vs. AudioCD for samme låt/innspilling, er av sammenlignbar kvalitet (+/-)?

Jeg har nettopp anskaffet en ny LG DVX392H frittståede DVD spiller som har mulighet for avspilling av samtidige MP3/WMA musikkfiler og JPG bildefiler i lysbildeframvisning (slideshow) fra DVD+/-R i ISO 9660 format.

Vet noen om en slik DVD plate må skapes i en spesiell mappe/fil struktur for lyd/bilder?
    Du kan godt bruke gui hvis du vil.

ProjectX lar deg demuxe DVD plata for å skille video og lyd.

Det ligger en gnome "Soundconverter" (e.l) som kan konventere lyd i ubuntu kildene.

Du kan fint kopiere DVD-A plata som 1:1 (inkl kopi beskyttelsen hvis du vil). Du bruker f.eks "K3b" og lager et image av plata (.iso)

Ellers tok jeg litt feil rundt DVD-A.. Les deg opp

DVD-Audio - Wikipedia, the free encyclopedia

For å lage DVD plater med lyd og bilder ville jeg sett på k3b eller kjøpt nero.

Sorry jeg tok feil rundt DVD-A

En google gjorde at jeg fant en del verktøy for å rippe de til flac/wav, så det er gjennomførbart.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nero Linux kommer jeg nok til å kjøpe, selv om jeg vil vente litt til på en varslet ny versjon (trolig 4.0). Hadde en litt tidligere 3.5 testversjon på maskinen og brente egenprodusert DVD video.iso til DVD+R/RW plater og backup av rå DV/HDV til 50GB BD-R/RE plater på min HP-8710 bærbare.

Mht. backup/ripping av musikk-DVD plater, synes jeg f.t følgende to programmer ser mest interessante ut (må studeres nærmere, kjører openSUSE 11.1):

Lxdvdrip - for 1:1 backup fra DVD til DVD
    Lxdvdrip - OpenFacts
    dvd::rip - med flere muligheter for behandling av innholdet
    dvd::rip - A full featured DVD Ripper GUI for Linux, written in Perl

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

LØST: Musikk-DVD til MP3 og AudioCD

Etter å ha sett litt på lxdvdrip og dvdrip, fant jeg ut at ffmpeg verktøyet var det som gjorde susen. Følgende ffmpeg kommando ekstraherer lydsporet (eller det første av flere; kan alternativt velge et annet) fra en DVD container .VOB fil, og konverter lydsporet til mp3 på direkten

ffmpeg -i VTS_innfil.VOB -vn -acodec libmp3lame -ab 192k utfil.mp3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •